Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι «ερριμμένες σκιές» ενός σπουδαίου ζωγράφου

Πρώτο πορτρέτο της Δέσποινας, 18 χρόνων, 1967. Αντίγραφο ενός από τα Fayum του Μουσείου της Dijon, 1976

ΙΔΡΥΜΑ ΓΙΑΝΝΗ ΤΣΑΡΟΥΧΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι «ερριμμένες σκιές» ενός σπουδαίου ζωγράφου

  • A-
  • A+

«...Τόσα χρόνια έχω μάθει πως το φως πρέπει να έρχεται και στους πίνακες και στη σκηνογραφία από αριστερά για να πέφτει η σκιά του χεριού στο χαρτί απ’ τη μεριά που δεν έχει γίνει ακόμα τίποτε και να μην εμποδίζει έτσι το προχώρημα της εικόνας. Με τέτοια μικροπράγματα, όπως θα έλεγαν μερικοί ικανότατοι ζωγράφοι, η εικόνα γίνεται παράξενα γοητευτική.

Η ερριμμένη σκιά που ξεκινά απ’ το σαγόνι της Υπεραγίας Θεοτόκου φτάνει ώς τα εδάφη αυτωνών που πιστεύουν στη γοητεία. Ετσι αποκαλύφθηκε κάποτε σε μένα αυτός ο ερωτικός νόμος της ζωγραφικής ένα απόγευμα που ζωγράφιζα μια κόρη», έγραφε το 1987 ο Γιάννης Τσαρούχης στον κατάλογο της παράστασης «Φαίδρα», του Γιάννη Ρίτσου.

Τώρα, 30 χρόνια μετά τον θάνατο του σπουδαίου ζωγράφου μας, εγκαινιάζεται αυτό το Σάββατο στο Ιδρυμα Γιάννη Τσαρούχη, στο Μαρούσι, η έκθεση με τον τίτλο «Eρριμμένες σκιές» που θα διαρκέσει μέχρι και την Κυριακή 15 Μαρτίου 2020. Η έκθεση πραγματοποιείται με τη χρηματοδότηση του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, ενώ την έκδοση του καταλόγου υποστήριξε αποκλειστικά η Alpha Bank.

«Δύο άνδρες με φτερά πεταλούδας», 1968

ΙΔΡΥΜΑ ΓΙΑΝΝΗ ΤΣΑΡΟΥΧΗ

Στην έκθεση αυτή παρουσιάζεται μέσα από έργα και σπουδές που ανήκουν στη συλλογή του Ιδρύματος, καθώς και μέσα από γραπτές προσωπικές του μαρτυρίες, η μελέτη του Γιάννη Τσαρούχη για το φως και ειδικά για τις ερριμμένες σκιές, με τις οποίες αρχίζει να ασχολείται τη δεκαετία του ’50 δουλεύοντας τη σειρά έργων με τα καφενεία. Η μελέτη του αυτή αφορά τόσο τις ανθρώπινες μορφές που ζωγραφίζει όσο και όλα τα θέματα που προσεγγίζει, καθώς και τις σκηνογραφίες του.

Αναφέρει χαρακτηριστικά για τη δουλειά του αυτή: «...αυτό που ονομάζουν σήμερα αναγέννηση στη ζωγραφική μου, συνεχίζει με μαθηματική ακρίβεια την επανάστασή μου να είμαι κοντά στη ζωή. Δεν ενδιαφέρομαι για επαίνους παλαιών πολεμιστών. Η ομοιότης των έργων μου με την αναγέννηση είναι και ηθελημένη και συμπτωματική. [...] Είχα πολλούς δασκάλους και είδα πολλές εκθέσεις και μουσεία. Εμαθα πολλά από πολλούς, όμως θα ήμουν ένα τίποτα αν δεν είχα δει μικρό παιδί το εξαίσιο φως του Πειραιώς».


Info: Στο πλαίσιο της έκθεσης προγραμματίζονται ξεναγήσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολεία και δράσεις για παιδιά και έφηβους. Για περαιτέρω πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής: Ιδρυμα Γιάννη Τσαρούχη, Πλουτάρχου 28, Μαρούσι, τηλ. 210 8062636 – 7, http://www.tsarouchis.gr/

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
10 επιμελητές προτείνουν 10 νέους καλλιτέχνες
Μια από τις πλέον δημοφιλείς και ιστορικές εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, που ξεκίνησε πριν από 22 χρόνια, τα «ROOMS», επιστρέφουν δυναμικά. Ετσι, 10 επιμελητές εκθέσεων, ιστορικοί και θεωρητικοί της τέχνης...
10 επιμελητές προτείνουν 10 νέους καλλιτέχνες
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Χώρο στη γενιά των τριαντάρηδων
Στον πρωτοποριακό εκθεσιακό χώρο i-D ProjectArt, που έστησε στην Κανάρη η γνωστή ηθοποιός αλλά και απόφοιτος της Ecole Nationale des Beaux Arts Αντιγόνη Αμανίτου, γυναίκα με πάθος για την τέχνη και τα...
Χώρο στη γενιά των τριαντάρηδων
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η μυστηριώδης Ανατολή ενός Κινέζου σοφού
Ο πιο σημαντικός και παραγωγικός δάσκαλος στην κινεζική ζωγραφική του 20ού αιώνα, μια εμβληματική προσωπικότητα που διακρίθηκε με το Διεθνές Βραβείο Ειρήνης, αποκαλύπτεται μέσα από 126 έργα που υμνούν την...
Η μυστηριώδης Ανατολή ενός Κινέζου σοφού
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Μάκης Θεοφυλακτόπουλος: «Τελικά υπάρχει ζωή στα 80!»
Αφησε τα λάδια, έπιασε τους μαρκαδόρους και πειραματίζεται με τόλμη. «Νιώθω σαν να ζω δεύτερη νεότητα, όχι μόνο στη ζωγραφική, σε όλα», δηλώνει ο σπουδαίος εξπρεσιονιστής, καθώς μας ξεναγεί στη νέα του έκθεση...
Μάκης Θεοφυλακτόπουλος: «Τελικά υπάρχει ζωή στα 80!»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Στην ακτή...
Οκτώ ασπρόμαυρα έργα μεγάλων διαστάσεων, με το νερό να λειτουργεί ως «Border Line», παρουσιάζονται στην ομότιτλη ατομική έκθεση του Μίλτου Σκούρα στον «Εικαστικό Κύκλο ΔΛ».
Στην ακτή...
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ζωγραφίζοντας με την αθωότητα ενός αναγνώστη
Ο αέναος κύκλος του Γιάννη Ψυχοπαίδη με την ποίηση και τους ποιητές είναι ένα σύμπαν με χρώματα και κορμιά, στίχους μέσα στα έργα, πρόσωπα, λέξεις, ασπρόμαυρα χαρακτικά, απέραντο γαλάζιο, συρματοπλέγματα,...
Ζωγραφίζοντας με την αθωότητα ενός αναγνώστη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας