Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Παιδικές συγκινήσεις που έγιναν έργα τέχνης

«Ποστάλι», 2018, κατασκευή από ξύλο, επιζωγραφισμένο χαρτί του μέτρου, συλλογή Δήμου Υδρας

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Παιδικές συγκινήσεις που έγιναν έργα τέχνης

  • A-
  • A+
Η Υδρα τιμά τον σημαντικό ζωγράφο και σκηνογράφο με μια έκθεση που έχει τίτλο «Τα παιχνίδια της ζωής μας», όπου θα εκτεθούν ζωγραφικά έργα, μακέτες, κατασκευές, μικρά γλυπτά από τη δεκαετία του 1950 έως τις μέρες μας, καθώς και σύνεργα που μεταφέρθηκαν στο νησί από το εργαστήρι του καλλιτέχνη.

Το ομοίωμα του πρωτοπόρου ανεμοπλάνου-υδροπλάνου με το οποίο ο Δημήτρης Καμπέρος πέταξε, το 1912, από το Νέο Φάληρο ώς το Μανδράκι της Υδρας ολοκληρώνεται αυτές τις ημέρες στο νησί από τον Νίκο Στεφάνου, τον σπουδαίο Πειραιώτη ζωγράφο, σκηνογράφο - τον «παραμυθά» της ματιάς μας.

Επί επτά δεκαετίες οι δημιουργίες του στη σκηνογραφία και τη ζωγραφική μάς μεταφέρουν σε έναν κόσμο ονειρικό, ίσως υπερβατικό και ουτοπικό, με αναγνωρίσιμα, ωστόσο, στοιχεία. Οπως οι καμινάδες του, σε όλα τα σχήματα και τα χρώματα, ενταγμένες σε πλείστα έργα - «αναμνήσεις και συγκινήσεις», όπως λέει ο ίδιος, από την παιδική του ηλικία. Η οποία μοιάζει πανταχού παρούσα στο έργο του και στις πράξεις του, αφού ο Νίκος Στεφάνου «παίζει» με τα υλικά, τα απλά, ευτελή, τα ευκολόβρετα, και δημιουργεί μαγικές εικόνες και «παιχνίδια».

Στο σπίτι του ζωγράφου στην Τζια, 1992

Νίκη Τυπάλδου

Ο καταξιωμένος καλλιτέχνης εξακολουθεί να απολαμβάνει τη χαρά της χειροτεχνικής κατασκευής. Το ανεμοπλάνο που δημιουργεί θα στηθεί στο λιμάνι της Υδρας και σε κοντινό σημείο θα τοποθετηθεί το σύμπλεγμα των δύο «Αρχαίων Πύργων», γνώριμο στοιχείο των ζωγραφικών έργων του, με επισκέψιμο εσωτερικό χώρο. Στην άκρη της προβλήτας θα «αγκυροβολήσει» το «Ποστάλι», η ξύλινη επιχρωματισμένη κατασκευή του που αναπαριστά το πρώτο μικρό φορτηγό και επιβατηγό ατμόπλοιο στην ιστορία.

Αναδρομική έκθεση Νίκο Στεφάνου στην Υδρα

Πρόκειται για κατασκευές μεγάλης κλίμακας, περίπου 9 μέτρων (κόντρα πλακέ, πανί, χαλκοσωλήνες, επιζωγραφισμένο χαρτί), που σηματοδοτούν την αναδρομική έκθεση «Τα παιχνίδια της ζωής μας. Το μυστικό εργαστήρι του Νίκου Στεφάνου», σε επιμέλεια του ζωγράφου και φίλου του, Αλέξη Βερούκα. Διοργανώνεται από την Κοινωφελή Επιχείρηση του Δήμου Υδρας, θα φιλοξενηθεί στο πρώην «Hydra Workshop» και τα εγκαίνια θα γίνουν το Σάββατο 3 Αυγούστου. Μία μέρα πριν (2/8 στις 21.30) ο Σταμάτης Κραουνάκης με την ομάδα «Σπείρα –Σπείρα» αφιερώνει στον φίλο του Νίκο Στεφάνου μια μουσική βραδιά στο λιμάνι, με ελεύθερη είσοδο.

«Αεροπλάνο», 2009, μέταλλο και ξύλο. Iδιωτική συλλογή Bικ. Βερούκα

Η έκθεση περιλαμβάνει περίπου 40 ζωγραφικά έργα, ισάριθμες μακέτες σκηνογραφιών, κατασκευές, παιχνίδια και μικρά γλυπτά από τη δεκαετία του '50 έως τις μέρες μας. Προέρχονται κυρίως από ιδιωτικές συλλογές ενώ οι επισκέπτες θα δουν και τμήμα από το εργαστήρι του καλλιτέχνη μέσα από τα ζωγραφικά του σύνεργα που μεταφέρθηκαν στο νησί.

«Αρχισα να ζωγραφίζω τα εργοστάσια που έβλεπα, με τις καμινάδες τους να εκτοξεύουν τέφρα και μαύρους καπνούς, και μ' άρεσε ν' ακούω τ' αναστενάγματα που έβγαζαν τα σιδερένια σωθικά τους. Αυτό δεν έγινε τυχαία. Ηταν οι πρώτες παιδικές μου συγκινήσεις απ’ τις επισκέψεις μου στο Γκάζι του Πειραιά, όπου εργαζόταν ο πατέρας μου. Αυτές οι συγκινήσεις με κυνηγούν ακόμη, αν και προσπάθησα να απαλλαγώ απ’ αυτές.

Οποτε, όμως, επιχείρησα κάτι τέτοιο, απέτυχα. Γιατί αισθανόμουν αυτόματα μια μικρή φωνή να διαμαρτύρεται. Ηταν η φωνή αυτή ο πρόγονος των συγκινήσεών μου, εγώ μικρός, τριγυρισμένος εκεί απ’ τις ιδανικές μορφές των μεγαθήριων. Αυτές οι μορφές κατακλύσανε τα έργα μου και παραδόθηκα πια σ' αυτές αφήνοντάς τες να μπαινοβγαίνουν ελεύθερα στο μυαλό μου» γράφει σε ένα αυτοβιογραφικό κείμενο ο Νίκος Στεφάνου.

Σε ηλικία 17 ετών ξεκίνησε να φτιάχνει σκηνικά για το θέατρο, μαθητεύοντας έτσι και στη ζωγραφική κοντά σε σπουδαίους Ελληνες ζωγράφους και σκηνογράφους. Μελέτησε τα ψηφιδωτά και την αγιογραφία, σπούδασε με υποτροφία λιθογραφία και σκηνογραφία στο Παρίσι και μετεκπαιδεύτηκε στη Βιέννη. Επιμελήθηκε περισσότερες από 100 σκηνογραφικές δουλειές σε Αθήνα (Εθνική Λυρική Σκηνή, Εθνικό Θέατρο, ΚΘΒΕ, ΔΗΠΕΘΕ), Λονδίνο, Παρίσι, Βιέννη.

Ο Αλέξης Βερούκας γράφει μεταξύ άλλων στο εισαγωγικό κείμενο της έκθεσης: «Στην περίπτωση του Στεφάνου, ισχύει ξεκάθαρα η φράση του Ηράκλειτου ότι ο χρόνος στη ζωή του ανθρώπου είναι ένα παιδί που πεισματικά ρίχνει τα ζάρια. Ο ζωγράφος Στεφάνου είναι πάντα ένα παιδί που δεν χόρτασε το παιχνίδι. Ποτέ δεν κοιμάται πολύ. Ακόμα και σήμερα δίνει τις νύχτες τη μάχη με τον χαμένο χρόνο που αφιέρωσε στη διαδρομή του για τον βιοπορισμό [...]

Δουλεύει ατελείωτες ώρες στο καταφύγιό του, στους πρόποδες του Υμηττού, υλοποιώντας σχέδια και πολύπλοκους υπολογισμούς που έχει κάνει με τον πρωινό καφέ και σβήνει το φως το βράδυ αφήνοντας πίσω σκαριά πλοίων, θεατρικές σκηνές και έργα, που τα αστραφτερά τους ντουκοχρώματα μισοφέγγουν ανεξίτηλα στο σκοτάδι.

Η δουλειά του Στεφάνου αποπνέει την ίδια ατμόσφαιρα που μπορεί να βρει κανείς μόνον στη μελαγχολική μεταφυσική του Ντε Κίρικο ή στη στιλπνή ευγένεια του Τανγκί, αποκαλύπτοντας τον τόσο πραγματικό ονειρικό τόπο όπου παίζεται το δικό του έργο. Πάντα κρατάει ανοιχτή στον θεατή την πόρτα της μυστικής αυλής με τα παιχνίδια του». Με την ιδιότητα του συλλέκτη, ο Αλέξης Βερούκας δώρισε στον Δήμο Υδρας το «Ποστάλι», όπως θα γίνει και με το ανεμοπλάνο, το οποίο θα τοποθετηθεί σε δημοτικό παιδότοπο του νησιού.


info: Πρώην Hydra Workshop, Πλατύσκαλο, Λιμάνι Υδρας. Καθημερινά 11.00 π.μ. - 15.00 και 19.00 ώς τα μεσάνυχτα. Διάρκεια έκθεσης έως 18/9.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ερχονται μυθικά πλάσματα του Πικάσο
Περισσότερα από 60 κεραμικά και σχέδια του Πάμπλο Πικάσο (25 Οκτωβρίου 1881 - 8 Απριλίου 1973) θα συνομιλήσουν με ισάριθμα πρωτότυπα αρχαία έργα τέχνης στην έκθεση «Πικάσο και Αρχαιότητα.
Ερχονται μυθικά πλάσματα του Πικάσο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οταν ο Τσαρούχης έλεγε «τυπωθήτω»
Τα πρωτότυπα έργα συνομιλούν με τα «πολλαπλά» στην έκθεση που αποκαλύπτει τη σοφία και το απαράμιλλο χιούμορ του κορυφαίου ζωγράφου μας, ο οποίος 30 χρόνια μετά τον θάνατό του παραμένει «Επίκαιρος και...
Οταν ο Τσαρούχης έλεγε «τυπωθήτω»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τσαρούχης σε θεατρικό σκηνικό
Τριάντα χρόνια από τον θάνατο του Γιάννη Τσαρούχη, 25 χρόνια από την έναρξη του εικαστικού θεσμού «Πλόες», το Ιδρυμα Πέτρου και Μαρίκας Κυδωνιέως της Ανδρου φωτίζει αυτή τη διπλή επέτειο με μια έκθεση...
Τσαρούχης σε θεατρικό σκηνικό
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ζωγραφική σε σημείο βρασμού
Δεν έχει κλείσει καλά καλά τα 40 ο Νίκος Μόσχος, ζωγράφος με δυναμική «γραφή», αναγνωρίσιμο ιδίωμα, έντονη δραστηριότητα στην Ελλάδα και το εξωτερικό, και να που μια έκθεση με αναδρομικό χαρακτήρα ήρθε να...
Ζωγραφική σε σημείο βρασμού
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα δυνατά χέρια του Μαντέλα
Τον Ιούλιο του 2001 ο Νοτιοαφρικανός ηγέτης Νέλσον Μαντέλα ζωγράφισε πέντε δυνατές εικόνες χεριών, απεικονίζοντας, όπως είπε, πώς ο κόσμος «ένωσε τα χέρια του πάνω από κοινωνικούς διχασμούς και εθνικά όρια...
Τα δυνατά χέρια του Μαντέλα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο αντιπολιτευτικός λόγος έχει φτάσει στα χειρότερα σημεία ευτέλειας
Με τη ζωφόρο από κατακίτρινα λεμόνια σε μαύρο φόντο που διατρέχει όλο τον χώρο της γκαλερί Citronne μάς υποδέχεται ο Γιάννης Ψυχοπαίδης στον Πόρο. Απόψε, εγκαινιάζεται η ατομική του έκθεση «Λεμονοδάσος -...
Ο αντιπολιτευτικός λόγος έχει φτάσει στα χειρότερα σημεία ευτέλειας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας