Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο δημόσιος καιρός των αισθημάτων

Aπό την έκδοση «Jannis Psychopedis -Rencontres. Images sur la poesie de Kiki Dimoula»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο δημόσιος καιρός των αισθημάτων

  • A-
  • A+
ΜΝΗΜΗ ΚΙΚΗΣ ΔΗΜΟΥΛΑ. Η ποιητική σκέψη της σφηνωμένη αγιάτρευτα ανάμεσα στην επίγνωση και την ελπίδα, ανάμεσα στην ικεσία και την προστακτική φωνή, ανάμεσα στην εξήγηση και το ανεξήγητο, μετέρχεται όλους τους δυνατούς ρυθμούς και απορρυθμίσεις και με λέξεις-ταραξίες ξαναφτιάχνει έναν κόσμο μεθοδευμένης αναρχίας, σαν ρούχο φορεμένο ανάποδα, για να ξαναβρεί την καλή του

Μέσα στα κρυμμένα μονοπάτια των χυμών και των ασμάτων της καθημερινής μοναχικότητας ο ποιητικός λόγος της Κικής Δημουλά ταξιδεύει στην άγρια ελευθερία του Ορίζοντα, στο πείσμα των απαγορευτικών του απόπλου. Ποιο ταξίδι θα τη συνοδεύσει;

Ενα ταξίδι στα σύννεφα με δημόσιο καιρό άστατο και ταραγμένο και την ποιήτρια παραδομένη στους κεραυνούς και στις καταιγίδες, αλλά προφυλαγμένη στην ασφαλή κρυψώνα μιας κρυστάλλινης, εκθαμβωτικής ποιητικής ασάφειας. Η ψυχής της, πουλί πετούμενο στον άπιαστο ουρανό και με τον λαθρεπιβάτη αέρα να ξεμαλλιάζει των τραγουδιών της τα λόγια.

Με τα ασθενοφόρα οχήματα της ποίησής της, με τις απρόβλεπτες, εθελόντριες λέξεις για συνοδούς, και με εθελοντές-όνειρα για διασώστες, να παλεύει με οδύνη να απεγκλωβίσει από τα ερείπια σώο και αβλαβές το φως και να σαλπίσει τη νικητήρια είδηση της ζωής. Επιθυμώντας διακαώς να ξεκρεμάσει τη ζωή από τις σκιές, να φιλήσει την Ανοιξη με τρόπο σταυρωτά που να μη βγαίνει.

Η ποιητική σκέψη της σφηνωμένη αγιάτρευτα ανάμεσα στην επίγνωση και την ελπίδα, ανάμεσα στην ικεσία και την προστακτική φωνή, ανάμεσα στην εξήγηση και το ανεξήγητο, μετέρχεται όλους τους δυνατούς ρυθμούς και απορρυθμίσεις και με λέξεις-ταραξίες ξαναφτιάχνει έναν κόσμο μεθοδευμένης αναρχίας, σαν ρούχο φορεμένο ανάποδα, για να ξαναβρεί την καλή του.

Με τους στίχους της εισέρχεται άφοβα στο διατηρητέο χάος γύρω της και εκβιάζει να γεννηθεί ένα βαθύ αίσθημα παμπάλαιο, χρόνια ναυαγισμένο, αρχέγονο και μαζί αιφνιδιαστικά νέο· αμέτρητα τα θαύματα του λόγου, κανείς δεν ξέρει τι του επιφυλάσσει ακόμη η ελπίδα. Ούτε η ίδια. Και η ποιήτρια, ευάλωτη και ξεχασμένη στις έρημες ακτές της σαρκός, με τη δίψα του ναυαγού, διεκδικεί τα προς το ζην ανάμεσα στη νοσταλγία, την προσδοκία και τη διάψευση. Και τα καράβια που περνούν στο βάθος του ορίζοντα και στον βυθό των ονείρων δεν είναι παρά μια ψευδαίσθηση, μια μάταιη ελπίδα, που ζητά απελπισμένα να διαψευστεί.

Αυτή η μεγάλη κυρία των αδυναμιών της, αυτή που ανδραγάθησε στον μεγάλο πόλεμο κατά της βεβαιότητας, αντίπαλος με τον υπέργηρο χρόνο και το ερειπωμένο παρελθόν, χαμένη μέσα στα οργισμένα πλήθη των ονείρων, αποκαλύπτεται τώρα εμπρός στην άσπονδη, τη γυμνή, μαύρη αλήθεια του κόσμου.

Στην αποκάλυψη αυτήν απαγορεύεται η ρήψις δακρύων. Η ωριμότητα, το αντίδωρο αυτό της χαμένης εφηβείας, είναι από μόνη της αλμυρή λύσσα. Χωρίς δάκρυα συνταιριάζονται και η μνήμη με τη λήθη, σ’ ένα σκληρό παιχνίδι διελκυστίνδας, σε αδιέξοδο εμφύλιο αγώνα εξουσίας, διεκδικώντας τα εύρετρα μιας αβέβαιης ζωής. Μιας ζωής κατάματα στο αδιόρατο και το αναπόφευκτο, με τα μάτια της ποίησης πάντα ερμητικά ανοιχτά, μάτια σε εξουθενωτικές συνεχείς εφημερίες για τα επείγοντα περιστατικά του βίου.

Η ποιήτρια, με αιχμαλώτους πολέμου-συνειρμούς, με ταχύτατους Ερμήδες της γλώσσας, με άπτερα έπεα, με τραυματιοφορείς στίχους, με λαχανιασμένους αγγελιαφόρους των συσχετίσεων και των αιφνίδιων εικόνων, αντιστέκεται στον γοργό πατέρα της ροής μας, τον Χρόνο.

Μαζί με όλους του ονείρου της τους καλεσμένους δεν παζαρεύει τη νοσταλγία, απεχθάνεται το συνταξιούχο ψέμα και στέκεται με τρυφερό και αμείλικτο λόγο, με λυπημένη εγκαρτέρηση και περήφανη ξενότητα απέναντι στο χαμένο -και ποιητικά ξανακερδισμένο- στοίχημα του Χρόνου.

«Μία και ξένη είμαι κι εγώ σ’ αυτόν τον κόσμο από τον επόμενο ήρθα και στον προηγούμενο θα ξαναγυρίσω, μόλις πετάξει κέρμα στους μετανάστες οδόντες μου ο τσιγκούνης καιρός»

Η ποιήτρια αναστοχάζεται μελαγχολικά την αιώνια νεότητα με τον αδυσώπητο χρόνο του τέλους ωσεί παρόντα.

Μέσα στον ωκεανό της λύπης για το ανθρώπινο πεπερασμένο η παυσίπονος σταγόνα της ποίησης ζωογονεί τη δειλή επιθυμία για ακόμα μια μικρή φέτα ζωής.

...«θέλω μια άκρη μόνο απ’ αυτή την ντροπαλή βραδύτητα με την οποία μασάει τη ζωή η νεότητα», θα γράψει.

Η συγκίνηση με την ήρεμη, συμπαντική λύπη που ξεχειλίζει, αυτή η ποίηση ταξίδεψε σε όλα τα γειτονόπουλα του ουρανού της, αφού πρώτα μας έκανε με τον σπάνιο τρόπο της κοινωνούς, συμμέτοχους, συμπάσχοντες αλλά και συμποιητές ενός μοναδικού σύμπαντος ποιητικής διερώτησης και απορίας άξιου.

«Σιγά, σιγά να ξαναβρεί το λέγει της η μνήμη, να δώσει ωραίες συμβουλές μακροζωίας σε ό,τι έχει πεθάνει» (25-1-2019) έγραψε η Κική Δημουλά στο βιβλίο επισκεπτών της έκθεσής μου «Τα ποιητικά», που περιλάμβανε πολλά από τα έργα της εικαστικής-ποιητικής μας «Συνάντησης».

Μας χαρίζει όχι ενός, αλλά πολλών λεπτών μαζί τη συντροφιά.

Μας κληροδοτεί τη δύναμη μιας ποίησης που αντέχει, υπομένει και διαρκώς αναρωτιέται, απορεί και αναμένει.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Street Art για εφήβους το Φεβρουάριο, στο Ίδρυμα Θεοχαράκη
Την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με το συμβολικό έργο του Αμερικανού καλλιτέχνη J.M.Basquiat και με το μήνυμα της ισότητας που αποπνέει το εικαστικό του έργο θα έχουν οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα.
Street Art για εφήβους το Φεβρουάριο, στο Ίδρυμα Θεοχαράκη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τέχνη χωρίς εμπόδια
Τα έργα 25 εικαστικών με αναπηρία συνδιαλέγονται με τα χειρόγραφα 25 λογοτεχνών οι οποίοι εμπνεύστηκαν από τα πρώτα και όλα μαζί παρουσιάζονται στην περιοδεύουσα έκθεση «Ταξιδεύοντας την τέχνη», στο...
Τέχνη χωρίς εμπόδια
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η ζωγραφική συναντά την ποίηση
Στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος, στον Πύργο Βιβλίων, η ζωγραφική συναντά την ποίηση, σε μια ευπρόσδεκτη συνάντηση. Από τις 9 Οκτωβρίου (έως τις 12 Ιανουαρίου 2020) οργανώνεται μεγάλη αναδρομική έκθεση του...
Η ζωγραφική συναντά την ποίηση
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ιπτάμενος, τζέντλεμαν και... Dagada
Ο λόγος για τον πολυσχιδή, καινοτόμο Θάνο Μούρραη-Βελλούδιο (1895-1992), έναν άνθρωπο-ορχήστρα, ο οποίος συνέλαβε την τέχνη αλλά και την Ιστορία ως αέναο παιχνίδι και διαρκή δοκιμασία, ενώ έζησε μια πλούσια σε...
Ιπτάμενος, τζέντλεμαν και... Dagada
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Ρόδο της μοίρας»
Ο ζωγράφος Γιάννης Ψυχοπαίδης γράφει για τον αγαπημένο του νομπελίστα ποιητή με αφορμή την έκθεσή του, που εγκαινιάζεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Πάφος - Πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης 2017», στον χώρο...
«Ρόδο της μοίρας»
ART - ΝΕΑ
Η «Οκτάνα» σε νέες περιπέτειες
Οι δεκαπέντε σύγχρονοι καλλιτέχνες της ομάδας EX-ILS, που συνδέονται από τα χρόνια της μαθητείας στο Ζ’ Εργαστήριο της ΑΣΚΤ με καθηγητή τον Γιάννη Ψυχοπαίδη, προσεγγίζουν τις ποιητικές εικόνες και το απόσταγμα...
Η «Οκτάνα» σε νέες περιπέτειες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας