Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ερωτικά γυμνά με έμπνευση Μπουκόφσκι

Renaud Brann, «Le sommeil de Zeus», 2016

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ερωτικά γυμνά με έμπνευση Μπουκόφσκι

  • A-
  • A+
Το γυναικείο σώμα προσεγγίζουν 38 γνωστοί Ευρωπαίοι καλλιτέχνες, ο καθένας με τον δικό του τρόπο, από τον ρεαλισμό ώς την αφαίρεση, από λογοτεχνικές αναφορές μέχρι προσωπικές εμπειρίες.

Φανατικός αναγνώστης και θαυμαστής του Τσαρλς Μπουκόφσκι, ο συλλέκτης Βλάσης Φρυσίρας, διαβάζοντας την ποιητική συλλογή του με τίτλο «Η αγάπη είναι ένας σκύλος από την κόλαση» («Love is a Dog from Hell»), άρχισε να συνθέτει στο μυαλό μου το τελευταίο μέρος της τριλογίας εκθέσεων με θέμα το γυμνό, την οποία είχε ξεκινήσει το 2010. Ετσι, ζήτησε από 38 καλλιτέχνες από την Ελλάδα και άλλες χώρες της Ευρώπης να ζωγραφίσουν ένα ή περισσότερα έργα με θέμα το ερωτικό γυναικείο γυμνό και έτσι 92 εκπληκτικά ερωτικά γυμνά φιλοξενούνται σήμερα στο Μουσείο Φρυσίρα.

Ο Τσαρλς Μπουκόφσκι ύµνησε το γυναικείο σώµα σε όλο το συγγραφικό του έργο και προσέγγισε τις ερωτικές σχέσεις των ανθρώπων µέσα από ένα πρίσµα πάθους και τρέλας. Αντλώντας έµπνευση από τον τρόπο σκέψης του, η έκθεση αυτή επιδιώκει να αναδείξει όλο το φάσµα του ερωτισµού της γυναικείας σάρκας.

Το σώµα της γυναίκας, ως αντικείµενο του πόθου, απασχολούσε ανέκαθεν την τέχνη και έχει απεικονιστεί µε όλους τους πιθανούς τρόπους σε κάθε εποχή. Στην έκθεση στο Μουσείο Φρυσίρα οι δημιουργοί πραγµατεύονται το θέµα του γυναικείου ερωτικού γυµνού, ο καθένας µε τον δικό του µοναδικό τρόπο. Από τον ρεαλισµό έως την αφαίρεση και από τις πιο σύγχρονες εκφάνσεις µέχρι τις πιο προσωπικές µαρτυρίες.

Μουσείο Φρυσίρα

Εκθέτουν οι: Axente Teodora, De Heart Shahin, Fambris Georgia, Głowacka Viola, Guiñazu Cristina Ruiz, Haack Simone, Książek Bogumił, Léglise Frédéric, Pasieka Simon, Renaud Brann, Shi Xiang, Szczekan Ewa, Ungureanu Mirela, Wnęk Grzegorz, Αδάµ Χριστίνα, Αντωνόπουλος Γιάννης, Βαβυλουσάκης Κω/νος, Βαλσαµάκη Χρύσα, Βερούκας Αλέξης, Γιαννακάκη Μαρία, Ζιώγας Γιάννης, Καπεζάνου Στέλλα, Καστώρη Κάλλη, Κροντήρη Αφροδίτη, Μαράτος Ανδρέας, Μιχαηλίδης Χρίστος, Μπαχάρας Νικήτας, Μποβιάτσου Λαµπρινή, Μπουρίτσα Δήµητρα, Μωραΐτη Ελένη, Νταούλας Κων/νος, Παπαβασιλείου Χριστίνα, Παπαδηµητρίου Νίκος, Σπυρόπουλος Γιώργος, Σταµατιάδη Ντανιέλα, Τελιγιορίδου Ισµήνη, Tσάκνη Δέσποινα, Τσώλης Κώστας.

Ντανιέλα Σταµατιάδη, «Saints #13», 2018-2019

Η Αμάντα Μιχαλοπούλου εμπλουτίζει με ένα κείμενο το λεύκωμα που συνοδεύει την έκθεση. Εχει τίτλο «Η εκδρομή των κοριτσιών που χάθηκαν» (αναφορά στο ομότιτλο διήγημα της Αννα Ζέγκερς) και περιγράφει την προσωπική της αίσθηση για το γυμνό σώμα της γυναίκας, καταλήγοντας:

«Τα γυναικεία σώματα είναι εγγυήσεις ζωής: το πρωτονιώσαμε στην εγκυμοσύνη και μετά, όταν γεννήσαμε. Παρατηρήσαμε στις κόρες μας τα στάδια ανάπτυξης που αποσιωπήσαμε, την έκρηξη των ορμονών, τη θηλυκότητα σε όλο της το μεγαλείο. Στο μεταξύ, τα δικά μας σώματα άρχισαν να πάσχουν και να ωριμάζουν επικίνδυνα. Κάποιες από εμάς αρρώστησαν, εγχειρίστηκαν, έχασαν έναν μαστό ή και δύο, άρχισαν οι υστερεκτομές.

Χρύσα Βαλσαµάκη, «Supporting poetry», 2019

Στον καθρέφτη άρχισε να αντικατοπτρίζεται το σώμα της μητέρας μας: η κυτταρίτιδα, η κοιλιά, οι πρώτες ζάρες στον λαιμό και στο εσωτερικό της μασχάλης. Το ρίξαμε στην Ananda Balasana, τη στάση του ευτυχισμένου μωρού. Ομως δεν παλιμπαιδίζουμε. Μεγαλώνουμε τις κόρες μας, τις κρυφοκοιτάζουμε όταν ντύνονται, θαυμάζουμε το σφιχτό τσιτωμένο δέρμα. Ετσι ήμουν κι εγώ, λέμε.

»Η ελληνική κρίση συνέπεσε με την κρίση μέσης ηλικίας. Αλλες από εμάς την έβγαζαν σε φτηνά γυμναστήρια με συνδρομή 150 ευρώ τον χρόνο. Οι πιο τυχερές έκαναν spinning στο Holmes Place και οι πιο άτυχες χτυπούσαν το κεφάλι τους στον τοίχο με ιδρωμένα νυχτικά και ταχυκαρδίες. Αλλες χώρισαν, άλλες βρήκαν εραστή, άλλες τρώνε σοκολατάκια και παχαίνουν. Εγώ εκείνα τα χρόνια έγραψα ένα μυθιστόρημα, “Τη Γυναίκα του Θεού”. Η πρωταγωνίστρια τραβιόταν στο δάσος με τα Αγρίμια, τα έβαζε με τον άντρα της τον Θεό κι έγραφε κρυφά από Εκείνον, παραχώνοντας κάθε βράδυ το μολύβι στον κόλπο της σαν ταμπόν. Ηταν μια κάποια πρόοδος: ο κόλπος όχι ως φυλακή πια αλλά ως θησαυροφυλάκιο εσωστρέφειας.

»Δεν ξέρουμε τι γίνεται στην προεμμηνόπαυση. Πώς μεγαλώνει κανείς, πώς συμφιλιώνεται με το σώμα. Πρώτα ζεις, μετά μαθαίνεις. Πίσω οι ώμοι, συμβουλεύουν τα περιοδικά ευζωίας. Περπατάτε στητά. Σήμερα κάνουμε HIIT, διαλειμματική προπόνηση υψηλής έντασης κι όταν αρχίσουν οι μυϊκοί πόνοι, το ρίχνουμε στο πιλάτες. Αλλά κουβαλάμε μέσα μας τα κορίτσια που υπήρξαμε, τις παλιές φωτογραφίες μας με μαγιό. Την εκδρομή των κοριτσιών που χάθηκαν. Αλλωστε δεν χάθηκαν. Σκιρτούν και ξυπνάνε στην πρώτη ευκαιρία».


ΙNFO: Μουσείο Φρυσίρα, Μονής Αστερίου 3 & 7, Πλάκα, τηλ.: 210 3234678. Μέχρι το τέλος του 2019.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα
«Αρωμα γυναίκας στην ελληνική ζωγραφική» είναι ο τίτλος της έκθεσης στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη. Ογδόντα πέντε εξαίρετοι πίνακες της νεοελληνικής ζωγραφικής...
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
Θεαματικές σκηνές από ιστορικές ναυμαχίες, εντυπωσιακές πυρπολήσεις, φουρτου­νιασμένες θάλασσες αλλά και ειδυλλιακά λιμάνια. Η έκθεση στο Ιδρυμα Θεοχαράκη φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον «πατέρα της ελληνικής...
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
Η έκθεση του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή «Με τα χρώματα του λόγου και τον λόγο των χρωμάτων» αποκαλύπτει μέσα από έργα τέχνης και ποίηση τον πληθωρικό και αινιγματικό κόσμο του πρωτοποριακού...
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα πλαστά που έγιναν... αυθεντικά
To πρόβλημα των πλαστών έργων τέχνης, παγκόσμιο όσο και ελληνικό, τρομοκρατεί κάθε καλλιτέχνη, συλλέκτη, γκαλερίστα, διευθυντή μουσείου. Ο Γιώργος Οράτης, συλλέκτης και ιδιοκτήτης της γκαλερί The Pulse, στο...
Τα πλαστά που έγιναν... αυθεντικά
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Selfies με τον Αϊ Γουέι Γουέι
To πρώτο που έκανε ο δημοφιλής Κινέζος εικαστικός ήταν να φωτογραφίσει τον εαυτό του μπροστά σε ένα τεράστιο ειδώλιο, το οποίο δημιούργησε ειδικά για την έκθεση. Είδαμε όμως κι άλλα εντυπωσιακά έργα, που...
Selfies με τον Αϊ Γουέι Γουέι
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Από την αγκαλιά της Αφροδίτης στην Κόλαση του Δάντη
Οι επισκέπτες θα δουν στο V&A ορισμένους εμβληματικούς πίνακες όπου πρωταγωνιστούν οι αισθησιακές, μυθικές γυναίκες του Μποτιτσέλι όπως «Η Γέννηση της Αφροδίτης», «Αφροδίτη και Αρης», «Ανοιξη», «Παλλάς και...
Από την αγκαλιά της Αφροδίτης στην Κόλαση του Δάντη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας