Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Γέφυρες αλληλεγγύης για τους κατατρεγμένους της Γης

Τα παιδιά ζωγραφίζουν τις γέφυρες

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γέφυρες αλληλεγγύης για τους κατατρεγμένους της Γης

  • A-
  • A+
Με τίτλο «Brucken Denken» (Θυμήσου τις Γέφυρες) και με την υποστήριξη της Καλλιτεχνικής Εταιρείας Farbfieber, 70 καλλιτέχνες -ανάμεσά τους και ο δικός μας Μιχάλης Κουντούρης- κάλυψαν με τοιχογραφίες και γκράφιτι, ως δράση αδελφοσύνης για τους πρόσφυγες, τους μετανάστες και τους διωκόμενους στον κόσμο μας, μια έκταση 1.300 τ.μ. κάτω από τις ανισόπεδες οδούς του Ντέρεντορφ. Γνωστή τοποθεσία-μνημείο, από όπου μεταξύ 1941-44 συγκεντρώθηκαν και μετακινήθηκαν από τους ναζί σε στρατόπεδα συγκέντρωσης στα οποία και δολοφονήθηκαν 6.000 Εβραίοι.

Ο Γερμανός ιστορικός Bastian Fleermann, κατά τη διεξαγωγή ηλεκτρονικής έρευνας στη Βιβλιοθήκη της Βιέννης για τη μελέτη του Ολοκαυτώματος και της γενοκτονίας των Εβραίων, βρήκε τυχαία σε αγγλικά έγγραφα αρχείου μια πολύτιμη έκθεση, ένα τυχαίο εύρημα. Πρόκειται για μια σπάνια έκθεση της ναζιστικής αστυνομίας σχετικά με τη μετακίνηση σχεδόν 1.000 Εβραίων από το Ντίσελντορφ προς το στρατόπεδο συγκέντρωσης και εξόντωσης στο Μινσκ στις 14 Νοεμβρίου 1941.

Η έκθεση ήταν γραμμένη από τον αξιωματικό της αστυνομίας και μέλος των SS, Wilhelm Meurin, ο οποίος ήταν υπεύθυνος για τη φύλαξη της αμαξοστοιχίας που απομάκρυνε με τη βία, σε καιρικές συνθήκες κατάψυξης, τους δυστυχείς ανθρώπους από το Ντίσελντορφ ανατολικά, σε ένα τρομακτικό ταξίδι τεσσάρων ημερών.

40ό UrbanArt Festival στο Ντίσελντορφ

Σε επτά σελίδες περιγράφει ανατριχιαστικά το 96ωρο ταξίδι προς τον θάνατο -στις τρομερές θερμοκρασίες των -18 βαθμών Κελσίου- για 992 Εβραίους που αναγκάστηκαν να στοιβαχτούν σφιχτά ο ένας δίπλα στον άλλον και να στέκονται όρθιοι στις φορτάμαξες χωρίς θέρμανση αλλά και χωρίς καθόλου πόσιμο νερό μετά τα ρωσικά σύνορα.

Αναφέρει μάλιστα πως παρόλο που 300 εξουθενωμένα άτομα από το τρένο δεν ήταν πλέον σε θέση ούτε καν να περπατήσουν, οι διαταγές τους ήταν «...να εκφορτωθούν στο Μινσκ ταχύτατα». Αναφέρει μάλιστα πως 8.000 Ρώσοι Εβραίοι είχαν ήδη «μεταφερθεί και εκτελεστεί» σ’ αυτό το γκέτο του Μινσκ.

Ο Μιχάλης Κουντούρης επί το έργον

Κατέγραψε με λεπτομέρειες κάθε στάση της μακράς διαδρομής προς το στρατόπεδο συγκέντρωσης, χωρίς όμως να αναφέρει τίποτα περισσότερο για την κατάσταση των κατατρεγμένων επιβατών. Αντίθετα, οι άντρες του ήταν «φρέσκοι και γεμάτοι ζήλο», χωρίς κανείς να αρρωστήσει.

Και άλλα τέτοια πολλά τρένα με ανθρώπινες ψυχές, γεμάτα μωρά και γέρους χωρίς εξαίρεση, έφευγαν από το Ντέρεντορφ, μια περιοχή στο Ντίσελντορφ, τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη μετά την Κολονία στο γερμανικό ομόσπονδο κρατίδιο της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας.

Οι ναζί από εδώ προώθησαν μαζικά περίπου 6.000 Εβραίους από την ευρύτερη περιοχή, μεταξύ 1941-1944, στα γκέτο του Μινσκ, της Ρίγας και του Τερεζίενσταντ στη Βοημία, ένα γκέτο για μουσικούς, ηθοποιούς, συγγραφείς και σκηνοθέτες, λίγα χιλιόμετρα μακριά από την Πράγα.

Το έργο του Μ. Κουντούρη ολοκληρωμένο

Σήμερα η γέφυρα Jülich στέκει εκεί μνημείο ολόφωτο για να θυμίζει τα χρόνια εκείνα και τα αποτρόπαια εγκλήματα του ναζιστικού καθεστώτος. Δίπλα στέκει και το παλιό δημοτικό σφαγείο, εκεί όπου όλοι αυτοί οι άνθρωποι συγκεντρώνονταν περνώντας το τελευταίο τους βράδυ πριν φύγουν για το ταξίδι χωρίς επιστροφή και που στις μέρες μας αποτελεί μνημείο του Ολοκαυτώματος.

Φέτος λοιπόν, σ’ αυτόν τον τόπο μαρτυρίου πραγματοποιήθηκε το 40ό UrbanArt Festival. Οργανώνεται κάθε δύο χρόνια στη γερμανική πόλη από την Καλλιτεχνική Εταιρεία Farbfieber του εμβληματικού Kλάους Κλίνγκερ, ενός από τους σπουδαιότερους Γερμανούς καλλιτέχνες πολιτικής τοιχογραφίας, που ζωγραφίζει τα αιχμηρά έργα του σε μεγάλες επιφάνειες κτιρίων ανά την υφήλιο, μαζί με μια πολυεθνική κολεκτίβα από περίπου 100 καλλιτέχνες προερχόμενους από 20 διαφορετικές χώρες.

Το φεστιβάλ γίνεται με την υποστήριξη του δήμου του Ντίσελντορφ και φέτος, με τίτλο «Brucken Denken» (Θυμήσου τις Γέφυρες), 70 καλλιτέχνες από όλον τον κόσμο συγκεντρώθηκαν σε μια γιορτή αλληλεγγύης. Για πέντε μέρες στην τοποθεσία-μνημείο του Ντέρεντορφ, κάτω από τις ανισόπεδες οδούς και σε μια δημόσια έκταση 1.300 τ.μ. που τους παραχωρήθηκε, δημιούργησαν υπέροχες τοιχογραφίες, αιχμηρά γκράφιτι και γενικώς τέχνη στους δρόμους. Το μουντό αστικό τοπίο «στολίστηκε» επαρκώς, φέρνοντας μηνύματα αδελφοσύνης και δράσης για όλους τους κατατρεγμένους της Γης.

Οι γέφυρες ενώνουν το χθες με το σήμερα καθώς ο τόπος εκεί φέρνει τις ανατριχιαστικές μνήμες του που προβάλλονται στο τώρα και στη συλλογική μας μνήμη. Διογκώνονται οι σκέψεις στο τραγικό παρόν, φέρνοντας εικαστικές δράσεις υποστήριξης για τους πρόσφυγες, τους μετανάστες και τους διωκόμενους του κόσμου μας.

Ανάμεσα στους καλλιτέχνες και ο δικός μας Μιχάλης Κουντούρης, ο οποίος δημιούργησε σε μεγάλη διάσταση το εξαιρετικό σκίτσο του που δημοσιεύτηκε στην «Εφ.Συν.» με το άψυχο κορμάκι του τρίχρονου Αϊλάν που ξεβράστηκε σε παραλία του Μπόντρουμ όταν ναυάγησε η βάρκα που μετέφερε την οικογένειά του στην Κω κι ακόμα κατατρώει βασανιστικά τη μνήμη μας.

Συγκλονίζει η παραστατική του απεικόνιση, καθώς στέκει πάνω στον τοίχο που υψώνει η Ευρωπαϊκή -κατ’ όνομα- Ενωση, που προσωποποιείται σε φρουρό της Frontex απαγορεύοντας την είσοδο αυστηρά σε όλους τους συνανθρώπους μας που θαλασσοπνίγονται στη Μεσόγειο θέλοντας να φτάσουν στην ασφάλεια του ονείρου τους. Τα κοφτερά συρματοπλέγματα στη βάση του σκίτσου ολοκληρώνουν ψυχρά την παράσταση και πληγώνουν ανεπανόρθωτα την ανθρωπιά μας.

Ο μικρός Αϊλάν μαζί με άλλα παιδιά, νέους, γέρους, πατεράδες και έγκυες γυναίκες, θύματα όλοι πολέμων στη Συρία, στο Ιράκ, το Αφγανιστάν και αλλού στον κόσμο μας. Ανθρώπινες απώλειες στην κλειστή Μεσόγειο που από ενωτική θάλασσα φιλίας γίνεται υγρός τάφος κηρυγμένων και ακήρυκτων οικονομικών πολέμων.

Γροθιά στο θυμικό μας η τοιχογραφία του, στέκει εκεί μαζί με τα άλλα έργα που ακουμπούν αρμονικά το ένα πλάι στο άλλο με τα ολοζώντανα χρώματά τους, σηματοδοτώντας τις σκέψεις μας για όλα τα θύματα του πολέμου σε όλες τις χρονικές φάσεις της Ιστορίας.

Μια από τις συγκλονιστικές στιγμές του φεστιβάλ ήταν όταν παιδιά κάθε ηλικίας άρπαξαν χρώματα και μπογιές και δημιούργησαν τον δικό τους πανέμορφο τοίχο αισιοδοξίας, παράθυρο για έναν μελλοντικό κόσμο που θα μας χωράει όλους χωρίς απαγορεύσεις και αποκλεισμούς. Τα μάτια των παιδιών λάμπουν πάντα καθάρια όταν οραματίζονται τους χρόνους που έρχονται.

Τώρα που η Ακροδεξιά, οι ναζιστές και οι φασίστες ξανασηκώνουν κεφάλι στην Ευρώπη, ήρθε δυναμικά φέτος το UrbanArt Festival και έφερε ενωτικές γέφυρες που αγκαλιάζουν τις θύμησες για όλα τα τραγικά ανθρώπινα θύματα από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο μέχρι το σήμερα.

Μια εικόνα είναι χίλιες λέξεις, καθώς αιχμηρές τοιχογραφίες και εμπνευσμένα γκράφιτι γίνονται διαμαρτυρία, ελεύθερη έκφραση, κορυφαίες παραστάσεις σε δημόσιους χώρους, που μπορούν να προβληματίσουν, να αλλάξουν τις σκέψεις, να γίνουν η λάμψη που θα φωτίσει συνειδήσεις, γιατί αποτυπώνουν όλη τη δυναμική της εποχής μας. Το μέλλον πρέπει να ακτινοβολεί ελπιδοφόρα, φέρνοντας χαρά και ασφάλεια για όλο τον κόσμο και πρωταρχικά τον σεβασμό στην ανθρώπινη ζωή και τη διαφορετικότητα.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο Πικάσο στον αστερισμό του έρωτα
Ενα ταξίδι μήνα μήνα στο 1932, μια έντονα δημιουργική περίοδο στη ζωή του σημαντικότερου καλλιτέχνη του 20ού αιώνα μέσα από 100 έργα ζωγραφικής, γλυπτά και σχέδια, μαζί με οικογενειακές φωτογραφίες με...
Ο Πικάσο στον αστερισμό του έρωτα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο θεϊκός Μιχαήλ Αγγελος στη Νέα Υόρκη
Η μνημειώδης έκθεση φέρνει στο κοινό πάνω από 200 έργα, ανάμεσά τους 133 ακριβοθώρητα σχέδια, που συγκεντρώθηκαν από 50 συλλογές ανά τον κόσμο, δημιουργημένα από τον ευφυή αναγεννησιακό καλλιτέχνη με εύθραυστα...
Ο θεϊκός Μιχαήλ Αγγελος στη Νέα Υόρκη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Εκρηξη» Μπασκιά στο Λονδίνο
Το μεγαλύτερο μέχρι σήμερα αφιέρωμα επί βρετανικού εδάφους στον θρυλικό επαναστάτη δημιουργό, που χάθηκε στα 27 του χρόνια από ηρωίνη, πρόλαβε όμως να ανατρέψει τα πάντα στην καλλιτεχνική σκηνή της Νέας...
«Εκρηξη» Μπασκιά στο Λονδίνο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ειρωνεία πίσω από καμβά
Ο Πάουλ Κλέε δεν εντάχθηκε ποτέ επίσημα σε κάποια καλλιτεχνική σχολή ή κίνημα, το έργο του συνολικά όμως είχε σημαντική συμβολή στη διαμόρφωση των περισσότερων καλλιτεχνικών τάσεων της μοντέρνας τέχνης.
Ειρωνεία πίσω από καμβά
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο Μπουζιάνης εμπνέει τους street artists
Οι Alex Martinez, Billy Gee, Cacao Rocks, Exit, Kez, Lune82, Pupet, Yiakou, Zie, Μανώλης Αναστασάκος εμπνεύστηκαν από τον σπουδαίο εξπρεσιονιστή ζωγράφο, Γιώργο Μπουζιάνη (1885 - 1959) και καταθέτουν τις...
Ο Μπουζιάνης εμπνέει τους street artists
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ευρωπαίοι εικαστικοί ταξιδεύουν στο Αλγέρι
Ο Γιάννης Στεφανάκις μιλάει για την εμπειρία της συμμετοχής του στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης και Μοντέρνας Τέχνης (ΜΑΜΑ) της Αλγερίας, το πρώτο που ιδρύθηκε στην Αφρική. Ο γνωστός ζωγράφος και χαράκτης ήταν...
Ευρωπαίοι εικαστικοί ταξιδεύουν στο Αλγέρι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας