Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η Ντόρα Μάαρ έξω από τη σκιά του Πικάσο

«Αυτοπροσωπογραφία με ανεμιστήρα», 1930

© Centre Pompidou, MNAM-CCI / Dist. RMN-GP
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η Ντόρα Μάαρ έξω από τη σκιά του Πικάσο

  • A-
  • A+
Το παρισινό μουσείο με μια μεγάλη αναδρομική προβάλλει όπως ακριβώς της αξίζει τη σπουδαία σουρεαλίστρια φωτογράφο και ζωγράφο, μούσα του κορυφαίου Ισπανού καλλιτέχνη, η οποία μετά τον χωρισμό τους αποσύρθηκε από την κοινωνική ζωή.

Παρίσι

Το Κέντρο Πομπιντού παρουσιάζει τη μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση που έχει ποτέ αφιερωθεί στη Γαλλία στο έργο της Ντόρα Μάαρ (1907-1997). Η έκθεση αποκαλύπτει όλες τις πτυχές της ζωής της σουρεαλίστριας φωτογράφου και ζωγράφου.

Η Ντόρα Μάαρ βρίσκει με αυτή την έκθεση μια αδιαμφισβήτητη αναγνώριση. Το παρισινό μουσείο θέλησε να δείξει όλες τις πτυχές της πλούσιας δημιουργίας της Μάαρ, για να αποκατασταθεί η καλλιτεχνική της υπόσταση και προσφορά, προβάλλοντας το έργο της πάνω από την εικόνα του μοντέλου και τη σχέση της με τον Πάμπλο Πικάσο που την περιορίζει.

Κέντρο Πομπιντού

Στο Παρίσι γεννήθηκε το 1907 η Ανριέτ Θεοδώρα Μάρκοβιτς που κράτησε το παιδικό της ψευδώνυμο Ντόρα Μάαρ. Μεγάλωσε στο Μπουένος Αϊρες, όπου ζούσαν ο πατέρας της, αρχιτέκτονας από την Κροατία, και η Γαλλίδα μητέρα της. 

Η νεαρή Ντόρα αποφάσισε να εγκατασταθεί στο Παρίσι για να εκπαιδευτεί στη ζωγραφική και να παρακολουθήσει μαθήματα στην Τεχνική Σχολή Φωτογραφίας και Κινηματογράφου της Πόλης του Παρισιού. Μετά τις σπουδές της ξεκίνησε την επαγγελματική της καριέρα ως ζωγράφος και φωτογράφος. Αλλά το έργο της παραμένει ελάχιστα γνωστό, γιατί βρισκόταν πολύ συχνά στη σκιά του Πικάσο.

«Πορτρέτο του Πικάσο» σε αρνητικό, 1935 - 1936

© Centre Pompidou, MNAM-CCI / Dist. RMN-GP

Η Ντόρα Μάαρ ανήκε σε μια γενιά χειραφετημένων γυναικών, που ασκούσαν το επάγγελμα της φωτογράφου για μοντέρνα περιοδικά. Πέτυχε την αναγνώριση ως «σουρεαλίστρια φωτογράφος». Δημιούργησε ένα πληθωρικό και πολύμορφο έργο.

 «Assia»,1934

© Centre Pompidou, MNAM-CCI / G. Meguerditchian / Dist. RMN-GP

Το Κέντρο Πομπιντού θέλησε να παρουσιάσει την καλλιτεχνική διαδρομή μιας ελεύθερης, ανεξάρτητης γυναίκας που ξεκίνησε το επάγγελμά της με δικό της στούντιο και δημιούργησε εντυπωσιακές φωτογραφίες που δημοσιεύονται σε περιοδικά. Πρόβαλε τις προοδευτικές ιδέες, συμμετείχε στο κίνημα των σουρεαλιστών της Αριστεράς, έδωσε μαρτυρία για τις ιδεολογικές της δεσμεύσεις με τις «φωτογραφίες του δρόμου». Δημιούργησε πολλές αυτοπροσωπογραφίες αλλά τα σουρεαλιστικά έργα της είναι τα πιο επιτυχημένα, όπως το πορτρέτο «Ubu» που πραγματοποιήθηκε το 1936. Αργότερα η Ντόρα Μάαρ επανήλθε στη νεανική της δημιουργία, τη ζωγραφική. Σε έντεχνα κολάζ αναμιγνύει τη φωτογραφία και τη ζωγραφική.

Με 400 έργα και ντοκουμέντα που προέρχονται από 80 συλλέκτες, το Κέντρο Πομπιντού κατάφερε να παρουσιάσει ένα ολοκληρωμένο σύνολο της δημιουργίας της Ντόρα Μάαρ. Η έκθεση προβάλλει κυρίως το συναρπαστικό ταξίδι μιας διανοούμενης φεμινίστριας με ανεξάρτητη προσωπικότητα.

Το 1935 ο Πολ Ελιάρ παρουσίασε τη Μάαρ στον Πικάσο. Η θυελλώδης σχέση τους ήταν δημιουργική και καταστροφική. Διήρκεσε εννέα χρόνια χωρίς ο Πικάσο να αφήνει τη σύντροφό του Mαρί-Τερέζ Γουόλτερ. Ηταν η εποχή που ο Ισπανός ζωγράφος δημιούργησε τον διάσημο πίνακά του «Γκερνί κα». Η Ντόρα Μάαρ φωτογράφισε τον πίνακα πολλές φορές από την αρχή μέχρι την ολοκλήρωσή του. Στάθηκε πάντα στο πλευρό του. Προσπάθησε να του εμπνεύσει νέες ιδέες. Τον ώθησε να ασχοληθεί με την πολιτική. Εκείνος τη ζωγράφισε σαν μια βασανισμένη φιγούρα. Το 1937 δημιουργεί έναν εντυπωσιακό πίνακα, «Η γυναίκα που κλαίει». Το φλογερό τους πάθος εξωθεί σε βίαιες αντιπαραθέσεις. Ο Πάμπλο Πικάσο την εγκαταλείπει. Ο χωρισμός ήταν δραματικός για την Ντόρα Μάαρ, που αποσύρθηκε από την κοινωνική ζωή και έζησε ώς το τέλος της ζωής της με τις αναμνήσεις και την απομόνωση.


Info: «Dora Maar», μέχρι 29 Ιουλίου. https://www.centrepompidou.fr

www.ira-feloukatzi.com

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα χρώματα της οδύνης και της γαλήνης
Ενα εντυπωσιακό αφιέρωμα στη νεανική περίοδο του μεγάλου Πάμπλο Πικάσο φιλοξενεί το γαλλικό μουσείο, με περισσότερα από 300 έργα, της περίφημης μπλε και της ροζ περιόδου, που από τη μια εκφράζουν σκοτεινά...
Τα χρώματα της οδύνης και της γαλήνης
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Oταν οι ντανταϊστές ανακάλυψαν την Αφρική
«Το μαύρο τραβά το φως» έγραφε το 1917 ο Τριστάν Τζαρά, ο οποίος μαζί με άλλους πρωτοποριακούς καλλιτέχνες της εποχής απέρριψε τα κυρίαρχα ιδανικά της δυτικής τέχνης, αναζητώντας πηγή έμπνευσης σε πιο...
Oταν οι ντανταϊστές ανακάλυψαν την Αφρική
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Πάμε μια βόλτα στο φεγγάρι...
Παρίσι Για την επέτειο των 50 χρόνων από τα πρώτα βήματα του ανθρώπου στη Σελήνη, το γαλλικό Μουσείο Grand Palais παρουσιάζει έως τις 22 Ιουλίου...
Πάμε μια βόλτα στο φεγγάρι...
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Πρόσωπα με όνομα και ταυτότητα
Το παρισινό Μουσείο Ορσέ παρουσιάζει μια σπουδαία έκθεση που προσφέρει νέα ματιά σε ένα θέμα παραμελημένο, τη σημαντική συμβολή των μαύρων, απλών ανθρώπων αλλά και προσωπικοτήτων, στην ιστορία της τέχνης.
Πρόσωπα με όνομα και ταυτότητα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα ονειρικά χρώματα του Μάη
Mια γοητευτική έκθεση με τίτλο «Ναμπί και διακοσμητικές τέχνες» παρουσιάζει για πρώτη φορά στη Γαλλία το παρισινό Μουσείο του Λουξεμβούργου, προβάλλοντας έργα ενός σημαντικού εικαστικού ρεύματος που...
Τα ονειρικά χρώματα του Μάη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ενας κλασικός της αφαίρεσης στον Πόρο
Μια διπλή έκθεση, η πρώτη που διοργανώνεται μετά τον θάνατό του, με πρωτοβουλία της Τατιάνας Σπινάρη-Πολλάλη, αφουγκράζεται την αμφιθυμία και τα τοπία της μνήμης του Κώστα Πανιάρα με επιλεγμένα έργα του από το...
Ενας κλασικός της αφαίρεσης στον Πόρο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας