Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η μυστηριώδης Ανατολή ενός Κινέζου σοφού

Τσι Μπαϊσί, «Ακρίδα και αμάρανθος»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η μυστηριώδης Ανατολή ενός Κινέζου σοφού

  • A-
  • A+
Ο πιο σημαντικός και παραγωγικός δάσκαλος στην κινεζική ζωγραφική του 20ού αιώνα, μια εμβληματική προσωπικότητα που διακρίθηκε με το Διεθνές Βραβείο Ειρήνης, αποκαλύπτεται μέσα από 126 έργα που υμνούν την ομορφιά και το μυστήριο της ζωής.

Eνας ταπεινός αγρότης και ξυλουργός που έγινε ο πιο σημαντικός, παραγωγικός και διάσημος δάσκαλος στην κινεζική ζωγραφική του 20ού αιώνα. Ενας ζωγράφος που λάτρεψε τη φύση, την ποίηση, την καλλιγραφία και εξέφρασε την κινεζική αντίληψη της μορφής και του πνεύματος.

Ενας σοφός που τιμήθηκε με το Διεθνές Βραβείο Ειρήνης σε ηλικία 95 ετών, το 1957, μαζί με τον Νίκο Καζαντζάκη, με τον οποίο συναντήθηκαν στο Πεκίνο, όπως γράφει στο βιβλίο του «Ταξιδεύοντας: Ιαπωνία – Κίνα».

Τον Τσι Μπαϊσί (Qi Baishi) μάς συστήνει το Ιδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη που, σε συνεργασία με την Ακαδημία Καλών Τεχνών του Πεκίνου και τον Ελληνοκινεζικό Σύνδεσμο Οικονομικής και Πολιτιστικής Ανάπτυξης, παρουσιάζει, για πρώτη φορά στην Ευρώπη, ολοκληρωμένη έκθεση έργων του με τίτλο «Qi Baishi - Η μυστηριώδης Ανατολή». Εκτίθενται συνολικά 126 αντιπροσωπευτικοί πίνακές του αποκαλύπτοντας το στίγμα των προσωπικών του κατακτήσεων.

«Ζώντας στο βουνό με τα μυριάδες μπαμπού»

Ο Qi Baishi γεννήθηκε το 1863 στο Σιανγκτάν της επαρχίας Χουνάν της Κίνας, γενέτειρα και του Μάο Τσε Τουνγκ. «Αρχικά, εκπαιδευμένος ως ξυλουργός, λέγεται ότι πρωτοπροσέγγισε τη ζωγραφική χρησιμοποιώντας το εγχειρίδιο ζωγραφικής "Ο κήπος του σιναπόσπορου", από την εποχή της ύστερης Δυναστείας Τσινγκ», σημειώνει στον κατάλογο της έκθεσης ο διευθυντής Εικαστικού Προγράμματος του Ιδρύματος Θεοχαράκη, Τάκης Μαυρωτάς.

Στα σαράντα του άρχισε να ταξιδεύει «αναζητώντας τη γνώση και την αίσθηση του κόσμου», ενώ συνδέθηκε φιλικά με σημαντικές προσωπικότητες από όλη την Κίνα.

«Η ζωγραφική του είναι όλο ζωή και αντανακλά αυτό που βρίσκεται μπροστά μας και που η ματιά μας το προσπερνά, χωρίς να αντιλαμβανόμαστε την ομορφιά και το μυστήριο της ζωής, που έχουν τα ζωγραφικά του θέματα, όπως οι γαρίδες και τα καβούρια, τα τριζόνια και οι λιβελούλες, οι λωτοί και τα ροδάκινα, ώς τα τοπία με τα απέραντα βουνά και τους υπέροχους κήπους.

«Ο Zhui Kui ξύνει την πλάτη του»

Το έργο του εντάσσεται στη συνέχιση της χιλιετούς παραδοσιακής εικονογραφικής τέχνης της χώρας του, η οποία επιδιώκει να εκφράσει την ψυχή, την εσωτερική κίνηση των όντων και τη σχέση του με το Σύμπαν. Επίμονα και σταθερά αντανακλά τη χαρά της απλής ζωής, δίνοντας προτεραιότητα στην πιστότητα, την αναπαράσταση, το σχέδιο και το χρώμα», τονίζει ο Τ. Μαυρωτάς.

Απόσταγμα κινεζικής σκέψης, σοφίας, αίσθησης χιούμορ και συναισθήματος. Ετσι χαρακτηρίζει την τέχνη του Τσι Μπαϊσί ο Wu Ηonglian, διευθυντής Μουσείου Ακαδημίας Καλών Τεχνών του Πεκίνου.

«Ο ίδιος έλεγε: "Η πραγματική ομοιότητα είναι η μη ομοιότητα, η ομοιότητα του πνεύματος και όχι της μορφής". Μετακινούνταν με άνεση από το λευκό στο μαύρο, από τον ρεαλισμό στην ελεύθερη πινελιά, από την εξωτερική μορφή στο πνεύμα, φιλοτεχνώντας ζωντανές και αληθινές εικόνες εκ του φυσικού. Οπως αναφέρει μια επιγραφή του, "το τραγούδι των γρύλων φανερώνει τις μύχιες σκέψεις μου"».

Ο Τσι Μπαϊσί κατά την περίοδο του σινοϊαπωνικού πολέμου παραιτήθηκε από όλα τα αξιώματα και υπερασπίστηκε τον απλό λαό. Με την ίδρυση της Νέας Κίνας τού αποδόθηκαν πολλές διακρίσεις. Διετέλεσε διευθυντής του Ινστιτούτου Κινεζικής Ζωγραφικής του Πεκίνου. Το 1950 ανακηρύχθηκε επίτιμος καθηγητής στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Πεκίνου και το 1957 επίτιμος πρόεδρος. Την ίδια χρονιά τιμήθηκε με το Διεθνές Βραβείο Ειρήνης.

Το έργο του είχε πρόσφατα παρουσιαστεί στην Αθήνα, στην ομαδική έκθεση με «Αριστουργήματα από το Εθνικό Μουσείο Τέχνης της Κίνας» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.


Info: Ιδρυμα Θεοχαράκη, λεωφ. Βασιλίσσης Σοφίας 9, τηλ. 210 3611206. Διάρκεια μέχρι 12 Ιανουαρίου.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Βλέπουμε έναν πίνακα με την ταχύτητα που κάνουμε scroll down
«Συνθήκες προσαρμογής» είναι ο τίτλος της νέας έκθεσης του 40χρονου καλλιτέχνη, που εγκαινιάστηκε στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη. Πρόκειται για ζωγραφικά έργα, κυρίως ακρυλικά σε καμβά και έργα σε χαρτί, των...
Βλέπουμε έναν πίνακα με την ταχύτητα που κάνουμε scroll down
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οταν ο Τσαρούχης έλεγε «τυπωθήτω»
Τα πρωτότυπα έργα συνομιλούν με τα «πολλαπλά» στην έκθεση που αποκαλύπτει τη σοφία και το απαράμιλλο χιούμορ του κορυφαίου ζωγράφου μας, ο οποίος 30 χρόνια μετά τον θάνατό του παραμένει «Επίκαιρος και...
Οταν ο Τσαρούχης έλεγε «τυπωθήτω»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα δυνατά χέρια του Μαντέλα
Τον Ιούλιο του 2001 ο Νοτιοαφρικανός ηγέτης Νέλσον Μαντέλα ζωγράφισε πέντε δυνατές εικόνες χεριών, απεικονίζοντας, όπως είπε, πώς ο κόσμος «ένωσε τα χέρια του πάνω από κοινωνικούς διχασμούς και εθνικά όρια...
Τα δυνατά χέρια του Μαντέλα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα φώτα νέον του Στήβεν Αντωνάκου και η λάμψη της ρωσικής πρωτοπορίας
Οι απρόσμενες, παράλληλες αναζητήσεις του Ελληνα εικαστικού, ο οποίος εμπνεύστηκε από τη Νέα Υόρκη, και των Ρώσων δημιουργών που ακολούθησαν το πνεύμα της Οκτωβριανής Επανάστασης.
Τα φώτα νέον του Στήβεν Αντωνάκου και η λάμψη της ρωσικής πρωτοπορίας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Διαδραστικός Πικάσο
O Πάμπλο Πικάσο όπως δεν τον έχετε ξαναδεί... Την οπτικοακουστική εγκατάσταση «Πικάσο: γαλάζια και ροζ περίοδος» παρουσιάζει το Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) από τις 3 Φεβρουαρίου έως τις 31...
Διαδραστικός Πικάσο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η ανθρώπινη μορφή από «μορφές» της ελληνικής ζωγραφικής
Μέσα από 73 σπουδαίους πίνακες της Εθνικής Πινακοθήκης, ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να γνωρίσει την περιπέτεια της ανθρώπινης μορφής στην ιστορία της ελληνικής ζωγραφικής του 20ού αιώνα: από την αποδέσμευση...
Η ανθρώπινη μορφή από «μορφές» της ελληνικής ζωγραφικής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας