Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Επιστρέφουν» οι Ελληνες καλλιτέχνες της Διασποράς

Αποψη της έκθεσης με έργα της Χρύσας

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Επιστρέφουν» οι Ελληνες καλλιτέχνες της Διασποράς

  • A-
  • A+

ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΑΝΔΡΟΥ

H επιβεβλημένη καραντίνα λόγω της πανδημίας έπληξε, αναμφίβολα, όλα τα μουσεία μας, δημόσια και ιδιωτικά, το νέο μουσείο όμως του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή ήταν ιδιαίτερα άτυχο. Μόλις τον Οκτώβριο του 2019 άνοιξε τις πύλες του στο υποβλητικό κτίριο στο Παγκράτι και αναγκάστηκε να τις κλείσει ξανά τον περασμένο Μάρτιο, ενώ όλο αυτό το διάστημα υποδέχτηκε 106.479 επισκέπτες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, οι οποίοι περιηγήθηκαν στις μοναδικές συλλογές του, με βαριές υπογραφές καλλιτεχνών της κλασικής, μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης (από Θεοτοκόπουλο, Βαν Γκογκ, Πικάσο, μέχρι Σεζάν, Γκογκέν, Μονέ και Ροντέν).

Το ίδρυμα της Αθήνας άνοιξε ξανά από τις 17 Ιουνίου, με όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία της υγείας, χωρίς όμως να χάνεται η μοναδική εμπειρία της επαφής με την τέχνη, μαζί με ένα έξυπνο σποτάκι («Στο Μουσείο ξανά!) και με μια πρωτότυπη περιοδική έκθεση για όλες τις ηλικίες, που προέκυψε από τις ψηφιακές της δραστηριότητες και έχει τίτλο «Η παιδική φαντασία αντίδοτο στην απομόνωση».

Takis, «Κίτρινος μαγνητικός τοίχος», 1976

«Επιτέλους ελεύθεροι, αρκεί η ελευθερία να έχει κάποια διάρκεια». Με αυτά τα λόγια μάς υποδέχτηκε χθες στο Ιδρυμα Β. & Ε. Γουλανδρή ο διευθυντής του, Κυριάκος Κουτσομάλλης, για να μας ανακοινώσει τα νέα σχέδια του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στην Ανδρο, όπου κι εκεί υπήρχαν, βεβαίως, ανατροπές. Αναγκαστικά, η πανδημία μεταφέρει την αναδρομική του ζωγράφου Γιώργου Ρόρρη για του χρόνου εάν πάνε όλα καλά - κάτι που και ο ίδιος ήθελε. Ομως, προκειμένου να μην υπάρχει «τρύπα στην εκθεσιακή μας πολιτική, συνεχής εδώ και 40 χρόνια -με εξαίρεση το 1993, όταν λόγω του πολέμου στον Κόλπο ματαιώθηκε η έκθεση για τον Κλέε–, αποφασίσαμε τώρα να φέρουμε κοντά στους Ελληνες την τέχνη των Ελλήνων που διέπρεψαν στην αλλοδαπή».

«Δεν ήταν μια λύση ανάγκης», τόνισε, ο Κ. Κουτσομάλλης, αφού ένα τέτοιο αφιέρωμα ήταν στο πρόγραμμα. Η συλλογή του Ιδρύματος είναι ανεξάντλητη και... σωτήρια και έτσι όσοι πάνε αυτό το καλοκαίρι στην Ανδρο θα έχουν την ευκαιρία να δουν τις «Αφαιρετικές προσεγγίσεις Ελλήνων καλλιτεχνών της Διασποράς», οι οποίοι έδωσαν το στίγμα τους στις μητροπόλεις της τέχνης, κυρίως στη Νέα Υόρκη, στο Παρίσι, στο Λονδίνο.

Κάποιοι από αυτούς γεννήθηκαν στο εξωτερικό, όπως ο Θεόδωρος Στάμος και η Λίντα Μπένγκλις στην Αμερική, ο Μαρκ Χατζηπατέρας στην Αγγλία, οι περισσότεροι όμως αναγκάστηκαν να μεταναστεύσουν, τη δεκαετία του 1950 και του 1960. «Αλλοι έφυγαν για βιοποριστικούς λόγους, λόγω κοινωνικοπολιτικών συνθηκών ή διωγμένοι για τις ιδεολογικές τους πεποιθήσεις», είπε ο Κ. Κουτσομάλλης, που επιμελείται την έκθεση και θύμισε τον ρόλο του «Ματαρόα», του πλοίου που μετά τον Β' Παγκόσμιο μετέφερε περίπου 200 νέους Ελληνες δημιουργούς και επιστήμονες στο Παρίσι. Ανάμεσά τους ήταν και οι ζωγράφοι Κωστής Ανδρέου και Ντίκος Βυζάντιος, έργα των οποίων εκτίθενται στο Μουσείο της Ανδρου.

Γιάννης Κουνέλλης, Χωρίς τίτλο, 1983

Σε μια «αισθητική παρουσίαση» με έργα 19 καλλιτεχνών της Διασποράς. Γλυπτά της Χρύσας, που εμπνεύστηκε από τη Νέα Υόρκη, ζωγραφική του Παύλου, ο οποίος στο Παρίσι έκανε συνθέσεις από λωρίδες χαρτί, δημιουργίες του «εκκεντρικού οραματιστή» Λουκά Σαμαρά, αλλά και του κορυφαίου της άρτε πόβερα Γιάννη Κουνέλλη. Ο αφηρημένος εξπρεσιονισμός του Θόδωρου Στάμου και του Αλκη Πιερράκου δίπλα στη γεωμετρική αφαίρεση του Νάσου Δάφνη. Οι αισθησιακές φιγούρες της Σοφίας Βάρη συναντούν τον «ευαίσθητο και φιλοσοφημένο» Θάνο Τσίγκο, την «οδύνη» του Τζον Χριστοφόρου. Σε πρώτο πλάνο οι πειραματισμοί του Νάκη Παναγιωτίδη, η πρωτοποριακή κινητική τέχνη του Τakis, τα ετερόκλητα υλικά του Μαρκ Χατζηπατέρα, η πρόκληση της Λίντα Μπένγκλις.

«Ενα αφιέρωμα-φόρος μνήμης για όσους δεν είναι πλέον στη ζωή και φόρος τιμής και θαυμασμού σε όσους εξακολουθούν να δημιουργούν πρωτοποριακά, τιμημένοι με υψηλές διακρίσεις», καταλήγει ο επιμελητής της έκθεσης.

INFO: Από 1η Ιουλίου έως 27 Σεπτεμβρίου. Χώρα Ανδρου, τηλ.: 22820-22444, www.goulandris.gr

 

 

 


 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
Η έκθεση του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή «Με τα χρώματα του λόγου και τον λόγο των χρωμάτων» αποκαλύπτει μέσα από έργα τέχνης και ποίηση τον πληθωρικό και αινιγματικό κόσμο του πρωτοποριακού...
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο Μανώλης Χάρος στο «Νησί των Θησαυρών»
Η νέα έκθεσή του που εγκαινιάζεται σήμερα στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, περιλαμβάνει 50 δισδιάστατα εικαστικά έργα και μία κατασκευή, όπου κάνει σαφή αναφορά στον κινηματογράφο και στο θέατρο σκιών.
Ο Μανώλης Χάρος στο «Νησί των Θησαυρών»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Το «Τσίκι-Τσίκι» του Αλέξη Ακριθάκη και το καμένο Μάτι του Βασίλη Βρεττού
Δεν πρόλαβε να μπει ο Σεπτέμβριος και το Μουσείο Μπενάκη υποδέχεται το φθινόπωρο με ένα πλούσιο εκθεσιακό πρόγραμμα και στα τέσσερα κτίριά του
Το «Τσίκι-Τσίκι» του Αλέξη Ακριθάκη και το καμένο Μάτι του Βασίλη Βρεττού
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ερωτικά γυμνά με έμπνευση Μπουκόφσκι
Φανατικός αναγνώστης και θαυμαστής του Τσαρλς Μπουκόφσκι, ο συλλέκτης Βλάσης Φρυσίρας, διαβάζοντας την ποιητική συλλογή του με τίτλο «Η αγάπη είναι ένας σκύλος από την κόλαση» («Love is a Dog from Hell»),...
Ερωτικά γυμνά με έμπνευση Μπουκόφσκι
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα
«Αρωμα γυναίκας στην ελληνική ζωγραφική» είναι ο τίτλος της έκθεσης στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη. Ογδόντα πέντε εξαίρετοι πίνακες της νεοελληνικής ζωγραφικής...
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας