• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.2°C / 25.8°C
    4 BF
    35%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.7°C / 26.6°C
    2 BF
    59%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.4°C / 26.0°C
    3 BF
    49%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 19.2°C
    1 BF
    72%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    1 BF
    77%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.0°C / 23.2°C
    0 BF
    62%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.4°C / 19.5°C
    2 BF
    59%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.1°C / 23.1°C
    2 BF
    44%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.2°C / 23.8°C
    5 BF
    58%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.6°C / 20.9°C
    2 BF
    56%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.2°C / 23.8°C
    6 BF
    49%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.8°C / 21.8°C
    5 BF
    53%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.2°C / 27.2°C
    2 BF
    46%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 21.2°C
    0 BF
    68%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    23°C 19.5°C / 23.8°C
    0 BF
    48%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.8°C / 24.3°C
    2 BF
    68%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.0°C / 26.0°C
    3 BF
    40%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.7°C / 22.7°C
    2 BF
    56%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 24.7°C
    1 BF
    65%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.1°C / 19.1°C
    1 BF
    78%
AP Photo/Aleksandar Furtula
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Νυχτερινή περίπολος» σε γυάλινο κουτί

  • A-
  • A+

Φέτος συμπληρώνονται 350 χρόνια από τον θάνατο του Ρέμπραντ φαν Ράιν (1606-1669) και το Rijksmuseum του Αμστερνταμ μετά τη μεγαλειώδη έκθεση «Ολοι οι Ρέμπραντ» με δεκάδες πίνακες, σχέδια και χαρακτικά του κορυφαίου ζωγράφου της «χρυσής ολλανδικής εποχής», έβαλε μπρος τη συντήρηση του αριστουργηματικού του πίνακα «Νυχτερινή περίπολος».

Οχι με συνηθισμένο τρόπο, ούτε με εσωστρέφεια. Εκλεισε τον τεράστιο πίνακα, ύψους 3,63 μ. και πλάτους 4,37 μ., σε έναν ειδικά διαμορφωμένο γυάλινο θάλαμο, όπου από την περασμένη Δευτέρα ερευνητές και συντηρητές εργάζονται εντατικά, ενώ οι πολυάριθμοι επισκέπτες του μουσείου μπορούν να δουν με κάθε λεπτομέρεια τη διαδικασία. Μάλιστα και στο σάιτ του μουσείου έχει αναρτηθεί βίντεο (https://www.rijksmuseum.nl/en/nightwatch) όπου μπορεί κανείς να δει πώς στήθηκε η «Επιχείρηση “Νυχτερινή περίπολος”» για την αποκατάσταση του περίφημου έργου.

Η «Νυχτερινή περίπολος», που ολοκληρώθηκε το 1642, θεωρείται το πιο φιλόδοξο έργο του Ρέμπραντ και η «επιχείρηση» αποκατάστασης που ξεκίνησε τώρα και δεν ξέρουμε πόσα χρόνια θα κρατήσει είναι η πλέον εκτεταμένη, εξειδικευμένη και πολυέξοδη. Νέες τεχνικές απεικόνισης χρησιμοποιούνται, φωτογραφίες υψηλής ευκρίνειας, ψηφιοποιημένες αναλύσεις, ακτίνες Χ και άλλες μέθοδοι προκειμένου να αποκτήσουν οι εμπειρογνώμονες μια πολύ λεπτομερή εικόνα της ζωγραφικής επιφάνειας, αλλά και κάτω από τις στρώσεις των χρωμάτων, μέχρι τον καμβά.

Η «Νυχτερινή περίπολος. Ο λόχος της πολιτοφυλακής υπό τη διοίκηση του λοχαγού Φρανς Μπάνινκ Κοκ», όπως είναι ο πλήρης τίτλος του έργου, είναι πίνακας διάσημος τόσο για το μνημειώδες μέγεθός του όσο και για την υποβλητική χρήση φωτός και σκιάσεων και τη σύλληψη της κίνησης σε ένα θέμα που παραδοσιακά θα ήταν ένα στατικό πορτρέτο στρατιωτικών. Απεικονίζει τον λόχο που κινείται, υπό τη διοίκηση του λοχαγού Φρανς Μπάνινκ Κοκ, ο οποίος είναι ντυμένος στα μαύρα.

Μέσα σε τρεισήμισι αιώνες, ο πίνακας γνώρισε πολλές μετακινήσεις, ενώ διέφυγε και από τα χέρια των ναζί. Η τελευταία συντήρηση ήταν το 1975 έπειτα από την επίθεση ενός άντρα με μαχαίρι στο κάτω δεξί μέρος του πίνακα, φωνάζοντας «το έκανα για τον Κύριο».

Οι επιστήμονες δίνουν τώρα έμφαση στη λευκή σκιά γύρω από την περιοχή που επλήγη από τις μαχαιριές, με αποτέλεσμα να αποχρωματιστεί η φιγούρα ενός μικρού σκύλου.

Ο γενικός διευθυντής του Rijksmuseum, Τάκο Ντίμπιτς, δηλώνει ότι το μουσείο αποφάσισε να επιτρέψει στο κοινό να δει «ζωντανά» την αποκατάσταση της «Νυχτερινής περιπόλου» επειδή το έργο «ανήκει σε όλους μας».

«Περισσότεροι από δυόμισι εκατομμύρια επισκέπτες έρχονται και το βλέπουν κάθε χρόνο, το έργο ανήκει σε όλους όσοι ζουν στην Ολλανδία, ανήκει σε όλο τον κόσμο. Αισθανθήκαμε ότι το κοινό έχει το δικαίωμα να δει τι συμβαίνει σ’ αυτόν τον πίνακα».

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Πλάθοντας το άυλο» στον ορίζοντα του Αιγαίου
Σχεδόν πενήντα χρόνια δημιουργίας καλύπτει η αναδρομική έκθεση για την Αλεξάνδρα Αθανασιάδη, που θα παρουσιαστεί σαν μια ενιαία εικαστική εγκατάσταση στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Χώρα της Ανδρου, από 3...
«Πλάθοντας το άυλο» στον ορίζοντα του Αιγαίου
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ενας ηδονιστής, κοσμοπολίτης δημιουργός με ελληνική ψυχή
Η έκθεση «John Craxton. Μία ελληνική ψυχή» περιλαμβάνει συνολικά 90 έργα, πολλά από αυτά άγνωστα έως τώρα και προερχόμενα από το Craxton Estate, χωρισμένα σε τέσσερις ενότητες, που καλύπτουν όλες τις περιόδους...
Ενας ηδονιστής, κοσμοπολίτης δημιουργός με ελληνική ψυχή
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Το ταλέντο σήμερα συνίσταται στο να βρεις καλό μάνατζερ»
Περίπου 20 έργα που καλύπτουν όλο το φάσμα της καλλιτεχνικής πορείας του Σωτήρη Σόρογκα, καταδεικνύουν τη φθορά του χρόνου και την προσπάθεια να διατηρηθεί ζωντανή η μνήμη της απουσίας και της απώλειας.
«Το ταλέντο σήμερα συνίσταται στο να βρεις καλό μάνατζερ»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Επιστρέφουν» οι Ελληνες καλλιτέχνες της Διασποράς
«Αφαιρετικές προσεγγίσεις» 19 πρωτοποριακών εικαστικών μας οι οποίοι έδρασαν και αναγνωρίστηκαν στις μητροπόλεις της τέχνης, τη Νέα Υόρκη, το Παρίσι, το Λονδίνο, μέσα από έργα της συλλογής του Ιδρύματος Β. &...
«Επιστρέφουν» οι Ελληνες καλλιτέχνες της Διασποράς
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο εικαστικός σημειολόγος της εποχής μας
Ο Κωνσταντίνος Ξενάκης δημιούργησε προσωπικούς κώδικες με το έργο του που βρίσκεται σε διάλογο με το πολιτιστικό παρελθόν και στέκεται κριτικά στη σύγχρονη κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα.
Ο εικαστικός σημειολόγος της εποχής μας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας