Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
To σφυράκι θα χτυπήσει... στο διαδίκτυο

Νίκος Εγγονόπουλος, Απόστολος Γεωργίου

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

To σφυράκι θα χτυπήσει... στο διαδίκτυο

  • A-
  • A+
Για δεύτερη φορά, μέσα στην πανδημία, οργανώνεται οnline η καθιερωμένη δημοπρασία του διεθνούς οίκου με σημαντικά έργα ελληνικής ζωγραφικής του 19ου και του 20ού αιώνα. To ενδιαφέρον του κοινού είναι αυξημένο, παρατηρεί η διευθύντρια της Art Expertise, Τερψιχόρη Αγγελοπούλου, άλλωστε στο ανοιξιάτικο Greek Sale πουλήθηκε το 68% των έργων και ο τζίρος έφτασε στα 2 εκατ. ευρώ.

Oι ραγδαίες εξελίξεις της πανδημίας έχουν επηρεάσει την αγορά της τέχνης, αναπόφευκτα και τις δημοπρασίες, που λειτουργούν με διαφορετικό «πρωτόκολλο», μέσω διαδικτύου. Το σφυράκι δεν έχει πάψει να ανεβοκατεβαίνει, έργα τέχνης κάθε εποχής προσφέρονται από τους μεγάλους οίκους δημοπρασιών, το ενδιαφέρον του κοινού παραμένει αμείωτο, ιδιαίτερα για τις σημαντικές «υπογραφές», πωλήσεις εκατομμυρίων ευρώ σημειώνονται, αν και έχουν περιοριστεί τα ρεκόρ...

Μέσα σε αυτό το ιδιαίτερο κλίμα, το Greek Sale του διεθνούς οίκου Bonhams ανανέωσε το ραντεβού του για τις 18 Νοεμβρίου, με υψηλής ποιότητας και διαχρονικής αξίας έργα ελληνικής ζωγραφικής. Η 37η κατά σειρά δημοπρασία Greek Sale θα πραγματοποιηθεί στην έδρα του Βοnhams, στο Λονδίνο (101 New Bond Street) σε συνεργασία με την εταιρεία εικαστικών συμβούλων Art Expertise στην Αθήνα.

Κωνσταντίνος Παρθένης

Για δεύτερη φορά φέτος, λόγω της πανδημίας, η δημοπρασία θα γίνει κεκλεισμένων των θυρών, δίχως τη φυσική παρουσία του κοινού. Η συμμετοχή θα μπορεί να γίνει μόνο διαδικτυακά (online bidding), τηλεφωνικά ή με γραπτή προσφορά. Επίσης, δεν έγινε η καθιερωμένη έκθεση των έργων σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας, ενώ οι ενδιαφερόμενοι τα βλέπουν αυτές τις μέρες με ραντεβού, στα γραφεία της Art Expertise.

Η δημοπρασία της 18ης Νοεμβρίου περιλαμβάνει 118 έργα ζωγραφικής του 19ου και του 20ού αιώνα καθώς και δύο φωτογραφικά έργα προερχόμενα από σημαντικές συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού. Κορυφαία συμμετοχή αποτελεί το μνημειακών διαστάσεων έργο του υπερρεαλιστή Νίκου Εγγονόπουλου με τίτλο «Ομηρική σκηνή/Επεισόδιο από τον πόλεμο της Τροίας» (150.000-200.000 λίρες Αγγλίας), μια ελαιογραφία από την προπολεμική περίοδο του καλλιτέχνη, που δημιουργήθηκε το 1938 και εκτέθηκε το 1954 στην Μπιενάλε της Βενετίας.

Ξεχωρίζουν επίσης πέντε σημαντικά έργα του Κωνσταντίνου Παρθένη και ανήκουν στη σειρά που είχαν παραγγείλει το 1939 ο τότε υπουργός Κώστας Κοτζιάς και ο δήμαρχος Αθηναίων Αμβρόσιος Πλυτάς για την ολοκλήρωση του προγράμματος διακόσμησης του δημαρχιακού μεγάρου Αθηνών.

Δυστυχώς όμως με την έναρξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου ο Δήμος Αθηναίων αδυνατούσε να καταβάλει το υπόλοιπο της συμφωνημένης αμοιβής στον Παρθένη με αποτέλεσμα τα έργα να παραμείνουν στην κατοχή του καλλιτέχνη έως τον θάνατό του το 1967. Πρόκειται για τις συνθέσεις: «Αφθονία» (80.000-120.000 λίρες Αγγλίας), «Αγγελος/Πειθαρχία» (70.000-100.000), «Αρμονία» (60.000-80.000) και τα δύο με τίτλο «Διπλός Πέλεκυς» (30.000-40.000).

Εξίσου σημαντικά είναι «Το Ερωτικό» (180.000-250.000 λίρες Αγγλίας) του Γιάννη Μόραλη, ζωγραφισμένο στην Αίγινα το 1977, στο οποίο ο καλλιτέχνης φαίνεται να αναζητά ένα γεωμετρικό ιδεόγραμμα του έρωτα, «Το Πανηγύρι στον Πειραιά για την παραλαβή της σοδειάς του Κονιάκ» (70.000-90.000 λίρες Αγγλίας) που ο Θεόφιλος Χατζημιχαήλ δημιούργησε το 1930, την περίοδο που έχει ήδη επιστρέψει στην ιδιαίτερη πατρίδα του, τη Μυτιλήνη,

Αυξημένο ενδιαφέρον αναμένεται για τη μοντέρνα και σύγχρονη τέχνη, όπως για τα έργα των Θεόδωρου Στάμου «Delphic Sun-Box #2» (25.000-35.000 λίρες Αγγλίας), Απόστολου Γεωργίου «Untitled» (12.000-18.000 λίρες Αγγλίας) και Λουκά Σαμαρά «Heads Mix Table» (4.000-6.000 λίρες Αγγλίας).

«Προσαρμοστήκαμε γρήγορα στον ηλεκτρονικό τρόπο διεξαγωγής των δημοπρασιών, όπως και το κοινό, που δεν έχασε το ενδιαφέρον του», παρατηρεί η διευθύντρια της Art Expertise, Tερψιχόρη Αγγελοπούλου. «Ενδεικτικό είναι ότι στο Greek Sale του Μαΐου πουλήθηκε το 68% των έργων, με 76% πάνω από την εκτίμησή τους και τζίρο στα 2 εκατομμύρια ευρώ».

Η ίδια τονίζει ότι «το πελατολόγιο στο οποίο απευθυνόμαστε είναι πολύ μεγάλο, καθώς ο οίκος έχει γραφεία σε 40 χώρες και κάθε ένα ενημερώνει τους πελάτες του. Οι περισσότεροι είναι ελληνικής καταγωγής, Ελληνες και Ελληνες της διασποράς. Στις δημοπρασίες μας φροντίζουμε να έχουμε μια ευρεία γκάμα από ποιοτικά έργα Ελλήνων καλλιτεχνών που καλύπτουν όλο το φάσμα της ελληνικής ζωγραφικής από τον 19ο ώς τον 21ο αιώνα» και σημειώνει ότι «μεγαλύτερη ζήτηση υπάρχει τώρα για τους καλλιτέχνες της Γενιάς του '30».

Μετά το ξέφρενο ράλι της εποχής του Χρηματιστηρίου και την «καθίζηση» που έφερε στις δημοπρασίες παγκοσμίως η οικονομική κρίση, η Τ. Αγγελοπούλου βλέπει ότι πλέον, εκτός από τους σταθερούς επενδυτές, συμμετέχουν όλο και περισσότερο στις δημοπρασίες άνθρωποι που αγαπούν την τέχνη, βλέπουν εκθέσεις, πηγαίνουν σε μουσεία, ενημερώνονται και θέλουν σταδιακά να δημιουργήσουν μια συλλογή.


Info: Art Expertise – Bonhams, Νεοφύτου Βάμβα 7, τηλ. 210 3636 404, [email protected]

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
10 επιμελητές προτείνουν 10 νέους καλλιτέχνες
Μια από τις πλέον δημοφιλείς και ιστορικές εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, που ξεκίνησε πριν από 22 χρόνια, τα «ROOMS», επιστρέφουν δυναμικά. Ετσι, 10 επιμελητές εκθέσεων, ιστορικοί και θεωρητικοί της τέχνης...
10 επιμελητές προτείνουν 10 νέους καλλιτέχνες
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο Μιχαήλ Αγγελος του Καπιτωλίου
Ο ελληνικής καταγωγής ζωγράφος, Κωνσταντίνος Μπρουμίδης, που ανέλαβε να ζωγραφίσει τον εκθαμβωτικό θόλο της Ροτόντας του Καπιτωλίου.
Ο Μιχαήλ Αγγελος του Καπιτωλίου
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Ακόμα και στις γκαλερί δεν υπακούω σε κανόνες καλής συμπεριφοράς»
Ο γνωστός street artist, που δεν αποκαλύπτει το πρόσωπό του, χωρίς να εγκαταλείπει τον δρόμο, εκθέτει στην G.E. Kapopoulos τα καρουζέλ του, με ρομαντισμό και αδρεναλίνη.
«Ακόμα και στις γκαλερί δεν υπακούω σε κανόνες καλής συμπεριφοράς»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Επιστρέφουν» οι Ελληνες καλλιτέχνες της Διασποράς
«Αφαιρετικές προσεγγίσεις» 19 πρωτοποριακών εικαστικών μας οι οποίοι έδρασαν και αναγνωρίστηκαν στις μητροπόλεις της τέχνης, τη Νέα Υόρκη, το Παρίσι, το Λονδίνο, μέσα από έργα της συλλογής του Ιδρύματος Β. &...
«Επιστρέφουν» οι Ελληνες καλλιτέχνες της Διασποράς
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Βλέπουμε έναν πίνακα με την ταχύτητα που κάνουμε scroll down
«Συνθήκες προσαρμογής» είναι ο τίτλος της νέας έκθεσης του 40χρονου καλλιτέχνη, που εγκαινιάστηκε στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη. Πρόκειται για ζωγραφικά έργα, κυρίως ακρυλικά σε καμβά και έργα σε χαρτί, των...
Βλέπουμε έναν πίνακα με την ταχύτητα που κάνουμε scroll down

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας