Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στα ίχνη του Γαλάζιου Καβαλάρη

Φραντς Μαρκ, «The Dream [Der Traum]», 1912

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Στα ίχνη του Γαλάζιου Καβαλάρη

  • A-
  • A+
Musée de l'Orangerie: Φραντς Μαρκ (1880-1916) και Αουγκουστ Μάκε (1887-1914). Ενα εικαστικό αφιέρωμα στους δύο πρωτοπόρους ζωγράφους του γνωστού καλλιτεχνικού κινήματος της Γερμανίας, λάτρεις της αρμονίας των χρωμάτων, οι οποίοι έχασαν τη ζωή τους στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο

Το Musée de l'Orangerie παρουσιάζει μια εξαιρετική έκθεση για δύο πρωτοπόρους Γερμανούς ζωγράφους. Τους Φραντς Μαρκ (1880-1916) και Αουγκουστ Μάκε (1887-1914), τους δύο βασικούς καλλιτέχνες του κινήματος του εξπρεσιονισμού. Εκτίθενται περισσότερα από 100 έργα, εκ των οποίων τα πιο πολλά έρχονται για πρώτη φορά στη Γαλλία και μας ταξιδεύουν στα ίχνη του Γαλάζιου Καβαλάρη, αφήνοντας τη φαντασία μας ελεύθερη να καλπάσει και να απολαύσει άφοβα μια απόλυτα τολμηρή, εξωστρεφή χρωματική παλέτα.

Λάδια σε καμβά, λιθογραφίες, ξυλογραφίες και εκδόσεις εμπλουτίζουν την έκθεση, η οποία θα διαρκέσει μέχρι τις 17 Ιουνίου. Πρόκειται για μια ανίχνευση στην ιστορία της ζωγραφικής και στα μονοπάτια που ακολούθησαν οι προγενέστεροί τους, μέσω των διαφόρων ρευμάτων για να φτάσουν οι ίδιοι στον εξπρεσιονισμό, με ιδιαίτερη ακρίβεια και διαύγεια. Μοιάζει να έβλεπαν ξεκάθαρα έναν στόχο, έχοντας την προαίσθηση πως το ένστικτό τους τους οδηγεί σε έναν δρόμο αληθινά γενναιόδωρο, αλλά κυρίως πιο απελευθερωμένο.

Ο μετα-ιμπρεσιονισμός, ο φοβισμός, ο κυβισμός, ο ορφισμός, ο ραγιονισμός, ο ιταλικός φουτουρισμός, ο Σεζάν, ο Βαν Γκογκ, ο Γκογκέν, ο Καντίνσκι και ο Ντελονέ ήταν οι βαθύτερες επιρροές τους. Παρ' όλα αυτά, οι ιδέες, οι συνθέσεις, οι φόρμες, οι γραφές, όλα μαρτυρούν ένα ξεκαθάρισμα, αλλά ταυτόχρονα και ένα ξετύλιγμα του κουβαριού. Επιδέξιοι είναι επίσης και οι πειραματισμοί τους με την αφαίρεση…

Αουγκουστ Μάκε, «Zoological Garden», 1912

Οι δύο καλλιτέχνες γνωρίστηκαν στο Μόναχο το 1910 και τους συνέδεσε το πάθος για τη ζωγραφική και η μεταξύ τους στενή φιλία διήρκεσε για όλη τους τη σύντομη ζωή. Συχνά ζωγράφιζαν σε ανοιχτούς χώρους και ικανοποιούσαν την ίδια πνευματική έλξη προς την απεικόνιση της φύσης και των τοπίων. Βλέπουμε στην έκθεση το εντυπωσιακό έργο του Μαρκ, «H Τίγρης» με περίσσια εκφραστικότητα και απλά χρωματικά επίπεδα και το περίφημο έργο «Μορφές που μάχονται», αγγίζοντας τα όρια του αφηρημένου εξπρεσιονισμού…

Το 1911 ο Φραντς Μαρκ γνωρίζεται με τον Βασίλι Καντίνσκι και δημιουργούν το πιο γνωστό καλλιτεχνικό κίνημα της Γερμανίας μέχρι και τις μέρες μας, τον Γαλάζιο Καβαλάρη. Είναι συνώνυμο ενός πίνακα τον οποίο δημιούργησε ο Kαντίνσκι αρκετά νωρίτερα το 1903, στην ιδιαίτερη αγάπη του για το γαλάζιο χρώμα, μια που για αυτόν το μπλε συμβόλιζε την έννοια της πνευματικότητας και το άλογο ήταν αγαπημένο θέμα στη ζωγραφική, κυρίως του Μαρκ. Στην ομάδα συμμετείχαν αρκετοί καλλιτέχνες με όχι και τόσο ενιαία εικαστική προσέγγιση, όμως κατάφεραν από κοινού να εκφράσουν προσωπικές αλήθειες, με στόχο την προαγωγή της σύγχρονης τέχνης, τη σύνδεση μεταξύ των εικαστικών τεχνών και της μουσικής, τους πνευματικούς και συμβολικούς συσχετισμούς, την ιδιαίτερη σημασία στη ροή και την αρμονία των χρωμάτων, και κυρίως μια αυθόρμητη προσέγγιση της ζωγραφικής.

Ο Mαρκ συνεπεξεργάζεται με τον Kαντίνσκι το Ημερολόγιο Γαλάζιος Καβαλάρης, έναν τόμος Αλμανάκ (Almanach Der Blaue Reiter) στο οποίο συνυπάρχουν 140 αναπαραγωγές έργων και 14 άρθρα, δοκίμια και ποιήματα των καλλιτεχνών. Είχε έναν αντισυμβατικό εικαστικό προσανατολισμό με πριμιτιβιστική, λαϊκή και παιδική τέχνη, με έργα από τον Νότιο Ειρηνικό και την Αφρική, ιαπωνικές ζωγραφιές, μεσαιωνικές γερμανικές ξυλογραφίες και γλυπτά, αιγυπτιακές μαριονέτες, ρωσική λαϊκή τέχνη και βαυαρικά θρησκευτικά εικαστικά θέματα.

Τυπώθηκε σε 1.100 αντίτυπα και ενώ είχαν ξεκινήσει να δουλεύουν πάνω και στον δεύτερο τόμο που ήθελαν να εκδώσουν, η αρχή του Α' Παγκοσμίου Πολέμου διακόπτει τα σχέδιά τους… Παράλληλα ο Μάκε είχε συγκεντρώσει τα εθνογραφικά εικαστικά στοιχεία που τον ενδιέφεραν και έγραψε ένα δοκίμιο με τίτλο «Μάσκες», ενώ έπαιξε ιδιαίτερα ενεργό ρόλο στον συντονισμό των διεθνών εκθέσεων, όπως το Sonderbund στην Κολονία το 1912 και το πρώτο φθινοπωρινό σαλόνι στο Βερολίνο το 1913. Οι δύο συνοδοιπόροι προσπαθούν να κάνουν γνωστό το έργο της ομάδας, προβάλλοντας μια πιο ποιητική σχέση μεταξύ του ανθρώπου και της φύσης και την απομάκρυνσή του από τον σύγχρονο βιομηχανικό κόσμο.

Ιδιαίτερα σημαντικό είναι και το ταξίδι που πραγματοποίησε ο Mάκε, το 1914, μαζί με τον Πάουλ Κλέε (έπαιξε και αυτός ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στη δημιουργία του Γαλάζιου Καβαλάρη) και τον Λουί Μουαγέ στην Τυνησία, κάτι που τον έκανε να μαλακώσει τη χρωματική παλέτα του, επηρεασμένος από το φως της Μεσογείου και να δημιουργήσει έργα, αληθινά αριστουργήματα σε χαρτί με ακουαρέλες. Ομως μερικούς μήνες αργότερα ο Mάκε στάλθηκε στο δυτικό μέτωπο, στην πρώτη γραμμή του πολέμου και σκοτώθηκε σε ηλικία 27 ετών. Ο τελευταίος του πίνακας μπορεί να σκεφτεί κανείς πως ήταν προφητικός, μια και είχε τον τίτλο «Αποχαιρετισμός». Ενώ ο Mαρκ, δύο χρόνια αργότερα, σκοτώθηκε κι αυτός στον πόλεμο, στο Βερντέν, στα 36 του χρόνια.

Οι δύο καλλιτέχνες άφησαν πίσω τους εμβληματικά έργα για το κίνημα του εξπρεσιονισμού και η συγκεκριμένη έκθεση είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα για τους λάτρεις της ιστορίας των τεχνών.

*Χαράκτης-εικαστικός που ζει και εργάζεται στο Παρίσι.

MEDIA
Ενιαίο μέτωπο όλων των εργαζομένων στα ΜΜΕ εν όψει του ΣτΕ
Την ενιαία γραμμή και το συντονισμό όλων των εργαζομένων στα Μέσα Ενημέρωσης διατράνωσαν οι εκπρόσωποι όλων των Ενώσεων ΜΜΕ και των αυτοδιαχειριζόμενων Ταμείων τους σε σύσκεψη που έγινε στον ΕΔΟΕΑΠ.
Ενιαίο μέτωπο όλων των εργαζομένων στα ΜΜΕ εν όψει του ΣτΕ
ART - ΝΕΑ
Εντεκα αφορμές για να πάμε στο Φεστιβάλ Ανδρου
Εντεκα παραγωγές, έντεκα αφορμές για να πάμε φέτος στο 5ο Φεστιβάλ Ανδρου, που οργανώνεται από τις 31 Ιουλίου έως τις 20 Αυγούστου, από την ΑΜΚΕ «Φίλοι Φεστιβάλ Ανδρου», με καλλιτεχνικό διευθυντή τον σκηνοθέτη...
Εντεκα αφορμές για να πάμε στο Φεστιβάλ Ανδρου
ART - ΝΕΑ
«Θεϊκός διάλογος» μεταξύ Πικάσο και αρχαιότητας στο Κυκλαδικής Τέχνης
Μια σπάνια και πρωτότυπη έκθεση, με τίτλο «Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός» διοργανώνεται από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης από τις 20 Ιουνίου 2019 έως τις 20 Οκτωβρίου 2019. Περιλαμβάνει κεραμικά και...
«Θεϊκός διάλογος» μεταξύ Πικάσο και αρχαιότητας στο Κυκλαδικής Τέχνης
MEDIA
Ευρώπη και ΗΠΑ προειδοποιούν τον Ερντογάν - Ανυποχώρητη η Άγκυρα
Αρωμα Βενιζέλου και ΛΑΟΣ στα ψηφοδέλτια της Ν.Δ. - Κλιμακώνεται ο πόλεμος νεύρων μεταξύ Ουάσινγκτον και Τεχεράνης / Ανήλικοι πρόσφυγες στις μυλόπετρες / Δίκη Χρυσής Αυγής: Το τάγμα της Νίκαιας στο εδώλιο.
Ευρώπη και ΗΠΑ προειδοποιούν τον Ερντογάν - Ανυποχώρητη η Άγκυρα
ΘΕΑΤΡΟ
Ενα μεγάλο γλέντι στη Μικρή Επίδαυρο
Μια ανάσα πριν από τις βουλευτικές εκλογές, στις 5 και 6 Ιουλίου, ένα γαμήλιο τραπέζι στρώνεται στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου, σε μια παράσταση που αποτυπώνει τη διαδικασία της μετάβασης της εξουσίας...
Ενα μεγάλο γλέντι στη Μικρή Επίδαυρο
ART - ΝΕΑ
Ασκούμενοι βιβλιοθηκονόμοι «σώζουν» τη Βιβλιοθήκη
Από χθες η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος στη νέα της έδρα, στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, λειτουργεί με διευρυμένο ωράριο, έτσι, δηλαδή, όπως της αρμόζει. Δεν κλείνει τις πόρτες της στις 2 το...
Ασκούμενοι βιβλιοθηκονόμοι «σώζουν» τη Βιβλιοθήκη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας