Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τσαρούχης σε θεατρικό σκηνικό
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τσαρούχης σε θεατρικό σκηνικό

  • A-
  • A+

Τριάντα χρόνια από τον θάνατο του Γιάννη Τσαρούχη, 25 χρόνια από την έναρξη του εικαστικού θεσμού «Πλόες», το Ιδρυμα Πέτρου και Μαρίκας Κυδωνιέως της Ανδρου φωτίζει αυτή τη διπλή επέτειο με μια έκθεση αφιερωμένη στον επιδραστικό ζωγράφο. Συνολικά 91 έργα του Γιάννη Τσαρούχη (34 πρωτοτύπα και 57 «πολλαπλά») θα παρουσιάζονται από τις 27 Ιουλίου μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου στους χώρους του Ιδρύματος Κυδωνιέως, σαν μέσα σε ένα θεατρικό σκηνικό με έπιπλα και αντικείμενα εποχής, που μυούν τον επισκέπτη στο ύφος, την αισθητική και το πνεύμα του μεγάλου δημιουργού.

Παρότι ο Τσαρούχης ανήκει στη γενιά του ’30, έχει με διαφορετικούς τρόπους εμπνεύσει κι εμμέσως επηρεάσει όλες τις κατοπινές μέχρι τις μέρες μας γενιές. Και βέβαια τις μεταπολεμικές. Αυτός ήταν άλλωστε κι ο ουσιαστικός λόγος που εφέτος παρουσιάζεται στο κοινό αυτή η κομβικής σημασίας έκθεση στην Ανδρο, σε συνεργασία με το Ιδρυμα Τσαρούχη και τη Συλλογή Δημήτρη Τσίτουρα.

Ο Γιάννης Τσαρούχης (1910-1989) θεωρείται κλασικός στο είδος του, γιατί δεν μιμήθηκε κανέναν. Οπως σημειώνουν οι διοργανωτές, δεν ενδιαφερόταν εντυπωσιοθηρικά να πρωτοτυπήσει, ούτε να γίνει ακόλουθος κάποιας τάσης ή πρωτοπορίας. Συνόψισε και εικαστικά απέδωσε, με έμπνευση και αισθαντικότητα, με ποιητικό οίστρο και ελεγειακό τόνο, αλλά και περισσή επιδεξιότητα, πολλές από τις όψεις, τις πολιτισμικές συνδηλώσεις και την υφολογία που άντλησε από σύγχρονες αστικολαϊκές παραμέτρους του νεοελληνικού μας βίου.

Εμπνεύστηκε από τον Σεζάν, τον Mατίς, την αρχαιοελληνική παρακαταθήκη, τη βυζαντινή επίσης, όπως κι από το θέατρο σκιών, τον νεοκλασικισμό και τη λαϊκή τέχνη. Γεφύρωσε δηλαδή τη Δύση με την Ανατολή, τις αντιπαραθέσεις με τις παράδοξες ισορροπίες, τον ρεαλισμό με τη φαντασιακή παράμετρο, το θέατρο με την πραγματικότητα, τον έρωτα με το όνειρο, το πάθος με τη λύτρωση, την αναχώρηση με την προσμονή, την οικειότητα με το αίνιγμα, τη δέσμευση με την ελευθερία, τη διάψευση με την ουτοπία, την καθημερινότητα με την υπέρβαση και φυσικά το παρελθόν με το παρόν.

Ο Γιάννης Τσαρούχης, χωρίς να ενδίδει αβασάνιστα σε ευκολίες, είχε αποφασίσει να χρησιμοποιήσει τη λιθογραφία και τη μεταξοτυπία, αντιμετωπίζοντας ωστόσο το κάθε παραγόμενο έργο του ως πρωτότυπο κάθε φορά. Επέλεγε αρχικά από όλο το φάσμα των έργων του, με ποιες συγκεκριμένες εικαστικές του συνθέσεις και με ποια θέματα ήθελε, πιο ουσιαστικά και άμεσα, να επικοινωνήσει με τους θεατές του.

Παρακολουθούσε και δημιουργικά παρενέβαινε σε όλα τα στάδια της διαδικασίας παραγωγής των αριθμητικά περιορισμένων «πολλαπλών» του (για να τα ελέγχει μη τυχόν και αλλοιωθούν), αλλάζοντας με επιμονή και εντυπωσιακή σπουδή τις τονικότητες των χρωμάτων του, έτσι ώστε να πλησιάσουν αυτά τις επιδιωκόμενες κάθε φορά τονικές ισορροπίες. Και όχι μόνον.

Υπάρχουν «πολλαπλά» του έργα, στα οποία –με βάση τη ζωντανή μαρτυρία των τεχνιτών που παρακολουθούσαν τη δουλειά του– είχε κάνει από 72 μέχρι και 86 παρεμβάσεις σε κάποιες του συνθέσεις, προκειμένου να δώσει στους αποδέκτες του ένα άρτιο αισθητικό αποτέλεσμα. Από αυτή την άποψη, τα «πολλαπλά» του θεωρούνται αυτόνομα έργα, με τη δική του αισθητική εντελέχεια το καθένα.

H έκθεση αυτή «τονίζει τη “φιλοσοφία” αξιών ζωής και τέχνης που υπαγορεύει μέχρι και σήμερα ο Γιάννης Τσαρούχης, ένας καλλιτέχνης επίκαιρος και ταυτοχρόνως διαχρονικός», επισημαίνει η ιστορικός τέχνης Αθηνά Σχινά, η οποία εμπνεύστηκε και επιμελείται τον θεσμό «Πλόες», κάθε καλοκαίρι, επί 25 χρόνια, αναδεικνύοντας τους εικαστικούς προβληματισμούς και τους καλλιτέχνες της εποχής μας.


🔺 Info: Ιδρυμα Κυδωνιέως, Χώρα Ανδρου, τηλ.: 22820-24598. Την έκθεση θα εγκαινιάσει ο Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος, το Σάββατο 27 Ιουλίου, στις 8μ.μ.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οταν ο Τσαρούχης έλεγε «τυπωθήτω»
Τα πρωτότυπα έργα συνομιλούν με τα «πολλαπλά» στην έκθεση που αποκαλύπτει τη σοφία και το απαράμιλλο χιούμορ του κορυφαίου ζωγράφου μας, ο οποίος 30 χρόνια μετά τον θάνατό του παραμένει «Επίκαιρος και...
Οταν ο Τσαρούχης έλεγε «τυπωθήτω»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα δυνατά χέρια του Μαντέλα
Τον Ιούλιο του 2001 ο Νοτιοαφρικανός ηγέτης Νέλσον Μαντέλα ζωγράφισε πέντε δυνατές εικόνες χεριών, απεικονίζοντας, όπως είπε, πώς ο κόσμος «ένωσε τα χέρια του πάνω από κοινωνικούς διχασμούς και εθνικά όρια...
Τα δυνατά χέρια του Μαντέλα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ενας κοσμοπολίτης ζωγράφος στην Ανδρο
Γιος του γνωστού ιμπρεσιονιστή ζωγράφου Περικλή Βυζάντιου, περήφανος για τη φαναριώτικη καταγωγή του, μεγαλωμένος σε ένα οικογενειακό περιβάλλον με έντονη κοινωνική και πνευματική ζωή, για τον Κωνσταντίνο...
Ενας κοσμοπολίτης ζωγράφος στην Ανδρο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Δάσκαλος και μαθητής στο Αγιον Ορος
Οι Mονές Βατοπεδίου, Ιβήρων, Παντοκράτορα, Σταυρονικήτα, οι μοναδικές εικόνες από την Τράπεζα Μεγίστης Λαύρας, το μαγευτικό τοπίο στις Καρυές, τα μυστηριώδη δάση στη χερσόνησο του Αθω, ξεδιπλώνονται στην...
Δάσκαλος και μαθητής στο Αγιον Ορος
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο ζωγράφος και η σχέση του με το θέατρο
Ενας χρόνος συμπληρώθηκε από τον θάνατο του Δημήτρη Μυταρά (18 Ιουνίου 1934-16 Φεβρουαρίου 2017) και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή οργανώνει αυτό το καλοκαίρι ένα...
Ο ζωγράφος και η σχέση του με το θέατρο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
Η έκθεση του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή «Με τα χρώματα του λόγου και τον λόγο των χρωμάτων» αποκαλύπτει μέσα από έργα τέχνης και ποίηση τον πληθωρικό και αινιγματικό κόσμο του πρωτοποριακού...
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας