Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η Πινακοθήκη Αβέρωφ γιορτάζει τα 30 χρόνια της

Αποψη της έκθεσης με την εγκατάσταση «Passage» του Νίκου Τρανού

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η Πινακοθήκη Αβέρωφ γιορτάζει τα 30 χρόνια της

  • A-
  • A+

Οι καθιερωμένες φθινοπωρινές εκδηλώσεις της Πινακοθήκης Ε. Αβέρωφ σηματοδοτούνται φέτος από μια διπλή επέτειο: τη συμπλήρωση, αφ’ ενός, των 30 χρόνων λειτουργίας της Πινακοθήκης στο Μέτσοβο και, αφ’ ετέρου, των 60 χρόνων από την αναμπέλωση των άγονων πλαγιών της περιοχής και τη δημιουργία του γνωστού σήμερα κρασιού «Κατώγι» από τον Ευάγγελο Αβέρωφ.

Με την ευκαιρία αυτή οργανώνεται η έκθεση «Τόποι δημιουργίας» (η σκέψη, η ιδέα, αλλά τελικά και ο τίτλος της έκθεσης ανήκουν στην Τατιάνα Αβέρωφ και στον Σωτήρη Ιωάννου), με τη συμμετοχή 64 καλλιτεχνών, αφιερωμένη στον τόπο, στη δημιουργία, στο όραμα και στη συνέχεια. Φιλοδοξεί να αναδείξει την πολυμορφία των αναζητήσεων και τον δυναμισμό της σύγχρονης τέχνης και να συμβάλει στην πρόσληψη και κατανόηση μιας ιδιαίτερης πολιτισμικής οντότητας –ενός ξεχωριστού «τόπου δημιουργίας»·, διερευνώντας συγχρόνως τους «τόπους δημιουργίας» των συμμετεχόντων καλλιτεχνών.

Την επιμέλεια έχει η ιστορικός τέχνης και επιμελήτρια της Εθνικής Πινακοθήκης, δρ Λίνα Τσίκουτα-Δεϊμέζη, η οποία υπογράφει και τα κείμενα στον δίγλωσσο κατάλογο της έκθεσης.

Οπως σημειώνει η ίδια, η έκθεση αυτή αποτελεί συνέχεια και εξέλιξη της παλαιότερης έκθεσης που παρουσιάστηκε το 2002, στην οποία 51 καλλιτέχνες δημιούργησαν ένα έργο-αφιέρωμα στον νομό Ιωαννίνων.

«Στην επιμέλεια και την επιλογή των καλλιτεχνών, ένα πολύ δύσκολο και σκληρό εγχείρημα για τον επιμελητή, τον ερευνητή, τον ιστορικό τέχνης, είναι τις τελευταίες δεκαετίες ο μεγάλος αριθμός των σημαντικών Ελλήνων δημιουργών που δραστηριοποιούνται στη χώρα. (…) Με κριτήριο την ποιότητα, την απόδοση της πολυμορφίας της σύγχρονης εικαστικής δημιουργίας και το προσωπικό στίγμα των καλλιτεχνών, καταλήξαμε σε 64 ξεχωριστούς και σημαντικούς καλλιτέχνες οι οποίοι δημιούργησαν τα 60 έργα», γράφει η επιμελήτρια της έκθεσης.

«Τα είδη, τα μέσα και οι τεχνικές που χρησιμοποιούν είναι όλα τα σύγχρονα μέσα που χρησιμοποιούνται στη σύγχρονη τέχνη, από τα πιο παραδοσιακά μέχρι τα πιο πρωτοποριακά, τα πολυμέσα, την τεχνολογία και τις πιο εξελιγμένες εκδοχές της. Πιο συγκεκριμένα έχουμε 19 έργα ζωγραφικής, 12 επιτοίχια, 20 εγκαταστάσεις ή γλυπτά, 11 βίντεο και 3 performances. (…)

Στην επιλογή του θέματος έχουν παίξει ρόλο τόσο η εικόνα όσο και το εννοιολογικό πλαίσιο. Θεματικά, κάποιοι καλλιτέχνες ασχολούνται στο έργο τους με τον ίδιο τον Αβέρωφ, άλλοι με την ιδιαίτερη φύση του τόπου, τα κλήματα, τα αμπέλια, τα ζώα, τις αρκούδες, τα αχανή τοπία, την παράδοση, τα έθιμα και τις συνήθειες, τον ρόλο της γυναίκας στην περιοχή, τα υφαντά, τα στολίδια, τα κεντήματα, τα κρασιά, την ιστορία, τις ιδιαίτερες παραδόσεις. Ενδιαφέρον έχει η αντίθεση του συνδυασμού της παράδοσης με σύγχρονες τεχνικές. Οι εμμονές τους, αλλά και η προσωπική γραφή, οι επιλογές που καθορίζουν και καθιστούν συνήθως αναγνωρίσιμο το έργο τους διαφαίνονται και στη συγκεκριμένη έκθεση. (…)

Τέλος, η εννοιολογική, η μινιμαλιστική τέχνη, φιλοσοφικές έννοιες, πρωτοτυπία, ευρηματικότητα, γνώση της ιστορίας της τέχνης, αλλά και της σύγχρονης διεθνούς τέχνης, συνδυασμός της παράδοσης, βαθιά γνώση των τεχνικών, αποτελούν στοιχεία τα οποία καθιστούν ενδιαφέρουσες και ξεχωριστές τις 60 εικαστικές δημιουργίες που παρουσιάζονται στο Μέτσοβο.

Μπορούμε χωρίς υπερβολή να πιστεύουμε πως η έκθεση «Τόποι δημιουργίας», όπως και η πρώτη του 2002 γράφουν Ιστορία για τη σύγχρονη εικαστική σκηνή της Ελλάδας, η οποία δεν υστερεί καθόλου σε σχέση με τη διεθνή, απλά δεν έχει τους κατάλληλους κρατικούς μηχανισμούς για να την προωθήσει και να την κάνει γνωστή στο εξωτερικό».

Η έκθεση στην Πινακοθήκη Ε. Αβέρωφ στο Μέτσοβο θα διαρκέσει μέχρι τις 12 Ιανουαρίου 2020 και μεταξύ άλλων συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Βελώνης Κωστής, Βενετόπουλος Μπάμπης, Γουλάκος Περικλής, Γυπαράκης Γιώργος, Ζαμπούρα Μαριλένα, Ζαχαριουδάκης Μανώλης, Ζουρούδης Δημήτρης, Indoors (Κάσση Μαριγώ, Νομίδου Βάλλυ, Πολίτη Σπυριδούλα, Χρηστέα Μαίρη), Καρατζά Αντζυ, Κωστής (Τριανταφύλλου), Λίτη Αφροδίτη, Μανουσάκης Μιχάλης, Μισούρας Τάσος, Μπήτσικας Ξενοφών, Μπουρονίκος Χρήστος, Ξαγοράρης Ζάφος, Παπαδημητρίου Νίκος, Παπαηλιάκης Ηλίας, Πατσουράκης Ευτύχης, Ρόρρης Γιώργος, Σάββα Ανδρέας, Σαχίνης Ξενής, Σκούρτης Αγγελος, Σπηλιόπουλος Μάριος, Στράτου Δανάη, Τρανός Νίκος, Τσακίρης Γιώργος, Τσώλης Κώστας, Χαλυβοπούλου Εφη, Χανδρής Παντελής, Χαραλάμπους Πάνος, Χαρβαλιάς Γιώργος, Χαρίσης Χρήστος, Χάρος Μανώλης, Ψυχούλης Αλέξανδρος και άλλοι.ΠΑ.Σ.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
1932, χρονιά ορόσημο για τον Πάμπλο Πικάσο
Μια μεγάλη έκθεση με έργα του σπουδαίου Ισπανού ζωγράφου ανοίγει αυτή την εβδομάδα στην γκαλερί Tate Modern του Λονδίνου. Όλα, πίνακες και γλυπτά, είναι δημιουργίες του 1932, χρονιά ορόσημο για τον ζωγράφο,...
1932, χρονιά ορόσημο για τον Πάμπλο Πικάσο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Και το πλοίο φεύγει...
«Οι γυναίκες του Ματαρόα», έκθεση που εγκαινιάζεται στο «Poems n' Crimes». Η Κλειώ Μακρή, κόρη του γλύπτη Μέμου Μακρή, στήνει τα γλυπτά της δίπλα στα έργα πέντε σπουδαίων καλλιτεχνών (Ν. Ανδρικοπούλου, Α....
Και το πλοίο φεύγει...
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Γεωμετρική λογική και εικαστική ευαισθησία
Η καλλιτεχνική πορεία της για περίπου 50 χρόνια (1960 έως το 2008, που έφυγε από τη ζωή) παρουσιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη, στην αναδρομική έκθεση «Οπυ Ζούνη - Τάξη στο Χάος - Ordo ab Chao» με περισσότερα από...
Γεωμετρική λογική και εικαστική ευαισθησία
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Από την αγκαλιά της Αφροδίτης στην Κόλαση του Δάντη
Οι επισκέπτες θα δουν στο V&A ορισμένους εμβληματικούς πίνακες όπου πρωταγωνιστούν οι αισθησιακές, μυθικές γυναίκες του Μποτιτσέλι όπως «Η Γέννηση της Αφροδίτης», «Αφροδίτη και Αρης», «Ανοιξη», «Παλλάς και...
Από την αγκαλιά της Αφροδίτης στην Κόλαση του Δάντη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Αλλο το facebook, άλλο το να δεις μια έκθεση»
Ο γνωστός καλλιτέχνης μάς μιλάει για τα κοινωνικά δίκτυα, τα μίντια, την Ευρώπη που κλείνει τα σύνορα. Ασφαλώς και για τη νέα του δουλειά, μεγάλες φιγούρες με επιρροές από τα αρχαϊκά ειδώλια και ενσωματωμένες...
«Αλλο το facebook, άλλο το να δεις μια έκθεση»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Με έμπνευση από τον Ζίγκμουντ Φρόιντ
Η καινούργια δουλειά του Πάνου Παπαδόπουλου, μια μίξη εννοιολογικής, αφηρημένης και εξπρεσιονιστικής τέχνης, παρουσιάζεται στην γκαλερί Ελένη Κορωναίου. Εχει τίτλο «Narcissism-Masochism-Fetishism» και είναι...
Με έμπνευση από τον Ζίγκμουντ Φρόιντ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας