Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ελληνική «απόβαση» στη Βενετία

Η γυάλινη εγκατάσταση του Πάνου Χαραλάμπους στο ελληνικό περίπτερο

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ελληνική «απόβαση» στη Βενετία

  • A-
  • A+
Τέχνη σε «ενδιαφέροντες καιρούς», με έντονη ελληνική παρουσία. Χ. Επαμεινώνδα και Α. Λόλης στην κεντρική έκθεση, Ξαγοράρης-Στεφανή-Χαραλάμπους στο ελληνικό περίπτερο, Στ. Κόης στο ιταλικό, η Κατ. Γρέγου επιμελείται το κροατικό και μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για τον Γ. Κουνέλλη από το Fondazione Prada.

«May you live in interesting times»... Μακάρι να ζήσεις σε ενδιαφέρουσα εποχή. Mε έμπνευση από μια έκφραση που χρησιμοποιούν οι Κινέζοι, ευχή και κατάρα μαζί, για να περιγράψουν καιρούς αβεβαιότητας, κρίσης, αναταραχής, δηλαδή μια εξαιρετικά «ενδιαφέρουσα» εποχή σαν αυτή που διανύουμε τώρα, η 58η Μπιενάλε Βενετίας ανοίγει τις πύλες με προεγκαίνια από τις 8 Μαΐου.

Μεγάλο αφιέρωμα στον Γιάννη Κουνέλλη από το Fondazione Prada

Με 70 καλλιτέχνες, όλοι εν ζωή, στην κεντρική της έκθεση στους χώρους της Arsenale και στο Κεντρικό Περίπτερο στα Giardini με 90 εθνικές συμμετοχές, με πολλή ζωγραφική εκτός από βίντεο, εγκαταστάσεις και ψηφιακά έργα, κοσμοπολίτικη, παγκοσμιοποιημένη και πολιτικοποιημένη, η φετινή διοργάνωση αναμένεται εξαιρετικά ενδιαφέρουσα. Για μας και για έναν πρόσθετο λόγο, την έντονη ελληνική παρουσία.

58η Μπιενάλε (11 Μαΐου – 24 Νοεμβρίου)

Η έκθεση «May you live in interesting times» θα περιλαμβάνει έργα τέχνης «που αντικατοπτρίζουν τις επισφαλείς πτυχές της ύπαρξης σήμερα», την αμφισβήτηση «σε βασικές παραδόσεις, θεσμούς και σχέσεις της “μεταπολεμικής τάξης”», όπως λέει ο διευθυντής της Μπιενάλε Ralf Rugoff. «Αλλά ας αναγνωρίσουμε από την αρχή ότι η τέχνη δεν ασκεί τις δυνάμεις της στον τομέα της πολιτικής.

Η τέχνη δεν μπορεί, για παράδειγμα, να εμποδίσει την άνοδο των εθνικιστικών κινημάτων και των αυταρχικών κυβερνήσεων σε διάφορα μέρη του κόσμου, ούτε μπορεί να ανακουφίσει την τραγική μοίρα των εκτοπισθέντων λαών σε όλο τον κόσμο. Αλλά με έμμεσο τρόπο, ίσως η τέχνη μπορεί να αποτελέσει ένα είδος οδηγού για το πώς να βιώνεις και να σκέφτεσαι σε “ενδιαφέροντες καιρούς”».

Ο ίδιος για την κεντρική έκθεση έχει επιλέξει δύο διεθνείς μας καλλιτέχνες, τη Χάριν Επαμεινώνδα από την Κύπρο η οποία ζει και εργάζεται στο Βερολίνο - μάλιστα είχε εκπροσωπήσει την Κύπρο στην 52η Μπιενάλε Βενετίας. Χρησιμοποιεί βίντεο και φιλμ, κολάζ και φωτογραφία σε μια ευρεία διαδικασία συναρμολόγησης και αποδόμησης που έχει στόχο τη δημιουργία ονειρικών καταστάσεων και μη γραμμικών αφηγήσεων.

Στην Arsenale θα βρίσκεται ο Ανδρέας Λόλης, ο γεννημένος στο Αργυρόκαστρο εικαστικός, που από το 1991 έχει εγκατασταθεί στην Ελλάδα. Μάλιστα το περασμένο φθινόπωρο είχαμε την ευκαιρία να δούμε τα έργα του στη Βρετανική Σχολή Αθηνών, πολύ ρεαλιστικά ομοιώματα «αβέβαιων, μεταβατικών και απαρατήρητων αυθεντικών αντικειμένων», όπως σκάλες, παγκάκια, κορμοί, ακόμα και σακούλες σκουπιδιών.

Στο ελληνικό περίπτερο θα δούμε τον Ζάφο Ξαγοράρη, την Εύα Στεφανή και τον Πάνο Χαραλάμπους σε αγαστή συνεργασία, στην έκθεση «Mr. Stigl», που αμφιβάλλει, παραφράζει και κάνει σουρεαλιστικά παιχνίδια πάνω στην έννοια της ταυτότητας και της Ιστορίας.

Η Κατερίνα Γρέγου επιμελείται το περίπτερο της Κροατίας

Ο Ξαγοράρης αλλοιώνει την αρχιτεκτονική του ελληνικού περιπτέρου τοποθετώντας στην είσοδο μια ανακατασκευή της πύλης του στρατοπέδου της Μακρονήσου. Η εγκατάσταση «Παραχώρηση» μας μεταφέρει στο 1948: ενώ η Ελλάδα βίωνε τον Εμφύλιο και τους τόπους εξορίας, στο περίπτερό μας στη Βενετία η Αμερικανίδα Πέγκι Γκούγκενχαϊμ έδειχνε την περίφημη συλλογή της έργων τέχνης.

Ο Χαραλάμπους στο νέο έργο του «Ενας άγριος αητός καθόταν περήφανος» ισορροπεί πάνω σε 20.000 ποτήρια, που καλύπτουν το πάτωμα του περιπτέρου, και στήνει έναν εκστατικό «υπερηχητικό» χορό στη γυάλινη εγκατάσταση. Η Στεφανή εισβάλλει με βίντεο στην καθημερινότητα μεσήλικων αντρών αλλά και μιας πρώην εργάτριας του σεξ.

Ο αρχιτέκτονας Στέλιος Κόης μαζί με τον ντιζάινερ Αλεσάντρο Γκάλο έχουν την ευθύνη του σχεδιασμού και της καλλιτεχνικής διεύθυνσης του ιταλικού περιπτέρου. Δίνουν έμφαση στο υδάτινο στοιχείο της Βενετίας και οι επισκέπτες θα έχουν την αίσθηση ότι περπατούν πάνω στο νερό, ανάμεσα σε εικαστικούς πασσάλους, σαν αυτούς που χρησιμοποιούν οι γονδολιέρηδες για να δένουν τις βάρκες τους.

Η δραστήρια Κατερίνα Γρέγου επιμελείται το κροατικό περίπτερο, όπου εκθέτει ο Igor Grubic. Το έργο του «Ιχνη εξαφάνισης σε τρεις πράξεις, 2006-2019», που εξελίσσεται εδώ και 13 χρόνια, περιλαμβάνει φωτογραφικά δοκίμια και ταινία, ενώ καταγράφει τη στροφή από τον σοσιαλισμό στον καπιταλισμό στην Κροατία και τις αλλαγές που επέφερε αυτή η μετάβαση στη στέγαση, τον αστικό ιστό, τον δημόσιο χώρο και τις κοινωνικές σχέσεις.

Oσοι βρεθούν στη Βενετία δεν πρέπει να χάσουν την έκθεση για τον Γιάννη Κουνέλλη, την πρώτη μεγάλη αναδρομική μετά τον θάνατό του (2017), που οργανώνει το Fondazione Prada, σε επιμέλεια Τζερμάνο Τσέλαντ. Εστιάζει στα έργα του πρωτοπόρου της arte povera που με «φτωχά υλικά» διερευνούν την καύση, την ελληνορωμαϊκή Ιστορία, τις μεταφυσικές διαστάσεις και τη βαρύτητα.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οταν ο Τσαρούχης έλεγε «τυπωθήτω»
Τα πρωτότυπα έργα συνομιλούν με τα «πολλαπλά» στην έκθεση που αποκαλύπτει τη σοφία και το απαράμιλλο χιούμορ του κορυφαίου ζωγράφου μας, ο οποίος 30 χρόνια μετά τον θάνατό του παραμένει «Επίκαιρος και...
Οταν ο Τσαρούχης έλεγε «τυπωθήτω»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα δυνατά χέρια του Μαντέλα
Τον Ιούλιο του 2001 ο Νοτιοαφρικανός ηγέτης Νέλσον Μαντέλα ζωγράφισε πέντε δυνατές εικόνες χεριών, απεικονίζοντας, όπως είπε, πώς ο κόσμος «ένωσε τα χέρια του πάνω από κοινωνικούς διχασμούς και εθνικά όρια...
Τα δυνατά χέρια του Μαντέλα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο Τάκις μαγνητίζει το Λονδίνο
Ο Τάκις, γλύπτης και εφευρέτης μαζί, «μάγος» του μαγνητισμού, του φωτός και του ήχου, από τις πρωτοποριακές φωνές στην Ευρώπη, σαγηνεύει το βρετανικό κοινό με την έκθεση που απλώς έχει το όνομά του: «Τakis».
Ο Τάκις μαγνητίζει το Λονδίνο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τόπος τέχνης, τόπος εξορίας
Η Μπιενάλε της Βενετίας αναμφίβολα είναι η μεγαλύτερη έκθεση σύγχρονης τέχνης στην Ευρώπη, αναδεικνύει πρωτοποριακές εικαστικές τάσεις και καταξιώνει δημιουργούς, καταγράφει τις αλλαγές σε μια...
Τόπος τέχνης, τόπος εξορίας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Η τέχνη ενεργοποιεί την κοινωνική φαντασία»
Η δραστήρια επιμελήτρια φέρνει από τη Σάμο στo Ωδείο Αθηνών την έκθεση του Ιδρύματος Schwarz «Ανατομία Πολιτικής Μελαγχολίας», όπου 24 Ελληνες και διεθνείς καλλιτέχνες και μία κολεκτίβα διερευνούν πλευρές της...
«Η τέχνη ενεργοποιεί την κοινωνική φαντασία»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Ολα είναι μυαλό και κίνηση»
Yστατος φόρος τιμής στον πρωτοποριακό, εφευρετικό καλλιτέχνη η αναδρομική έκθεση με τα περίφημα κινητικά και μαγνητικά γλυπτά του, που παρουσιάζεται τώρα στην Τate Modern, ενώ το 2020 έρχεται και στην...
«Ολα είναι μυαλό και κίνηση»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας