• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.0°C / 22.8°C
    1 BF
    73%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 20.6°C / 25.0°C
    2 BF
    73%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    18°C 12.8°C / 21.7°C
    2 BF
    82%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 15.6°C / 18.0°C
    1 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 20.6°C / 20.6°C
    2 BF
    80%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 23.9°C
    1 BF
    59%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    1 BF
    67%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    17°C 13.3°C / 21.7°C
    1 BF
    82%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.0°C / 19.4°C
    1 BF
    88%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    0 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.0°C / 22.0°C
    3 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 21.7°C / 21.7°C
    2 BF
    51%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    2 BF
    100%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 21.0°C / 23.9°C
    1 BF
    60%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 20.0°C / 24.4°C
    1 BF
    56%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.0°C / 22.2°C
    3 BF
    88%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.0°C / 21.1°C
    2 BF
    63%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    1 BF
    88%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 22.8°C / 23.9°C
    0 BF
    75%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    1 BF
    67%
Online κατάβαση στον Αδη

Εωσφόρος

Roberto Palermo/Uffizi Gallery via AP
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Online κατάβαση στον Αδη

  • A-
  • A+
Οι Ιταλοί τιμούν τα 700 χρόνια από τον θάνατο του μεγάλου ποιητή ● Πρώτη η περίφημη γκαλερί της γενέτειράς του, Φλωρεντίας, ανέβασε στο ίντερνετ τα 88 σχέδια που ο ζωγράφος της Αναγέννησης Φεντερίκο Ζουκάρι είχε εμπνευστεί από τη «Θεία Κωμωδία» ● Ποτέ μέχρι σήμερα δεν είχαν εκτεθεί στο σύνολό τους.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Τα 700 χρόνια από τον θάνατο του Δάντη συνέπεσαν με καραντίνες, πανδημίες και κλειστά μουσεία. Ο μέγας Ιταλός συγγραφέας και φιλόσοφος, που οι συμπατριώτες του θεωρούν πατέρα της ιταλικής γλώσσας, Τοσκανός στην καταγωγή, γεννήθηκε το 1265 στη Φλωρεντία αλλά πέθανε το 1321 στη Ραβένα της Εμίλια-Ρομάνα, τρεις φορές πρωτεύουσα της Ιταλίας, όπου και τάφηκε.

Κέρβερος

Roberto Palermo/Uffizi Gallery via AP

Η Φλωρεντία και η Ραβένα, μαζί με τη Σιένα, τη Βερόνα και άλλες εβδομήντα πόλεις σε όλη την Ιταλία άρχισαν από νωρίς να σχεδιάζουν τους εορτασμούς και τις εκδηλώσεις για την 700ή επέτειο του θανάτου του, που θα κρατήσουν όλο το 2021. Και ας ελπίσουμε ότι σιγά σιγά η πίεση του Covid θα μαλακώσει, τα μουσεία, οι γκαλερί και τα θέατρα θα ανοίξουν και οι Ιταλοί θα ξανασυναντηθούν για να τιμήσουν τον Δάντη τους.

Ο Δάντης από τον Andrea del Castagno

Με το που μπήκε όμως ο νέος χρόνος, από την Παρασκευή, η Γκαλερί Uffizi στη Φλωρεντία λάνσαρε την πρώτη μεγάλη εκδήλωση για το Ετος Δάντη, που είναι διαδικτυακή και «προσβάσιμη δωρεάν, κάθε ώρα της ημέρας, για όλους» (άρα και για τους Ελληνες), όπως δήλωσε ο Eike Schmidt, ο διευθυντής της Uffizi. Το virtual show φέρει τον τίτλο «A riveder le stelle» (Για να ξαναδούμε τα αστέρια), από την περίφημη τελευταία φράση της «Κόλασης» του Δάντη.

Η γκαλερί αποκαλύπτει online σε υψηλή ανάλυση 88 σχέδια με μολύβι και μελάνι και με χρωματικές αντιθέσεις του μαύρου και του κόκκινου, που φιλοτέχνησε ο ζωγράφος της Αναγέννησης Φεντερίκο Ζουκάρι εμπνευσμένος από τη «Θεία Κωμωδία».

Στο διάστημα μεταξύ 1586 και 1588, ο Ζουκάρι, στη διάρκεια παραμονής του στην Ισπανία, ολοκλήρωσε τη σειρά των έργων του πάνω στην τριλογία του Δάντη: είκοσι οχτώ απεικονίσεις από την «Κόλαση», σαράντα εννέα από το «Καθαρτήριο» και έντεκα από τον «Παράδεισο».

Οταν το 1609 πέθανε, τα σχέδια παρέμειναν στην ιδιοκτησία της οικογένειας των αριστοκρατών Ορσίνι, για τους οποίους δούλευε ο Ζουκάρι, και μετά πέρασαν στα χέρια των Μεδίκων. Το 1738 έγιναν μέρος της συλλογής της Uffizi. Αρχικά ήταν δεμένα όλα μαζί σε έναν τόμο, με κάθε σχέδιο να έχει στην απέναντι σελίδα του τους στίχους του ποιήματος στους οποίους αντιστοιχούσε.

Λόγω της ευαισθησίας τους, τα σχέδια δεν εκτέθηκαν, όμως, ποτέ στο σύνολό τους. Μόνο δύο φορές η Uffizi αποκάλυψε στο κοινό ένα μικρό τους μέρος. Η πρώτη φορά ήταν το 1865, στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 600 χρόνια από τη γέννηση του Δάντη αλλά και για να συμπέσει η έκθεσή τους με την ενοποίηση της Ιταλίας. Και η δεύτερη, το 1993, για μια έκθεση αφιερωμένη στον Δάντη που έγινε στο Αμπρούζο.

Οδυσσέας και Διομήδης

Roberto Palermo/Uffizi Gallery via AP

«Μέχρι σήμερα αυτά τα πανέμορφα σχέδια τα έβλεπαν στο σύνολό τους μόνο λίγοι λόγιοι και πανεπιστημιακοί», δήλωσε ο Eike Schmidt. «Τώρα εκτίθενται πλήρως, δίπλα σε έναν επιστημονικό σχολιασμό, απολύτως διδακτικό. Η Uffizi είναι περήφανη που ανοίγει τους εορτασμούς για την επέτειο του θανάτου του Δάντη με την online παρουσίασή τους, γιατί είναι πολύτιμο υλικό όχι μόνο για τους ερευνητές αλλά και όλους όσοι παθιάζονται με τον Δάντη και εμπνέονται από τη δική του αναζήτηση για γνώση και αρετή».

Το δάσος των αυτοκτονιών

Roberto Palermo/Uffizi Gallery via AP

Η «Θεία Κωμωδία» (ιταλικά La Divina Commedia) είναι ένα επικό, αφηγηματικό ποίημα, που γράφτηκε στο διάστημα 1308-1321, θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα έργα στην ιστορία της παγκόσμιας λογοτεχνίας και επιτομή του μεσαιωνικού κόσμου. Ο Δάντης αφηγείται σε τρία μέρη (Κόλαση, Καθαρτήριο, Παράδεισος) το φανταστικό του ταξίδι στον Αδη με οδηγούς τον Βιργίλιο και τη Βεατρίκη, η οποία αποτέλεσε τον πρώτο πλατωνικό έρωτα του Ιταλού συγγραφέα και πέθανε πολύ νέα.

●info: H διαδικτυακή έκθεση στο https://www.uffizi.it/en/online-exhibitions/dante. Για περισσότερες πληροφορίες απευθυνθείτε στο [email protected]

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Σύγχρονοι καλλιτέχνες δίνουν μορφή και χρώμα στη «Θεία Κωμωδία»
Με αφορμή τα 700 χρόνια από τον θάνατο του Ντάντε Αλιγκέρι μια μοναδική, περιοδεύουσα έκθεση με δημιουργίες πέντε εικαστικών διεθνούς ακτινοβολίας ξαναζωντανεύει το μνημειώδες έργο του Μέγιστου Ιταλού...
Σύγχρονοι καλλιτέχνες δίνουν μορφή και χρώμα στη «Θεία Κωμωδία»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Οι τηλεδιασκέψεις μάς έκαναν νάρκισσους
Πώς προσαρμοστήκαμε στις διαδικτυακές καταστάσεις επικοινωνίας που επέβαλε η πανδημία; Τι συμβαίνει όταν δεν κρύβουμε το πρόσωπό μας πίσω από μια μάσκα, μπροστά σε μια οθόνη, όπου συντελούνται οι...
«Οι τηλεδιασκέψεις μάς έκαναν νάρκισσους
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Νέα εκθέματα στην Αθήνα και αναδρομική Ρόρρη στην Ανδρο
Με ανανεωμένη παρουσίαση της συλλογής του θα υποδεχτεί τους επισκέπτες του το Ιδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή με την έναρξη λειτουργίας των μουσείων από τις 14 Μαΐου.
Νέα εκθέματα στην Αθήνα και αναδρομική Ρόρρη στην Ανδρο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Πέθανε η ζωγράφος Τζένη Δρόσου
Πλήρης ημερών άφησε την τελευταία της πνοή η ζωγράφος Τζένη Δρόσου, σε ηλικία 92 ετών. Το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος εκφράζει βαθιά συλλυπητήρια στην οικογένεια και τους οικείους της. 
Πέθανε η ζωγράφος Τζένη Δρόσου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας