Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Περπατώντας στην «έρημη χώρα»
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Περπατώντας στην «έρημη χώρα»

  • A-
  • A+

Ο γνωστός φωτογράφος επιστρέφει στο Μάτι, στον καμένο πλέον τόπο της παιδικής του ηλικίας, και διασώζει με τον φακό του σκιές αγαπημένων απόντων και σπαράγματα οικείων αντικειμένων

Μικρό διάστημα μετά την καταστροφική πυρκαγιά της 23ης Ιουλίου 2018 στο Μάτι και στην ευρύτερη περιοχή, ο Βασίλης Βρεττός επισκέπτεται και φωτογραφίζει τα αποκαρδιωτικά υπολείμματα του αττικού εξοχικού τοπίου.

Τα σπίτια φίλων, γνωστών και αγνώστων, οι περισσότεροι από τους οποίους μετρούν όχι μόνο εκτεταμένες υλικές αλλά και ανθρώπινες απώλειες. Οι φωτογραφίες των ισοπεδωμένων τοίχων και των καμένων σπιτιών, των νεκρών δένδρων, των κατεστραμμένων αυτοκινήτων και των λιωμένων αντικειμένων, που αφηγούνται «ιστορίες μέσα στις ιστορίες» με διαυγή και σπαρακτική σαφήνεια και αποτυπώνονται στη μνήμη, παρουσιάζονται από σήμερα στο Μουσείο Μπενάκη/Πειραιώς 138. Ενα φωτογραφικό οδοιπορικό με τίτλο «23.07.2018», μια ενδελεχής καταγραφή στον καμένο τόπο της παιδικής ηλικίας και του ενήλικου βίου του Βασίλη Βρεττού.

Βασίλης Βρεττός «23.07.2018» - Μουσείο Μπενάκη

«Σε ό,τι έχει απομείνει από το αποσαθρωμένο τοπίο, η απελπισία φωτογραφίζεται και η σιωπή είναι εκκωφαντική: αφανισμένοι αιωνόβιοι κορμοί, ρίζες και κλώνοι και πέτρες στεγνές, καμένη σιένα και σκοτεινό χώμα, γυμνές ραχοκοκαλιές από άχρηστα πλέον ελικοειδή μονοπάτια», σημειώνει στον κατάλογο της έκθεσης η επιμελήτρια Ιρις Κρητικού.

«Εισχωρώντας στη νοητή πλέον οικιακή ενδοχώρα, ο Βρεττός διασώζει τα παλίμψηστα θραύσματα μιας πυκνής ανθρώπινης στρωματογραφίας: άμορφα χρηστικά σκεύη και αμαλγάματα αταύτιστης οικοκυρικής ύλης, σπλάχνα στρωμάτων και εγκαταλειμμένα παιδικά παιχνίδια, ζοφερά πτερόεντα, απομεινάρια καμένων βιβλίων και κατεστραμμένες μαγνητοταινίες χορευτικής μουσικής, εξαϋλωμένα ζωγραφικά πορτρέτα και σαστισμένα πορσελάνινα αγαλματίδια, διάτρητες κάμαρες και διασωσμένες εσοχές περίτεχνης ταπετσαρίας, αποκαρδιωτικές αλληλουχίες ερειπιώνων και ουτοπικά στρωμένα τραπέζια καταμεσής μιας σπαρακτικής συντριβής».

Σε μια δεύτερη ενότητα, ο γνωστός φωτογράφος παρουσιάζει τα κοντινά πορτρέτα των ανθρώπων «που επιλέγουν να φωτογραφηθούν μόνοι ή μαζί, μέσα στα υπολείμματα των σπιτιών και των αυλών τους, κρατώντας σφικτά και διασώζοντας μπροστά στον φακό σκιές αγαπημένων απόντων και σπαράγματα οικείων αντικειμένων», συνεχίζει η Ι. Κρητικού.

«Οι φίλοι και οι γείτονες του Βρεττού φωτογραφίζονται, κυρίως, με τον τρόπο που ο ίδιος προτιμά: αναζητώντας και ορίζοντας τη θέση τους στον χώρο, ψαύοντας τα επιτόπια σημάδια της λύπης και υποδεικνύοντας οι ίδιοι το σημείο του χαμού. Εισάγοντάς μας χωρίς περιττά αναλγητικά στις ατραπούς του πένθους, μα επιτρέποντας στη ραδινή φωτεινή σχισμή αυτού που επέζησε να εισχωρήσει σε κάποιες από τις αβάσταχτες ετούτες ιστορίες.

Η Ζέτα ακουμπά στο στήθος της μια λιωμένη διακοσμητική καρδιά, η Ηβη προσφέρει ένα φλιτζάνι επάνω σε έναν καμένο δίσκο σερβιρίσματος. Η Λίνα κάθεται στο στρωμένο κρεβάτι ενός καμένου υπνοδωματίου, η Σύλβια αγκαλιάζει σφικτά τον μικρό της σκύλο ανάμεσα στα συντρίμμια. Ο Βασίλης κρατά την πινακίδα της ταβέρνας του ορθός, ο Κλέαρχος και η Καίτη καθιστοί, αγναντεύουν τη θέα στη θάλασσα από το μπαλκόνι ενός ανύπαρκτου εσωτερικού. «Σπιτάκι μας αγαπημένο, θα επιστρέψουμε», λένε…».

Η έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη, με τη συμπλήρωση ενός χρόνου από την καταστροφή της 23ης Ιουλίου 2018, αποτελεί έναν ελάχιστο φόρο τιμής και ταυτόχρονα μνημόνευση και ενδελεχή αποτύπωση. Θα παραμείνει ανοιχτή για το κοινό μέχρι τις 8 Δεκεμβρίου.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Επόμενη στάση: Θεσσαλονίκη
Μια εικαστική «Στάση» όχι για εντυπωσιασμό, αλλά με αναστοχασμό για το παρόν που μας οδηγεί στο μέλλον. Από τα ιστορικά έργα του Γιάννη Κουνέλλη, τα πολιτικά του Χαρούν Φαρόκι μέχρι τις ρομποτικές εφευρέσεις...
Επόμενη στάση: Θεσσαλονίκη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Selfie... κι όποιος αντέξει
Ο Μανώλης Μπαμπούσης, με τον αμφίσημο τίτλο «How to repair a tear?», παρουσιάζει την πέμπτη ατομική έκθεσή του με νέα έργα στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης «Ιλεάνα Τούντα». Τα θέματα τα οποία ο εικαστικός,...
Selfie... κι όποιος αντέξει
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Το «Τσίκι-Τσίκι» του Αλέξη Ακριθάκη και το καμένο Μάτι του Βασίλη Βρεττού
Δεν πρόλαβε να μπει ο Σεπτέμβριος και το Μουσείο Μπενάκη υποδέχεται το φθινόπωρο με ένα πλούσιο εκθεσιακό πρόγραμμα και στα τέσσερα κτίριά του
Το «Τσίκι-Τσίκι» του Αλέξη Ακριθάκη και το καμένο Μάτι του Βασίλη Βρεττού
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ηλιος, θάλασσα και γεωπολιτική
Στη Σάμο, σε έναν χώρο με θέα τη Μεσόγειο, διεθνείς καλλιτέχνες αναδεικνύουν με τα έργα τους την προσφυγική κρίση, τις επιπτώσεις του τουρισμού, τη ρύπανση, αλλά και την καταστροφή των καϊκιών στη χώρα μας,...
Ηλιος, θάλασσα και γεωπολιτική
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο Τάκις μαγνητίζει το Λονδίνο
Ο Τάκις, γλύπτης και εφευρέτης μαζί, «μάγος» του μαγνητισμού, του φωτός και του ήχου, από τις πρωτοποριακές φωνές στην Ευρώπη, σαγηνεύει το βρετανικό κοινό με την έκθεση που απλώς έχει το όνομά του: «Τakis».
Ο Τάκις μαγνητίζει το Λονδίνο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Θεϊκός διάλογος με τον Πικάσο
«Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός»: μια σπουδαία έκθεση, όπου 68 έργα του κορυφαίου Ισπανού αντιπαρατίθενται με δημιουργίες αιώνων, αποδεικνύει πως η αρχαία Ελλάδα υπήρξε μια από τις σημαντικότερες...
Θεϊκός διάλογος με τον Πικάσο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας