Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
 Το μεγαθήριο της μοντέρνας τέχνης πάτησε... «pause»
Photo courtesy of Tate Photography
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το μεγαθήριο της μοντέρνας τέχνης πάτησε... «pause»

  • A-
  • A+

Είκοσι σπουδαία χρόνια. Δύο ολόκληρες δεκαετίες που η Tate Modern έκανε πράξη τις φιλοδοξίες των ανθρώπων της τέχνης, δοκίμασε όρια και στερεότυπα, δημιούργησε νέους κανόνες και συμβάσεις, ανέδειξε διεθνείς συμμαχίες, δίκτυα και καλλιτέχνες, έβαλε τις βάσεις για να δημιουργηθεί μια συλλογή που αντικατοπτρίζει τις σύγχρονες τάσεις στην ολοένα και πιο παγκοσμιοποιημένη τέχνη.

Εν μέσω πανδημίας και χωρίς να μπορεί να γιορτάσει με τη λαμπρότητα που του αρμόζει, το μεγαθήριο της μοντέρνας τέχνης δέχτηκε ευχές από τους κορυφαίους δημιουργούς. «Ευχαριστούμε γι' αυτήν την απίστευτη εικοσαετία, κατά τη διάρκεια της οποίας συμβάλατε στη διαμόρφωση της κουλτούρας μέσα από τις τολμηρές εκθέσεις και ποικίλο προγραμματισμό», τουίταρε ο Ολαφουρ Ελίασον, του οποίου το μνημειώδες «Weather Project» είχε εκτεθεί στην Tate Modern (2003).

Και να σκεφτεί κανείς πως εκείνο τον Μάιο του 2000 που η βασίλισσα της Αγγλίας έκοβε την κορδέλα των εγκαινίων κανείς δεν καλόβλεπε το μεγάλο ογκώδες καφέ κτίριο με την πελώρια χαρακτηριστική καμινάδα που μεταμορφωνόταν πλάι στον Τάμεση σε μια όαση μοντέρνας τέχνης.

Λουίζ Μπουρζουά, «Maman», 1999. Turbine hall, 2008

Tate © The Easton Foundation

Ακριβώς απέναντι από το έτερο κτίριο της Tate Gallery (στην αντίπερα όχθη ώστε η πλωτή σύνδεση μεταξύ των δύο οργανισμών να είναι άμεση), σε μια έξοχη απόπειρα να συνομιλήσει το χθες με το σήμερα, η Tate Modern γέμισε τις αίθουσές της με μια μοναδική συλλογή βρετανικής τέχνης (από το 1900 έως σήμερα) αλλά και με κορυφαία έργα από τη διεθνή μοντέρνα και σύγχρονη τέχνη (από Πάουλ Κλέε, Πάμπλο Πικάσο, Μαρκ Ρόθκο, Σαλβαντόρ Νταλί και Ζορζ Μπρακ μέχρι Ρομπέρ Ντελονέ, Ερνστ Λούντβιχ Κίρχνερ και Χουάν Γκρις).

Ενώ μέχρι τις μέρες μας οι εκθέσεις που έχει διοργανώσει στο πελώριο κι εντυπωσιακό Turbine Ηall της παραμένουν πόλος έλξης για φιλότεχνους από όλο τον κόσμο (Αϊ Γουέι Γουέι, Oλαφουρ Ελίασον, Λουίζ Μπουρζουά, Ανίς Καπούρ, Τίνο Σιγκάλ, Ρέιτσελ Γουάιτριντ, Κάρα Γουόκερ κ.ά.).

Η πινακοθήκη ιδρύθηκε το 2000 στο κτίριο όπου παλαιότερα βρισκόταν ο Σταθμός Παραγωγής Ενέργειας Μπάνκσαϊντ, που ανεγέρθηκε το 1947 και είναι σχεδιασμένο από τον Τζάιλς Γκίλμπερτ Σκοτ, σχεδιαστή περίφημων έργων, όπως ο Σταθμός Παραγωγής Ενέργειας Μπάτερσι αλλά και ο κόκκινος αγγλικός τηλεφωνικός θάλαμος. Η χαρακτηριστική καμινάδα στο εξωτερικό του κτιρίου έχει ύψος 99 μέτρα.

«Infinity Mirror Rooms» της Γιαγιόι Κουσάμα

© Yayoi Kusama Photo courtesy of Tate Photography

Το εργοστάσιο έκλεισε το 1981 και μέχρι το 1993 είχε εγκαταλειφθεί και βρισκόταν σε άσχημη κατάσταση, προοριζόμενο για κατεδάφιση. Τον επόμενο χρόνο όμως η Tate Gallery ανακοίνωσε ότι ο πρώην Σταθμός θα στέγαζε τη συλλογή μοντέρνας τέχνης της και γι' αυτό ανέθεσε στο περίφημο αρχιτεκτονικό γραφείο Herzog & de Meuron τη σχετική τροποποίηση -με κύρια εξωτερική παρέμβαση την προσθήκη δύο γυάλινων ορόφων πάνω από το κυρίως κτίσμα.

Παρά τη δριμεία επίθεση των κριτικών, οι επισκέπτες λάτρεψαν την Tate Modern από την πρώτη κιόλας μέρα. «Πέντε εκατομμύρια επισκέπτες βρέθηκαν εκεί τον πρώτο χρόνο και πάνω από 100 εκατομμύρια σε 20 χρόνια. Κορυφαίοι επιμελητές, εξαιρετικοί καλλιτέχνες, κορυφαίοι υποστηρικτές και χορηγοί έχουν συνεισφέρει στη μοναδική πορεία της Tate Modern, η οποία, κακά τα ψέματα, συνέβαλε στην ανάπτυξη της παγκόσμιας δραστηριότητας της τέχνης σε όλο τον κόσμο και στη δημιουργία ενός νέου επιχειρηματικού μοντέλου», αναφέρουν στο «επετειακό» τους ρεπορτάζ οι Financial Times.

Σύμφωνα μάλιστα με τα τελευταία στοιχεία, το 2018 την επισκέφθηκαν 5.868.562 επισκέπτες, αριθμός που την τοποθετεί στην 6η θέση με τις περισσότερες επισκέψεις παγκοσμίως.

Αν η πανδημία του κορονοϊού δεν είχε βάλει φρένο στις ανεπανάληπτες «επιδόσεις» της Tate Modern, ανήμερα της συμπλήρωσης των 20 ετών λειτουργίας (11 Μαΐου) οι αίθουσές της θα φιλοξενούσαν ξανά δύο «δωμάτια» από την εντυπωσιακή σειρά «Infinity Mirror Rooms» της Γιαγιόι Κουσάμα και έργα της Λουίζ Μπουρζουά.

Με αυτές τις δύο είχε αποφασίσει η διευθύντριά της, Φράνσις Μορίς, ότι έπρεπε να σβήσει τα 20 κεράκια. «Η Κουσάμα και η Μπουρζουά αντιπροσωπεύουν τη δέσμευσή μας να φιλοξενούμε μεγάλους καλλιτέχνες. Ενσαρκώνουν το ταξίδι της τέχνης από την πρωτοπορία των αρχών του 20ού αιώνα στο συναρπαστικό σήμερα», δήλωσε για τις επιλογές της. Τίποτα από αυτά δεν ακυρώνεται. Ολα για λίγο αναβάλλονται. Εμείς αναμένουμε, η Tate Modern ανακτά τις δυνάμεις της και προσαρμόζεται στις νέες προσταγές. Οπως και να 'χει, το μέλλον τής ανήκει.

 

 

 


 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι drag queens του Αντι Γουόρχολ
Υπάρχουν αθέατες πλευρές του Αντι Γουόρχολ που δεν έχουμε εξερευνήσει; Η Tate Modern ανακοίνωσε πως σε μερικούς μήνες θα παρουσιάσει σε έκθεση μία από τις μεγαλύτερες αλλά ίσως λιγότερο γνωστές σειρές έργων...
Οι drag queens του Αντι Γουόρχολ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η γαλλική κουλτούρα στην επίθεση
Εκδηλώσεις που κεντρίζουν το ενδιαφέρον του κοινού, θεματικοί κύκλοι που έγιναν θεσμός, βραδιές που επιστρατεύουν την επικαιρότητα και ιντριγκάρουν την πολιτική μας σκέψη, διαλέξεις που βάζουν στο τραπέζι...
Η γαλλική κουλτούρα στην επίθεση
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ανθρώπινες καταστάσεις στον καμβά
Πώς μπορεί, όμως, κανείς να προσεγγίσει εικαστικά το ζήτημα της ανθρώπινης κατάστασης; Η Βάσια Α. Βανέζη το επιχείρησε και τα αποτελέσματα εκτίθενται στο Σπίτι της Κύπρου, σε μια έκθεση με τίτλο «Αγνωστη χώρα...
Ανθρώπινες καταστάσεις στον καμβά
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Θεϊκός διάλογος με τον Πικάσο
«Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός»: μια σπουδαία έκθεση, όπου 68 έργα του κορυφαίου Ισπανού αντιπαρατίθενται με δημιουργίες αιώνων, αποδεικνύει πως η αρχαία Ελλάδα υπήρξε μια από τις σημαντικότερες...
Θεϊκός διάλογος με τον Πικάσο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο αντιπολιτευτικός λόγος έχει φτάσει στα χειρότερα σημεία ευτέλειας
Με τη ζωφόρο από κατακίτρινα λεμόνια σε μαύρο φόντο που διατρέχει όλο τον χώρο της γκαλερί Citronne μάς υποδέχεται ο Γιάννης Ψυχοπαίδης στον Πόρο. Απόψε, εγκαινιάζεται η ατομική του έκθεση «Λεμονοδάσος -...
Ο αντιπολιτευτικός λόγος έχει φτάσει στα χειρότερα σημεία ευτέλειας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας