Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Ραφαήλ επιστρέφει στην κανονικότητα

Η είσοδος της έκθεσης

EPA / FABIO FRUSTACI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Ραφαήλ επιστρέφει στην κανονικότητα

  • A-
  • A+
Η μπλοκμπάστερ έκθεση, που είχε πέσει «θύμα» του κορονοϊού, ανοίγει ξανά από σήμερα τις πύλες της στην «αιώνια πόλη» και οι επισκέπτες μπορούν να θαυμάσουν 200 αριστουργήματα του «πρίγκιπα της Αναγέννησης», από τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου

MOYΣΕΙΟ SCUDERIE DEL QUIRINALE-ΡΩΜΗ

Η κακοδαιμονία -αν ποτέ την πίστευε- μοιάζει να κυνηγάει τον Ραφαήλ, τον σπουδαίο αναγεννησιακό καλλιτέχνη, ακόμα και 500 χρόνια μετά τον θάνατό του. Η μεγάλη επετειακή έκθεση που εγκαινιάστηκε στις 4 Μαρτίου στη Ρώμη, στο Μουσείο Scuderie del Quirinale, έχοντας προπωλήσει 70.000 εισιτήρια, έκλεισε τέσσερις μέρες μετά, με την επιβολή του lockdown στην Ιταλία που μετρά χιλιάδες νεκρούς από την πανδημία του κορονοϊού.

Ομως, τώρα που τα πράγματα επιστρέφουν κι εκεί στη νέα κανονικότητα, η μπλοκμπάστερ έκθεση επιστρέφει κι αυτή από σήμερα, αποκαλύπτοντας το μεγαλείο του πρόωρα χαμένου «πρίγκιπα της Αναγέννησης» (πέθανε μόλις 37 ετών), μέσα από 200 έργα -πίνακες, γλυπτά, σχέδια, αρχιτεκτονικές μελέτες, ταπισερί- και τεκμήρια. Προέρχονται από τα σπουδαιότερα μουσεία του κόσμου (Λούβρο, Πινακοθήκη Ουφίτσι, Βρετανικό Μουσείο, ΜοΜΑ, Μουσείο Βατικανού, Μουσείο Πράδο) και συλλογές και έχουν ασφαλιστεί για 4 δισεκατομμύρια ευρώ.

Η έκθεση έχει τίτλο μόνο το όνομα και τις χρονολογίες θανάτου και γέννησης του Ιταλού μετρ: «Raffaello, 1520 – 1483», αρχίζοντας μια αντίστροφη πορεία από την τελευταία και κορυφαία δημιουργική του περίοδο στη Ρώμη, υπογραμμίζοντας την ιδιαίτερη σχέση του με την «αιώνια πόλη», την αρχαιότητα και την αρχιτεκτονική της, περνά στα χρόνια της Φλωρεντίας και φτάνει ώς τα πρώτα βήματά του στο Ουρμπίνο, όπου ο πατέρας του, Τζιοβάνι Σάντι, επίσης ζωγράφος της Αυλής του τοπικού δούκα, τον έβαλε να μαθητεύσει στο περιβόητο εργαστήριο του Περουτζίνο.

Αυτοπροσωπογραφία σε νεαρή ηλικία, 1504-6

Palazzo degli Uffizi, Florence

Τι συγκυρία... Ο Ραφαήλ είχε γεννηθεί 6 Απριλίου το 1483 και την ίδια ημέρα έφυγε από τη ζωή, 6 Απριλίου το 1520. Σύμφωνα με τον βιογράφο του, Βαζάρι, που μετέφερε τα κουτσομπολιά της εποχής, η υγεία του επιδεινώθηκε ραγδαία, με υψηλό πυρετό, ύστερα από μια ξέφρενη νύχτα με το μοντέλο και ερωμένη του Μαργκερίτα Λούτι, την όμορφη φουρνάρισσα που πρωταγωνιστεί ημίγυμνη στον πίνακα «La Fornarina».

Πρόκειται για ένα από τα χάιλαϊτ της έκθεσης, που ανοίγει με μια εντυπωσιακή αναπαράσταση του μαυσωλείου του Ραφαήλ και της περίφημης «Παναγίας των Βράχων» από το Πάνθεον, στο οποίο ο πολύπλευρος δημιουργός είχε αφιερώσει κείμενα και σχέδια.

Ομορφος και ερωτικός, ιδιοφυής και φιλόδοξος, ευνοούμενος Παπών και ευγενών, αγαπημένος των γυναικών, ανταγωνιστής του Μιχαήλ Αγγελου και του Λεονάρντο ντα Βίντσι -ήταν ο μικρότερος της «Αγίας Τριάδας της Αναγέννησης»-, ο Ραφαήλ διακρίθηκε για τις γαλήνιες μορφές που φιλοτέχνησε, την ακρίβεια στο πλάσιμο των προσώπων, το καθαρό και διάφανο φως στους εσωτερικούς χώρους και τα τοπία, την αρμονία και τη συμμετρία στις συνθέσεις του.

«La Fornarina», 1519-20

Gallerie Nazionali di Arte Antica, Roma

Ζωγράφισε μαντόνες, αγίες, κυρίες και ερωμένες, ευγενείς και Πάπες, θρησκευτικές αλλά και μυθολογικές σκηνές. Οι επισκέπτες μπορούν να θαυμάσουν μεταξύ άλλων την αυτοπροσωπογραφία του σε νεαρή ηλικία (1505), τα πορτρέτα από τους Πάπες Ιούλιο Β' και Λέοντα Ι', την «Παναγία και Τέκνο μαζί με τον Αγιο Ιωάννη τον Βαπτιστή» (1510), την «Παρθένο με το Τέκνο» (1507), το πορτρέτο της «La Velata» (1513), το «Αλογο του συμπλέγματος των αρχαίων Διόσκουρων στον Λόφο Κουιρινάλε» (1513), τον «Αγιο Ιωάννη τον Βαπτιστή» (1518), τη «Νεαρή γυναίκα με μονόκερο» (1506) και πολλά άλλα αριστουργήματα.

Δύο ταπισερί του από την Καπέλα Σιστίνα είναι επίσης από τα ξεχωριστά εκθέματα, ενώ η περιήγηση καταλήγει στα σχέδια για την καθηλωτική νωπογραφία «Σχολή των Αθηνών», από την Αίθουσα της Υπογραφής, στο Παλάτι του Βατικανού, την οποία ολοκλήρωσαν μετά τον θάνατό του οι μαθητές του. Η επιγραφή στη μαρμάρινη σαρκοφάγο του γράφει: «Εδώ κείται ο φημισμένος Ραφαήλ, από τον οποίο η Φύση φοβήθηκε μήπως κατακτηθεί όσο ζούσε και όταν πέθανε, φοβήθηκε και η ίδια μήπως πεθάνει».

 

 


 

 


 

 


 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
Θεαματικές σκηνές από ιστορικές ναυμαχίες, εντυπωσιακές πυρπολήσεις, φουρτου­νιασμένες θάλασσες αλλά και ειδυλλιακά λιμάνια. Η έκθεση στο Ιδρυμα Θεοχαράκη φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον «πατέρα της ελληνικής...
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
Η έκθεση του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή «Με τα χρώματα του λόγου και τον λόγο των χρωμάτων» αποκαλύπτει μέσα από έργα τέχνης και ποίηση τον πληθωρικό και αινιγματικό κόσμο του πρωτοποριακού...
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Συρραφές» του Αλφρέντο Ρομάνο
Eναν από τους πιο ιδιαίτερους και στοχαστικούς καλλιτέχνες της γενιάς του, τον Αλφρέντο Ρομάνο, ο οποίος ζυμώθηκε στην Ιταλία σε χρόνια που σφυρηλατήθηκαν οι πολιτικές και αισθητικές πρωτοπορίες, παρουσιάζει...
«Συρραφές» του Αλφρέντο Ρομάνο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Επιστρέφουν» οι Ελληνες καλλιτέχνες της Διασποράς
«Αφαιρετικές προσεγγίσεις» 19 πρωτοποριακών εικαστικών μας οι οποίοι έδρασαν και αναγνωρίστηκαν στις μητροπόλεις της τέχνης, τη Νέα Υόρκη, το Παρίσι, το Λονδίνο, μέσα από έργα της συλλογής του Ιδρύματος Β. &...
«Επιστρέφουν» οι Ελληνες καλλιτέχνες της Διασποράς
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο εικαστικός σημειολόγος της εποχής μας
Ο Κωνσταντίνος Ξενάκης δημιούργησε προσωπικούς κώδικες με το έργο του που βρίσκεται σε διάλογο με το πολιτιστικό παρελθόν και στέκεται κριτικά στη σύγχρονη κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα.
Ο εικαστικός σημειολόγος της εποχής μας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο Μανώλης Χάρος στο «Νησί των Θησαυρών»
Η νέα έκθεσή του που εγκαινιάζεται σήμερα στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, περιλαμβάνει 50 δισδιάστατα εικαστικά έργα και μία κατασκευή, όπου κάνει σαφή αναφορά στον κινηματογράφο και στο θέατρο σκιών.
Ο Μανώλης Χάρος στο «Νησί των Θησαυρών»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας