• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    24°C 20.2°C / 25.7°C
    0 BF
    42%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.6°C / 22.7°C
    1 BF
    62%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.0°C / 24.0°C
    2 BF
    57%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 21.4°C
    1 BF
    48%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    0 BF
    72%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.0°C / 21.8°C
    1 BF
    49%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.4°C / 19.0°C
    1 BF
    55%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.6°C / 20.6°C
    1 BF
    53%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 24.2°C
    3 BF
    80%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.9°C / 23.9°C
    2 BF
    43%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.1°C / 24.9°C
    4 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    22°C 17.6°C / 22.3°C
    1 BF
    56%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.9°C / 22.9°C
    2 BF
    53%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.5°C / 18.9°C
    0 BF
    77%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.5°C / 20.1°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 18.8°C / 24.9°C
    2 BF
    65%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.4°C / 25.9°C
    1 BF
    50%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    21°C 18.2°C / 22.1°C
    0 BF
    68%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.7°C / 22.8°C
    1 BF
    93%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.8°C / 15.8°C
    0 BF
    26%

«Η αποθέωση του Τζορτζ Ουάσινγκτον», 1865, Ουάσινγκτον, Καπιτώλιο

Wikimedia.org
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Μιχαήλ Αγγελος του Καπιτωλίου

  • A-
  • A+
Η απίστευτη ιστορία τού ελληνικής καταγωγής καλλιτέχνη, ο οποίος αφού συντήρησε τις τοιχογραφίες του Ραφαήλ στο Βατικανό, ανέλαβε να ζωγραφίσει τον εκθαμβωτικό θόλο της Ροτόντας του Καπιτωλίου.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Πριν από λίγες ημέρες ο πλανήτης παρακολουθούσε με κομμένη την ανάσα τις απίστευτες εικόνες της εισβολής των οπαδών του Τραμπ στο Καπιτώλιο, τους βανδαλισμούς, τις λεηλασίες, τις βιαιότητες που στοίχισαν ανθρώπινες ζωές.

Ωστόσο αυτή η συγκυρία φέρνει ξανά στο προσκήνιο έναν «αφανή ήρωα», τον Κωνσταντίνο Μπρουμίδη (1805-1880), τον ελληνικής καταγωγής ζωγράφο ο οποίος φιλοτέχνησε τον εκθαμβωτικό θόλο της Ροτόντας του Καπιτωλίου.

Υποστηρικτές του προέδρου Τραμπ στην Ροτόντα του Καπιτωλίου

EPA/JIM LO SCALZO

Αμέσως μετά τον Αμερικανικό Εμφύλιο ο Μπρουμίδης αφιερώθηκε σε αυτό το έργο ζωής, που σήμερα όλοι θαυμάζουν και στέκονται με δέος κάτω από την «Αποθέωση του Ουάσινγκτον», την τεράστια νωπογραφία 430 τ.μ. με έμπνευση από την ελληνική μυθολογία και επιρροές από την αναγεννησιακή τέχνη. Ο πρώτος πρόεδρος των ΗΠΑ απεικονίζεται σε σύννεφο στον ουρανό, σαν θεός, με μόβ ένδυμα, δεξιά και αριστερά του στέκονται οι θεές Νίκη και Ελευθερία, ενώ περιτριγυρίζεται και από άλλες μορφές της μυθολογίας, όπως η Αθηνά, ο Ποσειδώνας, ο Ερμής, η Δήμητρα.

Οχι τυχαία ο Μπρουμίδης ονομάστηκε «Μιχαήλ Αγγελος των ΗΠΑ», ζωγραφίζοντας τοιχογραφίες με αλληγορίες, ιστορικές και μυθολογικές σκηνές αλλά και πίνακες σε διαφορετικά σημεία του ναού της Δημοκρατίας. Οπως τη «Νομοθεσία», την «Ελευθερία και την Ενωση», τη συνομιλία του Χριστόφορου Κολόμβου με την Ινδιάνα, την προσωπογραφία του εθνοπατέρα Βενιαμίν Φραγκλίνου καθώς και του εφευρέτη του ατμόπλοιου Ρόμπερτ Φούλτον κ.ά.

Κωνσταντίνος Μπρουμίδης (1805-1880)

National Archives and Records Administration

Ποιος όμως ήταν ο Κωνσταντίνος Μπρουμίδης, σύμφωνα με τα στοιχεία που υπάρχουν; Γεννήθηκε στη Ρώμη το 1806 από Ελληνα πατέρα και Ιταλίδα μητέρα. Ηταν γιος του Σταύρου Μπρουμίδη από τα Φιλιατρά, ο οποίος έφυγε για την Ιταλία την εποχή των Ορλωφικών, για να αποφύγει τους διωγμούς των Τούρκων. Από μικρός έδειξε το σπάνιο ταλέντο του στη ζωγραφική.

Σε ηλικία 13 ετών γράφτηκε στην Ακαδημία του Αγίου Λουκά της Ρώμης, αργότερα μαθήτευσε δίπλα στον σπουδαίο Αντόνιο Κανόβα, ενώ ήταν από τους ζωγράφους που ανέλαβαν τη συντήρηση των τοιχογραφιών του Ραφαήλ στο Βατικανό. Ωστόσο, η τεταμένη πολιτική κατάσταση στην Ιταλία τον ανάγκασε να μεταναστεύσει στις ΗΠΑ το 1852, όπου αρχικά ζωγράφιζε τοιχογραφίες σε εκκλησίες στη Νέα Υόρκη, τη Βαλτιμόρη ακόμα και στην Πόλη του Μεξικού, πριν αναλάβει το Καπιτώλιο.

Ο Κωνσταντίνος Μπρουμίδης πέθανε στην Ουάσινγκτον στις 19 Φεβρουαρίου 1880, πάμφτωχος, όπως αναφέρουν οι πηγές, παρότι είχε αμειφθεί πλουσιοπάροχα και είχε την εκτίμηση των αρχών του Καπιτωλίου. Για χρόνια παρέμεινε στην αφάνεια, μέχρι που η επίσημη ξεναγός του Καπιτωλίου Myrtle Cheney Murdock στη δεκαετία του '50 εκτίμησε και ανέδειξε την προσφορά του. Το 2008 ο τότε πρόεδρος Τζορτζ Μπους τού απένειμε μεταθανάτια το Χρυσό Μετάλλιο του Κογκρέσου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τον Μάρτιο του 2019 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Καλειδοσκόπιο το βιβλίο του Γρηγόρη Χαλιακόπουλου «Ο ζωγράφος με τις τρεις πατρίδες» που παρουσιάζει τη διαδρομή του Κωνσταντίνου Μπρουμίδη. Μαθαίνουμε πρώτα για την τύχη της οικογένειάς του την εποχή της Τουρκοκρατίας, από την Πελοπόννησο στη Ζάκυνθο και από εκεί στην Ιταλία. «Και ο ίδιος όμως θα αναγκαστεί να εγκαταλείψει στα μισά του 19ου αιώνα την επαναστατημένη Ιταλία και να φτάσει πρόσφυγας στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Εδώ θα ριζώσει, και με όπλο το ταλέντο, τη θέληση και τη μοναδική καλλιτεχνική θητεία του, θα λάμψει ως "ο ζωγράφος του Καπιτωλίου". (...) Στην τρίτη του πατρίδα, τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, δεν θα ξεχάσει ποτέ την Ελλάδα, τη γη των παππούδων του, ούτε την Ιταλία, τη χώρα στην οποία γεννήθηκε, μεγάλωσε και σπούδασε. Κι αν σκύψει κανείς προσεκτικά πάνω στα έργα του, θα αναγνωρίσει στη ζωγραφική του κάτι και από τις τρεις πατρίδες που τον σημάδεψαν».

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Σύγχρονοι καλλιτέχνες δίνουν μορφή και χρώμα στη «Θεία Κωμωδία»
Με αφορμή τα 700 χρόνια από τον θάνατο του Ντάντε Αλιγκέρι μια μοναδική, περιοδεύουσα έκθεση με δημιουργίες πέντε εικαστικών διεθνούς ακτινοβολίας ξαναζωντανεύει το μνημειώδες έργο του Μέγιστου Ιταλού...
Σύγχρονοι καλλιτέχνες δίνουν μορφή και χρώμα στη «Θεία Κωμωδία»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Θέλω τα έργα μου να είναι ανοιχτά σε κάθε βλέμμα και ανάγνωση»
Η ζωγράφος Ελέσα Αντύπα μιλά για την παρουσίαση της πρώτης ατομικής της έκθεσης και για τη τέχνη εν μέσω πανδημίας και τον ρόλο της στη χώρα.
«Θέλω τα έργα μου να είναι ανοιχτά σε κάθε βλέμμα και ανάγνωση»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
To σφυράκι θα χτυπήσει... στο διαδίκτυο
Μέσα σε αυτό το ιδιαίτερο κλίμα, το Greek Sale του διεθνούς οίκου Bonhams ανανέωσε το ραντεβού του για τις 18 Νοεμβρίου, με υψηλής ποιότητας και διαχρονικής αξίας έργα ελληνικής ζωγραφικής.
To σφυράκι θα χτυπήσει... στο διαδίκτυο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Ακόμα και στις γκαλερί δεν υπακούω σε κανόνες καλής συμπεριφοράς»
Ο γνωστός street artist, που δεν αποκαλύπτει το πρόσωπό του, χωρίς να εγκαταλείπει τον δρόμο, εκθέτει στην G.E. Kapopoulos τα καρουζέλ του, με ρομαντισμό και αδρεναλίνη.
«Ακόμα και στις γκαλερί δεν υπακούω σε κανόνες καλής συμπεριφοράς»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Βλέπουμε έναν πίνακα με την ταχύτητα που κάνουμε scroll down
«Συνθήκες προσαρμογής» είναι ο τίτλος της νέας έκθεσης του 40χρονου καλλιτέχνη, που εγκαινιάστηκε στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη. Πρόκειται για ζωγραφικά έργα, κυρίως ακρυλικά σε καμβά και έργα σε χαρτί, των...
Βλέπουμε έναν πίνακα με την ταχύτητα που κάνουμε scroll down
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
10 επιμελητές προτείνουν 10 νέους καλλιτέχνες
Μια από τις πλέον δημοφιλείς και ιστορικές εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, που ξεκίνησε πριν από 22 χρόνια, τα «ROOMS», επιστρέφουν δυναμικά. Ετσι, 10 επιμελητές εκθέσεων, ιστορικοί και θεωρητικοί της τέχνης...
10 επιμελητές προτείνουν 10 νέους καλλιτέχνες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας