Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ας αρχίσουν οι χοροί!

Αποψη της εγκατάστασης

© Ναταλία Τσουκαλά
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ας αρχίσουν οι χοροί!

  • A-
  • A+
Με διαβρωτικό χιούμορ, ο γνωστός καλλιτέχνης στήνει πρώτη φορά στο Ηρώδειο μια «γλυπτική παράσταση», μια εικαστική εγκατάσταση 40 μορφών με στοιχεία και χαρακτήρες διαφόρων εποχών και πολιτισμών, και προτείνει αναστοχασμό στη σχέση μας με πολιτική, εξουσία, ιστορία, καθημερινότητα.

Ο άστατος βροχερός καιρός τις τελευταίες ημέρες δεν ευνόησε τις δράσεις σε εξωτερικούς χώρους, όμως ο Διονύσης Καβαλλιεράτος κατάφερε να στήσει την εικαστική του εγκατάσταση με τίτλο «Αποπροσανατολισμένος χορός/Παραπλανημένος πλανήτης» στο Ηρώδειο, αρχίζοντας τον... χορό των καλοκαιρινών εκδηλώσεων.

Είναι η πρώτη φορά που ο χώρος του Ωδείου Ηρώδου Αττικού φιλοξενεί εικαστική εκθεση. Οργανώνεται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, με αναθεση του οργανισμού ΝΕΟΝ, που συνεχίζει το πρόγραμμα «Εργο στην Πόλη».

Διονύσης Καβαλλιεράτος, Πολύνα Κοσμαδάκη

© Ναταλία Τσουκαλά

Από σήμερα οι φιλότεχνοι, οι λάτρεις της αρχαιότητας αλλά και όσοι κάνουν τη βόλτα τους στην περιοχή της Ακρόπολης μπορούν να δουν μια πρωτότυπη «συνομιλία» ενός εμβληματικού μνημείου με τη σύγχρονη τέχνη. Ο Καβαλλιεράτος σκηνοθετεί μια «γλυπτική παράσταση», έναν κυκλικό χορό από γλυπτά, σε διαφορετικά ύψη και κλίμακες, Πρόκειται για μια in situ εγκατάσταση περίπου 40 μορφών, κατασκευασμένων από διάφορα υλικά, όπως χαλκό, πηλό, ρητίνη, καθρέφτη, ξύλο, για τα οποία ο δημιουργός υιοθετεί διαφορετικές εικαστικές «γλώσσες».

Ο καλλιτέχνης, που ζει και εργάζεται στο Βερολίνο και έχει στο ενεργητικό του εκθέσεις και συνεργασίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, [«Στο ίδιο ποτάμι δυο φορές: Σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα», Ιδρυμα ΔΕΣΤΕ, New Museum της Νέας Υόρκης, Μουσείο Μπενάκη (2019), «Υπνος Project», Ιδρυμα Ωνάση, Αθήνα (2016), «Εκείνο που όλοι θέλουν, κανείς ποτέ δεν θα έχει», Bernier/Eliades, Αθήνα (2016), «No Country for Young Men», Bozar, Βρυξέλλες (2014), «The Mediterranean Experience», Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονής Τέχνης, Θεσσαλονίκη (2013)], προσεγγίζει με αιχμηρό, ειρωνικό χιούμορ τα θέματά του.

«Ηθοποιός που υποδύετο έναν ηθοποιό που έπαιζε τον ηθοποιό», 2020

© Ναταλία Τσουκαλά

Τα νέα γλυπτά του αποτελούν συναρμογές από στοιχεία διάφορων εποχών και πολιτισμών, από την προϊστορία και την αρχαιότητα, τη μοντέρνα τέχνη, το θέατρο, τη μαζική κουλτούρα, τη λαϊκή τέχνη κ.λπ. Συναντάμε για παράδειγμα τη Σφίγγα και κυκλαδικά ειδώλια, μάσκες και ξόανα, αρχιτεκτονικά στοιχεία (σκάλες, πισίνες) και ζώα, φρούτα ή λαχανικά, οργανικά και μηχανικά μέρη, αντικείμενα όπως στάμνες, πόρτες, καπέλα, κορνίζες, σκάλες, μπουκάλια. Ολα αυτά τα μέλη συνθέτουν χαρακτήρες του τωρινού ή αλλοτινού δυτικού κόσμου όπως ο περιπλανώμενος, ο σκλάβος, ο άστεγος, ο μεθύστακας, ενώ σε πολλά είναι έκδηλες και αυτοβιογραφικές αναφορές.

«Με σημείο αφετηρίας τις θρησκευτικές, σωματικές, κοινωνικο-πολιτικές συμπαραδηλώσεις του κυκλικού χορού -ενός τελετουργικού αλλά και μοτίβου που συναντάμε από τα προϊστορικά χρόνια- ο Καβαλλιεράτος μάς μιλά για τη σημασία της κοινότητας, της συντροφικότητας, της φιλίας, του γέλιου, της χειρονομίας, της σωματικής έκφρασης» επισημαίνει η Πολύνα Κοσμαδάκη, ιστορικος τέχνης και επιμελήτρια του Μουσείου Μπενάκη, η οποία έχει τώρα την επιμέλεια της εκθεσης.

«Με χιούμορ και κριτική διάθεση ο Καβαλλιεράτος αξιοποιεί τις σύγχρονες και παραδοσιακές τεχνικές της γλυπτικής (πλάσιμο, συγκόλληση, χύτευση, λάξευση) για να ενώσει τα διαφορετικά μεταξύ τους μέλη και να συνθέσει τις παράδοξες, αλλόκοτες φιγούρες του σε έναν Αποπροσανατολισμένο χορό (...).

Οι παιγνιώδεις, παράξενες, παράδοξες συσχετίσεις θραυσμάτων που χαρακτηρίζουν τα μέλη του αλλόκοτου αυτού χορού στον παραπλανημένο πλανήτη μας, προτείνουν μια στρατηγική αναστοχασμού τόσο πάνω στην εργασία του καλλιτέχνη και τον ρόλο της τέχνης, όσο και πάνω στη σχέση του ατόμου με την πολιτική, την εξουσία, την ιστορία, την καθημερινότητα. Πρόκειται για ένα έργο γιορτινό και συνάμα πένθιμο, πανήγυρη ή ηρωική θυσία που διεισδύει, με όχημα το χιούμορ, σε κοινωνικοπολιτικά φορτισμένες νοηματικές περιοχές. Μέσα από την αμφισβήτηση και την ανατροπή στερεότυπων λειτουργεί σαν καθρέφτης των φόβων, των προκαταλήψεων, των ενοχών, της ματαιοδοξίας του σύγχρονου κόσμου».

O ιδιόμορφος Χορός του Διονύση Καβαλλιεράτου συνδέεται άμεσα με τους τύπους, τις τελετουργίες και την κινησιολογία του αρχαίου δράματος. Τα γλυπτά του δημιουργούν σχέσεις με τον χώρο του θεάτρου και με το κοινό -αναφέρονται στην αρχέγονη παράδοση της τραγωδίας. Οπως επισημαίνει ο ίδιος: «Χορεύουμε για να υπενθυμίσουμε την ευφυή βλακεία, τη βλακώδη ευφυΐα . Να τιμήσουμε τη συγγένεια με τους ομοίους, ίσους, διαφορετικούς, ανόμοιους, άνισους, αδιάφορους. Να γιορτάσουμε το μάταιο, γήινο, θνητό μεγαλείο».

Info: 5 Ιουνίου - 3 Ιουλίου. Ωρες λειτουργίας: Τρίτη-Κυριακή, 17.00-20.30. Είσοδος ελεύθερη. Σύμφωνα με τις οδηγίες των υγειονομικών αρχών, μέχρι 20 άτομα θα εισέρχονται στον χώρο κάθε φορά. Απαραίτητη η προκράτηση θέσης (https://www.eventbrite.com/e/neon-athens-festival-dionisis-kavallieratos-odeon-of-herodes-atticus-tickets-106898482238). Πληροφορίες neon.org.gr

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο εικαστικός σημειολόγος της εποχής μας
Ο Κωνσταντίνος Ξενάκης δημιούργησε προσωπικούς κώδικες με το έργο του που βρίσκεται σε διάλογο με το πολιτιστικό παρελθόν και στέκεται κριτικά στη σύγχρονη κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα.
Ο εικαστικός σημειολόγος της εποχής μας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Βλέποντας τέχνη... στο 1,5 μέτρο
Μερικές γκαλερί επέστρεψαν για λίγες ημέρες, κυρίως με εκθέσεις που είχαν διακόψει τα μέτρα κατά της πανδημίας αλλά και με νέες, και περιμένουν τους φιλότεχνους, με τις απαραίτητες αποστάσεις.
Βλέποντας τέχνη... στο 1,5 μέτρο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ηλιος, θάλασσα και γεωπολιτική
Στη Σάμο, σε έναν χώρο με θέα τη Μεσόγειο, διεθνείς καλλιτέχνες αναδεικνύουν με τα έργα τους την προσφυγική κρίση, τις επιπτώσεις του τουρισμού, τη ρύπανση, αλλά και την καταστροφή των καϊκιών στη χώρα μας,...
Ηλιος, θάλασσα και γεωπολιτική
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Γκρέμισε τα σύνορα ζωγραφικής και γλυπτικής
Tα χρώματα ήταν οι «βιταμίνες» του, το ψαλίδι και το χαρτί τα «παιχνίδια» του, όπως μου έλεγε στις συζητήσεις μας για την «Ελευθεροτυπία» ο Παύλος Διονυσόπουλος, ο διεθνής εικαστικός Pavlos, ο καλλιτέχνης των...
Γκρέμισε τα σύνορα ζωγραφικής και γλυπτικής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η Αrt Athina μετατίθεται λόγω εκλογών
Αλλο ένα «θύμα» των εκλογών, αλλά και των απατηλών υποσχέσεων του υπουργείου Πολιτισμού, η 24η Αrt Athina που επρόκειτο να γίνει από 21 έως 24 Ιουνίου στο κτίριο - κόσμημα Ακροπόλ Παλάς, μετατίθεται για 13 έως...
Η Αrt Athina μετατίθεται λόγω εκλογών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας