• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.6°C / 27.2°C
    2 BF
    49%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.0°C / 25.3°C
    1 BF
    74%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 22.0°C / 28.2°C
    0 BF
    44%
  • Ιωάννινα
    Ασθενής ομίχλη
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    0 BF
    88%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 19.9°C / 22.6°C
    1 BF
    73%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 15.9°C / 19.0°C
    0 BF
    63%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.1°C / 24.1°C
    2 BF
    56%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.9°C / 26.9°C
    4 BF
    60%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 23.5°C / 24.9°C
    3 BF
    78%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 24.4°C / 26.4°C
    4 BF
    50%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    3 BF
    72%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    1 BF
    83%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 22.3°C
    0 BF
    78%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 21.5°C / 25.1°C
    1 BF
    64%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.8°C / 27.1°C
    2 BF
    62%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.7°C / 26.0°C
    2 BF
    56%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 22.3°C / 24.9°C
    2 BF
    60%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 22.5°C / 25.1°C
    2 BF
    76%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 16.3°C / 16.3°C
    0 BF
    94%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Χρώμα και πάθος για τη γυναικεία μορφή

  • A-
  • A+
Με το έργο του αποτύπωσε τη δύναμη και την ηρεμία της φύσης αλλά και την εκφραστικότητα και το πάθος της ανθρώπινης μορφής.

Ζωγράφισε ερωτικές γυναίκες και σύμβολα θηλυκότητας, κόκκινες γόβες, γάντια, καπέλα. Ζευγάρια που φιλιούνται, συνομιλούν, ονειρεύονται. Γοητεύτηκε από τη θάλασσα και στιγμές ανεμελιάς στην παραλία. Αποτύπωσε το καλοκαίρι με νεκρές φύσεις με ζουμερά φρούτα.

Ανίχνευσε με το βλέμμα εσωτερικά σπιτιών αλλά και παραδοσιακά καφενεία. Εισέβαλε στα ατελιέ μεγάλων ζωγράφων και συναντήθηκε με έργα των Θεοτοκόπουλου, Τιντορέτο, Πικάσο, Μανέ.

Εσκυψε στα αγάλματα της αρχαιότητας. Οπως το 2019, στην έκθεσή του στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, με τίτλο «Broken History-Σπασμένη Ιστορία», πήρε μεγάλα αρχαιολογικά γλυπτά που βρίσκονται σε μουσεία της Ελλάδας και του εξωτερικού και αποφάσισε να τα «σπάσει» με αφορμή έναν στίχο του Σεφέρη.

«Η ζωγραφική είναι ένα παιχνίδι της φαντασίας», έλεγε ο Παύλος Σάμιος, που έφυγε χθες από τη ζωή σε ηλικία 73 ετών, χτυπημένος από τον καρκίνο. Μια φαντασία ελεύθερη και ταυτόχρονα τιθασευμένη από τον χρωστήρα του που έβαλε πάνω στον καμβά τη μαγεία, τη δύναμη και την ηρεμία της φύσης αλλά και την εκφραστικότητα και το πάθος της ανθρώπινης μορφής.

Ο Παύλος Σάμιος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1948. Από μικρός ασχολήθηκε με τη ζωγραφική και το σχέδιο βοηθώντας τον πατέρα του στο εργαστήριο παπουτσιών. Aγάπησε τη θρησκευτική ζωγραφική που τον κέρδισε από πολύ νωρίς και εργάστηκε στο εργαστήρι αγιογραφίας του Διονύση Καρούσου μέχρι τα 18 του.

Στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας δάσκαλοί του ήταν ο Νίκος Νικολάου στο Προκαταρκτικό και ο Γιάννης Μόραλης στο Εργαστήριο Ζωγραφικής. Ο πρώτος είχε ως αρχή το σχέδιο και την παράδοση της αρχαίας ελληνικής τέχνης, ενώ ο δεύτερος του έμαθε να βλέπει το φως και τη σκιά με ιμπρεσιονιστικό τρόπο και να εκφράζει τη ζωγραφική όσο βαθύτερα μπορεί.

Σε αυτούς όφειλε πολλά, όπως και στον Γιάννη Τσαρούχη. Είχε την ευκαιρία να τον γνωρίσει στο Παρίσι, όπου έζησε και εργάστηκε από το 1978 έως το 1992, και να μάθει πολλά για την ελληνική παράδοση. Ξεχωριστή ήταν και η εμπειρία του με την παρέα του «Μαγεμένου Αυλού», όπου ο Μάνος Χατζιδάκις, μάγος του λόγου και γνώστης της ανάγκης των νέων, τους έμαθε να σκέφτονται χωρίς όρια.

Ο Παύλος Σάμιος το 2000 έγινε καθηγητής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (Εργαστήριο παραδοσιακής ζωγραφικής fresco-βυζαντινές εικόνες-χειρόγραφα), ενώ είχε ζωγραφίσει με την τεχνική του fresco πολλές μικρές εκκλησίες. Περισσότερες από 70 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό είχε στο ενεργητικό του.

Η τελευταία του ήταν το περασμένο φθινόπωρο στην γκαλερί «Σκουφά» με θέμα «Καφέ Παράδεισος», ενώ εξαιρετική ήταν και η αναδρομική του με τίτλο «Ζωγραφική απολογία», το 2014 στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς, την οποία επιμελήθηκε η σύζυγός του Μαρία Ξανθάκου. Από τον πρώτο του γάμο απέκτησε δύο κόρες, την Πανδώρα και την Αφαία, οι οποίες ζουν στο Παρίσι.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Πέθανε ο ζωγράφος Γιώργος Λαζόγκας
Την τελευταία του πνοή άφησε ο Γιώργος Λαζόγκας σε ηλικία 77 ετών μετά από πολυετή μάχη με τον καρκίνο και μακρά νοσηλεία στο νοσοκομείο.
Πέθανε ο ζωγράφος Γιώργος Λαζόγκας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο φίλος μου ο Αλέκος Φασιανός
Ήταν ένας «κοσμοκαλόγερος» της ζωγραφικής, ενώ τα θέματά του ξεπηδούσαν ολόφρεσκα μέσα από την ά-χρονη καθημερινότητα των ανθρώπων.
Ο φίλος μου ο Αλέκος Φασιανός
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ζωγράφισε τον άνθρωπο του σήμερα, που φέρει τη μνήμη των αρχαίων και των Βυζαντινών
Η ζωγραφική του Αλέκου Φασιανού, που «έφυγε» χθες στα 87 του, παρέμεινε ανθρωποκεντρική, οι φιγούρες του οικείες και αναγνωρίσιμες, συνομιλούν με την πόλη αλλά και τη φύση.
Ζωγράφισε τον άνθρωπο του σήμερα, που φέρει τη μνήμη των αρχαίων και των Βυζαντινών
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Πέθανε η ζωγράφος Τζένη Δρόσου
Πλήρης ημερών άφησε την τελευταία της πνοή η ζωγράφος Τζένη Δρόσου, σε ηλικία 92 ετών. Το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος εκφράζει βαθιά συλλυπητήρια στην οικογένεια και τους οικείους της. 
Πέθανε η ζωγράφος Τζένη Δρόσου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας