Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τα «Μυθ-ιστορικά» του Αλέκου Λεβίδη
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα «Μυθ-ιστορικά» του Αλέκου Λεβίδη

  • A-
  • A+

Μια σειρά 25 έργων που φιλοτεχνήθηκαν στη διάρκεια τεσσάρων δεκαετιών (1980 - 2019) και φέρουν έντονα το αυτοβιογραφικό στοιχείο. Τα «Μυθ-ιστορικά» του Αλέκου Λεβίδη εκτίθενται στην Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου - Γκίκα (Κριεζώτου 3) του Μουσείου Μπενάκη, μέχρι τις 14 Μαρτίου, σε συνεργασία με το Ιδρυμα «Η άλλη Αρκαδία».

Στα έργα του ζωγράφου το προσωπικό βίωμα πλέκεται με κοινωνικά και πολιτικά γεγονότα που διαμόρφωσαν τη ζωή του, ενώ το «μέσα» συνδέεται με το «έξω», το «μικρό» με το «μεγάλο» και ο μύθος με την «πραγματικότητα». Μέσα από τις εικόνες ο Λεβίδης διαχειρίζεται τη σχέση του με την ιστορία χωρίς νοσταλγία -με τρόπο υπαινικτικό, συχνά αλληγορικό και, πάνω από όλα, συνειρμικό. Δεν προβαίνει σε δηλώσεις ιστορικού ή πολιτικού περιεχομένου. Αντλεί από το παρόν και το παρελθόν, για να δημιουργήσει προσωπικές μυθιστορίες, δυνάμει ανοιχτές σε εξίσου προσωπικές αναγνώσεις του θεατή.

Η Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου - Γκίκα, το μουσείο - αρχείο της γενιάς του ’30 που αποτέλεσε το ύστατο μουσειακό έργο του Αγγελου Δεληβορριά, δεν είναι τυχαία επιλογή. Ο Λεβίδης, γεννημένος στο τέλος του πολέμου, ζυμώθηκε με τη δημιουργία αυτής της γενιάς, όπως και με το διεθνές κίνημα του μοντερνισμού.

Στην εφηβεία του διαμορφώθηκε από το πολιτισμικό στερέωμα που οι εκπρόσωποί της –κάποιοι από τους οποίους υπήρξαν και δάσκαλοί του– έστησαν μεταπολεμικά: τη λογοτεχνία, την ποίηση, το θέατρο, τη ζωγραφική, τη μουσική, τον κινηματογράφο, τον λαϊκό πολιτισμό. Επομένως, όπως επισημαίνει, θεωρεί την κατοικία-εργαστήριο του Χατζηκυριάκου - Γκίκα και δικό του «σπίτι». Τα «Μυθ-ιστορικά», λοιπόν, αποτελούν, από τη μια, χαιρετισμό στον φίλο που έφυγε και, από την άλλη, μικρό αντίδωρο στο έργο αυτής της κιβωτού ζωντανού παρελθόντος.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Οι καλλιτέχνες να γίνουν πιο ανθρώπινοι»
Σε ένα βιβλιαράκι που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Gutenberg καταγράφονται οι σκέψεις του επιδραστικού ακτιβιστή καλλιτέχνη, ο οποίος είχε βρεθεί στη Λέσβο και την Ειδομένη, για την προσφυγική κρίση, τα...
«Οι καλλιτέχνες να γίνουν πιο ανθρώπινοι»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Στην επικράτεια του μαύρου
Το μαύρο συμβολίζει τη ριζοσπαστική εξέγερση. Την καθορισμένη άρνηση, τη μόνιμη στάση αμφισβήτησης, άρνησης, αντίστασης. Πρόκειται για μια στάση με ιστορικό βάθος, που φτάνει μέχρι το (τότε) μαύρο χρώμα των...
Στην επικράτεια του μαύρου
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Εξι εικαστικοί στη Σελήνη
Εξι εικαστικοί δημιουργοί, διαφορετικών καταβολών αλλά με κοινό άξονα τη διερεύνηση της μνήμης μέσα από αλληγορικές γραφές, συναντώνται στον εκθεσιακό χώρο της Φωκίωνος Νέγρη 16, του συλλέκτη Σωτήρη Φέλιου.
Εξι εικαστικοί στη Σελήνη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
18,7 εκατ. δολάρια για τον νεαρό Ρέμπραντ
Επειτα από έναν χρόνο ολοκληρώθηκε η συντήρηση του περίφημου πίνακα του Ρέμπραντ «Νυχτερινή περίπολος» στο Rijksmuseum του Αμστερνταμ και παραδίδεται πλέον στο κοινό.
18,7 εκατ. δολάρια για τον νεαρό Ρέμπραντ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η Ελλάδα σε μια θάλασσα συμβόλων
O Κωνσταντίνος Ξενάκης αγαπούσε τον Πόρο. Ο πρωτοποριακός εικαστικός επέλεξε τα έργα, αλλά ο θάνατος τον πρόλαβε και δεν θα δει την έκθεση «Ελλάδα, Κώδικες Γραφής», που οργανώνεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο του...
Η Ελλάδα σε μια θάλασσα συμβόλων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας