Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Ελ Γκρέκο εντυπωσιάζει το Παρίσι

«Η Αποκαθήλωση»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Ελ Γκρέκο εντυπωσιάζει το Παρίσι

  • A-
  • A+
Μουσείο Γκραν Παλέ

ΠΑΡΙΣΙ

Πολιτιστικό γεγονός στη Γαλλία είναι η αναδρομική έκθεση που παρουσιάζει το Μουσείο Γκραν Παλέ, ένα αφιέρωμα στο έργο του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου. Ο τίτλος της έκθεσης είναι «Greco». Μεγάλα γαλλικά και διεθνή μουσεία συγκέντρωσαν 70 έργα που αντιπροσωπεύουν τη δημιουργική πορεία του ζωγράφου, σε μια συναρπαστική έκθεση που παρουσιάζει στο πλατύ κοινό γνωστά αριστουργήματα και άγνωστα έργα από τη νεανική του εποχή.

Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος (1541–1614), γνωστός ως Ελ Γκρέκο, γεννήθηκε στην Κρήτη. Εκπαιδεύτηκε αρχικά ως αγιογράφος στο Ηράκλειο, που αποτελούσε τότε τμήμα της ενετικής επικράτειας.

«Μύθος»

 

Ωριμος καλλιτέχνης και διάσημος στην Κρήτη, αναχωρεί για τη Βενετία. Εζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του μακριά από την πατρίδα του, δημιουργώντας το κυρίως έργο του στην Ιταλία και την Ισπανία. Στην Ιταλία επηρεάστηκε από τους μεγαλύτερους δασκάλους της ιταλικής τέχνης, όπως ο Τιντορέτο και ο Τιτσιάνο, του οποίου υπήρξε μαθητής, υιοθετώντας στοιχεία από τον μανιερισμό.

Πρώτος μαθητευόμενος στη βυζαντινή παράδοση, ολοκλήρωσε την εκπαίδευσή του στη Βενετία και στη συνέχεια στη Ρώμη. Ωστόσο, στην Ισπανία η τέχνη του ανθεί από το 1577 και μετά. Γοητευμένος από τις θαυμάσιες δημιουργίες των διάσημων ζωγράφων της εποχής, ο καλλιτέχνης εισάγει στην Ισπανία τα χρώματα του Τιτσιάνο, την τόλμη του Tιντορέτο και την πλαστική δύναμη του Μιχαήλ Αγγελου.

Ωστόσο η πρωτότυπη αυτή σύνθεση είναι συνεπής με την πορεία του ζωγράφου, δίνει στον Ελ Γκρέκο μια ιδιαιτερότητα στην ιστορία της ζωγραφικής. Είναι ο τελευταίος μεγάλος άρχοντας της Αναγέννησης και ο πρώτος μεγάλος ζωγράφος του Χρυσού Αιώνα.

Ο Θεοτοκόπουλος ανακαλύπτεται ξανά στο τέλος του 19ου αιώνα. Αναγνωρισμένος και υιοθετημένος από τους πρωτοπόρους καλλιτέχνες του 20ού αιώνα, απολαμβάνει το διπλό κύρος της παράδοσης και του εκσυγχρονισμού, συνδέοντας τον Τιτσιάνο με τον φοβισμό, τον μανιερισμό, τον κυβισμό, τον εξπρεσιονισμό, μέχρι την αφηρημένη τέχνη.

«Ο Αγιος Μαρτίνος και ο φτωχός»

Ο ίδιος είναι επίσης ένας ακόρεστος εφευρέτης σχημάτων. Αναπτύσσει καινοτόμες και τολμηρές συνθέσεις στις οποίες θα επιστρέφει σε όλη τη διάρκεια της καριέρας του, διαφοροποιώντας τα αποτελέσματα, τα εικαστικά μέσα, τα χειρόγραφά του. Η ανεξαρτησία του είναι ισοδύναμη μόνο με την ελευθερία της παλέτας και του πινέλου του.

Η εικαστική του έκφραση είναι πολύμορφη, ο χαρακτήρας της τέχνης του καινοτόμος, από τις επιδράσεις των βυζαντινών εικόνων μέχρι την αισθητική του που συνδέεται με το ρεύμα της Βενετίας, τις εφευρέσεις, τις παραλλαγές στο ίδιο θέμα. Οι οργανωτές της έκθεσης του Γκραν Παλέ τονίζουν ότι «στο έργο του Γκρέκο δεσπόζει η ευαισθησία του που είναι περισσότερο ανθρωπιστική παρά μυστικιστική. Οι εμπνεύσεις του έχουν φλογερό λογοτεχνικό και καλλιτεχνικό χαρακτήρα».

Ολόκληρη η καριέρα του σημαδεύεται από ισχυρά κίνητρα, που τον οδηγούν να δημιουργεί συναρπαστικά έργα. Επιδιώκει να προσφέρει στο κοινό μια δίκαιη, ισχυρή αλλά και απρόσμενη εικόνα. Η αναδρομική έκθεση του Γκραν Παλέ προβάλλει έναν μεγαλόπνοο δημιουργό και πολλά εντυπωσιακά του έργα. Το γαλλικό μουσείο εκτιμά ότι η παρισινή έκθεση θα βοηθήσει να φωτίσει με ένα νέο φως τη δημιουργία του Ελ Γκρέκο, ενός διαχρονικού καλλιτέχνη που σημαδεύτηκε με τη σφραγίδα του εκσυγχρονισμού.


Info: Διάρκεια μέχρι 10 Φεβρουαρίου 2020.

 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Πρόσωπα με όνομα και ταυτότητα
Το παρισινό Μουσείο Ορσέ παρουσιάζει μια σπουδαία έκθεση που προσφέρει νέα ματιά σε ένα θέμα παραμελημένο, τη σημαντική συμβολή των μαύρων, απλών ανθρώπων αλλά και προσωπικοτήτων, στην ιστορία της τέχνης.
Πρόσωπα με όνομα και ταυτότητα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα ονειρικά χρώματα του Μάη
Mια γοητευτική έκθεση με τίτλο «Ναμπί και διακοσμητικές τέχνες» παρουσιάζει για πρώτη φορά στη Γαλλία το παρισινό Μουσείο του Λουξεμβούργου, προβάλλοντας έργα ενός σημαντικού εικαστικού ρεύματος που...
Τα ονειρικά χρώματα του Μάη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι μπιτ σκανδαλίζουν το Παρίσι
Mια συναρπαστική και πολυδιάστατη έκθεση, αφιέρωμα στο πρωτοποριακό αμερικανικό κίνημα των Βeat, παρουσιάζει με εξαιρετική προβολή το Κέντρο Πομπιντού, προσφέροντας στο κοινό ένα εντυπωσιακό πολιτιστικό...
Οι μπιτ σκανδαλίζουν το Παρίσι
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι όχθες του Σηκουάνα και μια τολμηρή γυναίκα
Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Παρισιού φιλοξενεί δύο ενδιαφέρουσες εκθέσεις που προβάλλουν διαφορετικές καλλιτεχνικές αναζητήσεις. Ο Γάλλος ζωγράφος Αλμπέρ Μαρκέ εκφράστηκε με έργα που εντάσσονται στον...
Οι όχθες του Σηκουάνα και μια τολμηρή γυναίκα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο Απολινέρ και οι διάσημοι φίλοι του
«Απολινέρ, το βλέμμα του ποιητή», μια σπουδαία έκθεση που συγκέντρωσε διεθνές ενδιαφέρον παρουσιάστηκε επί ένα τρίμηνο στο Παρίσι και εντυπωσίασε με την πρωτότυπη αναφορά σε έναν μεγάλο ποιητή, δίνοντας έμφαση...
Ο Απολινέρ και οι διάσημοι φίλοι του
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα φαντάσματα του ναζισμού
Με ένα εντυπωσιακό αφιέρωμα στο Κέντρο Πομπιντού και με μια έκθεση βιβλίων, φωτογραφιών, γλυπτών στη βιβλιοθήκη BNF η Γαλλία τιμά έναν από τους πιο σημαντικούς καλλιτέχνες της σύγχρονης τέχνης, τον Γερμανό...
Τα φαντάσματα του ναζισμού

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας