Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Νυχτερινή περίπολος» σε γυάλινο κουτί
AP Photo/Aleksandar Furtula
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Νυχτερινή περίπολος» σε γυάλινο κουτί

  • A-
  • A+

Φέτος συμπληρώνονται 350 χρόνια από τον θάνατο του Ρέμπραντ φαν Ράιν (1606-1669) και το Rijksmuseum του Αμστερνταμ μετά τη μεγαλειώδη έκθεση «Ολοι οι Ρέμπραντ» με δεκάδες πίνακες, σχέδια και χαρακτικά του κορυφαίου ζωγράφου της «χρυσής ολλανδικής εποχής», έβαλε μπρος τη συντήρηση του αριστουργηματικού του πίνακα «Νυχτερινή περίπολος».

Οχι με συνηθισμένο τρόπο, ούτε με εσωστρέφεια. Εκλεισε τον τεράστιο πίνακα, ύψους 3,63 μ. και πλάτους 4,37 μ., σε έναν ειδικά διαμορφωμένο γυάλινο θάλαμο, όπου από την περασμένη Δευτέρα ερευνητές και συντηρητές εργάζονται εντατικά, ενώ οι πολυάριθμοι επισκέπτες του μουσείου μπορούν να δουν με κάθε λεπτομέρεια τη διαδικασία. Μάλιστα και στο σάιτ του μουσείου έχει αναρτηθεί βίντεο (https://www.rijksmuseum.nl/en/nightwatch) όπου μπορεί κανείς να δει πώς στήθηκε η «Επιχείρηση “Νυχτερινή περίπολος”» για την αποκατάσταση του περίφημου έργου.

Η «Νυχτερινή περίπολος», που ολοκληρώθηκε το 1642, θεωρείται το πιο φιλόδοξο έργο του Ρέμπραντ και η «επιχείρηση» αποκατάστασης που ξεκίνησε τώρα και δεν ξέρουμε πόσα χρόνια θα κρατήσει είναι η πλέον εκτεταμένη, εξειδικευμένη και πολυέξοδη. Νέες τεχνικές απεικόνισης χρησιμοποιούνται, φωτογραφίες υψηλής ευκρίνειας, ψηφιοποιημένες αναλύσεις, ακτίνες Χ και άλλες μέθοδοι προκειμένου να αποκτήσουν οι εμπειρογνώμονες μια πολύ λεπτομερή εικόνα της ζωγραφικής επιφάνειας, αλλά και κάτω από τις στρώσεις των χρωμάτων, μέχρι τον καμβά.

Η «Νυχτερινή περίπολος. Ο λόχος της πολιτοφυλακής υπό τη διοίκηση του λοχαγού Φρανς Μπάνινκ Κοκ», όπως είναι ο πλήρης τίτλος του έργου, είναι πίνακας διάσημος τόσο για το μνημειώδες μέγεθός του όσο και για την υποβλητική χρήση φωτός και σκιάσεων και τη σύλληψη της κίνησης σε ένα θέμα που παραδοσιακά θα ήταν ένα στατικό πορτρέτο στρατιωτικών. Απεικονίζει τον λόχο που κινείται, υπό τη διοίκηση του λοχαγού Φρανς Μπάνινκ Κοκ, ο οποίος είναι ντυμένος στα μαύρα.

Μέσα σε τρεισήμισι αιώνες, ο πίνακας γνώρισε πολλές μετακινήσεις, ενώ διέφυγε και από τα χέρια των ναζί. Η τελευταία συντήρηση ήταν το 1975 έπειτα από την επίθεση ενός άντρα με μαχαίρι στο κάτω δεξί μέρος του πίνακα, φωνάζοντας «το έκανα για τον Κύριο».

Οι επιστήμονες δίνουν τώρα έμφαση στη λευκή σκιά γύρω από την περιοχή που επλήγη από τις μαχαιριές, με αποτέλεσμα να αποχρωματιστεί η φιγούρα ενός μικρού σκύλου.

Ο γενικός διευθυντής του Rijksmuseum, Τάκο Ντίμπιτς, δηλώνει ότι το μουσείο αποφάσισε να επιτρέψει στο κοινό να δει «ζωντανά» την αποκατάσταση της «Νυχτερινής περιπόλου» επειδή το έργο «ανήκει σε όλους μας».

«Περισσότεροι από δυόμισι εκατομμύρια επισκέπτες έρχονται και το βλέπουν κάθε χρόνο, το έργο ανήκει σε όλους όσοι ζουν στην Ολλανδία, ανήκει σε όλο τον κόσμο. Αισθανθήκαμε ότι το κοινό έχει το δικαίωμα να δει τι συμβαίνει σ’ αυτόν τον πίνακα».

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ερωτικά γυμνά με έμπνευση Μπουκόφσκι
Φανατικός αναγνώστης και θαυμαστής του Τσαρλς Μπουκόφσκι, ο συλλέκτης Βλάσης Φρυσίρας, διαβάζοντας την ποιητική συλλογή του με τίτλο «Η αγάπη είναι ένας σκύλος από την κόλαση» («Love is a Dog from Hell»),...
Ερωτικά γυμνά με έμπνευση Μπουκόφσκι
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο «Σωτήρας του κόσμου»... εξαφανίστηκε
Πού στον κόσμο βρίσκεται ο «Σωτήρας του κόσμου»; Ο περίφημος πίνακας του Λεονάρντο ντα Βίντσι, επρόκειτο να εκτεθεί τον περασμένο Σεπτέμβριο στο Μουσείο του Λούβρου στο Αμπου Ντάμπι, ωστόσο έκτοτε αγνοούνται...
Ο «Σωτήρας του κόσμου»... εξαφανίστηκε
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Θρίλερ με πλαστή Ποπόβα
Mια πολύ παράξενη υπόθεση με πλαστά έργα της Ρωσικής Πρωτοπορίας, που θυμίζει αστυνομική ταινία, ήρθε στη δημοσιότητα. Αφορά δύο πίνακες του Μαλέβιτς και της Ποπόβα, εμπλέκει το Μουσείο Ροστόβσκι Κρεμλ της...
Θρίλερ με πλαστή Ποπόβα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα
«Αρωμα γυναίκας στην ελληνική ζωγραφική» είναι ο τίτλος της έκθεσης στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη. Ογδόντα πέντε εξαίρετοι πίνακες της νεοελληνικής ζωγραφικής...
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Πλήγμα που δεν έχει ανοίξει πλήρως το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης»
H Aννα Φιλίνη, μέλος του Τμήματος Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ αλλά και εικαστικός, μιλά στην «Εφ.Συν.» με αφορμή τη ζωγραφική της ενότητα «Ωδή παραλίων πετρωμάτων» που εγκαινιάζεται στην Gallery Art Πρίσμα στον...
«Πλήγμα που δεν έχει ανοίξει πλήρως το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
Θεαματικές σκηνές από ιστορικές ναυμαχίες, εντυπωσιακές πυρπολήσεις, φουρτου­νιασμένες θάλασσες αλλά και ειδυλλιακά λιμάνια. Η έκθεση στο Ιδρυμα Θεοχαράκη φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον «πατέρα της ελληνικής...
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας