Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ενωσε τον κόσμο μέσα από το γέλιο
EPA/HERBERT PFARRHOFER
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενωσε τον κόσμο μέσα από το γέλιο

  • A-
  • A+
Πέθανε ο Γκιγέρμο Μορντίγιο.

Ενα κύμα νοσταλγίας και αναμνήσεων απλώθηκε χθες σε όλο τον κόσμο για κάποια σκίτσα, κόμικς, αφίσες, παζλ και βιβλία που κυριαρχούσαν τις δεκαετίες του '70 και του '80, από την Αθήνα μέχρι το Τόκιο, από το Παρίσι μέχρι το Μπουένος Αϊρες. Τη γενέτειρά του. Γιατί πέθανε το Σάββατο, στα 86 του χρόνια, στην τουριστική πόλη της Παλμανόβα, στη Μαγιόρκα της Ισπανίας, ο Αργεντίνος σκιτσογράφος και κομίστας Γκιγέρμο Μορντίγιο.

Με ένα εντελώς αναγνωρίσιμο στιλ, καθαρό στο σχέδιο, ανοιχτό και εύκολο στην κατανόηση και συγχρόνως ποιητικό, με λεπτό χιούμορ και σουρεαλιστικές καταστάσεις, χωρίς ποτέ να χρησιμοποιήσει ούτε μια λέξη, ο Μορντίγιο έπιανε θέματα πανανθρώπινα, καταστάσεις υπαρξιακές, αλλά και καθημερινές.

Ηρωες είχε ποδοσφαιριστές, πολλούς ποδοσφαιριστές, αφού αγαπούσε πολύ το ποδόσφαιρο, κάτι καμηλοπαρδάλεις με λαιμό που δεν έλεγε να τελειώσει, ερωτευμένα ζευγάρια, υπέρβαρους ελέφαντες. Τον αγάπησαν οι νέοι, στόλισαν μ' αυτόν τετράδια και τοίχους δωματίων. Ενέπνευσε γενιές σκιτσογράφων, που τώρα τον αποχαιρετούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Φορτώθηκε μεγάλα βραβεία και το 1980 έγινε πρόεδρος της Διεθνούς Ενωσης Δημιουργών Κόμικς και Κινουμένων Σχεδίων, που έχει την έδρα της στη Γενεύη. Εκανε, όμως, μόλις τρεις εκθέσεις (στο Παρίσι, τέλη δεκαετίας του '60, στη Βαρκελώνη και στην Πάλμα ντε Μαγιόρκα στα τέλη του '80).

Η πορεία προς την καθιέρωσή του ήταν μακρά και πέρασε από διάφορες φάσεις και επαγγέλματα. Γεννήθηκε τον Αύγουστο του 1932 από γονείς ισπανικής καταγωγής σε μια ταπεινή γειτονιά του Μπουένος Αϊρες και από μικρός είχε δύο μανίες: το σχέδιο και το ποδόσφαιρο. Λάτρευε τον Μπάστερ Κίτον και τον Γουόλτ Ντίσνεϊ. Σπούδασε σε μια σχολή για σκιτσογράφους, αλλά η πρώτη του δουλειά ήταν η διαφήμιση, μέχρι να καταφέρει να αποκτήσει στα 20 του χρόνια το δικό του στούντιο κινουμένων σχεδίων. Αναγκάστηκε, όμως, όπως πολλοί άλλοι Αργεντίνοι καλλιτέχνες της εποχής, να εγκαταλείψει τη χώρα του για να γλιτώσει από το πραξικόπημα του 1955, που έριξε τον Περόν. Κατέφυγε πρώτα στο Περού (Λίμα), στη συνέχεια στη Νέα Υόρκη και κατέληξε το 1963 στο Παρίσι, όπου και ολοκληρώθηκε ως καλλιτέχνης.

Στην αρχή κέρδιζε το ψωμί του δουλεύοντας στη διαφήμιση, αλλά σκίτσα και γελοιογραφίες του άρχισαν να εμφανίζονται όλο και πιο συχνά σε καλά περιοδικά, όπως το Marie Claire και το Paris Match, αλλά και πιο ειδικευμένα. Σε δύο χρόνια η δουλειά του βγήκε από τα σύνορα της Γαλλίας, με πρώτη κατάκτηση το γερμανικό κοινό και στη συνέχεια το φαινόμενο Μορντίγιο εξαπλώθηκε στον κόσμο.

Τα τελευταία χρόνια μοίραζε τη ζωή του ανάμεσα σε Μαγιόρκα και Μονακό -είχε παντρευτεί στο Παρίσι την Αμπάρο Καμαράσα και είχαν δύο παιδιά. Μέχρι την τελευταία μέρα της ζωής του, λένε οι συγγενείς και οι φίλοι του, σηκωνόταν το πρωί και σχεδίαζε ενώ δεν είχε πάψει να πειραματίζεται με άλλα υλικά και να κάνει σχέδια.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ενα κόμικς για τον Γιαννούλη Χαλεπά
Ο γνωστός κομίστας εμπνεύστηκε από τη συναρπαστική και συγκινητική ζωή του κορυφαίου μας γλύπτη, από το ψυχιατρείο μέχρι την αποθέωση, και συνεργαζόμενος στο σενάριο με τον Δημήτρη Βανέλλη μάς προτείνει να...
Ενα κόμικς για τον Γιαννούλη Χαλεπά
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η Ακροδεξιά μολύνει την κοινωνία
Η διάσημη Ιρανή κομίστα, Μαρζάν Σατραπί, σχεδιάστρια, ζωγράφος και σκηνοθέτις ήρθε στην Αθήνα από τη Γαλλία, όπου ζει εξόριστη, και μίλησε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Εκρηκτική, πληθωρική και αστεία, όπως...
Η Ακροδεξιά μολύνει την κοινωνία
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Χάρισε μια Τίγρη στα παιδιά όλου του κόσμου
Αν η Τζούντιθ Κερ δεν αποφάσιζε να πάψει να εργάζεται ως κειμενογράφος στο BBC -είχε κάνει βέβαια και σπουδές στο Central School of Arts and Crafts- και να μείνει σπίτι να αναθρέψει τις δυο κόρες της και...
Χάρισε μια Τίγρη στα παιδιά όλου του κόσμου
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο αναγεννησιακός και ο βιντεο-άρτιστ
Τραβηγμένη ή όχι από τα μαλλιά, η νέα μεγάλη έκθεση στη Royal Academy of Arts στο Λονδίνο, που ξεκίνησε πριν από λίγες μέρες, πάει για μεγάλο μπλοκμπάστερ, αλλά και για αφορμή θυελλωδών συζητήσεων. Διότι...
Ο αναγεννησιακός και ο βιντεο-άρτιστ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι 100 όψεις ενός μύθου
Πριν από 100 χρόνια, τον Δεκέμβριο του 1917, η γαλλική αστυνομία μπούκαρε στην γκαλερί Berthe Weill και σφράγισε (προσωρινά) μια έκθεση για να προστατεύσει τα χρηστά ήθη από το τρίχωμα των εφηβαίων στα...
Οι 100 όψεις ενός μύθου
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οταν ο Νταλί ερεθιζόταν από τον Ντισάν
«Παρακαλώ, σημειώστε ότι μερικά από τα εκθέματα είναι μόνο για ενηλίκους», προειδοποιεί το σάιτ της Royal Academy of Arts του Λονδίνου. Η έκθεση «Dali/Duchamp», που θα ξεκινήσει στις 7 Οκτωβρίου (μέχρι 3...
Οταν ο Νταλί ερεθιζόταν από τον Ντισάν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας