Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το «Τσίκι-Τσίκι» του Αλέξη Ακριθάκη και το καμένο Μάτι του Βασίλη Βρεττού

«Τσίκι-Τσίκι», Αλέξης Ακριθάκης

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το «Τσίκι-Τσίκι» του Αλέξη Ακριθάκη και το καμένο Μάτι του Βασίλη Βρεττού

  • A-
  • A+

Δεν πρόλαβε να μπει ο Σεπτέμβριος και το Μουσείο Μπενάκη υποδέχεται το φθινόπωρο με ένα πλούσιο εκθεσιακό πρόγραμμα και στα τέσσερα κτίριά του: Ελληνικού Πολιτισμού, Πειραιώς 138, Πινακοθήκη Γκίκα, Ισλαμικής Τέχνης. Δραστήριο, εξωστρεφές, ανοιχτό σε συνεργασίες, το πολυ-μουσείο δεν παύει να ξαφνιάζει με πρωτότυπες, ποιοτικές εκθέσεις που κεντρίζουν το κοινό όλων των ηλικιών.

Αυτή τη σεζόν θα δούμε το «Τσίκι-Τσίκι» του μοναδικού Αλέξη Ακριθάκη, θα ανακαλύψουμε το πνεύμα του σπουδαίου συλλέκτη Christian Zervos, θα τρομάξουμε με τους «Δράκους» του Τάσου Μαντζαβίνου, θα ταξιδέψουμε ώς τη γοητευτική Καζαμπλάνκα με τον φακό της Μελίτας Ευαγγελάτου αλλά και στους καθηλωτικούς παγετώνες με τον φακό του Φωκίωνα Ζησιάδη.

Πανω απ’ όλα όμως συγκλονίζει το φωτογραφικό οδοιπορικό του Βασίλη Βρεττού στο καμένο Μάτι, που καταγράφει «ιστορίες μέσα στις ιστορίες».

● «ANIMA Ι»: ο Γιάννης Βαρελάς επιστρέφει με ζωγραφική και διερευνά πολλαπλές εικόνες του εαυτού, διαμέσου μύθων και μεταμορφώσεων, οραμάτων και... φαντασμάτων. Ο καλλιτέχνης επιλέγει για μοντέλα φίλους και γείτονες από τον περίγυρο, τους απεκδύει και τους ενδύει ειδικά για να τους φωτογραφίσει στο ιδιαίτερα διαμορφωμένο περιβάλλον του εργαστηρίου του, συμπεριλαμβάνοντας αντικείμενα καθημερινής χρήσης από τις Ιστορικές Συλλογές του Μουσείου Μπενάκη, όσο και φαινομενικά ασήμαντα αντικείμενα της καθημερινότητας. Στη συνέχεια η φωτογραφική εικόνα μεταφέρεται στον καμβά, όπου μεταμορφώνεται και διαθλάται από τη ζωγραφική γλώσσα (Πειραιώς 138, από 11 Σεπτεμβρίου έως 17 Νοεμβρίου. Συμπαραγωγή με το Ιδρυμα Ωνάση. Επιμέλεια: Γιώργος Τζιρτζιλάκης, Πολύνα Κοσμαδάκη).


● Με αφορμή την επέτειο συμπλήρωσης 80 χρόνων από τη γέννηση και 25 χρόνων από τον θάνατο του Αλέξη Ακριθάκη οργανώνεται η έκθεση «Τσίκι-Τσίκι». Πρόκειται για την πρώτη οργανωμένη παρουσίαση της ομότιτλης σειράς έργων του σπουδαίου καλλιτέχνη αφιερωμένη αποκλειστικά σε μία από τις πιο αναγνωρίσιμες τεχνικές του, το «τσίκι-τσίκι», όπως την αποκάλεσε χαρακτηριστικά ο συγγραφέας Κώστας Ταχτσής στα μέσα του ’60. Παρουσιάζονται ακόμα έργα του Ακριθάκη που θεωρούνται ιδιαίτερης σημασίας για τη δημιουργία, την εξέλιξη και τη διαφοροποίηση της χαρακτηριστικής τεχνοτροπίας από την αρχή και καθ’ όλη τη διάρκεια της εικαστικής πορείας του (Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, 24 Σεπτεμβρίου-17 Νοεμβρίου. Επιμέλεια: Χλόη Geitmann-Ακριθάκη, Αλέξιος Παπαζαχαρίας).


● «Το τοπίο της Σαντορίνης στην ελληνική ζωγραφικη του 20ού αιώνα»: μια επιλογή από τη συλλογή του Δημήτρη Τσίτουρα, 84 πίνακες σπουδαίων Ελλήνων δημιουργών (Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Γιάννης Μόραλης, Σπύρος Βασιλείου, Οπη Ζούνη, Κώστας Τσόκλης, Παύλος Σάμιος, κ.ά.) που ταξιδεύουν τον επισκέπτη στο ιδιαίτερο τοπίο της Σαντορίνης αλλά και σε μια μοναδική αναδρομή στην ελληνική ζωγραφική (Πειραιώς 138, από 30 Σεπτεμβρίου ώς 3 Νοεμβρίου).


● «Aegean Desert»: έχοντας μελετήσει τους παραλληλισμούς ανάμεσα στην έρημο του Κατάρ και το Αιγαίο Πέλαγος, ο πρίγκιπας Νικόλαος δημιούργησε δύο βιωματικές εγκαταστάσεις στην Αθήνα και στην Ντόχα όπου παρουσιάζει εικόνες από την έρημο του Κατάρ δίπλα σε φωτογραφίες του Αιγαίου Πελάγους. Οι εικόνες υπογραμμίζουν την ομορφιά και την ιδιαιτερότητα των εναλλασσόμενων αυτών τοπίων ενώ σε κάποιες συνενώνονται τα δύο στοιχεία, η έρημος και η θάλασσα, δημιουργώντας ένα οπτικό παιχνίδι. Στην Αθήνα οι φωτογραφίες θα φιλοξενηθούν σε μια σκηνή Βεδουίνων (bait al shaar), η οποία θα δημιουργηθεί ειδικά για την έκθεση στην αυλή του Μουσείου Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης (8 Οκτωβρίου-19 Ιανουαρίου, επιμέλεια: Μαριλένα Κουτσούκου). Παράλληλα στην Ντόχα οι φωτογραφίες θα παρουσιαστούν σε έναν παραδοσιακό αιγαιοπελαγίτικο ανεμόμυλο, που θα κατασκευαστεί στον πολιτιστικό κέντρο Katara.


● Το φωτογραφικό οδοιπορικό του Βασίλη Βρεττού στον καμένο τόπο της παιδικής ηλικίας του και του ενήλικου βίου του έχει τίτλο «23.07.18». Μετά την καταστροφική πυρκαγιά της 23ης Ιουλίου 2018 στο Μάτι και τον Νέο Βουτζά, ο Βρεττός επισκέπτεται και φωτογραφίζει τα σπίτια φίλων, γνωστών και αγνώστων. Οι καταγραφικές φωτογραφίες των ισοπεδωμένων τοίχων και των καμένων σπιτιών, των νεκρών δέντρων, των κατεστραμμένων αυτοκινήτων και των λιωμένων αντικειμένων αφηγούνται «ιστορίες μέσα στις ιστορίες» με διαυγή και σπαρακτική σαφήνεια.

Η παρουσίαση στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138, από 10 Οκτωβρίου μέχρι 8 Δεκεμβρίου, επιμέλεια: Ιρις Κρητικού), με τη συμπλήρωση ενός χρόνου από την καταστροφή, αποτελεί φόρο τιμής και ταυτόχρονα μνημόνευση και ενδελεχή αποτύπωση.


● «Παγετώνες από τη γένεση στην εξαΰλωση»: ο Φωκίων Ζησιάδης απαθανατίζει στον φακό, με την ιδιαίτερη ματιά του, το σκηνικό του Βόρειου Παγωμένου Ωκεανού αποκαλύπτοντας την άρρηκτη δομή των παγόβουνων. Οι φωτογραφίες του προσθέτουν στη μαγεία ενός τοπίου που κυριαρχείται από την αέναη περιπλάνησή τους καθώς και την, απόλυτα πιστή στην αρχή του Αρχιμήδη, πλευστότητά τους (Πειραιώς 138, από 16 Οκτωβρίου μέχρι 17 Νοεμβρίου. Επιμέλεια: Σταύρος Καβαλλάρης).


● Ενα χρόνο περίπου πριν φύγει από τη ζωή, ο Αγγελος Δεληβορριάς οργάνωνε με τον Τάσο Μαντζαβίνο την «επιστροφή» του ζωγράφου στο Μουσείο Μπενάκη, τη φορά αυτή ως «Δράκου». Μέσα στην Πινακοθήκη Γκίκα, δίπλα στα αντικείμενα του Καρυωτάκη, στα έργα του Κόντογλου και του Σπαθάρη, ο Μαντζαβίνος μάς ξαναγνωρίζει το μυθικό πλάσμα, όπως το έζησε στον Καραγκιόζη, σε μια μεταψυχαναλυτική και μετακαφκική ερμηνεία. Κατασκευές με τσίγκο, ξύλο και άλλα υλικά που έχει μαζέψει από το Μοναστηράκι, μεταμορφώνονται σε δράκους που ξεπηδούν από τα βάθη του ψυχικού κόσμου και προσπαθούν να εκφραστούν (7 Νοεμβρίου 2018 έως 4 Ιανουαρίου 2020, σε συνεργασία με την Πινακοθήκη Βογιατζόγλου).


● «Casablanca»: η Μελίτα Ευαγγελάτου ακολουθεί με τις φωτογραφίες της τη ζωή στην Καζαμπλάνκα και στα λιμάνια του Ατλαντικού. Η επιμελημένη αρχιτεκτονική του 20ού αιώνα και οι νέες περιοχές που στέγασαν τους πληθυσμούς της υπαίθρου, οι οποίοι προσπάθησαν να διατηρήσουν και στην πόλη τις συνήθειες και τις παραδόσεις τους, καθιστούν την Καζαμπλάνκα ένα διαχρονικό στολίδι λαϊκού πολιτισμού, η προβολή του οποίου αποτελεί τον πρωταρχικό στόχο της έκθεσης (Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης, 13 Νοεμβρίου - 1 Μαρτίου 2020).


● To Mουσείο Μπενάκη σε συνεργασία με την Alpha Bank διοργανώνουν την έκθεση «Υφάνσεις. Ζωγραφική και Ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως σήμερα». Η έκθεση αφορά τη σύζευξη ζωγραφικής και ύφανσης και τη δημιουργία μιας παράλληλης οπτικής πάνω σε έργα Ελλήνων καλλιτεχνών και στις αντίστοιχες ταπισερί και τα χειροποίητα hand tufted χαλιά που δημιουργήθηκαν σε διαφορετικές χρονικές περιόδους (Πειραιώς 138, από 21 Νοεμβρίου ώς 16 Φεβρουαρίου 2020. Επιμέλεια: Ειρήνη Οράτη, Κωνσταντίνος Παπαχρίστου).


● Στο κτίριο της οδού Πειραιώς 138 θα παρουσιαστεί επίσης η έκθεση φωτογραφίας «Αθηναίοι», σε συνεργασία με τη Lifo (28 Νοεμβρίου - 5 Ιανουαρίου 2020).


● O Mανώλης Χάρος θα οδηγήσει το κοινό στο «Νησί των θησαυρών». Η έμπνευση για τη συγκεκριμένη ενότητα έργων του γνωστού ζωγράφου, η οποία παρουσιάζεται για πρώτη φορά, αντλήθηκε από κλασικά αριστουργήματα, μύθους, αστυνομικές νουβέλες που, παρά το πέρασμα τόσων χρόνων, εξακολουθούν να είναι επίκαιρα και να αποτελούν ένα πολυπρισματικό όχημα για την έκφραση κριτικής βασικών κοινωνικοπολιτικών συμπεριφορών (Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, 3 Δεκεμβρίου - 26 Ιανουαρίου 2020, επιμέλεια: Ελένη Αθανασίου).


● Ο Christian Zervos διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του πολιτιστικού κλίματος στο Παρίσι του μεσοπολέμου μέσω του περιοδικού του Cahiers d’ Art, το οποίο ίδρυσε το 1926 και «έζησε» έως το 1960 αριθμώντας πάνω από 90 τεύχη. Το περιοδικό είχε τον χαρακτήρα ενός πεδίου διερεύνησης των μορφών τέχνης που αναδεικνύουν τις δημιουργικές ικανότητες του ανθρώπου και ειδικότερα του καλλιτέχνη. Η έκθεση «Η αρχαϊκή στροφή» αποτελείται από δύο αλληλοεμπλεκόμενες διαδρομές: η πρώτη αφορά την πορεία τού Zervos και τη σημασία των εκδόσεων και των εκθέσεών του στον χώρο της τέχνης, της κριτικής αλλά και της αρχαιολογίας στο Παρίσι και την Αθήνα του μεσοπολέμου και αμέσως μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η δεύτερη αφορά την παρουσίαση εμβληματικών έργων από την προσωπική του συλλογή, τα οποία σκιαγραφούν τις καλλιτεχνικές πεποιθήσεις του, τις προτεραιότητες και τις προτιμήσεις του σε επίπεδο καλλιτεχνών και κινημάτων (Πειραιώς 138, από 9 Δεκεμβρίου ώς 1η Μαρτίου 2020. Σε συνεργασία με τη Γαλλική Σχολή Αθηνών και το Musée Zervos, Vézelay-Conseil départemental de l’ Yonne).

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο Μανώλης Χάρος στο «Νησί των Θησαυρών»
Η νέα έκθεσή του που εγκαινιάζεται σήμερα στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, περιλαμβάνει 50 δισδιάστατα εικαστικά έργα και μία κατασκευή, όπου κάνει σαφή αναφορά στον κινηματογράφο και στο θέατρο σκιών.
Ο Μανώλης Χάρος στο «Νησί των Θησαυρών»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ερωτικά γυμνά με έμπνευση Μπουκόφσκι
Φανατικός αναγνώστης και θαυμαστής του Τσαρλς Μπουκόφσκι, ο συλλέκτης Βλάσης Φρυσίρας, διαβάζοντας την ποιητική συλλογή του με τίτλο «Η αγάπη είναι ένας σκύλος από την κόλαση» («Love is a Dog from Hell»),...
Ερωτικά γυμνά με έμπνευση Μπουκόφσκι
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα
«Αρωμα γυναίκας στην ελληνική ζωγραφική» είναι ο τίτλος της έκθεσης στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη. Ογδόντα πέντε εξαίρετοι πίνακες της νεοελληνικής ζωγραφικής...
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
Θεαματικές σκηνές από ιστορικές ναυμαχίες, εντυπωσιακές πυρπολήσεις, φουρτου­νιασμένες θάλασσες αλλά και ειδυλλιακά λιμάνια. Η έκθεση στο Ιδρυμα Θεοχαράκη φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον «πατέρα της ελληνικής...
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
Η έκθεση του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή «Με τα χρώματα του λόγου και τον λόγο των χρωμάτων» αποκαλύπτει μέσα από έργα τέχνης και ποίηση τον πληθωρικό και αινιγματικό κόσμο του πρωτοποριακού...
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τρεις εραστές της τέχνης και της Ελλάδας
Η έκθεση με τίτλο «Γκίκας, Craxton, Leigh Fermor: η γοητεία της ζωής στην Ελλάδα», που ανοίγει σήμερα τις πύλες της στο κοινό, στο Μουσείο Μπενάκη (κεντρικό κτίριο), αντανακλά μέσα από τα κείμενα του Λι Φέρμορ...
Τρεις εραστές της τέχνης και της Ελλάδας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας