Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Εκλειψη» με το βλέμμα στην Αφρική

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Poka-Yio (δεξιά), με τους συνεπιμελητές της έκθεσης

NYSOS VASILOPOULOS
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Εκλειψη» με το βλέμμα στην Αφρική

  • A-
  • A+

Πάντα ανατρεπτική και αιρετική, πάντα πρωτοποριακή σε ιδέες και έργα, πάντα έτοιμη να ενεργοποιήσει απρόσμενους χώρους της πόλης, αλλά και πάντα μυστηριώδης, στοχεύοντας στην έκπληξη. Η Μπιενάλε της Αθήνας, ο θεσμός που έβαλε την πρωτεύουσα στον διεθνή χάρτη της σύγχρονης τέχνης, έδωσε χθες το στίγμα της έβδομης διοργάνωσης σε έναν χώρο όμοιο με εικαστική εγκατάσταση, το New Hotel του συλλέκτη Δάκη Ιωάννου.

Ο τίτλος της ΑΒ7 είναι «Εclipse - Εκλειψη» και ιδού τι μάθαμε από τον Poka-Yio, που έχει την καλλιτεχνική διεύθυνση, τους συνεπιμελητές Larry Ossei-Mensah μαζί με την κολεκτίβα Οmsk Social Club, αλλά και την Αφροδίτη Παναγιωτάκου της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, που στηρίζει το εγχείρημα.

■ Η 7η Μπιενάλε της Αθήνας οργανώνεται από τις 25 Σεπτεμβρίου έως τις 29 Νοεμβρίου του 2020 και θα αξιοποιήσει μια συστοιχία κτιρίων στο κέντρο της πρωτεύουσας, αλλά και τους χώρους της Στέγης. «Κτίρια που είχαν άλλες χρήσεις στο παρελθόν ή που είναι εκεί και δεν τα βλέπουμε, θα ανοίξουν για πρώτη φορά για την τέχνη». Περίπου 100 καλλιτέχνες με έδρα τη Βόρεια και τη Νότια Αμερική, την Καραϊβική, την Αφρική και την Ευρώπη θα πάρουν μέρος. Από τα έργα, το 25% με 30% θα είναι νέες παραγωγές και αναθέσεις.

■ Ο τίτλος της έκθεσης θέλει να αναδείξει «την ολοένα και πιο θολή αντίληψη που έχουμε για την πραγματικότητα εξαιτίας μιας κατάστασης διαρκούς ρευστότητας, την οποία βιώνουμε σήμερα». Εκφράζει τη «σκοτεινή, δυσοίωνη» εποχή μας, «σαν να προσπαθούμε να δούμε μέσα στη συσκότιση», σύμφωνα με τον Poka-Yio. Η «Eclipse» ασχολείται με τις κοινωνικές, πολιτικές και πνευματικές αλλαγές που συντελούνται σε παγκόσμιο επίπεδο αλλά και στην ίδια την Αθήνα, μια ανερχόμενη μητρόπολη που βρίσκεται στο σημείο συνάντησης της Ευρώπης, της Ασίας και της Αφρικής, τόσο γεωγραφικά όσο και ιστορικά.

■ H «Eclipse» θα προσεγγίσει ζητήματα ταυτότητας, ιστορίας και πολιτισμικής πολυπλοκότητας. Σε μια προσπάθεια να πυροδοτήσει έναν δυναμικό διαπολιτισμικό διάλογο θα αναδείξει έργα καλλιτεχνών της αφρικανικής διασποράς. «Τι σημαίνει να είσαι Ελληνας – να έχεις γεννηθεί εδώ, να ζεις εδώ; Ποιος είναι ο Ελληνας σήμερα;» είναι ορισμένα από τα ερωτήματα που έθεσε ο Γκανο-Αμερικανός Larry Ossei-Mensah, ο οποίος έρχεται συχνά στην Αθήνα και έχει συναντήσει Ελληνες δεύτερης γενιάς από χώρες της Αφρικής και της Ασίας. «Θέλουμε να κάνουμε έναν διάλογο όχι μόνο μέσα από τις εικαστικές τέχνες, αλλά με περφόρμανς, μουσική, φαγητό, για να κατανοήσουμε έτσι καλύτερα την ανθρώπινη φυλή».

■ Μια Μπιενάλε, λοιπόν, «εναλλακτική ματιά πάνω σ’ αυτήν που έρχεται από το διευθυντήριο της Ευρώπης» (Poka-Yio), μέσα από «“Μαύρο πρίσμα”, κυριολεκτικά και εννοιολογικά» (Larry Ossei-Mensah), «μέσα από το πρίσμα του παραλόγου» (Οmsk Social Club), μακριά από το κατεστημένο του δυτικού πολιτισμού.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα φώτα νέον του Στήβεν Αντωνάκου και η λάμψη της ρωσικής πρωτοπορίας
Οι απρόσμενες, παράλληλες αναζητήσεις του Ελληνα εικαστικού, ο οποίος εμπνεύστηκε από τη Νέα Υόρκη, και των Ρώσων δημιουργών που ακολούθησαν το πνεύμα της Οκτωβριανής Επανάστασης.
Τα φώτα νέον του Στήβεν Αντωνάκου και η λάμψη της ρωσικής πρωτοπορίας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Βλέπουμε έναν πίνακα με την ταχύτητα που κάνουμε scroll down
«Συνθήκες προσαρμογής» είναι ο τίτλος της νέας έκθεσης του 40χρονου καλλιτέχνη, που εγκαινιάστηκε στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη. Πρόκειται για ζωγραφικά έργα, κυρίως ακρυλικά σε καμβά και έργα σε χαρτί, των...
Βλέπουμε έναν πίνακα με την ταχύτητα που κάνουμε scroll down
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η ανθρώπινη μορφή από «μορφές» της ελληνικής ζωγραφικής
Μέσα από 73 σπουδαίους πίνακες της Εθνικής Πινακοθήκης, ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να γνωρίσει την περιπέτεια της ανθρώπινης μορφής στην ιστορία της ελληνικής ζωγραφικής του 20ού αιώνα: από την αποδέσμευση...
Η ανθρώπινη μορφή από «μορφές» της ελληνικής ζωγραφικής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η μυστηριώδης Ανατολή ενός Κινέζου σοφού
Ο πιο σημαντικός και παραγωγικός δάσκαλος στην κινεζική ζωγραφική του 20ού αιώνα, μια εμβληματική προσωπικότητα που διακρίθηκε με το Διεθνές Βραβείο Ειρήνης, αποκαλύπτεται μέσα από 126 έργα που υμνούν την...
Η μυστηριώδης Ανατολή ενός Κινέζου σοφού
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ενα Turner για τέσσερις
Για πρώτη φορά στην ιστορία του το κορυφαίο βρετανικό εικαστικό βραβείο απονέμεται ομαδικά. Ετσι το θέλησαν οι υποψήφιοι, που με την πολιτική τους στάση και τα ακόμα πιο πολιτικά τους έργα στέλνουν μηνύματα...
Ενα Turner για τέσσερις
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Στο διαμέρισμα του συλλέκτη
Μία γκαλερίστα και μία αντικέρ, η Ρεβέκκα Καμχή και η Ελένη Μαρτίνου, ενώνουν τις δυνάμεις τους αλλά και τη γοητεία του κλασικού με την αιχμή της πρωτοπορίας. Διαμορφώνουν τον χώρο της γνωστής γκαλερί, στην...
Στο διαμέρισμα του συλλέκτη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας