• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    2°C -0.5°C / 2.9°C
    1 BF
    61%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -2°C -4.0°C / 0.7°C
    2 BF
    56%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C -2.0°C / 3.0°C
    4 BF
    52%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    -3°C -3.1°C / -3.1°C
    2 BF
    39%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -2°C -2.1°C / -2.1°C
    4 BF
    64%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    -3°C -4.6°C / 0.1°C
    1 BF
    56%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -7°C -7.6°C / -5.5°C
    3 BF
    68%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -1.5°C / 2.6°C
    2 BF
    55%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    1°C 0.8°C / 4.2°C
    3 BF
    86%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    1°C -2.1°C / 0.9°C
    2 BF
    75%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 2.3°C / 3.4°C
    3 BF
    59%
  • Σκόπελος
    Χιονοπτώσεις
    -2°C -1.6°C / -0.4°C
    6 BF
    81%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 3.9°C
    0 BF
    52%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    -3°C -3.1°C / -0.5°C
    3 BF
    59%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    0°C -1.7°C / 0.1°C
    2 BF
    69%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C -0.2°C / 4.3°C
    1 BF
    47%
  • Χαλκίδα
    Ήπιες χιονοπτώσεις
    1°C -0.6°C / 2.6°C
    2 BF
    84%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    -1°C -2.7°C / -0.1°C
    2 BF
    61%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    -2°C -3.9°C / 0.8°C
    2 BF
    69%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -7°C -7.2°C / -7.2°C
    2 BF
    67%

Φελίξ Βαλοτόν, «L’Anarchiste», 1892

© Photo Bibliothèque nationale de France
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο αναρχικός μαικήνας των νεο-ιμπρεσιονιστών

  • A-
  • A+
Μέχρι και για συμμετοχή σε τρομοκρατική επίθεση είχε κατηγορηθεί ο ριζοσπαστικός κριτικός τέχνης, εκδότης και συλλέκτης, ο οποίος στα τέλη του 19ου αιώνα ανέδειξε και υποστήριξε καλλιτέχνες όπως οι Σερά και Σινιάκ, με κοινό όραμα μια νέα κοινωνία και μια καλύτερη ζωή.

ΠAΡΙΣΙ

Το παρισινό Μουσείο της Ορανζερί παρουσιάζει μέχρι τις 27 Ιανουαρίου τη γοητευτική έκθεση «Φελίξ Φενεόν (1861-1944). Οι νέες εποχές: από τον Σερά έως τον Mατίς». Σε επτά ενότητες η έκθεση επιδεικνύει τις βασικές δεσμεύσεις του Φενεόν στον τομέα της τέχνης και της λογοτεχνίας.

Αναρχικός, κριτικός τέχνης, συγγραφέας, εκδότης, διευθυντής γκαλερί, συλλέκτης, ο Φελίξ Φενεόν υπήρξε σημαντική προσωπικότητα στον καλλιτεχνικό κόσμο στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα. Ηταν ένα πολύπλευρο άτομο, που είχε αναπτύξει σημαντική δραστηριότητα σε πολλούς τομείς, καλλιεργώντας ένα συγκεκριμένο μυστήριο για τον εαυτό του.

«Φελίξ Φενεόν (1861-1944)» - Μουσείο Ορανζερί

Ο Φενεόν υπήρξε σε όλη τη ζωή του υπέρμαχος της ελευθερίας της έκφρασης σε όλες τις μορφές της. Οι φιλελεύθερες πεποιθήσεις του, οι οποίες χρονολογούνται από τις αρχές της δεκαετίας του 1890, όταν απασχολήθηκε στο Γραφείο Πολέμου, έχουν στηρίξει τις προσπάθειές του για τη δημιουργία χωρίς ιεραρχία ή προκατάληψη.

Ζορζ Σερά, «Un dimanche après-midi sur l'île de la Grande Jatte, Etude», 1884

© The Metropolitan Museum of Art

Σε μια ιδιαίτερα ταραχώδη περίοδο στη γαλλική πολιτική ιστορία, έθεσε την πένα του στην υπηρεσία αναρχικών περιοδικών, όπως το «L’Enhors de Zo d’Axa» ή το «Le Père Pepinard», στα οποία έγραφε μανιφέστα σε διάλεκτο αργκό. 

Μαξιμιλιάν Λους, Πορτρέτο του Φελίξ Φενεόν, 1903

© S. Nesly

Ο Φενεόν συνδέθηκε με καλλιτέχνες που μοιράζονταν τις φιλελεύθερες πεποιθήσεις του, όπως οι ζωγράφοι Ζορζ Σερά, Πολ Σινιάκ, Μαξιμιλιάν Λους, Τεό βαν Ρισελμπέργκ και συγγραφείς όπως ο Γκιστάβ Καν ή ο Victor Barrucand, που ήταν όλοι στρατευμένοι στη δράση για την έλευση της νέας εποχής. Κατηγορούμενος για συμμετοχή σε τρομοκρατική επίθεση στο εστιατόριο Foyot, απέναντι από τη Γερουσία, ο Φενεόν συνελήφθη, φυλακίστηκε και παραπέμφθηκε στη «δίκη των Τριάντα». Αθωώνεται μετά την αγόρευσή του που ήταν γεμάτη χιουμοριστικά επιχειρήματα.

Η γοητευτική προσωπικότητα του Φενεόν συναρπάζει με τη σταθερότητα των πεποιθήσεών του, τη δύναμη της γραφής του, τη γενναιοδωρία του, το χιούμορ και το μυστήριό του. Ο Φενεόν συμμετείχε ενεργά στην κατασκευή μιας νέας αισθητικής εικαστικής έκφρασης. Η πρωτοπορία της εποχής κυριαρχείται από την αισθαντικότητα του χρώματος και από την αυστηρότητα των σχημάτων.

Τεό βαν Ρισελμπέργκ, «La Lecture par Emile Verhaeren» 1903

© www.lukasweb.be – Art in Flanders, photo Hugo Maertens

Η αποκάλυψη του πίνακα του Σερά, το 1884, ανταποκρίνεται σε μια τέχνη που επιτρέπει στον Φενεόν να ξεπεράσει τον ιμπρεσιονισμό. Δύο χρόνια αργότερα λανσάρει τον όρο «νεο-ιμπρεσιονισμός» για να προβάλει τις αρχές των καλλιτεχνών του περιβάλλοντός του, που είναι οπαδοί των επιστημονικών θεωριών και των πρωτοποριακών εικαστικών τεχνών. Ο Φενεόν υποστηρίζει συνεχώς τον Σερά και τους καλλιτέχνες του κύκλου του γράφοντας άρθρα, διοργανώνοντας εκθέσεις.

Ανρί Ματις, «Intérieur à la fillette (La Lecture)», 1905-1906

© Paige Knight

Η έκθεση στο Musée de l’Orangerie περιλαμβάνει μια επιλογή σημαντικών έργων των Σερά, Σινιάκ, Κρος και Λους, που τα σχολίασε ο Φενεόν ως κριτικός, ή έργα που συλλέχθηκαν από τον ίδιο. Οι επισκέπτες της έκθεσης μπορούν να δουν πληθώρα ντοκουμέντων, χειρόγραφα, περιοδικά, αφίσες και πολλά έργα των φίλων του με τους οποίους κινητοποιήθηκε σε μια συλλογική δυναμική δράση για το κοινό όραμά τους, μια νέα κοινωνία και μια καλύτερη ζωή.

www.ira-feloukatzi.com

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ερωτες, αλκοόλ, καμπαρέ και... ζωγραφική
Εντυπωσιακό αφιέρωμα σε έναν μεγάλο καλλιτέχνη που σημάδεψε με την εικαστική δημιουργία του το τέλος του 19ου αιώνα είναι η έκθεση «Τουλούζ -Λοτρέκ. Αποφασιστικά μοντέρνος» που παρουσιάζεται στο Μουσείο Γκραν...
Ερωτες, αλκοόλ, καμπαρέ και... ζωγραφική
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο Ελ Γκρέκο εντυπωσιάζει το Παρίσι
Η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έκθεση για τον Θεοτοκόπουλο στη γαλλική πρωτεύουσα περιλαμβάνει 70 έργα, γνωστά αριστουργήματα αλλά και άγνωστες δημιουργίες από τα πρώτα βήματά του στην Κρήτη.
Ο Ελ Γκρέκο εντυπωσιάζει το Παρίσι
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ενας εξαιρετικά ευγενικός «διάλογος»
Η έκθεση επικεντρώνεται στη διερεύνηση του αντίκτυπου της ζωγραφικής του σπουδαίου Χαΐμ Σουτίν στο εικονοπλαστικό όραμα του μεγάλου Αμερικανού ζωγράφου Βίλεμ ντε Κούνινγκ.
Ενας εξαιρετικά ευγενικός «διάλογος»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο γλύπτης που αφιερώθηκε στην ανθρώπινη μορφή
Το Ιδρυμα Τζακομέτι από το 2003 έχει στόχο την προστασία και διάδοση του έργου του πρωτοποριακού δημιουργού. Περισσότερα από 350 γλυπτά, 90 πίνακες, χιλιάδες σχέδια και χαρακτικά υπάρχουν στις συλλογές του,...
Ο γλύπτης που αφιερώθηκε στην ανθρώπινη μορφή
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ματίς σαν μυθιστόρημα...
Στη Γαλλία, τα μεγάλα μουσεία κάθε χρόνο παρουσιάζουν εντυπωσιακές εκθέσεις για να προσελκύσουν στην εποχή των γιορτών επισκέπτες από όλο τον κόσμο.
Ματίς σαν μυθιστόρημα...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας