Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Ελ Γκρέκο έγινε ψηφιακός

Εκτυπώσεις έξω από την Εθνική Πινακοθήκη στο Γουδί

Ο Ελ Γκρέκο έγινε ψηφιακός

  • A-
  • A+

Ενα πρωτότυπο αφιέρωμα στον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο οργανώνει η Εθνική Πινακοθήκη μεταφέροντας στην Αθήνα τα πιο σημαντικά μνημειακά έργα του από το Τολέδο και το Εσκοριάλ σε ψηφιακή μορφή. Στο περσινό έτος Ελ Γκρέκο δεν είχαμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε από κοντά τα αριστουργήματα του μεγάλου Κρητικού ζωγράφου, αφού το κόστος της μεταφοράς τους ήταν απαγορευτικό. Ωστόσο, η υπερσύγχρονη τεχνολογία φέρνει κοντά μας κορυφαία έργα του, που δεν μπορούν να ταξιδέψουν είτε και λόγω μεγέθους είτε γιατί βρίσκονται σε ναούς και θρησκευτικά ιδρύματα της Ισπανίας.

Μια τεράστια οθόνη, διαστάσεων 4 χ 6 μ., που επιτρέπει να τα θαυμάσουμε στις φυσικές τους διαστάσεις, έχει στηθεί στην Εθνική Γλυπτοθήκη στο Γουδί. Τα φώτα χαμηλώνουν και στην οθόνη προβάλλει το αγαπημένο Τολέδο του Θεοτοκόπουλου όπως είναι σήμερα, όμως με τον ουρανό που ο ίδιος είχε ζωγραφίσει. Το αφιέρωμα αρχίζει με τον περίφημο «Διαμερισμό των ιματίων του Χριστού» (Σκευοφυλάκιο Kαθεδρικού Ναού, Τολέδο), συνεχίζεται με την «Ανάληψη της Θεοτόκου» (Αγιος Δομήνικος ο Παλαιός, Τολέδο/Ινστιτούτο Τέχνης Σικάγο) και «Το Μαρτύριο του Αγιου Μαυρικίου» (Εσκοριάλ).

Καθηλώνει η φημισμένη «Ταφή του κόμη Οργκάθ» (Αγιος Θωμάς, Τολέδο) όπου ο ίδιος ο Ελ Γκρέκο εμφανίζεται στη σύνθεση κοιτώντας κατάματα τον θεατή, μαζί με τον μικρό γιο του Χόρχε Μανουέλ. Βλέπουμε και έργα που δεν είναι εύκολα προσιτά στο κοινό, όπως «Ο Αγιος Ιωσήφ με τον Χριστό» από ένα ιδιωτικό μνημείο, το Παρεκκλήσιο Αγίου Ιωσήφ στο Τολέδο.

Η προβολή κρατάει μιάμιση ώρα και προσφέρει μια μοναδική οπτικοακουστική εμπειρία με αφήγηση της Μαρίνας Λαμπράκη-Πλάκα (αναλύει τα έργα και τα τοποθετεί στο καλλιτεχνικό, ιστορικό, κοινωνικό και ιδεολογικό τους πλαίσιο) και μουσική επένδυση του Βαγγέλη Παπαθανασίου μαζί με λειτουργική ισπανική μουσική της εποχής. Ο φακός εστιάζει στα υπέροχα μακριά δάχτυλα που ζωγραφίζει ο Θεοτοκόπουλος, στις πτυχώσεις των ρούχων, στα βλέμματα που εκφράζουν πλήθος συναισθημάτων, αλλά και στην υπογραφή του, με ελληνικά γράμματα: «Δομήνικος Θεοτοκόπουλος εποίη».

«Η εξελιγμένη τεχνολογία μάς ταξιδεύει στο modus operandi των έργων και μας επιτρέπει να απολαύσουμε το αόρατο πινέλο που τα δημιούργησε», τόνισε η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης σε χθεσινή παρουσίαση του δύσκολου εγχειρήματος -δύο χρόνια χρειάστηκαν για να γίνει η ιδέα πραγματικότητα. «Η υψηλή ανάλυση κάνει σχεδόν αόρατα τα πίξελ ακόμη κι από κοντά, σε σημείο η εικόνα να πλησιάζει τον πραγματικό πίνακα» είπε ο Μάκης Φάρος, υπεύθυνος του ψηφιακού σχεδιασμού.

«Μια έκθεση μέσα στην έκθεση», σύμφωνα με τον Γιώργο Παρμενίδη που συνεργάστηκε στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό, καθώς οι επισκέπτες μπορούν να δουν και τους αυθεντικούς πίνακες του Θεοτοκόπουλου, όπως «Η συναυλία των Αγγέλων» που η Εθνική Πινακοθήκη έχει στην κατοχή της.

Αν περάσετε και από το κεντρικό κτίριό της, απέναντι από το «Χίλτον», όπου συνεχίζονται τα έργα επέκτασης, θα δείτε έναν «τοίχο» μήκους 70 μ. και ύψους 2,60 με εκτυπώσεις των πιο σημαντικών έργων του Θεοτοκόπουλου. Σε αυτόν είναι αφιερωμένο το ημερολόγιο του μουσείου για το 2015 και ένα επετειακό λεύκωμα σε 500 αριθμημένα αντίτυπα με 12 μνημειακά έργα του.

 

Info:

Τα εγκαίνια στην Εθνική Γλυπτοθήκη θα γίνουν στις 31 Μαρτίου από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλο. Πληροφορίες για το ωράριο λειτουργίας και τις προβολές στο τηλ. 210 7235857

[email protected]

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ευρωπαίοι εικαστικοί ταξιδεύουν στο Αλγέρι
Ο Γιάννης Στεφανάκις μιλάει για την εμπειρία της συμμετοχής του στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης και Μοντέρνας Τέχνης (ΜΑΜΑ) της Αλγερίας, το πρώτο που ιδρύθηκε στην Αφρική. Ο γνωστός ζωγράφος και χαράκτης ήταν...
Ευρωπαίοι εικαστικοί ταξιδεύουν στο Αλγέρι
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η θάλασσα μέσα του
Γυνή και θάλασσα, αυτό το δίπτυχο κυριαρχεί στη νέα έκθεση του Παύλου Σάμιου στο Ιστορικό Αρχείο - Μουσείο Υδρας. Πολλά από τα έργα ανήκουν στην ιδιωτική συλλογή του ζωγράφου και παρουσιάζονται για πρώτη φορά...
Η θάλασσα μέσα του
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Παράδοση και πρωτοπορία εις σάρκα μίαν
Το Μουσείο Μπενάκη και το Ιδρυμα ΔΕΣΤΕ ένωσαν δυνάμεις και συλλογές, ξεπέρασαν αναστολές και στερεότυπα και προσφέρουν στους επισκέπτες της Πειραιώς μια πρωτόγνωρη εμπειρία μετα­μόρφωσης του παλιού κόσμου σε...
Παράδοση και πρωτοπορία εις σάρκα μίαν
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ενας 90χρονος δοξάζει τη φύση
Νέα έργα του Παναγιώτη Τέτση στο Ιδρυμα Θεοχαράκη. Ο μεγάλος ζωγράφος -που επί επτά δεκαετίες παραμένει πιστός στο τελάρο- εκθέτει πίνακες των τελευταίων χρόνων (2010-2014) επιμένοντας στο ελληνικό τοπίο, αυτό...
Ενας 90χρονος δοξάζει τη φύση
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Γλυπτά από φύλλα εθνικά
Ο γνωστός φωτογράφος σαν αρχαιολόγος και ντετέκτιβ εξερεύνησε τις γωνιές του Εθνικού μας Κήπου. Τον θεωρεί μικρόκοσμο της σημερινής Ελλάδας. Με φυτά αυτόχθονα, αλλά και «παράσιτα». Μετέτρεψε τα εύθραυστα,...
Γλυπτά από φύλλα εθνικά
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Ενας πίνακας, ένα ποπ τραγούδι, η μόδα, όλα είναι τέχνη»
Ο εικαστικός Μάρτιν Κριντ που έβαλε δρομείς να τρέχουν πάνω-κάτω στην Τέιτ, κάνει κατασκευές από νέον και χρησιμοποιεί από πολυμέσα μέχρι μουσική, δημιουργεί στην γκαλερί Καππάτος ένα έργο ειδικά για την...
«Ενας πίνακας, ένα ποπ τραγούδι, η μόδα, όλα είναι τέχνη»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας