Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Μανώλης Χάρος στο «Νησί των Θησαυρών»
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Μανώλης Χάρος στο «Νησί των Θησαυρών»

  • A-
  • A+

Ο Μανώλης Χάρος εμπνέεται από το πολυδιαβασμένο μυθιστόρημα του Ρόμπερτ Λούις Στίβενσον «Το Νησί των Θησαυρών» και σαν τον παράτολμο μικρούλη Τζιμ Χόκινς και τον μπαρουτοκαπνισμένο πειρατή Τζον Σίλβερ ξανοίγεται σε μια εικαστική περιπέτεια γεμάτη χρώματα, συναισθήματα και ιδέες, σε μια εξερεύνηση γεμάτη μαγεία και συγκινήσεις.

Πρόκειται για τη νέα έκθεσή του που εγκαινιάζεται σήμερα στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού με τίτλο «Το Νησί των Θησαυρών» και περιλαμβάνει 50 δισδιάστατα εικαστικά έργα και μία κατασκευή, όπου κάνει σαφή αναφορά στον κινηματογράφο και στο θέατρο σκιών.

Από το πολυδιαβασμένο μυθιστόρημα του Στίβενσον μέχρι κλασικά έργα των Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, Τόμας Μαν, Ιταλο Καλβίνο, από μύθους μέχρι την αλληγορία του Σπηλαίου του Πλάτωνα, από ποιήματα του Τ.Σ. Ελιοτ, του Εζρα Πάουντ, του Νίκου Καρούζου, μέχρι αστυνομικές νουβέλες, όλα εμπεριέχονται σε αυτό το συναρπαστικό ταξίδι υπαρξιακής αναζήτησης.

Πρωταγωνιστές στα έργα είναι οι αρχετυπικές φιγούρες του πειρατή, του εύζωνα, του στρατιώτη και του καουμπόι, αλλά και φράσεις-κλειδιά της κλασικής λογοτεχνίας, που οδηγούν τον θεατή να ανακαλύψει την πορεία της σκέψης του δημιουργού και τα σημεία αναφοράς ενός έργου ζωής. Παράλληλα, στον προθάλαμο της αίθουσας βρίσκεται μια μικρή σειρά έργων in situ, που με τη βοήθεια υποτίτλων μεταμορφώνονται σε οθόνες οι οποίες παρεμβάλλονται ανάμεσα στο βλέμμα και το πραγματικό.

«Ο Μανώλης Χάρος στο “Νησί των Θησαυρών” με γλώσσα λιτή, συμπυκνωμένη, αποκαλυπτική του προσωπικού ζωγραφικού του ύφους, παρουσιάζει τον άνθρωπο της πλάνης, του περιορισμένου οπτικού πεδίου, της εξαναγκασμένης όρασης...», σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης Ελένη Αθανασίου στον κατάλογο της έκθεσης. «[...] Οι εικόνες του έχουν χαρακτήρα άμεσο, ευθύ και αντικειμενικό, ενίοτε με λεπτομερή επεξηγηματικά σχόλια, που αντανακλούν τη σκέψη του δημιουργού, τις προτιμήσεις, τις αναμνήσεις και επομένως τις διαθέσεις του...».

Σαράντα χρόνια στο προσκήνιο μετρά ο γνωστός ζωγράφος: «Ανήκω σε μια γενιά Ελλήνων καλλιτεχνών που πριν καλά καλά απεκδυθούμε τον τίτλο του νέου καλλιτέχνη μπήκαμε στην τρίτη ηλικία», είπε γελώντας στη χθεσινή ξενάγηση στην έκθεση. Ο πρώτος σπόρος γι’ αυτό το αφιέρωμα μπήκε πριν από οκτώ χρόνια, στο τέλος της έκθεσής του «Αισώπου μύθοι», πάλι στο Μουσείο Μπενάκη.

«Αντικρίζοντας τόσα πολλά παιδιά να βλέπουν μια έκθεση ζωγραφικής αναρωτιόμουν αν θα μπορέσω να ξαναδείξω έργα μου σε κοινό με τόσο παρθένο βλέμμα στη ζωγραφική... Ετσι και τώρα, θέλω να δω πιτσιρικάδες να διαπερνούν την ιστορία της έκθεσης και να τη δουν με φρέσκια ματιά».

Ο Μανώλης Χάρος προσπάθησε να βρει τα δικά του χνάρια όταν ήταν κι αυτός παιδί και διάβαζε το αρχετυπικό βιβλίο «Το Νησί των Θησαυρών». «Το ταξίδι του μικρού ήρωα για να ανακαλύψει τον θησαυρό ήταν και το δικό μου ταξίδι. Κι όπως την πατάει στο τέλος, έτσι την πάτησα κι εγώ... Γιατί κατάλαβα ότι δεν μπορώ να ξαναγυρίσω πίσω...», είπε ο καλλιτέχνης που ανεξάντλητα ασχολείται με το τοπίο. Αρχικά πιο παραστατικά, στη συνέχεια πιο αφαιρετικά και τώρα «το τοπίο ζωγραφίζει τον ζωγράφο, είναι δηλαδή το πορτρέτο του».

Οπως επισημαίνει η επιμελήτρια της έκθεσης, «ο Μανώλης Χάρος φωτίζει τα έργα του με κρυφούς προβολείς καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, από το άμεσα προσωπικό και ποιητικό ώς το αλληγορικό, φιλοσοφικό και κοινωνικοπολιτικό. Χρησιμοποιεί τη ζωγραφική, τη χαρακτική, την κινούμενη εικόνα, το video, τη σκιά, το εκτυφλωτικό φως και μεταμορφώνει κοινωνικοπολιτικά γεγονότα σε ισχυρές ποιητικές αλληγορίες».

📍Info: Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, Κουμπάρη 1, τηλ.: 210-3671000. Μέχρι 26 Ιανουαρίου.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Το «Τσίκι-Τσίκι» του Αλέξη Ακριθάκη και το καμένο Μάτι του Βασίλη Βρεττού
Δεν πρόλαβε να μπει ο Σεπτέμβριος και το Μουσείο Μπενάκη υποδέχεται το φθινόπωρο με ένα πλούσιο εκθεσιακό πρόγραμμα και στα τέσσερα κτίριά του
Το «Τσίκι-Τσίκι» του Αλέξη Ακριθάκη και το καμένο Μάτι του Βασίλη Βρεττού
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ερωτικά γυμνά με έμπνευση Μπουκόφσκι
Φανατικός αναγνώστης και θαυμαστής του Τσαρλς Μπουκόφσκι, ο συλλέκτης Βλάσης Φρυσίρας, διαβάζοντας την ποιητική συλλογή του με τίτλο «Η αγάπη είναι ένας σκύλος από την κόλαση» («Love is a Dog from Hell»),...
Ερωτικά γυμνά με έμπνευση Μπουκόφσκι
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα
«Αρωμα γυναίκας στην ελληνική ζωγραφική» είναι ο τίτλος της έκθεσης στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη. Ογδόντα πέντε εξαίρετοι πίνακες της νεοελληνικής ζωγραφικής...
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
Θεαματικές σκηνές από ιστορικές ναυμαχίες, εντυπωσιακές πυρπολήσεις, φουρτου­νιασμένες θάλασσες αλλά και ειδυλλιακά λιμάνια. Η έκθεση στο Ιδρυμα Θεοχαράκη φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον «πατέρα της ελληνικής...
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
Η έκθεση του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή «Με τα χρώματα του λόγου και τον λόγο των χρωμάτων» αποκαλύπτει μέσα από έργα τέχνης και ποίηση τον πληθωρικό και αινιγματικό κόσμο του πρωτοποριακού...
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα πλαστά που έγιναν... αυθεντικά
To πρόβλημα των πλαστών έργων τέχνης, παγκόσμιο όσο και ελληνικό, τρομοκρατεί κάθε καλλιτέχνη, συλλέκτη, γκαλερίστα, διευθυντή μουσείου. Ο Γιώργος Οράτης, συλλέκτης και ιδιοκτήτης της γκαλερί The Pulse, στο...
Τα πλαστά που έγιναν... αυθεντικά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας