Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αντίο στον κορυφαίο πορτρετίστα

Πίτερ Λίντμπεργκ 1944-2019

EPA/TOBIAS KLEINSCHMIDT
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αντίο στον κορυφαίο πορτρετίστα

  • A-
  • A+

Μύθος της φωτογραφίας μόδας, καλλιτέχνης από τους λίγους κι ένας από τους πλέον επιδραστικούς φωτογράφους της τελευταίας 30ετίας.

Στα ασπρόμαυρα πορτρέτα του έδινε δραματικές διαστάσεις. Τις γυναίκες τις λάτρεψε. Οι γερμανικές ταινίες του Μεσοπολέμου ήταν εκείνες που επηρέασαν βαθιά την αισθητική του. Το έργο του εκτέθηκε στο Μουσείο Victoria & Albert του Λονδίνου και στο Κέντρο Πομπιντού του Παρισιού, ενώ πριν από τρία χρόνια παρουσίασε φωτογραφίες του στην γκαλερί Gagosian στο Κολωνάκι. Οι κινηματογραφικές του απόπειρες έτυχαν θερμής υποδοχής. Η αισθητική του σημάδεψε ανεξίτηλα τον Τύπο και τη διαφήμιση. Ο σπουδαίος Πίτερ Λίντμπεργκ πέθανε στις 3 Σεπτεμβρίου σε ηλικία 74 ετών.

Η είδηση του θανάτου του ανέβηκε στον επίσημο λογαριασμό του στο Instagram χωρίς να αναφέρεται η αιτία. «Με μεγάλη θλίψη ανακοινώνουμε τον θάνατο του Πίτερ Λίντμπεργκ. Αφήνει πίσω του τη σύζυγό του Πέτρα, την πρώτη του σύζυγο Αστριντ, τους τέσσερις γιους του, Μπέντζαμιν, Τζέρεμι, Σάιμον και Τζόσεφ, εφτά εγγόνια. Αφήνει μεγάλο κενό».

Λίγο μετά τα κοινωνικά δίκτυα πλημμύρισαν με τις θρυλικές φωτογραφίες του, ενώ εκατοντάδες μοντέλα, ηθοποιοί, τραγουδιστές, από τη Σαρλίν Θέρον ώς τη Ριάνα κι από τη λατρεμένη του Κέιτ Μος ώς τη Μέγκαν Μαρκλ (μην ξεχνάμε πως οι δυο τους συνεργάστηκαν για την έκδοση της βρετανικής Vogue του Σεπτεμβρίου), τον μνημόνευσαν με αναφορές τους.

Γεννημένος το 1944 στη σημερινή Πολωνία, ο Λίντμπεργκ μεγάλωσε πολύ φτωχικά στο Ντούισμπουργκ και πριν ασχοληθεί με τη φωτογραφία έζησε για μερικά χρόνια ως μυθιστορηματικός ήρωας: γράφτηκε στην Καλών Τεχνών, ταξίδεψε σε όλη την Ευρώπη, έζησε στον δρόμο, έκανε απίθανες δουλειές.

Το πολύ φτιάξιμο δεν του άρεσε. Ηθελε τα πρόσωπα γήινα, ασπρόμαυρα, γεμάτα αιχμές αλλά και ανθρωπιά. Του άρεσε να φροντίζει τις γυναίκες με τις οποίες συνεργαζόταν. «Η ευθύνη των φωτογράφων σήμερα είναι να απελευθερώσουν τις γυναίκες και τελικά όλους μας από τον τρόμο των νιάτων και της τελειότητας» έλεγε με την γνώριμη τρυφερότητά του.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Θεϊκός διάλογος με τον Πικάσο
«Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός»: μια σπουδαία έκθεση, όπου 68 έργα του κορυφαίου Ισπανού αντιπαρατίθενται με δημιουργίες αιώνων, αποδεικνύει πως η αρχαία Ελλάδα υπήρξε μια από τις σημαντικότερες...
Θεϊκός διάλογος με τον Πικάσο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Δύο πόλεις, δύο χώρες, αντικριστά στο Αιγαίο
Ο γνωστός καλλιτέχνης εκθέτει στο Σισμανόγλειο Μέγαρο της Κωνσταντινούπολης τις μαυρόασπρες, ανθρωπο-κεντρικές φωτογραφίες του, μέσα από τις οποίες αναδύεται μια εποχή που έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί. Η έκθεση...
Δύο πόλεις, δύο χώρες, αντικριστά στο Αιγαίο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Πελώρια γλυπτά έμβρυα στο Κατάρ
Μετρ των προκλήσεων, ο Βρετανός καλλιτέχνης Ντάμιεν Χιρστ έκανε πάλι το θαύμα του και μάλιστα σε μια χώρα που μπορεί να χρυσώνει τους καλλιτέχνες, αλλά «δεν αντέχει» τη γύμνια. Η εικαστική εγκατάστασή του, που...
Πελώρια γλυπτά έμβρυα στο Κατάρ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Φωτογραφίες της δεκαετίας του ’80 από μια Ευρώπη που δεν υπάρχει πια
Ο φωτογράφος ανακάλυψε σε παλιά κουτιά τα αρνητικά από το νεανικό του ταξίδι σε δεκαέξι χώρες. Η τότε ανέμελη ματιά του αποκτά σήμερα διαστάσεις σπάνιας μαρτυρίας. Το άλμπουμ, που μόλις κυκλοφόρησε, δεν θα...
Φωτογραφίες της δεκαετίας του ’80 από μια Ευρώπη που δεν υπάρχει πια
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Το «Τσίκι-Τσίκι» του Αλέξη Ακριθάκη και το καμένο Μάτι του Βασίλη Βρεττού
Δεν πρόλαβε να μπει ο Σεπτέμβριος και το Μουσείο Μπενάκη υποδέχεται το φθινόπωρο με ένα πλούσιο εκθεσιακό πρόγραμμα και στα τέσσερα κτίριά του
Το «Τσίκι-Τσίκι» του Αλέξη Ακριθάκη και το καμένο Μάτι του Βασίλη Βρεττού
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Hρθε στο Ζάππειο για να μείνει...
Ανανεωμένη, με 36 γκαλερί από την Ελλάδα και το εξωτερικό, φρέσκια τέχνη, πρωτότυπες περφόρμανς, βιντεοπροβολές, συζητήσεις, η φετινή διοργάνωση φαίνεται να βρίσκει στο νεοκλασικό κόσμημα της Αθήνας τον...
Hρθε στο Ζάππειο για να μείνει...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας