Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Λεφτά από την περιφέρεια, γκρίνια από τους αρχιτέκτονες
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Λεφτά από την περιφέρεια, γκρίνια από τους αρχιτέκτονες

  • A-
  • A+
Υπογράφηκε η προγραμματική σύμβαση που σηματοδοτεί την εκταμίευση 4,6 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ προκειμένου να προχωρήσουν τα έργα και η νέα, σύγχρονη Πινακοθήκη να ανοίξει τις πύλες της το 2020. Εκτός κι αν δημιουργήσουν πρόβλημα οι πρόσφατες αρχιτεκτονικές διαφωνίες για τη μουσειογραφική μελέτη.

Με τονωτική «ένεση» 4,6 εκατ. ευρώ, που εξασφάλισε η Περιφέρεια Αττικής, μπαίνουν στο τελικό στάδιο τα έργα στο κτιριακό συγκρότημα της Εθνικής Πινακοθήκης. Η διαχρονική «κιβωτός της τέχνης», που διαθέτει περισσότερα από 20.000 σπουδαία έργα και έκλεισε στις αρχές του 2013 για να ανακαινιστεί, προβλέπεται να ανοίξει και πάλι τις πύλες της στο κοινό το καλοκαίρι του 2020. Την προγραμματική σύμβαση, που σηματοδοτεί την εκταμίευση των κονδυλίων από το ΕΣΠΑ, συνυπέγραψαν η περιφερειάρχης Ρένα Δούρου, η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού Μαρία Βλαζάκη και η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου, Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα.

Το υφιστάμενο κτίριο των 9.720 τετραγωνικών ενισχύεται με επιπλέον 11.000 τετραγωνικά, που θα του επιτρέψουν να αυξήσει τους εκθεσιακούς χώρους αλλά και τις υπόλοιπες υποδομές που είναι απαραίτητες σε μια σύγχρονη Πινακοθήκη. Με τον υπερδιπλασιασμό της επιφάνειάς του αποκτά πρόσθετους εκθεσιακούς χώρους 2.230 τετραγωνικών, σύγχρονες αποθήκες έργων τέχνης 1.645 τετραγωνικών, αμφιθέατρο 350 θέσεων, χώρους εκπαιδευτικών προγραμμάτων, αίθουσα υποδοχής η οποία, εκτός από το εκδοτήριο εισιτηρίων και το βεστιάριο, θα διαθέτει μεγάλο πωλητήριο και σαλόνι ψηφιακής πληροφόρησης.

Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου

Θα έχει επίσης επαρκείς και τέλεια εξοπλισμένους χώρους για τα σύγχρονα εργαστήρια συντήρησης, γραφεία διοίκησης, βιβλιοθήκη που αναπτύσσεται σε δύο ορόφους, δύο καφέ-εστιατόρια, ράμπες κυκλοφορίας των επισκεπτών, πρόσβαση σε ΑμεΑ, τα απαραίτητα ασανσέρ και κλιμακοστάσια.

Το αρχικό κτίριο της Εθνικής Πινακοθήκης, που αναπτύσσεται ανάμεσα στη Β. Κωνσταντίνου και τη Μιχαλακοπούλου, αποτελεί χαρακτηριστικό έργο του μοντέρνου κινήματος. Σχεδιάστηκε από τους σπουδαίους αρχιτέκτονες και πανεπιστημιακούς καθηγητές Παύλο Μυλωνά, Δημήτρη Φατούρο και Νικόλαο Μουτσόπουλο, από τους οποίους ο τελευταίος αποχώρησε αργότερα. Θεμελιώθηκε το 1964, αλλά ολοκληρώθηκε και εγκαινιάστηκε το 1976. Πέρα από την αρχιτεκτονική του αξία, για την οποία συγκαταλέγεται ανάμεσα στα 100 σπουδαιότερα κτίρια που κατασκευάστηκαν στην Ελλάδα στον 20ό αιώνα, ξεχωρίζει για την πρωτοποριακή χρήση του μπετόν.

ΕUROKINISSI ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

Η προσθήκη ορόφου στην πτέρυγα προς τη Μιχαλακοπούλου είχε προβλεφθεί από την αρχική μελέτη. Τα σχέδια όμως εγκρίθηκαν το 2006 και οι εργασίες κατασκευής ξεκίνησαν στα τέλη του 2014. Το υπουργείο Πολιτισμού έχει διαθέσει 31 εκατ. ευρώ, ενώ η δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος ανέρχεται σε 13 εκατ. ευρώ. Τα 4,6 εκατ. που εξασφάλισε η Περιφέρεια Αττικής θα διατεθούν για την υλοποίηση της μουσειογραφικής μελέτης, το πιο σημαντικό βήμα για την επαναλειτουργία της Εθνικής Πινακοθήκης. Το νέο στίγμα της θα δίνει το μνημειακών διαστάσεων έργο του Παναγιώτη Τέτση «Λαϊκή Αγορά» που θα κυριαρχεί στην αίθουσα υποδοχής.

Η μουσειογραφική μελέτη, που είχε ανατεθεί το 2016 στον αρχιτέκτονα Γιώργο Παρμενίδη και έχει εγκριθεί ομόφωνα από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων, φαίνεται όμως ότι θα προκαλέσει νέες... αναταράξεις στην εξέλιξη των έργων. Με επιστολή τους προς το υπουργείο Πολιτισμού, τη διοίκηση της Εθνικής Πινακοθήκης και το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, το γραφείο Γραμματόπουλου-Πανουσάκη, το οποίο το 2008 είχε αναλάβει την αρχιτεκτονική μελέτη, κάνει λόγο για «ανορθόδοξες και επιζήμιες για το έργο ενέργειες».

Αναφέρει ότι η μουσειογραφική προμελέτη έγινε με τη συναίνεση του αρχιτεκτονικού γραφείου, προσθέτει όμως ότι υπήρξαν προβλήματα συνεργασίας κατά την εκπόνηση της οριστικής μελέτης, η οποία υποβλήθηκε σε δύο φάσεις. Σύμφωνα με το αρχιτεκτονικό γραφείο, στην πρώτη φάση της υπήρξε συνεργασία με τον Γ. Παρμενίδη, αλλά ο τελευταίος φέρεται να προχώρησε μόνος του στο επόμενο βήμα.

Η μελέτη εφαρμογής εγκρίθηκε πριν από έναν χρόνο, αλλά στην επιστολή αναφέρεται ότι εκπονήθηκε «ερήμην ημών» και προσθέτει: «Επέφερε πληθώρα μεταβολών της αρχιτεκτονικής μας μελέτης (2009), τόσο στην εσωτερική όσο και στην εξωτερική μορφή και διάταξη του κτιριακού συγκροτήματος, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα αισθητικής, τεχνικής και λειτουργικής αρτιότητας». Με αυτά τα δεδομένα, το γραφείο Γραμματόπουλου-Πανουσάκη τάσσεται υπέρ της εκπόνησης νέας μουσειογραφικής μελέτης, για την οποία σημειώνει ότι «οφείλει να έχει ως μόνο και αποκλειστικό αντικείμενο την οργάνωση του τρόπου έκθεσης των εικαστικών έργων».

Η «Εφ.Συν.» επικοινώνησε με το υπουργείο Πολιτισμού και οι αρμόδιοι επιβεβαίωσαν ότι έχουν γίνει κάποιες αλλαγές, για τις οποίες όμως αναφέρουν πως ήταν επιβεβλημένες για λόγους ασφάλειας των σπουδαίων εκθεμάτων και από τις τεχνολογικές εξελίξεις που έχουν σημειωθεί στη δωδεκαετία που έχει περάσει από την ολοκλήρωση και έγκριση των αρχιτεκτονικών μελετών. Πρόσθεσαν επίσης ότι θα δοθεί αναλυτική απάντηση σε όλα τα τεχνικά θέματα που θέτει με την επιστολή του το αρχιτεκτονικό γραφείο.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η Art Athina σε νέα τροχιά
Ανανεωμένη, με νέα πρόσωπα και ολοκαίνουργιες προτάσεις η Art Athina, η μεγαλύτερη ετήσια εικαστική διοργάνωση στην Ελλάδα, δίνει ραντεβού με το φιλότεχνο κοινό για 22η χρονιά. Η διοργάνωση θα φιλοξενηθεί...
Η Art Athina σε νέα τροχιά
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η Ντόρα Μάαρ έξω από τη σκιά του Πικάσο
Το παρισινό μουσείο με μια μεγάλη αναδρομική προβάλλει όπως ακριβώς της αξίζει τη σπουδαία σουρεαλίστρια φωτογράφο και ζωγράφο, μούσα του κορυφαίου Ισπανού καλλιτέχνη, η οποία μετά τον χωρισμό τους αποσύρθηκε...
Η Ντόρα Μάαρ έξω από τη σκιά του Πικάσο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
100 χρόνια Bauhaus
Ο καθηγητής του Πολυτεχνείου Σταύρος Σταυρίδης και ο ακτιβιστής αρχιτέκτονας Φλόριαν Kολ εξηγούν γιατί είναι τόσο επίκαιρο σήμερα το κίνημα που πάντρεψε την αρχιτεκτονική με τις τέχνες, σε πνεύμα...
100 χρόνια Bauhaus
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Μεταφέροντας το τοπίο στο δομημένο περιβάλλον
Το Μουσείο Μαστίχας στη Χίο, ένα ξενοδοχείο με θέα στη θάλασσα, μία ιδιαίτερη εξοχική κατοικία στην Τζια, μία μελέτη από ελληνικά χέρια στη Νορβηγία και άλλη μία για διαμόρφωση παραλίας στα Δωδεκάνησα, που...
Μεταφέροντας το τοπίο στο δομημένο περιβάλλον
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Νέοι αρχιτέκτονες χωρίς σύνορα
Κοινωνικό πρόσημο και οικολογικές ευαισθησίες είναι ο κοινός παρονομαστής των πέντε έργων που θα διεκδικήσουν το βραβείο στα ευρωπαϊκά «Οσκαρ» αρχιτεκτονικής, που συνδιοργανώνουν ανά διετία η Ε.Ε. και το...
Νέοι αρχιτέκτονες χωρίς σύνορα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η αρχιτεκτονική μιας στεγνής εποχής
Δεκαετίες τώρα, δημιουργούμε ένα αλλοπρόσαλλο περιβάλλον, που μοιάζει με κακόγουστο σκηνικό χολιγουντιανής σαπουνόπερας. Χτίζουμε, δυστυχώς, μια αρχιτεκτονική του περιττού και όχι του αναγκαίου και του...
Η αρχιτεκτονική μιας στεγνής εποχής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας