Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο καλλιτέχνης που έβαλε αμπαλάζ στα μνημεία
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο καλλιτέχνης που έβαλε αμπαλάζ στα μνημεία

  • A-
  • A+

Κρίστο 1935 - 2020

Του άρεσε να τυλίγει τα μνημεία, να ντύνει τη φύση, να στήνει τεράστια σχήματα σε λίμνες και ποτάμια (από το Μαϊάμι ώς το Λονδίνο), να δίνει χρώμα και μαγεία στον δημόσιο χώρο, να βάζει στα πιο εμβληματικά σημεία του κόσμου το δικό του περιτύλιγμα (από την Ποντ Νεφ- 1985 μέχρι το Ράιχσταγκ, δηλαδή το Γερμανικό Κοινοβούλιο στο Βερολίνο- 1995).

Ο σημαντικός καλλιτέχνης Κρίστο Βλαντιμίροφ Γιαβάτσεφ, γνωστός ως Κρίστο, πέθανε στις 31 Μαΐου από φυσικά αίτια, στο σπίτι του στη Νέα Υόρκη. Την απώλεια του 84χρονου ανακοίνωσε το γραφείο του αναφέροντας: «Εζησε τη ζωή του στο έπακρο. Οχι μόνο ονειρευόταν ό,τι έμοιαζε αδύνατο, αλλά το πραγματοποιούσε κιόλας. Τα έργα τέχνης του Κρίστο και της Ζαν-Κλοντ ένωσαν τους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο με κοινές καλλιτεχνικές εμπειρίες. Η δουλειά τους θα ζει στις καρδιές και τη μνήμη μας». Εντεκα χρόνια, λοιπόν, μετά τον θάνατο της συζύγου του, που επί δεκαετίες υπήρξε το καλλιτεχνικό του ταίρι, πέθανε και ο Βούλγαρος καλλιτέχνης που για χρόνια αναλάμβανε με το μαγικό του χέρι να μεταμορφώσει τοπόσημα και μνημεία σε όλο τον πλανήτη.

Ο Κρίστο είχε γεννηθεί στις 13 Ιουνίου 1935 στο Γκάμπροβο της Βουλγαρίας, δραπέτευσε (ενώ φοιτούσε ήδη στη Σχολή Καλών Τεχνών της Σόφιας) από το κομμουνιστικό καθεστώς με τρένο το 1957 και, αφού πέρασε από την Κεντρική Ευρώπη, αναζήτησε μια νέα ζωή στην αμερικανική καλλιτεχνική σκηνή. Λίγο μετά (1958) γνώρισε τη Γαλλίδα γυναίκα του, Ζαν-Κλοντ, και συμπορεύτηκαν στη ζωή και την τέχνη ώς το τέλος. Σε όσους δε τους επέκριναν για εντυπωσιασμό και αμφισβητούσαν τα έργα τους λόγω της κλίμακάς τους, εκείνοι απαντούσαν πως ο στόχος τους είναι να κάνουν τον κόσμο ομορφότερο και να δείξουν γνώριμα τοπία με ένα νέο τρόπο.

Πέρα από τα εντυπωσιακά μεγάλης κλίμακας έργα του παρελθόντος ο Κρίστο φρόντιζε τους τελευταίους μήνες ώστε να μας ομορφύνει και το μέλλον. Το τελευταίο του φιλόδοξο project, το περιτύλιγμα της Αψίδας του Θριάμβου στο Παρίσι, προγραμματίζεται ήδη για το φθινόπωρο...

Μ.Κ.


 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Πέρα από τα δίπολα...
Τι είναι η θηλυκότητα και τι το θηλυκό; Τι είναι η αρρενωπότητα και τι το αρσενικό; Σε μια κοινωνία που όλα αλλάζουν και ρέουν με φρενήρεις ρυθμούς, τα ερωτήματα που αφορούν την αντίληψη της έννοιας του...
Πέρα από τα δίπολα...
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Σακούλες, στρώματα, φυτά από μάρμαρο
Με την πρωτότυπη εικαστική εγκατάστασή του «Prosaic Origins» -ανάθεση του ΝΕΟΝ- μας κεντρίζει να ανακαλύψουμε τα καθημερινά αντικείμενα, όλα μαρμάρινα, που κρύβονται στον κήπο του ιστορικού ιδρύματος
Σακούλες, στρώματα, φυτά από μάρμαρο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο ΑΔΜΗΕ στηρίζει νέους εικαστικούς
Είκοσι εννέα τελειόφοιτοι της Σχολής Καλών Τεχνών συμμετείχαν στον διαγωνισμό γλυπτικής με τον γενικό τίτλο «Διασυνδέοντας την Ελλάδα», που προκηρύχθηκε από την πρυτανεία σε συνεργασία με τον Ανεξάρτητο...
Ο ΑΔΜΗΕ στηρίζει νέους εικαστικούς
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Θεϊκός διάλογος με τον Πικάσο
«Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός»: μια σπουδαία έκθεση, όπου 68 έργα του κορυφαίου Ισπανού αντιπαρατίθενται με δημιουργίες αιώνων, αποδεικνύει πως η αρχαία Ελλάδα υπήρξε μια από τις σημαντικότερες...
Θεϊκός διάλογος με τον Πικάσο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η Αrt Athina μετατίθεται λόγω εκλογών
Αλλο ένα «θύμα» των εκλογών, αλλά και των απατηλών υποσχέσεων του υπουργείου Πολιτισμού, η 24η Αrt Athina που επρόκειτο να γίνει από 21 έως 24 Ιουνίου στο κτίριο - κόσμημα Ακροπόλ Παλάς, μετατίθεται για 13 έως...
Η Αrt Athina μετατίθεται λόγω εκλογών
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Εμφανίστηκε θεός έρωτας στο «Κορίτσι» του Βερμέερ
Ένας κρυμμένος Ερωτιδέας στον πίνακα του Γιοχάνες Φερμέερ «Κορίτσι που διαβάζει γράμμα μπροστά στο ανοιχτό παράθυρο»  αναδεικνύεται στον καμβά ενός από τα πιο διάσημα έργα της Δυτικής ζωγραφικής
Εμφανίστηκε θεός έρωτας στο «Κορίτσι» του Βερμέερ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας