Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Hρθε στο Ζάππειο για να μείνει...
ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Hρθε στο Ζάππειο για να μείνει...

  • A-
  • A+
Ανανεωμένη, με 36 γκαλερί από την Ελλάδα και το εξωτερικό, φρέσκια τέχνη, πρωτότυπες περφόρμανς, βιντεοπροβολές, συζητήσεις, η φετινή διοργάνωση φαίνεται να βρίσκει στο νεοκλασικό κόσμημα της Αθήνας τον «φυσικό της χώρο».

Από το «περιφερειακό» Κλειστό Παλαιού Φαλήρου (Tae Kwon Do), στο «αβανγκάρντ» Ωδείο Αθηνών και τώρα στο «κλασικό» Ζάππειο Μέγαρο, η Αrt Athina, η μεγαλύτερη εικαστική διοργάνωση στην Ελλάδα, επανέρχεται δυναμικά για 24η χρονιά, πιστή στο ραντεβού της με το φιλότεχνο κοινό, με εξωστρέφεια, πρωτοτυπία, ποιότητα και ασφαλώς τέχνη «εδώ και τώρα».

Για δεύτερη φορά στο κέντρο της πόλης, μια επιλογή που επικροτήθηκε από την πλειονότητα των επισκεπτών, σύμφωνα με σχετική έρευνα, η Art Athina αφήνει πίσω τη μικρή περιπέτεια που είχε με το Ακροπόλ Παλάς, με αποτέλεσμα η διοργάνωση να γίνει από ανοιξιάτικη... φθινοπωρινή.

Οπως εξήγησε σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Αιθουσών Τέχνης, Γιάννα Γραμματοπούλου, η συνεργασία που είχε ξεκινήσει με την υπόσχεση του υπουργείου Πολιτισμού να παραχωρήσει το Ακροπόλ Παλάς δυστυχώς δεν προχώρησε καθώς τα γραφειοκρατικά προβλήματα δεν μπόρεσαν να ξεπεραστούν...

24η Art Athina -14 έως 16 Σεπτεμβρίου

Φαίνεται, όμως, πως κάθε εμπόδιο για καλό, αφού το Ζάππειο, ένα κόσμημα του νεοκλασικού ρυθμού, συνδεδεμένο με τον πολιτισμό, τον αθλητισμό και τη σύγχρονη ελληνική Ιστορία, μοιάζει να ταιριάζει γάντι στην Art Athina. Αλλωστε, οι διοργανωτές το καλοβλέπουν ως σταθερό χώρο διεξαγωγής της φουάρ, που θα ενισχύσει την ταυτότητά της - «πιστεύουμε ότι η Αrt Athina βρίσκεται στον φυσικό της χώρο», είπε χαρακτηριστικά η Γ. Γραμματοπούλου.

ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

Στο χθεσινό preview πέσαμε «στο στήσιμο» των έργων, σε έναν δημιουργικό αναβρασμό με τη σιγουριά από τους γκαλερίστες, αλλά και από την καλλιτεχνική διευθύντρια Σταματία Δημητρακοπούλου, ότι όλα θα είναι έτοιμα στην ώρα τους. Σίγουρα, οι άνετοι, ημικυκλικοί χώροι γύρω από το περιστύλιο του Ζαππείου που καλούν σε ένα κυνήγι του «εικαστικού θησαυρού» αλλά και σε πρωτότυπες περφόρμανς, οι ψηλές οροφές με τα φωτεινά σποτ, τα λευκά, μαρμάρινα δάπεδα που γεμίζουν με τα φρέσκα χρώματα της ζωγραφικής και τις φόρμες της γλυπτικής, προσδίδουν λάμψη και κύρος στη φετινή διοργάνωση.

Τα εγκαίνια θα γίνουν σήμερα από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας (μόνο με προσκλήσεις) ενώ από αύριο, για ένα τριήμερο (14-16 Σεπτεμβρίου), συνολικά 36 γκαλερί από την Ελλάδα και το εξωτερικό μάς περιμένουν με τους καλλιτέχνες τους -καταξιωμένους, ανερχόμενους, νέους- και ποικίλες, ενδιαφέρουσες προτάσεις, όπως περφόρμανς, βιντεοπροβολές, συζητήσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα κ.ά.

Αναλυτικότερα το πρόγραμμα

▪ Live: Πλήθος περφόρμανς από εικαστικούς καλλιτέχνες σε διαφορετικούς χώρους εντός του Ζαππείου Μεγάρου με συντονίστρια την επίκουρη καθηγήτρια στο City University New York, Σωζήτα Γκουντούνα. Την προσοχή θα προσελκύσει ασφαλώς ο Αγγελος Σκούρτης που θα δεθεί σε μια νεοκλασική κολόνα του μεγάρου έχοντας σκεπασμένο το κεφάλι του με μια σημαία ελληνική που γράφει «Το μέλλον αργεί πολύ». Ακόμα, η Λυδία Βενιέρη θα στήσει μια τεράστια «Σκακιέρα» για να παίξει ομαδικά το κοινό «με κόκκινα πιόνια που αντιπροσωπεύουν τον δυτικό αρρενωπό στρατό του ηλίου και τα μαύρα τη Σελήνη και τις ανατολικές αμαζόνες της».

Η Ελένη Μυλωνά με το «SeaMonsterMonk» αφηγείται οπτικοακουστικά τη θλίψη που προξενεί η αυξανόμενη καταστροφή που απειλεί κάθε ζωή στον πλανήτη. Ο Νίκος Παπαδόπουλος έπειτα από τη φιλοξενία του στο CERN της Γενεύης οπτικοποιεί τις πορείες των σωματιδίων που υπάρχουν στον χώρο με τη μορφή της τελείας. Η Οντέτ Κουζού στρώνει τραπέζι και καλεί τους θεατές να την ταΐσουν, συνεχίζοντας την έρευνά της πάνω στις σχέσεις που ενεργοποιούνται γύρω από την πράξη του φαγητού μέσα στην ελληνική οικογένεια και κοινωνία. Επίσης, η Δέσποινα Χατζηπαυλίδου θα ασχοληθεί με θέματα όπως η πορνογραφία, το γυναικείο σώμα, ο ερωτισμός και το queer στοιχείο.

ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

▪ Talks: Σημαντικές διεθνείς προσωπικότητες από τον κόσμο της τέχνης -διευθυντές μουσείων, επιμελητές φουάρ, ιστορικούς τέχνης- προσκαλεί η ανεξάρτητη επιμελήτρια Κατερίνα Νίκου στο πρόγραμμα συζητήσεων με κεντρικό άξονα «Το μέλλον είναι το τώρα;».

Οι συζητήσεις ξεκινούν το Σάββατο (16.00) με «Το ενεργειακό πεδίο του σύγχρονου πολιτισμού στη Θεσσαλονίκη», όπου συμμετέχουν οι Ορέστης Ανδρεαδάκης, Συραγώ Τσιάρα, Θούλη Μισιρλόγλου και συνεχίζονται την ίδια μέρα (18.00) όπου οι Νικόλας Γιατρομανωλάκης, Σταματία Δημητρακοπούλου, Κατερίνα Λυμπεροπούλου θα απαντήσουν: «Υπάρχει στρατηγική για τον σύγχρονο πολιτισμό στη χώρα;». Την Κυριακή (19.30) θα συζητηθεί «Η συμβολή των ιδιωτικών μουσείων και ιδρυμάτων στη σύγχρονη εικαστική σκηνή» (Αφροδίτη Γκόνου, Αφροδίτη Παναγιωτάκου, Γιώργος Τζιρτζιλάκης).

▪ Εκπαιδευτικά προγράμματα: Το πρώτο, για παιδιά ηλικίας άνω των έξι ετών, εφήβους και τους συνοδούς τους με θέμα «We are the future», σχεδιασμένο από τον μη κερδοσκοπικό διεθνή φορέα σύγχρονης τέχνης και πολιτισμού KROMA, περιλαμβάνει ζωγραφική, doodle art, κατασκευές, κολάζ, ψηφιδωτό κ.ά. Το δεύτερο για φοιτητές της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, εικαστικούς και θεωρητικούς, ως μια εισαγωγή στον χώρο της τέχνης, σε συνεργασία με το Ιδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου.

▪ Video: Οι προβολές θα πραγματοποιηθούν το τελευταίο βράδυ της διοργάνωσης στον θερινό κινηματογράφο Αίγλη Ζαππείου (9 μ.μ., ελεύθερη είσοδος), με καλλιτέχνες από την πλατφόρμα Daata Editions, το Ιδρυμα ΔΕΣΤΕ, ανεξάρτητους χώρους κ.ά. Συμμετέχουν μεταξύ άλλων: Γιάννης Βαρελάς, Αγγελος Παπαδημητρίου, Ρένα Παπασπύρου, Αγγελος Πλέσσας, Poka-Yio, Λουκία Αλαβάνου, Χάρις Επαμεινώνδα, Αθηνά Ρέιτσελ Τσαγγάρη κ.ά.

▪ Στο κεντρικό πρόγραμμα της 24ης Art Athina συμμετέχουν οι γκαλερί: a. antonopoulou.art (Αθήνα), Agathi Kartalos (Αθήνα), Alma Contemporary Art Gallery (Αθήνα-Τρίκαλα), Anna Pappas Gallery (Μελβούρνη), Αrt Appel Gallery (Aθήνα), Arusha Gallery (Σκοτία), Astrolavos Art Galleries (Αθήνα), Cheapart (Αθήνα), Citronne Gallery (Αθήνα-Πόρος), Donopoulos International Fine Arts (Θεσσαλονίκη), ekfrasi-yianna Grammatopoulou (Αθήνα), Eleni Koroneou Gallery (Αθήνα), Evripides Art Gallery (Αθήνα), Gallery d’ Arte (Νιου Τζέρσεϊ), i-D Projectart (Αθήνα), Ileana Tounta Contemporary Art Center (Αθήνα), Kalfayan Galleries (Αθήνα-Θεσσαλονίκη), Mihalarias Art (Αθήνα), Renatino Gallery (Κύπρος), Skoufa Gallery (Αθήνα) κ.ά.

Το προφίλ των επισκεπτών

Μια ενδιαφέρουσα έρευνα για τους επισκέπτες και τη διοργάνωση της περσινής Αrt Athina στο Ωδείο Αθηνών δόθηκε στη δημοσιότητα. Μέσα από 518 ερωτηματολόγια προέκυψε μεταξύ άλλων ότι το κοινό της ήταν κυρίως γυναικείο (62%), αρκετά νεανικό (το 24% μεταξύ 24 και 34 ετών), από το κέντρο της Αθήνας (38%).

Οι περισσότεροι επισκέπτες δήλωσαν φιλότεχνοι (56%) και καλλιτέχνες (31%). Από αυτούς επισκέφτηκε πρώτη φορά τη φουάρ το 64% προκειμένου να πληροφορηθεί για τα εικαστικά (66%). Περισσότερο τους ενδιέφερε η ζωγραφική (81%), η φωτογραφία (40%), η γλυπτική (38%) και οι εγκαταστάσεις (34%). Εκριναν τη διοργάνωση καλύτερη από τις προηγούμενες χρονιές (37%) και ευκολότερη την πρόσβαση στο κέντρο της Αθήνας (95%). Ενημερώθηκαν για την Art Athina 2018 κυρίως από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (45%) και έμειναν αρκετά ικανοποιημένοι από τη διοργάνωση (52%) και την ποιότητα των εκθεμάτων (56%). Το 92% πάντως σκοπεύει να την επισκεφτεί και φέτος.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οταν ο Τσαρούχης έλεγε «τυπωθήτω»
Τα πρωτότυπα έργα συνομιλούν με τα «πολλαπλά» στην έκθεση που αποκαλύπτει τη σοφία και το απαράμιλλο χιούμορ του κορυφαίου ζωγράφου μας, ο οποίος 30 χρόνια μετά τον θάνατό του παραμένει «Επίκαιρος και...
Οταν ο Τσαρούχης έλεγε «τυπωθήτω»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα δυνατά χέρια του Μαντέλα
Τον Ιούλιο του 2001 ο Νοτιοαφρικανός ηγέτης Νέλσον Μαντέλα ζωγράφισε πέντε δυνατές εικόνες χεριών, απεικονίζοντας, όπως είπε, πώς ο κόσμος «ένωσε τα χέρια του πάνω από κοινωνικούς διχασμούς και εθνικά όρια...
Τα δυνατά χέρια του Μαντέλα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο Τάκις μαγνητίζει το Λονδίνο
Ο Τάκις, γλύπτης και εφευρέτης μαζί, «μάγος» του μαγνητισμού, του φωτός και του ήχου, από τις πρωτοποριακές φωνές στην Ευρώπη, σαγηνεύει το βρετανικό κοινό με την έκθεση που απλώς έχει το όνομά του: «Τakis».
Ο Τάκις μαγνητίζει το Λονδίνο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Αργυρό Λιοντάρι η Κύπρια Χάρις Επαμεινώνδα
Μια κορυφαία διάκριση, το Αργυρό Λιοντάρι για τον καλύτερο υποσχόμενο νέο καλλιτέχνη της κεντρικής διεθνούς έκθεσης «May you live in interesting times /Είθε να ζήσεις σε ενδιαφέροντες καιρούς» της 58ης...
Αργυρό Λιοντάρι η Κύπρια Χάρις Επαμεινώνδα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ελληνική «απόβαση» στη Βενετία
«May you live in interesting times»... Μακάρι να ζήσεις σε ενδιαφέρουσα εποχή. Mε έμπνευση από μια έκφραση που χρησιμοποιούν οι Κινέζοι, ευχή και κατάρα μαζί, για να περιγράψουν καιρούς αβεβαιότητας, κρίσης,...
Ελληνική «απόβαση» στη Βενετία
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τόπος τέχνης, τόπος εξορίας
Η Μπιενάλε της Βενετίας αναμφίβολα είναι η μεγαλύτερη έκθεση σύγχρονης τέχνης στην Ευρώπη, αναδεικνύει πρωτοποριακές εικαστικές τάσεις και καταξιώνει δημιουργούς, καταγράφει τις αλλαγές σε μια...
Τόπος τέχνης, τόπος εξορίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας