Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Θεϊκός διάλογος με τον Πικάσο

Με την αντιπαράθεση των δύο «Μινώταυρων» ξεκινάει η έκθεση

M.KOUSTENI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Θεϊκός διάλογος με τον Πικάσο

  • A-
  • A+
«Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός»: μια σπουδαία έκθεση, όπου 68 έργα του κορυφαίου Ισπανού αντιπαρατίθενται με δημιουργίες αιώνων, αποδεικνύει πως η αρχαία Ελλάδα υπήρξε μια από τις σημαντικότερες πηγές έμπνευσής του. «Η τέχνη των Ελλήνων, των Αιγυπτίων, των μεγάλων ζωγράφων που έζησαν σε άλλες εποχές δεν είναι τέχνη του παρελθόντος· ίσως είναι πιο ζωντανή σήμερα από ποτέ», έλεγε άλλωστε ο ίδιος.

«Αν κάποιος σημείωνε πάνω σε ένα χαρτί όλες τις διαδρομές που διένυσα και τις ένωνε μεταξύ τους με μια γραμμή, θα σχεδίαζε ενδεχομένως έναν Μινώταυρο».

Και πράγματι, ένας έξοχος, γεροδεμένος κορμός αγάλματος του Μινώταυρου, δημιουργία του 5ου αιώνα π.Χ. ήρθε από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και περήφανος στάθηκε στην είσοδο του Moυσείου Κυκλαδικής Τέχνης. Δίπλα του, μια πελώρια φωτογραφία του Πάμπλο Πικάσο με μάσκα ψάθινη να υποδύεται το μυθικό ζώο για το οποίο ένιωθε πάθος, αν όχι ταύτιση. «Συμβολικά τον φέραμε εδώ, έξω από την έκθεση, ώστε να καταλάβουμε στους καιρούς που ζούμε ότι ο Μινώταυρος δεν βρίσκεται πια μέσα στον λαβύρινθό του αλλά ανάμεσά μας.

Είναι το σύμβολο που ο ίδιος ο Πικάσο θεωρούσε ότι τον εκφράζει περισσότερο από όλα τα μυθολογικά όντα. Ξέρετε, οι μάσκες δεν είναι μόνο για να μας κρύβουν, ουσιαστικά δηλώνουν με ποιον τρόπο θέλουμε να μας βλέπουν οι άλλοι», είπε για το σπάνιο έργο ο διευθυντής του μουσείου, Νίκος Σταμπολίδης, αποκαλύπτοντας πως ο Τζεφ Κουνς, που βρίσκεται στην Αθήνα, ζήτησε να περάσει στα κλεφτά να δει την έκθεση και τελικά, εκστασιασμένος από τα εκθέματα, έμεινε να τα κοιτά μιάμιση ώρα.

Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Με αυτήν την αντιπαράθεση, με αυτόν τον διάλογο ομορφιάς, χάρης και φαντασίας, ξεκινά η σπουδαία έκθεση με τίτλο «Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός», που εγκαινιάζεται σήμερα και φέρνει στην Αθήνα για πρώτη φορά 68 σπάνια κεραμικά και σχέδια του Πικάσο (από την καλλιτεχνική του δημιουργία μεταξύ 1920 και 1960, προερχόμενα από ιδρύματα, μουσεία και συλλογές του εξωτερικού).

Πτηνά, τετράποδα και θαλάσσια όντα, ανθρώπινες μορφές, μυθολογικά ή μειξογενή πλάσματα (Κένταυρος), έργα εμπνευσμένα από αρχαίες τραγωδίες και κωμωδίες «συνομιλούν» θεματικά με 67 αρχαιότητες, δημιουργώντας ακόμη έναν «Θεϊκό Διάλογο» μεταξύ της αρχαίας ελληνικής και της μοντέρνας τέχνης.

photo Paris Tavitian ©Museum of Cycladic Art

Αλλωστε, όπως κι ο ίδιος συχνά παραδεχόταν: «Για μένα δεν υπάρχει παρελθόν ή μέλλον στην Τέχνη. Εάν ένα έργο τέχνης δεν μπορεί να ζει πάντα στο παρόν, δεν πρέπει να το θεωρούμε καθόλου ως τέτοιο. Η τέχνη των (αρχαίων) Ελλήνων, των Αιγυπτίων, των μεγάλων ζωγράφων που έζησαν σε άλλες εποχές δεν είναι τέχνη του παρελθόντος· ίσως είναι πιο ζωντανή σήμερα από ποτέ».

Ασταμάτητα δημιουργικός, ο Πικάσο εμπνεύστηκε από μεγάλη ποικιλία πηγών και, ως γνωστόν, μια από τις σημαντικότερες υπήρξε η αρχαία Ελλάδα με αφορμή την οποία έφτιαξε σπουδαία κεραμικά. Από την εποχή ακόμα που αντέγραφε γύψινα εκμαγεία αρχαίων γλυπτών, ο Ισπανός ζωγράφος γοητεύτηκε από διάφορα θέματα της ελληνικής μυθολογίας, που διασκεδάζουν το τετριμμένο ή που δηλώνουν τις συγκρουόμενες παρορμήσεις του ανθρώπου.

Η «Κουκουβάγια» του Πικάσο-1952 (αριστερά) και ομοίωμα κουκουβάγιας του 7ου αι. π.Χ. (δεξιά)

photo Paris Tavitian ©Museum of Cycladic Art

«Ο σπόρος της έμπνευσής του από την αρχαιότητα μπορεί να ξεκινά από τη διδασκαλία του ακαδημαϊκού σχεδίου από τον πατέρα του, την εκπαίδευσή του στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Βαρκελώνης (La Lonja), όπου εισήχθη το 1895, τα έργα της αρχαιότητας που έβλεπε στα μουσεία της Ισπανίας -ανάμεσά τους το Πράδο-, κυρίως όμως στο Λούβρο αλλά και στην Ιταλία», ανέφερε ο Ν. Σταμπολίδης. «Ακόμα, από τη σχέση του με τον Κριστιάν Ζερβός και τα περίφημα Cahiers d’Art του Κοκτό, καθώς και από έργα που έβλεπε στην Encyclopédie photographique de l’art την οποία συμβουλευόταν, όπως, επίσης, και έργα κλασικά του Αριστοφάνη και του Οβιδίου που, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, του ήταν γνωστά».

Γυναικεία ειδώλια από το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου (αριστερά) και ο «Βασιλιάς» του Πάμπλο Πικάσο (δεξιά)

photo Paris Tavitian ©Museum of Cycladic Art

Μεταξύ των «ζευγών» της έκθεσης (συχνά δεν καταλαβαίνεις ποιο είναι το αρχαίο και ποιο του Πικάσο), που πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Musée National Picasso-Paris, ξεχωρίζουν: ο Κένταυρος από λευκό πηλό, διαμορφωμένος στο χέρι, με εγχάρακτη και γραπτή με επίχρισμα διακόσμηση, που δημιούργησε ο Πικάσο στη Vallauris (1953) σε διάλογο με τον Κένταυρο της κυπρο-αρχαϊκής περιόδου του 6ου αιώνα π.Χ. και το μοναδικό Ειδώλιο Κενταύρου της Πρωτογεωμετρικής Περιόδου στο Λευκαντί της Εύβοιας, που χρονολογείται στα τέλη 10ου αι. π.Χ.

Επίσης, ο διάλογος ανάμεσα στο έργο «Τυφλός Μινώταυρος» οδηγούμενος από μικρό κορίτσι μπροστά στη θάλασσα, που δημιούργησε ο Πικάσο στην Boisgeloup (1934), και στον φόνο του Μινώταυρου από τον Θησέα πάνω στον ερυθρόμορφο καλυκωτό κρατήρα της Υστερης Κλασικής Περιόδου (340-330 π.Χ.) από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Η έκθεση θα διαρκέσει από 20 Ιουνίου έως 20 Οκτωβρίου και πραγματοποιείται με την επιμέλεια του διευθυντή του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, καθηγητή Ν. Χρ. Σταμπολίδη, και του ιστορικού Τέχνης Olivier Berggruen.


Ιnfo: Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης: Νεοφύτου Δούκα 4 και Βασιλίσσης Σοφίας, τηλ: 210 7228321-3. Είσοδος: 7€. Μειωμένο εισιτήριο: 3,5€. Ξεναγήσεις (από 26 Ιουνίου): Τετάρτη 12.30 (αγγλικά), Πέμπτη 18.30 (ελληνικά), Κυριακή 12.30 (ελληνικά). Διανομή δελτίων προτεραιότητας μία ώρα πριν από την έναρξη της ξενάγησης.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ηλιος, θάλασσα και γεωπολιτική
Στη Σάμο, σε έναν χώρο με θέα τη Μεσόγειο, διεθνείς καλλιτέχνες αναδεικνύουν με τα έργα τους την προσφυγική κρίση, τις επιπτώσεις του τουρισμού, τη ρύπανση, αλλά και την καταστροφή των καϊκιών στη χώρα μας,...
Ηλιος, θάλασσα και γεωπολιτική
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο Τάκις μαγνητίζει το Λονδίνο
Ο Τάκις, γλύπτης και εφευρέτης μαζί, «μάγος» του μαγνητισμού, του φωτός και του ήχου, από τις πρωτοποριακές φωνές στην Ευρώπη, σαγηνεύει το βρετανικό κοινό με την έκθεση που απλώς έχει το όνομά του: «Τakis».
Ο Τάκις μαγνητίζει το Λονδίνο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
50 πορτρέτα του Σεζάν... περιοδεύουν
Ο Πικάσο κι ο Ματίς συνήθιζαν να λένε ότι υπήρξε ο μεγαλύτερός τους δάσκαλος. Οι κυβιστές γνωρίζουν πως με τα καθαρά γεωμετρικά στοιχεία του τούς έστρωσε τον δρόμο. Κι οι αβανγκάρντ καλλιτέχνες πίνουν νερό στο...
50 πορτρέτα του Σεζάν... περιοδεύουν
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Επόμενη στάση: Θεσσαλονίκη
Μια εικαστική «Στάση» όχι για εντυπωσιασμό, αλλά με αναστοχασμό για το παρόν που μας οδηγεί στο μέλλον. Από τα ιστορικά έργα του Γιάννη Κουνέλλη, τα πολιτικά του Χαρούν Φαρόκι μέχρι τις ρομποτικές εφευρέσεις...
Επόμενη στάση: Θεσσαλονίκη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Περπατώντας στην «έρημη χώρα»
Ο γνωστός φωτογράφος επιστρέφει στο Μάτι, στον καμένο πλέον τόπο της παιδικής του ηλικίας, και διασώζει με τον φακό του σκιές αγαπημένων απόντων και σπαράγματα οικείων αντικειμένων
Περπατώντας στην «έρημη χώρα»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ζωγραφίζοντας με την αθωότητα ενός αναγνώστη
Ο αέναος κύκλος του Γιάννη Ψυχοπαίδη με την ποίηση και τους ποιητές είναι ένα σύμπαν με χρώματα και κορμιά, στίχους μέσα στα έργα, πρόσωπα, λέξεις, ασπρόμαυρα χαρακτικά, απέραντο γαλάζιο, συρματοπλέγματα,...
Ζωγραφίζοντας με την αθωότητα ενός αναγνώστη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας