Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σύγχρονα γλυπτά ανάμεσα στα αρχαία

Ο βρετανός γλύπτης, Αντονι Γκόρμλεϊ

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σύγχρονα γλυπτά ανάμεσα στα αρχαία

  • A-
  • A+

Τη Δήλο θα «επαναποικίσουν» για λίγο οι 29 ανθρώπινες φιγούρες σε φυσικό μέγεθος του διεθνώς αναγνωρισμένου Βρετανού γλύπτη Αντονι Γκόρμλεϊ, στο πλαίσιο της έκθεσης «Sight». Κλασικός και ταυτόχρονα σύγχρονος, προκαλεί δέος και πλήθος συναισθημάτων με τις ανθρωπόμορφες γλυπτικές εγκαταστάσεις του, που τοποθετεί σε ανοιχτούς δημόσιους χώρους. Είναι η πρώτη φορά που ένα εικαστικό έργο μεγάλης κλίμακας φιλοξενείται στον αρχαιολογικό χώρο της Δήλου, μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco. Η μοναδικής σύλληψης εικαστική εγκατάσταση είναι προϊόν σύμπραξης του Οργανισμού ΝΕΟΝ με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, που συνεχίζουν έτσι τη συνεργασία τους η οποία ξεκίνησε το καλοκαίρι 2018 στο Κουφονήσι.

Από χθες έως τις 31 Οκτωβρίου το διεθνές κοινό θα βλέπει στη Δήλο τα γλυπτά ενός από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της εποχής μας. Οι 29 ανθρώπινες γλυπτές μορφές του Γκόρμλεϊ (ανάμεσά τους και 4 νέα έργα που δημιούργησε ειδικά για την έκθεση) «φιλοδοξούν να "αποκαταστήσουν" την ανθρώπινη παρουσία και να δημιουργήσουν ένα φυσικό μονοπάτι που οδηγεί στη μυθολογία και την ανθρώπινη δραστηριότητα του παρελθόντος της Δήλου», σημειώνουν οι διοργανωτές. Τα έργα αναπαριστούν ανθρώπινες φιγούρες σε φυσική κλίμακα σε όρθια, καθιστή ή ξαπλωτή θέση. Η τοποθέτησή τους έγινε σε διαφορετικά σημεία, ξεκινώντας από τη βραχώδη ακτή που πρωτοαντικρίζει ο επισκέπτης όπου δύο γλυπτά βρίσκονται στα ρηχά, μέχρι το εσωτερικό του Αρχαιολογικού Μουσείου. Ο επισκέπτης, με τη βοήθεια έντυπου υλικού, θα ανακαλύπτει τα σύγχρονα γλυπτά στην Αγορά των Κομπεταλιαστών, στην είσοδο του Σταδίου, στη Σκηνή του Θεάτρου, στον δρόμο προς τον λόφο του Κύνθου, μέχρι τα δωμάτια της Συνοικίας του Θεάτρου.

Την επιμέλεια έχουν η Ελίνα Κουντούρη, διευθύντρια του ΝΕΟΝ, η Iwona Blazwick, OBE, διευθύντρια της Whitechapel Gallery του Λονδίνου, και ο Δημήτρης Αθανασούλης, προϊστάμενος Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων. Ο Δημήτρης Αθανασούλης είχε πει μάλιστα (κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του θέματος στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο) ότι ο Γκόρμλεϊ μελέτησε και την παραμικρή λεπτομέρεια, ώστε τα γλυπτά του να «κατοικήσουν» σε απόλυτη αρμονία με τον αρχαιολογικό χώρο. Ο γλύπτης αισθάνθηκε δέος όταν πάτησε εκεί το πόδι του, όπως φάνηκε και στο ολιγόλεπτο βίντεο με το οποίο απευθύνθηκε στα μέλη του ΚΑΣ λέγοντας: «Η Δήλος είναι ένα μέρος όπου ένας άνθρωπος κάποτε στάθηκε και οποιοσδήποτε θα μπορούσε να σταθεί όρθιος».

Κατά τη διάρκεια της 40χρονης καριέρας του, τα γλυπτά και οι εγκαταστάσεις του 69χρονου Αντονι Γκόρμλεϊ που τοποθετούνται σε δημόσιους χώρους έχουν αμφισβητήσει τον τρόπο με τον οποίο προσλαμβάνουμε τον χώρο και το ανθρώπινο σώμα. Οι σπουδές του στην αρχαιολογία, την ανθρωπολογία και την ιστορία της τέχνης στο Trinity College του Cambridge, εξάλλου, τον εφοδίασαν με τη βαθιά κατανόηση της ποικιλίας της ανθρώπινης φύσης και της καταγωγής της.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τέχνη νεανική και ανεξάρτητη
Οκτακόσιοι ανεξάρτητοι καλλιτέχνες που δρουν ομαδικά συμμετέχουν στις 60 πλατφόρμες από 17 χώρες που φιλοξενούνται στους χώρους της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, στο πλαίσιο της διεθνούς εικαστικής έκθεσης...
Τέχνη νεανική και ανεξάρτητη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Μια άλλη «Θέαση» στη Δήλο
Ευγενής και σεμνός, ο διεθνής Βρετανός γλύπτης, που λατρεύει τις Κυκλάδες και μισεί το Brexit, μας ξενάγησε στην εικαστική εγκατάστασή του με τις 29 σιδερένιες ανθρώπινες μορφές, που βρίσκονται διάσπαρτες από...
Μια άλλη «Θέαση» στη Δήλο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Μαγική γλυπτική με κομφετί
Μια νέα γκαλερί ξεκινάει τη δραστηριότητά της στην Αθήνα με έκθεση του 89χρονου Παύλου. Ο ακαταπόνητος ζωγράφος και γλύπτης ξεκίνησε από τα Φιλιατρά, εγκαταστάθηκε στο Παρίσι και κατέκτησε όλο τον κόσμο με τα...
Μαγική γλυπτική με κομφετί
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Στο θέατρο της πολιτικής σκηνής
Η Φρύνη Μουζακίτου, ζωγράφος που έδειξε από νωρίς το ενδιαφέρον της για τις γλυπτικές φόρμες, παρουσιάζει την καινούργια της εγκατάσταση «Non est potestas super terram quae comparateur ei - Δεν υπάρχει εξουσία...
Στο θέατρο της πολιτικής σκηνής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο κόσμος του Γιώργου Λάππα σε ένα αστικό διαμέρισμα
Η γκαλερί Citronne, ταυτισμένη με τον Πόρο και τις εκθέσεις με εξαιρετικούς καλλιτέχνες της σύγχρονης τέχνης, ξεκινάει από σήμερα τη δράση της στην Αθήνα. «Η επιδίωξη είναι να επιτύχει τη σύνθεση ανάμεσα στο...
Ο κόσμος του Γιώργου Λάππα σε ένα αστικό διαμέρισμα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Μοντέρνα γλυπτά σε μια αρχαία πόλη
«Τα σύγχρονα έργα τέχνης είναι αυτό που λείπει στη χρήση των μνημείων. Οφείλουμε να μάθουμε να συμβιώνουμε με τη μοντέρνα γλυπτική», λέει ο αρχαιολόγος Πέτρος Θέμελης και πρώτος το κάνει πράξη φιλοξενώντας...
Μοντέρνα γλυπτά σε μια αρχαία πόλη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας