Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οταν ο Ακριθάκης έκανε «τσίκι-τσίκι»
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οταν ο Ακριθάκης έκανε «τσίκι-τσίκι»

  • A-
  • A+

Οταν ο Ακριθάκης έκανε «τσίκι-τσίκι»

Με αφορμή την επέτειο 80 χρόνων από τη γέννηση και 25 χρόνων από τον θάνατο του Αλέξη Ακριθάκη το Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού οργανώνει την έκθεση «τσίκι-τσίκι».

Πρόκειται για έργα φτιαγμένα με τη χαρακτηριστική γραφή του σπουδαίου καλλιτέχνη με μελάνι σε χαρτί και μερικές φορές με την προσθήκη χρωματιστής τέμπερας και σπάνια άλλων υλικών.

Πρόκειται για την πρώτη έκθεση αφιερωμένη αποκλειστικά στα έργα αυτά μετά τον θάνατό του και συγκεντρώνει περισσότερα από 60 έργα από ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού με πολλά να παρουσιάζονται εδώ για πρώτη φορά.

Ο Αλέξης Ακριθάκης (Αθήνα 1939-1994), δημιούργησε τα «τσίκι-τσίκι» συστηματικά από τα μέσα της δεκαετίας του ’60 έως τα μέσα της δεκαετίας του ’70 και με αυτά τα έργα θα καθιερωθεί ως ένας ανατρεπτικός και αυθεντικός καλλιτέχνης της εποχής του. Κι ονομάστηκαν ακριβώς έτσι, από τον χαρακτηριστικό ήχο (τσίκι-τσίκι) που κάνει η πένα πάνω στο χαρτί, αλλά και για τη σχολαστική επανάληψη μοτίβων που φαινομενικά μοιάζουν μεταξύ τους, αλλά στην πραγματικότητα είναι διαφορετικά.

«Five-dollar bill» (Πεντοδόλλαρο), 1969

Η επιτυχία των πρώτων του εκθέσεων στην Ελλάδα και στο Βερολίνο θα του εξασφαλίσουν την υποτροφία DAAD το 1968, με την οποία εγκαθίσταται μόνιμα στο Βερολίνο όπου και παράγει το μεγαλύτερο μέρος των έργων που παρουσιάζονται στην έκθεση.

Ο Αλέξανδρος Ιόλας εξέθεσε στην γκαλερί του στη Γενεύη αποκλειστικά ασπρόμαυρα «τσίκι-τσίκι» το 1971, ενώ κείμενο του συγγραφέα Κώστα Ταχτσή συνόδευε τον κατάλογο. Μετά από τα μέσα του ’70 το «τσίκι-τσίκι» ως μια χαρακτηριστική γραφή και γλωσσικό ιδίωμα επανεμφανίζεται πολύ εντοπισμένο στα έργα του Ακριθάκη μέχρι το τέλος της ζωής του.

🔻Info: Η έκθεση (οδός Κουμπάρη 1) θα διαρκέσει έως τις 17 Νοεμβρίου. Τελεί υπό την αιγίδα του Berliner Künstler Programm και τη DAAD και πραγματοποιείται με την υποστήριξη της πρεσβείας της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στην Αθήνα. Την επιμέλεια έχουν οι: Χλόη Geitmann-Ακριθάκη και Αλέξιος Παπαζαχαρίας. Συνοδεύεται από ομότιτλη δίγλωσση έκδοση (Ελληνικά-Αγγλικά), με κείμενα των: Χλόης Geitmann-Ακριθάκη, Αλέξιου Παπαζαχαρία, Ελεάνας Στόικου, Ντένη Ζαχαρόπουλου. Πρώτη ξενάγηση το Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου, στις 12 το μεσημέρι (απαραίτητη η κράτηση θέσης στο 2103671014, Δευτέρα - Πέμπτη, 10.00 – 15.00).

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Το «Τσίκι-Τσίκι» του Αλέξη Ακριθάκη και το καμένο Μάτι του Βασίλη Βρεττού
Δεν πρόλαβε να μπει ο Σεπτέμβριος και το Μουσείο Μπενάκη υποδέχεται το φθινόπωρο με ένα πλούσιο εκθεσιακό πρόγραμμα και στα τέσσερα κτίριά του
Το «Τσίκι-Τσίκι» του Αλέξη Ακριθάκη και το καμένο Μάτι του Βασίλη Βρεττού
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ερωτικά γυμνά με έμπνευση Μπουκόφσκι
Φανατικός αναγνώστης και θαυμαστής του Τσαρλς Μπουκόφσκι, ο συλλέκτης Βλάσης Φρυσίρας, διαβάζοντας την ποιητική συλλογή του με τίτλο «Η αγάπη είναι ένας σκύλος από την κόλαση» («Love is a Dog from Hell»),...
Ερωτικά γυμνά με έμπνευση Μπουκόφσκι
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο αναγεννησιακός και ο βιντεο-άρτιστ
Τραβηγμένη ή όχι από τα μαλλιά, η νέα μεγάλη έκθεση στη Royal Academy of Arts στο Λονδίνο, που ξεκίνησε πριν από λίγες μέρες, πάει για μεγάλο μπλοκμπάστερ, αλλά και για αφορμή θυελλωδών συζητήσεων. Διότι...
Ο αναγεννησιακός και ο βιντεο-άρτιστ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Δύο «γκροτέσκ» Ελληνες στην Αγία Πετρούπολη
Ο χαράκτης Χριστόφορος Κατσαδιώτης και ο Φίλιππος Τσιτσόπουλος, γνωστός για τις περφόρμανς του, συμμετέχουν στη μεγάλη διεθνή εκθεση «Ριζική ρευστότητα. Γκροτέσκο στην τέχνη» στο ρωσικό μουσείο, με 300 έργα...
Δύο «γκροτέσκ» Ελληνες στην Αγία Πετρούπολη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Σε τριπλό εκθεσιακό ταμπλό
​Η θητεία της καλλιτεχνικής διευθύντριας του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, Κατερίνας Κοσκινά, λήγει και τυπικά σήμερα, ο διαγωνισμός για την πλήρωση της θέσης βρίσκεται σε εξέλιξη, ωστόσο το πρόγραμμα που...
Σε τριπλό εκθεσιακό ταμπλό
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα
«Αρωμα γυναίκας στην ελληνική ζωγραφική» είναι ο τίτλος της έκθεσης στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη. Ογδόντα πέντε εξαίρετοι πίνακες της νεοελληνικής ζωγραφικής...
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας