Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Mόραλης, Θεόφιλος, Εγγονόπουλος... κεκλεισμένων των θυρών

Γιάννης Μόραλης, «Σύνθεση»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Mόραλης, Θεόφιλος, Εγγονόπουλος... κεκλεισμένων των θυρών

  • A-
  • A+

ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΙΚΟ ΒΟΝΗΑΜS

Η εποχή του κορονοϊού φέρνει νέα ήθη και στις δημοπρασίες έργων τέχνης, που διεξάγονται εδώ και περίπου δύο μήνες online, με τους μεγάλους oίκους, όπως οι Sotheby’s και Christie’s, να κρατούν τη σκυτάλη και να σημειώνουν μεγάλα κέρδη. Οι αγοραστές πιστεύουν ότι το να βλέπεις «ζωντανά» ένα έργο είναι μοναδική εμπειρία και πως οι παραδοσιακές δημοπρασίες είναι πιο εντυπωσιακές, ωστόσο εξοικειώνονται με τα νέα δεδομένα, προσαρμόζονται στα διαδικτυακά «χτυπήματα».

Στον χορό των διαδικτυακών δημοπρασιών μπαίνει και μια δημοπρασία ελληνικού ενδιαφέροντος, το καθιερωμένο ανοιξιάτικο «Greek Sale» του οίκου Bonhams (σε συνεργασία πάντα με την εταιρεία Art Expertise), που θα γίνει αύριο Πέμπτη στο Λονδίνο (16.00 ώρα Ελλάδος) κεκλεισμένων των θυρών, δίχως τη φυσική παρουσία κοινού. Η συμμετοχή μπορεί να γίνει μόνο διαδικτυακά (online bidding), τηλεφωνικά ή με γραπτή προσφορά.

Θα δημοπρατηθούν έργα ελληνικής τέχνης του 19ου και του 20ού αιώνα προερχόμενα από σημαντικές συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού, με κορυφαίο τη «Σύνθεση» (£280.000-350.000) του Γιάννη Μόραλη (1916-2009). Μνημειώδες και επιβλητικό αλλά ταυτόχρονα τρυφερό και ευαίσθητο, είναι από τα εμβληματικά έργα του Μόραλη που άνοιξαν τον δρόμο στην ευρύτερη δημιουργική συνύπαρξη τέχνης και αρχιτεκτονικής. Η πανέμορφη σύνθεση –εαρινή πανδαισία που ξεπηδά μέσα από τις μνήμες ενός αρχαιοελληνικού τοπίου– κοσμούσε ένα από τα ιστορικά ξενοδοχεία «Ξενία», στις αρχές της δεκαετίας του 1960, τα οποία σχεδίασε ο αντισυμβατικός μοντερνιστής αρχιτέκτονας Αρης Κωνσταντινίδης.

«Ιάσων» του Νίκου Εγγονόπουλου

Χορός των λουλουδιών στήνεται και σε άλλα έργα. Το «Φυτό στην ταράτσα» (£50.000-70.000) του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα (1906-1994), μια έκρηξη χρωμάτων, με δέντρα και φυτά «σε μια διαρκή κίνηση σαν να καταπιάνονται με έναν ατέρμονο διονυσιακό χορό». Το «Πήλινο βάζο με λουλούδια» (£40.000-60.000) του Γιάννη Τσαρούχη (1910-1989), μια ξεχωριστή νεκρή φύση, ζωγραφισμένη σε ήρεμο και συνάμα εύθυμο τόνο. Οπως έλεγε χαρακτηριστικά ο ίδιος ο καλλιτέχνης, «είτε ζωγραφίζω λουλούδια είτε έναν άνθρωπο, πρέπει να δείξω το θεϊκό στοιχείο που έχει μέσα του».

Εξίσου σημαντικά της δημοπρασίας είναι: «Ο ήρωας Γιώργος Καραϊσκάκης στη μάχη με τον Κιουταχή» (£70.000-100.000) του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ (1871-1934), με αρχική προέλευση την περίφημη συλλογή του Τάκη Ελευθεριάδη, μπορεί να χαρακτηριστεί εθνικός θησαυρός από το χέρι του ναΐφ ζωγράφου, ο οποίος αποτύπωσε τον μυθικό και ιδεατό κόσμο του. Οπως και «Ο Ιάσων» (£25.000-35.000), του Νίκου Εγγονόπουλου (1910-1985), ένα έργο που εικονογραφούσε το ποίημα του σουρεαλιστή καλλιτέχνη «Ατλαντικός», στην έκδοση του περιοδικού «Αγγλοελληνική Επιθεώρηση» το 1954 και εκτέθηκε την ίδια χρονιά στην Μπιενάλε της Βενετίας.

Στη δημοπρασία περιλαμβάνονται επίσης έργα των: Θεόδωρου Ράλλη, Νικηφόρου Λύτρα, Περικλή Πανταζή, Γιώργου Μπουζιάνη, Κωσταντίνου Μαλέα, Δημήτρη Γαλάνη, Σπύρου Βασιλείου, Αλέκου Κοντόπουλου, Γιάννη Σπυρόπουλου, Γιάννη Γαΐτη, Θεόδωρου Στάμου, Νίκου Κεσσανλή, Αλέκου Φασιανού, Παναγιώτη Τέτση, Κώστα Τσόκλη, Δημήτρη Μυταρά και άλλων

 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο εικαστικός σημειολόγος της εποχής μας
Ο Κωνσταντίνος Ξενάκης δημιούργησε προσωπικούς κώδικες με το έργο του που βρίσκεται σε διάλογο με το πολιτιστικό παρελθόν και στέκεται κριτικά στη σύγχρονη κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα.
Ο εικαστικός σημειολόγος της εποχής μας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Βλέποντας τέχνη... στο 1,5 μέτρο
Μερικές γκαλερί επέστρεψαν για λίγες ημέρες, κυρίως με εκθέσεις που είχαν διακόψει τα μέτρα κατά της πανδημίας αλλά και με νέες, και περιμένουν τους φιλότεχνους, με τις απαραίτητες αποστάσεις.
Βλέποντας τέχνη... στο 1,5 μέτρο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η Ντόρα Μάαρ έξω από τη σκιά του Πικάσο
Το παρισινό μουσείο με μια μεγάλη αναδρομική προβάλλει όπως ακριβώς της αξίζει τη σπουδαία σουρεαλίστρια φωτογράφο και ζωγράφο, μούσα του κορυφαίου Ισπανού καλλιτέχνη, η οποία μετά τον χωρισμό τους αποσύρθηκε...
Η Ντόρα Μάαρ έξω από τη σκιά του Πικάσο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Γκρέμισε τα σύνορα ζωγραφικής και γλυπτικής
Tα χρώματα ήταν οι «βιταμίνες» του, το ψαλίδι και το χαρτί τα «παιχνίδια» του, όπως μου έλεγε στις συζητήσεις μας για την «Ελευθεροτυπία» ο Παύλος Διονυσόπουλος, ο διεθνής εικαστικός Pavlos, ο καλλιτέχνης των...
Γκρέμισε τα σύνορα ζωγραφικής και γλυπτικής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο αντιπολιτευτικός λόγος έχει φτάσει στα χειρότερα σημεία ευτέλειας
Με τη ζωφόρο από κατακίτρινα λεμόνια σε μαύρο φόντο που διατρέχει όλο τον χώρο της γκαλερί Citronne μάς υποδέχεται ο Γιάννης Ψυχοπαίδης στον Πόρο. Απόψε, εγκαινιάζεται η ατομική του έκθεση «Λεμονοδάσος -...
Ο αντιπολιτευτικός λόγος έχει φτάσει στα χειρότερα σημεία ευτέλειας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας