Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ζωγράφοι της θάλασσας, του τοπίου, της φαντασίας

Κ. Βολανάκης, «Ψάρεμα με πυροφάνι»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ζωγράφοι της θάλασσας, του τοπίου, της φαντασίας

  • A-
  • A+
Τρεις σπουδαίοι, επιδραστικοί καλλιτέχνες, τρεις μετρ της ζωγραφικής που έβαλαν τη σφραγίδα τους στην ελληνική τέχνη. Μπορεί να μη συναντήθηκαν ποτέ, το κοινό όμως έχει την ευκαιρία να συναντήσει το έργο τους στην Υδρα, τη Λήμνο και την Κέρκυρα αυτό το καλοκαίρι.

■ Στο Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Υδρας, που γιορτάζει φέτος τα 100 χρόνια από την ίδρυση και τη λειτουργία του, εγκαινιάζεται αύριο μεγάλη έκθεση με έργα του Κωνσταντίνου Βολανάκη, του πατέρα της ελληνικής θαλασσογραφίας. Οι επισκέπτες θα «συμπλεύσουν» με τον ζωγράφο σε έναν θαλασσινό περίπατο, μέσα από 29 πίνακες της συλλογής του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη. Σε μια διαφορετική προσέγγιση του έργου του παρουσιάζεται όχι μόνο η σχεδιαστική δεινότητά του αλλά και η δύναμη των χρωμάτων και του φωτός, η οποία δημιουργεί μια μοναδική ατμόσφαιρα σε κάθε πίνακα.

Από τους πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες της νεοελληνικής ζωγραφικής, ο Κωνσταντίνος Βολανάκης (1837-1907) σπούδασε στην περίφημη Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου και συνδέθηκε με τον Νικόλαο Γύζη, τον Νικηφόρο Λύτρα και άλλους σημαντικούς ομότεχνούς του. Διακρίθηκε για την καλλιτεχνική του παραγωγή, τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα, καθώς τα έργα του ξεχώρισαν σε μεγάλες ευρωπαϊκές εκθέσεις.

Βολανάκης - Κοψίδης -  Γιαλλινάς

Μετά την επιστροφή του στην Ελλάδα, δίδαξε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, ενώ ίδρυσε και δίδαξε στο Καλλιτεχνικό Εργαστήριο στον Πειραιά. Δυστυχώς, παρά την αγάπη του κοινού και την αναγνώριση της αξίας του έργου του, το τέλος του ήταν άδοξο, όπως συνέβη σε πολλούς καλλιτέχνες.

Το Ιστορικό Αρχείο-Μουσείο Υδρας κορυφώνει τις εκδηλώσεις για την επέτειο των 100 χρόνων του με μια εξαιρετική μουσική βραδιά με τίτλο «Viva Callas». Στις 24 Αυγούστου (9 μ.μ.) θα δοθεί κονσέρτο αφιερωμένο στην ντίβα Mαρία Κάλλας με τη διεθνούς φήμης μέτζο σοπράνο Vardhui Khachatryan, η οποία ειδικά για τον σκοπό αυτό θα ταξιδέψει από την Ελβετία στη χώρα μας. Στο πιάνο θα τη συνοδέψει ο καταξιωμένος Ιταλός πιανίστας Corrado Valvo.

■ «Αγγελος Γιαλλινάς (1857 – 1939) - Με φως και χρώμα κερκυραϊκό...» είναι ο τίτλος της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης που διοργανώνει η Πινακοθήκη Δήμου Κέρκυρας σε συνεργασία με το Ιδρυμα «Πινακοθήκη Αγγελου Γιαλλινά», με αφορμή τα 80 χρόνια από τον θάνατο του σπουδαίου Κερκυραίου καλλιτέχνη.

Παρουσιάζονται 125 έργα, πολλά από τα οποία για πρώτη φορά από την πλούσια διαδρομή του Γιαλλινά, από τα πρώτα βήματα έως την περίοδο της καλλιτεχνικής ωριμότητας. Η επιμελήτρια του παραρτήματος της Εθνικής Πινακοθήκης στην Κέρκυρα, Μαρίνα Παπασωτηρίου, που επιμελείται την έκθεση, αναφέρει:

«Η πόλη, η ύπαιθρος και οι άνθρωποι, οι κήποι, τα τοπία και οι εκκλησίες της Κέρκυρας συνομιλούν με τα εντυπωσιακά αρχαιολογικά μνημεία της Ελλάδας αλλά και με ιδιαίτερα τοπία των χωρών τις οποίες ο καλλιτέχνης επισκέφθηκε. Σε αυτές τις διαδρομές τέχνης ο Αγγελος Γιαλλινάς δεν ξεχνά το κερκυραϊκό φως, την ποιητική ατμόσφαιρα με τη χαρακτηριστική υγρασία και τα ιριδίζοντα χρώματα και τα αποτυπώνει στις περίφημες ακουαρέλες του με τη διαφάνεια, την ακρίβεια και την αλήθεια τους.

Παράλληλα, προσωπικά του αντικείμενα, αλληλογραφία και μαρτυρίες σύγχρονων συνοδοιπόρων του και μαθητών του θα φωτίσουν την ανθρώπινη πλευρά του καλλιτέχνη και δασκάλου, σκιαγραφώντας ταυτόχρονα μία εποχή κατά την οποία η Κέρκυρα υπήρξε το επίκεντρο πρωτοπόρων καλλιτεχνικών και πνευματικών αναζητήσεων».

■ Η πρώτη έκθεση αφιερωμένη στον ζωγράφο, αγιογράφο και λογοτέχνη Ράλλη Κοψίδη οργανώνεται στη γενέτειρά του, τη Λήμνο, και είναι ταυτόχρονα η πρώτη αναδρομική που γίνεται μετά τον θάνατό του, τον Αύγουστο του 2010. Στην Πινακοθήκη Κοντιά παρουσιάζονται περισσότερα από 110 έργα ζωγραφικής και χαρακτικής, σε ενότητες που παρακολουθούν τη ζωή και την εξέλιξή του: από τα χρόνια της μαθητείας στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών με τον Γιάννη Μόραλη και τον Ανδρέα Γεωργιάδη και αργότερα στη στροφή προς τη βυζαντινή τέχνη, με οδηγό τον Φώτη Κόντογλου.

Ζωγράφος, αγιογράφος και λογοτέχνης, ο Ράλλης Κοψίδης, που γεννήθηκε στη Λήμνο το 1929, αρχικά ακολούθησε τη βυζαντινή παράδοση στην τέχνη του, ωστόσο σταδιακά απομακρύνθηκε στην προσπάθεια για άρθρωση μιας προσωπικής εικαστικής γραφής. Από το 1975 και έπειτα, ενώ παραμένει στην παραστατική ζωγραφική, εμπνέεται από τον ευρωπαϊκό μοντερνισμό και ειδικά από το κίνημα του υπερρεαλισμού. Την περίοδο εκείνη χρονολογείται και ο σημαντικότερος ίσως κύκλος έργων του, η σειρά με τα τοπία του Λαυρίου. Για τον Κοψίδη το Λαύριο είναι ένας τόπος ιστορίας, μνήμης και ανθρώπινου μόχθου, που λόγω της τεχνολογίας και των μεταλλείων μεταμορφώνεται σε ένα τοπίο βιομηχανικό. Αλλά και η ανάμνηση της Λήμνου των παιδικών χρόνων μπερδεύεται με οράματα και όνειρα, οδηγεί σε τοπία μαγικά. Την έκθεση επιμελείται ο Σπύρος Μοσχονάς.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
H βιτρίνα του Βanksy
Κατάστημα στο Λονδίνο, το Gross Domestic Product, άνοιξε κυριολεκτικά εν μιά νυκτί, ο Βanksy. Ενα κατάστημα που δεν λειτουργεί, αλλά αποτελείται από βιτρίνες που φιλοξενούν ορισμένες από τις πιο γνωστές...
H βιτρίνα του Βanksy
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Μια μυθική συλλογή αποκαλύπτεται
Το εντυπωσιακό κτίριο στο Παγκράτι, το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, ανοίγει τις πύλες του για το κοινό στις 2 Οκτωβρίου για να θαυμάσουμε 180 έργα των Θεοτοκόπουλου,...
Μια μυθική συλλογή αποκαλύπτεται
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οταν ο Τσαρούχης έλεγε «τυπωθήτω»
Τα πρωτότυπα έργα συνομιλούν με τα «πολλαπλά» στην έκθεση που αποκαλύπτει τη σοφία και το απαράμιλλο χιούμορ του κορυφαίου ζωγράφου μας, ο οποίος 30 χρόνια μετά τον θάνατό του παραμένει «Επίκαιρος και...
Οταν ο Τσαρούχης έλεγε «τυπωθήτω»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα δυνατά χέρια του Μαντέλα
Τον Ιούλιο του 2001 ο Νοτιοαφρικανός ηγέτης Νέλσον Μαντέλα ζωγράφισε πέντε δυνατές εικόνες χεριών, απεικονίζοντας, όπως είπε, πώς ο κόσμος «ένωσε τα χέρια του πάνω από κοινωνικούς διχασμούς και εθνικά όρια...
Τα δυνατά χέρια του Μαντέλα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ετοιμη να μετακομίσει στην Αθήνα
Εν τω μεταξύ, προετοιμάζει το έδαφος με δύο εκθέσεις, αντιπρο­σωπευτικές του εύρους της συλλογής, με έργα νεότερων και σύγχρονων Ελλήνων καλλιτεχνών. Υστερα από 20 χρόνια λειτουργίας στην πόλη του Μεσολογγίου,...
Ετοιμη να μετακομίσει στην Αθήνα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο ευγενής εραστής του τελάρου
Κορυφαίος ζωγράφος του αισθήματος, αλχημιστής του χρώματος, έβαλε τη σφραγίδα του στην τέχνη με ένα έργο που αγκαλιάζει την Ελλάδα. Αγαπημένος δάσκαλος, υποδεχόταν στο εργαστήρι του μαθητές και φίλους με γλυκό...
Ο ευγενής εραστής του τελάρου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας