Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οργισμένη 16χρονη

Νίκος Καναρέλης, «Angry 01», 2019

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οργισμένη 16χρονη

  • A-
  • A+

Από τους «Αγανακτισμένους» μέχρι τους καταληψίες της πλατείας Εξαρχείων και τους αντιαμερικανούς διαδηλωτές, ο συσσωρευμένος συλλογικός «θυμός» της Αθήνας βρίσκει συμβολικά την έκφρασή του στο πρόσωπο μιας 16χρονης μαθήτριας και τσελίστριας, στη νέα ζωγραφική δουλειά του Νίκου Καναρέλη με τίτλο «Τίποτα δεν είναι αληθινό παρά μόνο ο τρόπος που νιώθω». Παρουσιάζεται από χθες -και μέχρι 19 Ιανουαρίου- στο annexM, το Κέντρο Εικαστικών Τεχνών του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και ταυτόχρονα εγκαινιάζει τις Νέες Παραγωγές που οραματίστηκε (και έκανε πράξη) η καλλιτεχνική διευθύντρια Αννα Καφέτση.

«Πρόκειται για χαμηλού κόστους παραγωγές, τρεις με τέσσερις φορές τον χρόνο, οι οποίες ωστόσο δεν θα μείνουν στο Μέγαρο, προορίζονται μόνο για έκθεση», είπε η ίδια σε χθεσινή παρουσίαση, εκφράζοντας παράλληλα την αγωνία της «πώς θα εξασφαλιστούν πόροι»- δίνοντας έναν ακόμη αγώνα, θα προσθέταμε εμείς, όπως τότε που βρισκόταν στο τιμόνι του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

Ο επιμελητής της έκθεσης Χριστόφορος Μαρίνος μάς γύρισε περισσότερα χρόνια πίσω, λέγοντας πως ο τίτλος της είναι δανεισμένος από τον στίχο των Rainbow «Nothing is real but the way I feel» (από το τραγούδι Self-Portrait του 1975), εκφράζοντας διαχρονικά την οργή των εφήβων και τώρα, μέσα από τα έργα του Ν. Καναρέλη, το πνεύμα της Αθήνας της κρίσης.

Σε 24 έργα, ζωγραφική και σχέδια, η 16χρονη πρωταγωνίστρια ουρλιάζει, κάνει γκριμάτσες, εκφράζεται έντονα και στο τέλος... μας γυρίζει την πλάτη. Για τον ίδιο τον Καναρέλη ο θυμός σε μια ζωγραφική εικόνα πρέπει να γεννά ερωτήματα παρά να προσφέρει απαντήσεις. Οι προσωπογραφίες του δεν απαθανατίζουν απλώς τη στιγμιαία οργή της έφηβης, αλλά και κάτι παραπάνω: την πρωτογενή κραυγή.

«Θέλω να γίνονται γρήγορα τα έργα μου, σαν χειρονομία, όμως η έρευνα κρατάει δύο και τρία χρόνια», τόνισε ο ίδιος, αποκαλύπτοντας το όνομα της κοπέλας αλλά και τη μέθοδο που ακολούθησε. «Είμαι νονός της Κυβέλης. Χρησιμοποίησα την art therapy (εικαστική ψυχοθεραπεία), συζητούσαμε για τα πράγματα που τη θυμώνουν και ταυτόχρονα τραβούσα φωτογραφίες. Δημιουργήθηκε έτσι ένα αρχείο από το οποίο άντλησα και προέκυψαν οι συγκεκριμένες προσωπογραφίες».

Στην Υπηρεσιακή Αυλή

Μαρία Θεοδωράκη, «Pink Stack or lying underneath a real Anthony Caro for eight and a half minutes», 2009

Πειραματικό, εναλλακτικό, το annexM συνεχίζει να εισβάλλει σε αδρανείς και κρυφούς χώρους του Μεγάρου Μουσικής και να προτείνει τολμηρές προσεγγίσεις στη σύγχρονη τέχνη. Ετσι, η Αννα Καφέτση εγκαινίασε μια ακόμη καινούργια σειρά που έχει τίτλο «Επί το έργον» και στόχο να δώσει βήμα έκφρασης σε νέους, ανερχόμενους επιμελητές, αξιοποιώντας έναν υπέροχο «εργοστασιακό» χώρο του Μεγάρου, που προοριζόταν για κέντρο ανακύκλωσης.

Πλέον, με... χιούμορ ο χώρος αυτός ονομάζεται Υπηρεσιακή Αυλή και η πρώτη έκθεση έχει τίτλο «Gone today, here tomorrow», σε επιμέλεια Εύας Βασλαματζή. Μπορείτε (μέχρι 26 Ιανουαρίου) να δείτε βίντεο και εγκαταστάσεις πέντε καλλιτεχνών. Είναι οι Μαρία Θεοδωράκη, Marcos Lutyens, Basim Magdy, Κοσμάς Νικολάου, Μαλβίνα Παναγιωτίδη, που θέτουν «το ζήτημα της θέασης με νέους όρους και μέσα από εργαλεία όπως η σωματικότητα του καλλιτέχνη, η ύπνωση, η φαντασιακή διάσταση του αρχείου». Τα έργα, επισημαίνει η επιμελήτρια, «λειτουργούν ως ερωτήματα που μένουν ανοιχτά για να συμπληρώσει ο θεατής τη δική του εκδοχή της ιστορίας...».

Info: annexM Κέντρο Εικαστικών Τεχνών -Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Κόκκαλη 1, τηλ. 210 7282000, annexm.megaron.gr. Ωράριο λειτουργίας των δύο εκθέσεων. Τρίτη έως Κυριακή 12.00-20.00, Σάββατο 12.00-22.00. Τιμή εισιτηρίου: 5 ευρώ. Κάθε Τετάρτη 16.00-20.00 δωρεάν.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα φώτα νέον του Στήβεν Αντωνάκου και η λάμψη της ρωσικής πρωτοπορίας
Οι απρόσμενες, παράλληλες αναζητήσεις του Ελληνα εικαστικού, ο οποίος εμπνεύστηκε από τη Νέα Υόρκη, και των Ρώσων δημιουργών που ακολούθησαν το πνεύμα της Οκτωβριανής Επανάστασης.
Τα φώτα νέον του Στήβεν Αντωνάκου και η λάμψη της ρωσικής πρωτοπορίας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Εκλειψη» με το βλέμμα στην Αφρική
Πάντα ανατρεπτική και αιρετική, πάντα πρωτοποριακή σε ιδέες και έργα, πάντα έτοιμη να ενεργοποιήσει απρόσμενους χώρους της πόλης, αλλά και πάντα μυστηριώδης, στοχεύοντας στην έκπληξη.
«Εκλειψη» με το βλέμμα στην Αφρική
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Βλέπουμε έναν πίνακα με την ταχύτητα που κάνουμε scroll down
«Συνθήκες προσαρμογής» είναι ο τίτλος της νέας έκθεσης του 40χρονου καλλιτέχνη, που εγκαινιάστηκε στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη. Πρόκειται για ζωγραφικά έργα, κυρίως ακρυλικά σε καμβά και έργα σε χαρτί, των...
Βλέπουμε έναν πίνακα με την ταχύτητα που κάνουμε scroll down
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η ανθρώπινη μορφή από «μορφές» της ελληνικής ζωγραφικής
Μέσα από 73 σπουδαίους πίνακες της Εθνικής Πινακοθήκης, ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να γνωρίσει την περιπέτεια της ανθρώπινης μορφής στην ιστορία της ελληνικής ζωγραφικής του 20ού αιώνα: από την αποδέσμευση...
Η ανθρώπινη μορφή από «μορφές» της ελληνικής ζωγραφικής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η μυστηριώδης Ανατολή ενός Κινέζου σοφού
Ο πιο σημαντικός και παραγωγικός δάσκαλος στην κινεζική ζωγραφική του 20ού αιώνα, μια εμβληματική προσωπικότητα που διακρίθηκε με το Διεθνές Βραβείο Ειρήνης, αποκαλύπτεται μέσα από 126 έργα που υμνούν την...
Η μυστηριώδης Ανατολή ενός Κινέζου σοφού
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ενα Turner για τέσσερις
Για πρώτη φορά στην ιστορία του το κορυφαίο βρετανικό εικαστικό βραβείο απονέμεται ομαδικά. Ετσι το θέλησαν οι υποψήφιοι, που με την πολιτική τους στάση και τα ακόμα πιο πολιτικά τους έργα στέλνουν μηνύματα...
Ενα Turner για τέσσερις

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας