Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η θάλασσα είναι η σωτηρία μου
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η θάλασσα είναι η σωτηρία μου

  • A-
  • A+
Μας προσκαλεί από σήμερα στους «Προσωπικούς Παράδεισους», στον χώρο «16 Φωκίωνος Νέγρη», μια έκθεση αναδρομικού χαρακτήρα με έργα ζωγραφικής, μεγάλων διαστάσεων, της περιόδου 1986-2016.

Απόλαυση του βλέμματος είναι τα έργα της Μαρίας Φιλοπούλου. Οι λουόμενοι, οι παραλίες, οι θάλασσες και οι καταρράκτες μαζί με τα θερμοκήπια των πρώτων χρόνων είναι οι «Προσωπικοί Παράδεισοι» που προκαλούν στον θεατή την τέρψη που απορρέει από τη ζωγραφική πράξη της.

Τα εγκαίνια της ομότιτλης έκθεσης γίνονται –σεμνά και ταπεινά– απόψε στον χώρο «16 Φωκίωνος Νέγρη», όπου παρουσιάζονται 18 συνθέσεις, κυρίως μεγάλων διαστάσεων, και ένα γλυπτό της καλλιτέχνιδας από τη Συλλογή του Σωτήρη Φέλιου, από ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές.

«Παρακολουθούμε τις εξελίξεις και είπαμε να προχωρήσουμε στο ξεκίνημα της έκθεσης. Υπάρχουν αντισηπτικά παντού, θα χαιρετιόμαστε με τους αγκώνες, δεν θα φιλιόμαστε αν και αγαπιόμαστε, θα κινηθούμε με προσοχή και ψυχραιμία. Οποιος θέλει να δει την έκθεση μπορεί να έρθει οποιαδήποτε άλλη ημέρα», σχολιάζει στην «Εφ.Συν.» η Μαρία Φιλοπούλου, αφού πλέον κουβέντα με άνθρωπο δεν σταυρώνεις χωρίς αναφορά στον κορονοϊό.

Αναδρομικού χαρακτήρα η έκθεση περιλαμβάνει έργα από το 1986 έως το 2016. «Ξεκίνησε ως ιδέα του Σωτήρη Φέλιου να εκθέσει τα έργα μου από τη συλλογή του. Στην ουσία, είναι η δεύτερη αναδρομική. Η πρώτη ήταν στα Ερμουπόλεια στη Σύρο το 2009, που είχαν συμπληρωθεί είκοσι χρόνια. Από τότε πέρασαν άλλα δέκα, οπότε είπαμε να εμπλουτίσουμε την έκθεση και με έργα από περιόδους που δεν υπήρχαν στη συλλογή Φέλιου. Περιλαμβάνει δουλειές απ’ όλη την πορεία μου, από τα φοιτητικά μου χρόνια μέχρι και τους “Καταρράχτες” του 2011».

● Η διοργάνωση μιας αναδρομικής έκθεσης είναι απολογισμός ή νέα αφετηρία;

Καταρχήν είναι εμπειρία για μένα να τα βλέπω όλα μαζί. Είναι σαν να βλέπω τη ζωή μου από τα νιάτα μου μέχρι σήμερα. Επειδή είμαι αισιόδοξος άνθρωπος ελπίζω ότι είναι αφετηρία, διότι όπως λέει ο Φέλιος βρισκόμαστε στη «μέση εποχή». Με την έννοια, αν πάνε όλα καλά κι έχω άλλα τόσα χρόνια στο μέλλον, τώρα είμαστε στο μέσον.

● O ιστορικός Τέχνης Χριστόφορος Μαρίνος επισημαίνει στο εισαγωγικό σημείωμα του καταλόγου την τεχνική δυσκολία της απεικόνισης του νερού και της θάλασσας «με τρόπο πειστικό». Ηταν μια επίπονη διαδικασία για εσάς με πειραματισμούς, δυσκολίες ή σας προέκυψε εύκολα;

Αν σε ενδιαφέρει κάτι πολύ και έχεις μια παιδεία στη ζωγραφική, νομίζω ότι μπορείς να το αποδώσεις. Εχω μανία, εμμονή με το νερό, που χειροτερεύει όσο περνούν τα χρόνια. Το νερό, η θάλασσα είναι η σωτηρία μου, οπότε με ενδιαφέρει να βγάλω στο τελάρο την αίσθηση που έχω. Δεν μπορώ να πω κάτι άλλο. Θεωρώ ότι εξαρτάται από την ανάγκη σου να εκφραστείς. Εχω πίσω μου όλη τη δυτική ζωγραφική οπότε κάτι έμαθα, ελπίζω, και με τον δικό μου τρόπο βγάζω την αίσθηση του νερού, κάθε φορά όπως μπορώ.

● Βιωματικά έργα όπως παρατηρεί η ιστορικός Τέχνης Ελισάβετ Πλέσσα. Εσωτερικοί χώροι, θερμοκήπια, παραλίες, καταρράκτες... Αισθάνεστε ότι έχετε απελευθερωθεί εικαστικά;

Νομίζω ότι είναι και η προσωπική μου απελευθέρωση. Η ζωγραφική είναι ένα είδος αυτογνωσίας, η ανάγκη να μάθεις τον εαυτό σου. Μέσα από τα έργα βλέπω εμένα, με διαβάζω εκ των υστέρων. Οταν είσαι αληθινός με αυτό που κάνεις, αποτυπώνεις ό,τι πιο πραγματικό έχεις. Κάνω μια ανάγνωση του εαυτού μου και όντως παρατηρώ την απελευθέρωση, αυτό το άνοιγμα με τα χρόνια. Τώρα που βλέπω τα έργα όλα μαζί στον χώρο, νομίζω ότι χαίρομαι για την πορεία δουλειάς μου γιατί παρατηρώ ότι προϋπήρχε το άνοιγμα, αλλά ήταν πιο διστακτικό.

● Πήγατε να δείτε το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης; Τι προσδοκίες καλλιεργεί το άνοιγμά του στην καλλιτεχνική κοινότητα;

Δεν πρόλαβα, αλλά θα πάω το συντομότερο. Είναι σημαντικό ότι άνοιξε, γιατί έτσι θα μπορέσουν επιτέλους να γίνουν εκθέσεις, ανταλλαγές με ξένα μουσεία. Θα βοηθηθούν οι Ελληνες καλλιτέχνες να βγουν ευκολότερα προς τα έξω.

● Ο προγραμματισμός, όμως, είναι θέμα καλλιτεχνικού διευθυντή και ακόμα δεν έχουμε...

Ναι, αλλά το πιο δύσκολο ήταν να ανοίξει το μουσείο· φυσικά είναι σημαντικός ο καλός διευθυντής. Εχουμε διεθνείς συλλέκτες, από τους σημαντικότερους στον κόσμο, που βοηθούν τους Ελληνες καλλιτέχνες, οπότε μαζί με το ΕΜΣΤ νομίζω ότι θα πάμε καλύτερα.

📍 Info: Φωκίωνος Νέγρη 16. Εγκαίνια απόψε στις 8. Διάρκεια έως 16/5. Είσοδος ελεύθερη. Τετάρτη - Παρασκευή 18.00-21.00, Σάββατο 12.00-18.00. Την έκθεση συνοδεύει πλήρως εικονογραφημένη δίγλωσση έκδοση. Οι παράλληλες εκδηλώσεις και τα εκπαιδευτικά προγράμματα θα ανακοινωθούν.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Τα σημερινά παιδιά κινούνται χωρίς τα δικά μας βαρίδια»
Χειμαρρώδης, εφευρετικός στον λόγο και την καλλιτεχνική έκφραση, ο Μάριος Σπηλιόπουλος υψώνει τα δικά του Dazibao στα διαφορετικά επίπεδα της αίθουσας «Εικαστικός Κύκλος ΔΛ», όπου χθες εγκαινιάστηκε η ατομική...
«Τα σημερινά παιδιά κινούνται χωρίς τα δικά μας βαρίδια»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Στην ακτή...
Οκτώ ασπρόμαυρα έργα μεγάλων διαστάσεων, με το νερό να λειτουργεί ως «Border Line», παρουσιάζονται στην ομότιτλη ατομική έκθεση του Μίλτου Σκούρα στον «Εικαστικό Κύκλο ΔΛ».
Στην ακτή...
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ζωγραφίζοντας με την αθωότητα ενός αναγνώστη
Ο αέναος κύκλος του Γιάννη Ψυχοπαίδη με την ποίηση και τους ποιητές είναι ένα σύμπαν με χρώματα και κορμιά, στίχους μέσα στα έργα, πρόσωπα, λέξεις, ασπρόμαυρα χαρακτικά, απέραντο γαλάζιο, συρματοπλέγματα,...
Ζωγραφίζοντας με την αθωότητα ενός αναγνώστη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Τα ζωγραφικά έργα πάντα με παίδευαν»
Ο χειροτέχνης καλλιτέχνης Νίκος Σταφάνου, με το σπουδαίο έργο στη ζωγραφική και τη σκηνογραφία, εγκαινίασε το περασμένο Σάββατο στην Υδρα μια έκθεση με πίνακες, σχέδια, μακέτες για το θέατρο, μικρά γλυπτά,...
«Τα ζωγραφικά έργα πάντα με παίδευαν»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Παιδικές συγκινήσεις που έγιναν έργα τέχνης
Η Υδρα τιμά τον σημαντικό ζωγράφο και σκηνογράφο με μια έκθεση που έχει τίτλο «Τα παιχνίδια της ζωής μας», όπου θα εκτεθούν ζωγραφικά έργα, μακέτες, κατασκευές, μικρά γλυπτά από τη δεκαετία του 1950 έως τις...
Παιδικές συγκινήσεις που έγιναν έργα τέχνης
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ερχονται μυθικά πλάσματα του Πικάσο
Περισσότερα από 60 κεραμικά και σχέδια του Πάμπλο Πικάσο (25 Οκτωβρίου 1881 - 8 Απριλίου 1973) θα συνομιλήσουν με ισάριθμα πρωτότυπα αρχαία έργα τέχνης στην έκθεση «Πικάσο και Αρχαιότητα.
Ερχονται μυθικά πλάσματα του Πικάσο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας