Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Η ζωή μου είναι ο πανανθρώπινος πολιτισμός»

Αρτεμις Καρδουλάκη, Δημήτρης Αληθεινός

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Η ζωή μου είναι ο πανανθρώπινος πολιτισμός»

  • A-
  • A+
Από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες της γενιάς του ’70, ο Δημήτρης Αληθεινός εκφράζει την αγωνία του για το μέλλον με την αναδρομική έκθεση που θα παρουσιαστεί στην 4η φουάρ της Θεσσαλονίκης και με την κατάκρυψη, δράση που έκανε για τη Σχολή Καλών Τεχνών της πόλης

Την αγωνία του για τον ανθρώπινο πολιτισμό και την άποψή του ότι για να σωθεί ο πλανήτης στο κρίσιμο σημείο που έχει φτάσει χρειάζεται έναν προοδευτικό πόλεμο εκφράζει ο Δημήτρης Αληθεινός στην αναδρομική έκθεση με επτά έργα και 21 ανέκδοτα σχέδια που θα παρουσιαστεί την προσεχή Πέμπτη μέχρι την Κυριακή από την γκαλερί «Ρώμα» στην 4η Art Thessaloniki (ΔΕΘ) που ίδρυσε ο Παντελής Τσάτσης πριν από τέσσερα χρόνια.

Η έκθεση είναι η τελευταία από τις θεματικές ενότητες της δραστηριότητάς του το φετινό φθινόπωρο. Οι άλλες είναι η κατάκρυψη, που ολοκλήρωσε την περασμένη Κυριακή στη Σχολή Καλών Τεχνών της Θεσσαλονίκης, όπου έδωσε μία διάλεξη, και βέβαια η πρώτη παρουσίαση της αναδρομικής στην γκαλερί «Ρώμα» της Αννας Αγγελοπούλου στο Κολωνάκι τον Οκτώβριο. Είναι μία καλαίσθητη αίθουσα τέχνης που βρίσκεται στην οδό Ρώμα 5 και ξεκίνησε την εκθεσιακή δραστηριότητά της πριν από ένα χρόνο με έκθεση του Παύλου ενώ θα ολοκληρώσει το φετινό πρόγραμμά της τον Δεκέμβριο με τον Γιώργο Ζογγολόπουλο.

Επτά χρόνια μετά την αναδρομική του στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο Φιξ, με 21 έργα στην γκαλερί που δεν είχαν δει το φως της δημοσιότητας και είναι τα σπουδαιότερα της παραγωγής του την πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα, εξιστορεί εξήντα χρόνια καλλιτεχνικής δημιουργίας. Η διάρθρωσή της αποτελείται από τέσσερις ενότητες και τέσσερα έργα, αντίστοιχα.

Το χώμα με τα ρολόγια, οι αυλακώσεις, τα σαμανικά σχέδια και, τέλος, τα πολιτικά που δείχνουν τη στάση και δράση του ως ανθρώπου όπως επίσης την Ιστορία της Τέχνης και τη φιλοσοφία της. Ο Αληθεινός είναι ένας καλλιτέχνης, ίσως από τους ελάχιστους στη χώρα της γενιάς του ’70 εν ζωή, που είναι φιλοσοφικά πολιτικός.

«Μπορώ να σου πω ότι δεν έχω αλλάξει καθόλου από εκείνο που έκανα τότε. Η μία μου πλευρά, αυτή που έχει όλες μου τις υπαρξιακές αγωνίες, είναι ακριβώς ίδια με εκείνη του πιτσιρικά με το πρώτο έργο που έκανα σε ηλικία 13 χρονών, ένας μικρός ζωγραφικός μουσαμάς τον οποίο έχω ακόμη. Η αγωνία του θανάτου και της ζωής, η αγωνία για το μέλλον. Με τα έργα που δείχνω ελπίζω ο θεατής να καταλάβει όλη την προσπάθεια που γίνεται για τη διάσωση των πολιτισμών και του πλανήτη και το υλικό που έχει χρησιμοποιηθεί είναι η σάρκα της γης», λέει.

«Αλλά ας μιλήσουμε πιο συγκεκριμένα για την έκθεση και τα έργα της. Ξεκινάμε με έναν πίνακα που αποτελείται από κλειστά ρολόγια μέσα στο χώμα. Στην πραγματικότητα πρόκειται για κρυμμένο χρόνο που κάνει αναφορά στις “Κατακρύψεις” που άρχισα τη δεκαετία του ’80. Πρόκειται για διαστρωματώσεις της γης που για να τις δούμε πρέπει να κάνουμε μία τομή, έτσι περνάμε στο έργο με τα δύο ανοιχτά ρολόγια σε κόκκινο και κίτρινο που έχουν ήχο. Αυτό το χρώμα είναι φως. Ακολούθως έχουμε το έργο με τα ρολόγια και την Τζοκόντα. Αυτό που βλέπουμε είναι τα ορατά σημεία του, ένα μάτι και ένα χέρι. Μια αναφορά στην Ιστορία της Τέχνης που η ουσία του είναι “πράξε και κοίτα” ή “βλέπε και ζωγράφιζε”. Επιπλέον έχουμε έργα που μιλάνε για τη γονιμότητα, τις τελετές, τις εμπειρίες που κάνουν τις εικόνες. Είναι μια ολόκληρη ζωή με ταξίδια, πολιτισμούς, σκέψεις πολιτικές και φιλοσοφικές. Οι πολιτικές δεν είναι άμεσα ορατές και κυρίως αυτό που θεωρώ μάστιγα του 20ού και του 21ου αιώνα, που είναι η παγκοσμιοποίηση. Μου αρέσει να πιστεύω στην παγκοσμιότητα αλλά μάχομαι την παγκοσμιοποίηση.

Χρόνια λέω ότι σε λίγο ο πλανήτης μας δεν θα υπάρχει αν δεν αλλάξουμε πορεία το συντομότερο. Πρέπει να καταλάβουμε ότι μέσα στο σώμα της Γης υπάρχει ένα ρολογάκι που είναι η καρδιά του και που όταν θα σταματήσει, αυτό θα γίνει και στο δικό της. Αρα η πολυτιμότητα του χώρου και του χρόνου είναι τα πιο σημαντικά. Με λίγα λόγια, η έννοια που αναλύω συνοψίζεται με τη φράση “χαρείτε αγωνιζόμενοι”. Ετσι θα έχουμε τη γονιμότητα και τη σύγκρουση που θα φέρει κάτι νέο, θετικό. Και μετασχηματίζοντας το σύνθημα των παιδιών των λουλουδιών του τέλους της δεκαετίας του ’60 θα πω “Κάντε έρωτα, κάντε και πόλεμο”».

Η ζωγραφική είναι γλώσσα αισθητική και προφορική, πιστεύει ο Δημήτρης Αληθεινός. «Στην πρώτη κριτική που μου γράφει η Ελένη Βακαλό το 1972 σημειώνει ότι ξέρω να χειρίζομαι τη γλώσσα και τα σύμβολα. Είναι σύμβολα αυτά που κάνουμε, είναι λέξεις, τα χρώματα είναι λέξεις, οι πινελιές είναι λέξεις που άλλοτε βγαίνουν ως χείμαρρος και άλλοτε βγαίνουν ως σίδερο και σφυριές. Η γλώσσα είναι ένα σπαθί Δαμασκού που στα πλαϊνά του φέρει πλουμίδια αλλά κόβει με τη μία. Αυτό είναι η γλώσσα. Αλίμονό της αν είναι μόνο πλουμίδια ή μόνο κοφτερή. Πες μου σ’ αυτή τη συζήτησή μας πού δεν κόψαμε με τις όμορφες λέξεις. Γιατί οι λέξεις θα πρέπει να είναι βάρβαρες. Ή γιατί πρέπει να είναι κενές. Τελικά θα κλείσω με την πεμπτουσία της φιλοσοφικής μου πράξης, που είναι λογική και μυαλό».

Τελικά ο Αληθεινός είναι αλήθεια. Είναι ζωή.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο Μανώλης Χάρος στο «Νησί των Θησαυρών»
Η νέα έκθεσή του που εγκαινιάζεται σήμερα στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, περιλαμβάνει 50 δισδιάστατα εικαστικά έργα και μία κατασκευή, όπου κάνει σαφή αναφορά στον κινηματογράφο και στο θέατρο σκιών.
Ο Μανώλης Χάρος στο «Νησί των Θησαυρών»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Σε αρμονική συνύπαρξη με τις... γάτες
Στην αίθουσα Mess Room της Saatchi Gallery παρουσιάζει σήμερα μια επιλογή έργων της Αφροδίτης Παπαδουλή με θέμα «Σε αρμονική συνύπαρξη με τα ζώα - With animals in harmony».
Σε αρμονική συνύπαρξη με τις... γάτες
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τέχνη χωρίς εμπόδια
Τα έργα 25 εικαστικών με αναπηρία συνδιαλέγονται με τα χειρόγραφα 25 λογοτεχνών οι οποίοι εμπνεύστηκαν από τα πρώτα και όλα μαζί παρουσιάζονται στην περιοδεύουσα έκθεση «Ταξιδεύοντας την τέχνη», στο...
Τέχνη χωρίς εμπόδια
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η Πινακοθήκη Αβέρωφ γιορτάζει τα 30 χρόνια της
Οι καθιερωμένες φθινοπωρινές εκδηλώσεις της Πινακοθήκης Ε. Αβέρωφ σηματοδοτούνται φέτος από μια διπλή επέτειο: τη συμπλήρωση, των 30 χρόνων λειτουργίας της Πινακοθήκης στο Μέτσοβο καιτων 60 χρόνων από την...
Η Πινακοθήκη Αβέρωφ γιορτάζει τα 30 χρόνια της
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«On the way to acceptance» από τον Νίκο Λαμπρινό
Εικαστική έκθεση με γεωμετρικά σχέδια του Νίκου Λαμπρινού πραγματοποιείται 3-6 Οκτωβρίου στην γκαλερί Titanium Yiayiannos. Η έκθεση «on the way to acceptance» αποτελεί μία παρουσίαση των νέων ζωγραφικών έργων,...
«On the way to acceptance» από τον Νίκο Λαμπρινό
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Το «Τσίκι-Τσίκι» του Αλέξη Ακριθάκη και το καμένο Μάτι του Βασίλη Βρεττού
Δεν πρόλαβε να μπει ο Σεπτέμβριος και το Μουσείο Μπενάκη υποδέχεται το φθινόπωρο με ένα πλούσιο εκθεσιακό πρόγραμμα και στα τέσσερα κτίριά του
Το «Τσίκι-Τσίκι» του Αλέξη Ακριθάκη και το καμένο Μάτι του Βασίλη Βρεττού

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας