Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Εξαιρέσεις» που έγιναν κανόνας

Αριστερά: Γεώργιος Μπουζιάνης , «Γυναίκα στον καθρέφτη». Δεξιά: Μιχάλης Οικονόμου, «Σπίτια με νερά»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Εξαιρέσεις» που έγιναν κανόνας

  • A-
  • A+

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων αποκαλύπτει τον πλούτο των συλλογών της. Η νέα έκθεση έχει θέμα «Εξαιρέσεις: Οψεις του Εξπρεσιονισμού στην Ελλάδα» και περιλαμβάνει σύνολα από σημαντικές καλλιτεχνικές προσωπικότητες –με κεντρική μορφή τον Γιώργο Μπουζιάνη–, οι οποίες αποτελούν «εξαιρέσεις» ως προς το ακαδημαϊκό κλίμα που επικρατεί στην ελληνική τέχνη τον 20ό αι. και ως προς τις επικρατούσες νεωτερικές τάσεις που χαρακτηρίζουν τη γενιά του 1930.

Τα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση σε μεγάλο βαθμό δεν έχουν ποτέ εκτεθεί μέχρι σήμερα στο σύνολό τους ή κάποια και καθόλου. Τα κυριότερα έχουν εκτεθεί μόνον αποσπασματικά, ως αριστουργήματα της Συλλογής της Πινακοθήκης.

Ετσι, το 2018, στην έκθεση γύρω από τη θητεία του Σπύρου Παπαλουκά ως διευθυντή της Πινακοθήκης, παρουσιάστηκαν οι επιστολές με τις οποίες έδωσε αγώνα για να υποστηρίξει το έργο του Μπουζιάνη, του Παρθένη, του Βιτσώρη και πολλών άλλων νεότερων καλλιτεχνών.

Με αυτόν τον τρόπο βοήθησε καλλιτέχνες, στήριξε ομάδες και καλλιτεχνικές συντροφιές και ανοίχτηκε σε όλες τις εκφράσεις και τα εικαστικά μέσα, δίνοντας ίση βαρύτητα σε ζωγραφικούς πίνακες, σχέδια, υδατογραφίες, παστέλ, χαρακτικά, σκίτσα, καρικατούρες κ.λπ.

Κεντρική μορφή στις «Εξαιρέσεις: Οψεις του Εξπρεσιονισμού στην Ελλάδα» είναι ο Γιώργος Μπουζιάνης, που μαζί με τον χαράκτη Γιώργο Οικονομίδη είναι οι μόνοι που είχαν άμεση σχέση με τις ομάδες του εξπρεσιονισμού στη Γερμανία και τη Γαλλία.

Η επιρροή του ανοίγει έναν κύκλο νεότερων καλλιτεχνών, που θα βρουν δρόμους που τους απομακρύνουν από τις κυρίαρχες τάσεις του Παρισινού μοντερνισμού και αναζητούν ένα πιο ρεαλιστικό κι εκφραστικό αποτύπωμα. Πολλοί από αυτούς τους καλλιτέχνες είναι λίγο γνωστοί σε κοινό και κριτικούς, συνιστώντας πράγματι έναν κύκλο εξαιρέσεων τόσο μέσα από το έργο τους όσο και μέσα από τη στάση ζωής τους, μακριά από τη δημοσιότητα.

«Η έκθεση αφορά κυρίως έργα και προσωπικότητες του πρώτου μισού του 20ού αιώνα που συμμετείχαν στα προοδευτικά κινήματα και στις καλλιτεχνικές ομάδες της εποχής, από τον Σύνδεσμο Ελλήνων Καλλιτεχνών (1911-1939), το “Ασυλο Τέχνης” (1927-1929), την ένωση Ελεύθεροι Καλλιτέχνες (1935-1940) και βέβαια την Ομάδα Τέχνη (1917-1944), που μέλη της θα ανασυγκροτήσουν το 1950 την ομάδα Στάθμη. Ολες αυτές οι ομάδες, ενώ διεκδικούν την αναγνώριση της πνευματικής εργασίας και του δικαιώματος των καλλιτεχνών στην εργασία, δεν διεκδικούν παρ’ όλα αυτά θέσεις και οφίτσια στην κρατική ή ιδιωτική νομενκλατούρα.

Επίσης, οι περισσότεροι μαζί με την ελευθερία της έκφρασης και την ανεξαρτησία από Σχολές και κανόνες, είτε της παραδοσιακής και ακαδημαϊκής τέχνης είτε της εκάστοτε επιφανειακής μόδας μοντερνισμού, διεκδικούν την ενεργή θέση του καλλιτέχνη μπρος στην κοινωνία.

Με το έργο και τη στάση τους κατόρθωσαν να συγκεράσουν τον αισθητικό και καλλιτεχνικό εκσυγχρονισμό με την κοινωνική κριτική, την αναγνώριση της πνευματικής εργασίας και τη διεκδίκηση της ελευθερίας της καλλιτεχνικής έκφρασης μπρος στις προκαταλήψεις της, του γούστου και της κοινωνίας», σημειώνει ο επιμελητής της έκθεσης Ντένης Ζαχαρόπουλος, καλλιτεχνικός σύμβουλος της Πινακοθήκης, των Μουσείων και των Συλλογών του ΟΠΑΝΔΑ.

Στην έκθεση παρουσιάζονται έργα των: Γ. Μπουζιάνη, Θ. Απάρτη, Α. Σώχου, Γ. Ζογγολόπουλου, Αγγ. Θεοδωρόπουλου, Γ. Μηταράκη, Αγλ. Παππά, Τ. Ελευθεριάδη, Ο. Κανέλλη, Β. Σεμερτζίδη, Σπ. Παπαλουκά, Γ. Βακαλό, Γ. Σπυρόπουλου, Ερ. Φραντζισκάκη, Ελ. Ζογγολοπούλου, κ.ά.


? Info: Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων, κτίριο Μεταξουργείου, Λεωνίδου & Μυλλέρου, πλ. Αυδή, τηλ.: 210-5202420. Διάρκεια έκθεσης μέχρι 5.1.2020. Ωρες λειτουργίας: Τρίτη: 10.00 - 21.00, Τετάρτη-Σάββατο 10.00-19.00, Κυριακή 10.00-16.00

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Σχεδιάζοντας το «Φαινόμενο Γκρούεν»
Ενα αδαμαντωρυχείο, μια έρημος, σκηνές από ταινίες πορνό, λουλούδια, οι εξορύξεις στις Σκουριές Χαλκιδικής και άλλα συναντιούνται σε συνθέσεις στην έκθεση ζωγραφικής της Μυρτώς Σταμπούλου, που εγκαινιάστηκε...
Σχεδιάζοντας το «Φαινόμενο Γκρούεν»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι ακουαρέλες της ποίησης
Δραστήριος εικαστικός αλλά και επιμελητής εκθέσεων, ο Ιταλός Πάολο Κολόμπο, που από το 2008 ζει στην Αθήνα, ετοιμάζεται για τη δεύτερη ατομική έκθεσή του στην γκαλερί Bernier/Eliades.
Οι ακουαρέλες της ποίησης
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
10 επιμελητές προτείνουν 10 νέους καλλιτέχνες
Μια από τις πλέον δημοφιλείς και ιστορικές εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, που ξεκίνησε πριν από 22 χρόνια, τα «ROOMS», επιστρέφουν δυναμικά. Ετσι, 10 επιμελητές εκθέσεων, ιστορικοί και θεωρητικοί της τέχνης...
10 επιμελητές προτείνουν 10 νέους καλλιτέχνες
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Χώρο στη γενιά των τριαντάρηδων
Στον πρωτοποριακό εκθεσιακό χώρο i-D ProjectArt, που έστησε στην Κανάρη η γνωστή ηθοποιός αλλά και απόφοιτος της Ecole Nationale des Beaux Arts Αντιγόνη Αμανίτου, γυναίκα με πάθος για την τέχνη και τα...
Χώρο στη γενιά των τριαντάρηδων
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο Μανώλης Χάρος στο «Νησί των Θησαυρών»
Η νέα έκθεσή του που εγκαινιάζεται σήμερα στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, περιλαμβάνει 50 δισδιάστατα εικαστικά έργα και μία κατασκευή, όπου κάνει σαφή αναφορά στον κινηματογράφο και στο θέατρο σκιών.
Ο Μανώλης Χάρος στο «Νησί των Θησαυρών»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Σε αρμονική συνύπαρξη με τις... γάτες
Στην αίθουσα Mess Room της Saatchi Gallery παρουσιάζει σήμερα μια επιλογή έργων της Αφροδίτης Παπαδουλή με θέμα «Σε αρμονική συνύπαρξη με τα ζώα - With animals in harmony».
Σε αρμονική συνύπαρξη με τις... γάτες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας