• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 14.8°C / 19.0°C
    0 BF
    74%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.0°C / 13.8°C
    2 BF
    74%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 17.0°C / 18.0°C
    2 BF
    81%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 14.2°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    0 BF
    94%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.3°C / 13.2°C
    2 BF
    84%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 8.4°C / 8.9°C
    3 BF
    76%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.6°C / 17.4°C
    0 BF
    89%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.8°C / 16.9°C
    2 BF
    72%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    2 BF
    78%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.1°C / 18.5°C
    1 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 14.6°C
    4 BF
    74%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 18.5°C / 18.5°C
    4 BF
    77%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    11°C 10.9°C / 11.5°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 11.5°C / 13.9°C
    0 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 15.8°C / 20.4°C
    2 BF
    68%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.4°C / 19.2°C
    0 BF
    90%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 13.2°C / 15.5°C
    1 BF
    87%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.0°C / 13.9°C
    1 BF
    84%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    1 BF
    84%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τσαρούχης σε θεατρικό σκηνικό

  • A-
  • A+

Τριάντα χρόνια από τον θάνατο του Γιάννη Τσαρούχη, 25 χρόνια από την έναρξη του εικαστικού θεσμού «Πλόες», το Ιδρυμα Πέτρου και Μαρίκας Κυδωνιέως της Ανδρου φωτίζει αυτή τη διπλή επέτειο με μια έκθεση αφιερωμένη στον επιδραστικό ζωγράφο. Συνολικά 91 έργα του Γιάννη Τσαρούχη (34 πρωτοτύπα και 57 «πολλαπλά») θα παρουσιάζονται από τις 27 Ιουλίου μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου στους χώρους του Ιδρύματος Κυδωνιέως, σαν μέσα σε ένα θεατρικό σκηνικό με έπιπλα και αντικείμενα εποχής, που μυούν τον επισκέπτη στο ύφος, την αισθητική και το πνεύμα του μεγάλου δημιουργού.

Παρότι ο Τσαρούχης ανήκει στη γενιά του ’30, έχει με διαφορετικούς τρόπους εμπνεύσει κι εμμέσως επηρεάσει όλες τις κατοπινές μέχρι τις μέρες μας γενιές. Και βέβαια τις μεταπολεμικές. Αυτός ήταν άλλωστε κι ο ουσιαστικός λόγος που εφέτος παρουσιάζεται στο κοινό αυτή η κομβικής σημασίας έκθεση στην Ανδρο, σε συνεργασία με το Ιδρυμα Τσαρούχη και τη Συλλογή Δημήτρη Τσίτουρα.

Ο Γιάννης Τσαρούχης (1910-1989) θεωρείται κλασικός στο είδος του, γιατί δεν μιμήθηκε κανέναν. Οπως σημειώνουν οι διοργανωτές, δεν ενδιαφερόταν εντυπωσιοθηρικά να πρωτοτυπήσει, ούτε να γίνει ακόλουθος κάποιας τάσης ή πρωτοπορίας. Συνόψισε και εικαστικά απέδωσε, με έμπνευση και αισθαντικότητα, με ποιητικό οίστρο και ελεγειακό τόνο, αλλά και περισσή επιδεξιότητα, πολλές από τις όψεις, τις πολιτισμικές συνδηλώσεις και την υφολογία που άντλησε από σύγχρονες αστικολαϊκές παραμέτρους του νεοελληνικού μας βίου.

Εμπνεύστηκε από τον Σεζάν, τον Mατίς, την αρχαιοελληνική παρακαταθήκη, τη βυζαντινή επίσης, όπως κι από το θέατρο σκιών, τον νεοκλασικισμό και τη λαϊκή τέχνη. Γεφύρωσε δηλαδή τη Δύση με την Ανατολή, τις αντιπαραθέσεις με τις παράδοξες ισορροπίες, τον ρεαλισμό με τη φαντασιακή παράμετρο, το θέατρο με την πραγματικότητα, τον έρωτα με το όνειρο, το πάθος με τη λύτρωση, την αναχώρηση με την προσμονή, την οικειότητα με το αίνιγμα, τη δέσμευση με την ελευθερία, τη διάψευση με την ουτοπία, την καθημερινότητα με την υπέρβαση και φυσικά το παρελθόν με το παρόν.

Ο Γιάννης Τσαρούχης, χωρίς να ενδίδει αβασάνιστα σε ευκολίες, είχε αποφασίσει να χρησιμοποιήσει τη λιθογραφία και τη μεταξοτυπία, αντιμετωπίζοντας ωστόσο το κάθε παραγόμενο έργο του ως πρωτότυπο κάθε φορά. Επέλεγε αρχικά από όλο το φάσμα των έργων του, με ποιες συγκεκριμένες εικαστικές του συνθέσεις και με ποια θέματα ήθελε, πιο ουσιαστικά και άμεσα, να επικοινωνήσει με τους θεατές του.

Παρακολουθούσε και δημιουργικά παρενέβαινε σε όλα τα στάδια της διαδικασίας παραγωγής των αριθμητικά περιορισμένων «πολλαπλών» του (για να τα ελέγχει μη τυχόν και αλλοιωθούν), αλλάζοντας με επιμονή και εντυπωσιακή σπουδή τις τονικότητες των χρωμάτων του, έτσι ώστε να πλησιάσουν αυτά τις επιδιωκόμενες κάθε φορά τονικές ισορροπίες. Και όχι μόνον.

Υπάρχουν «πολλαπλά» του έργα, στα οποία –με βάση τη ζωντανή μαρτυρία των τεχνιτών που παρακολουθούσαν τη δουλειά του– είχε κάνει από 72 μέχρι και 86 παρεμβάσεις σε κάποιες του συνθέσεις, προκειμένου να δώσει στους αποδέκτες του ένα άρτιο αισθητικό αποτέλεσμα. Από αυτή την άποψη, τα «πολλαπλά» του θεωρούνται αυτόνομα έργα, με τη δική του αισθητική εντελέχεια το καθένα.

H έκθεση αυτή «τονίζει τη “φιλοσοφία” αξιών ζωής και τέχνης που υπαγορεύει μέχρι και σήμερα ο Γιάννης Τσαρούχης, ένας καλλιτέχνης επίκαιρος και ταυτοχρόνως διαχρονικός», επισημαίνει η ιστορικός τέχνης Αθηνά Σχινά, η οποία εμπνεύστηκε και επιμελείται τον θεσμό «Πλόες», κάθε καλοκαίρι, επί 25 χρόνια, αναδεικνύοντας τους εικαστικούς προβληματισμούς και τους καλλιτέχνες της εποχής μας.


🔺 Info: Ιδρυμα Κυδωνιέως, Χώρα Ανδρου, τηλ.: 22820-24598. Την έκθεση θα εγκαινιάσει ο Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος, το Σάββατο 27 Ιουλίου, στις 8μ.μ.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οταν ο Τσαρούχης έλεγε «τυπωθήτω»
Τα πρωτότυπα έργα συνομιλούν με τα «πολλαπλά» στην έκθεση που αποκαλύπτει τη σοφία και το απαράμιλλο χιούμορ του κορυφαίου ζωγράφου μας, ο οποίος 30 χρόνια μετά τον θάνατό του παραμένει «Επίκαιρος και...
Οταν ο Τσαρούχης έλεγε «τυπωθήτω»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Θέλω τα έργα μου να είναι ανοιχτά σε κάθε βλέμμα και ανάγνωση»
Η ζωγράφος Ελέσα Αντύπα μιλά για την παρουσίαση της πρώτης ατομικής της έκθεσης και για τη τέχνη εν μέσω πανδημίας και τον ρόλο της στη χώρα.
«Θέλω τα έργα μου να είναι ανοιχτά σε κάθε βλέμμα και ανάγνωση»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Επιστρέφουν» οι Ελληνες καλλιτέχνες της Διασποράς
«Αφαιρετικές προσεγγίσεις» 19 πρωτοποριακών εικαστικών μας οι οποίοι έδρασαν και αναγνωρίστηκαν στις μητροπόλεις της τέχνης, τη Νέα Υόρκη, το Παρίσι, το Λονδίνο, μέσα από έργα της συλλογής του Ιδρύματος Β. &...
«Επιστρέφουν» οι Ελληνες καλλιτέχνες της Διασποράς
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Βλέπουμε έναν πίνακα με την ταχύτητα που κάνουμε scroll down
«Συνθήκες προσαρμογής» είναι ο τίτλος της νέας έκθεσης του 40χρονου καλλιτέχνη, που εγκαινιάστηκε στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη. Πρόκειται για ζωγραφικά έργα, κυρίως ακρυλικά σε καμβά και έργα σε χαρτί, των...
Βλέπουμε έναν πίνακα με την ταχύτητα που κάνουμε scroll down
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η ανθρώπινη μορφή από «μορφές» της ελληνικής ζωγραφικής
Μέσα από 73 σπουδαίους πίνακες της Εθνικής Πινακοθήκης, ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να γνωρίσει την περιπέτεια της ανθρώπινης μορφής στην ιστορία της ελληνικής ζωγραφικής του 20ού αιώνα: από την αποδέσμευση...
Η ανθρώπινη μορφή από «μορφές» της ελληνικής ζωγραφικής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας