Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τα ονειρικά χρώματα του Μάη

Mορίς Ντενί, «L’ eternel ete»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα ονειρικά χρώματα του Μάη

  • A-
  • A+
Οταν στο τέλος του 19ου αιώνα η πρωτοποριακή ομάδα των Ναμπί, με απλοποιημένα σχήματα, πλατιές επιφάνειες και ζωηρά χρώματα, κατόρθωσε να αποδώσει, σύμφωνα με τον Γκογκέν, την «εσωτερική δύναμη της φύσης» και να εισαγάγει το «ωραίο» στην καθημερινή ζωή.

Παρίσι

Mια γοητευτική έκθεση με τίτλο «Ναμπί και διακοσμητικές τέχνες» παρουσιάζει για πρώτη φορά στη Γαλλία το παρισινό Μουσείο του Λουξεμβούργου, προβάλλοντας έργα ενός σημαντικού εικαστικού ρεύματος που περιλάμβανε καλλιτέχνες οι οποίοι ήθελαν να σπάσουν τη διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στις καλές και στις εφαρμοσμένες τέχνες.

Οι πρωτοπόροι της σύγχρονης διακόσμησης υπερασπίστηκαν μια τέχνη που επιτρέπει την εισαγωγή του «ωραίου» στην καθημερινή ζωή. Με τη συγκρότηση της ομάδας Ναμπί, στα τέλη της δεκαετίας του 1880, η διακοσμητική τέχνη έγινε θεμελιώδης αρχή της «ενότητας της δημιουργίας». Οι Ναμπί υποστήριζαν μια πρωτότυπη έκφραση, χαρούμενη και ευρηματική, σε αντίθεση με την αισθητική της ρεαλιστικής «απομίμησης» που ήταν της μόδας τότε.

Η ομάδα των Ναμπί προέρχεται από το εικαστικό ρεύμα των μεταϊμπρεσιονιστών, πρωτοποριακών καλλιτεχνών που σημάδεψαν τις εικαστικές τέχνες στη Γαλλία το 1890. Η ομάδα συγκροτήθηκε αρχικά από μια παρέα φίλων καλλιτεχνών που ενδιαφέρονταν για τη μοντέρνα τέχνη και τη λογοτεχνία.

«Ναμπί και διακοσμητικές τέχνες»-Μουσείο του Λουξεμβούργου

Οι περισσότεροι ήταν συμφοιτητές στην Ακαδημία Ζουλιάν στο Παρίσι. Το «Nabi» σημαίνει «προφήτης» στα εβραϊκά και τα αραβικά.

Το εικαστικό ρεύμα τους γαλουχήθηκε στους κόλπους του συμβολιστή Πολ Γκογκέν. Επηρεάστηκε επίσης σημαντικά από τους Αγγλους προ-ραφαηλίτες και τις ιαπωνικές ξυλογραφίες, αλλά εκφράστηκε επίσης και σε άλλες μορφές τέχνης. Δημιουργούσαν ποικίλα έργα, πίνακες, αφίσες, βιτρό, σκηνικά, διακοσμητικές συνθέσεις και εικονογραφήσεις βιβλίων.

«Avril», Mορίς Ντενί

Η ζωγραφική των Ναμπί βασιζόταν σε απλοποιημένα σχήματα, πλατιές επιφάνειες και ζωηρά χρώματα. Στην ομάδα συγκαταλέγονται οι Γάλλοι καλλιτέχνες Πιερ Μπονάρ, Εντουάρ Βιγιάρ, Πολ Ρανσόν, Ανρί-Γκαμπριέλ Ιμπέλ, Κερ-Ξαβιέ Ρουσέλ, ο Ολλανδός Γιαν Βερκάντε, ο Ελβετός Φελίξ Βαλοτόν και οι γλύπτες Ζορζ Λακόμπ, Αριστίντ Μαγιόλ κ.ά.

Οι καλλιτέχνες πίστευαν ότι μπορούν πραγματικά να θεωρηθούν «προφήτες» μιας νέας αισθητικής, η οποία θα αποτελούσε την πηγή μιας ιδιαίτερης μορφής της αφηρημένης τέχνης. Αυτή η εικαστική τάση όμως είχε περιορισμένη διάρκεια. Οι διαφωνίες, οι ανταγωνισμοί, οι αποσκιρτήσεις οδήγησαν στη διάλυση της ομάδας το 1899.

Η έκθεση του Μουσείου του Λουξεμβούργου περιλαμβάνει εκατό έργα ζωγραφικής, σχέδια, εκτυπώσεις, αντικείμενα τέχνης. Παρουσιάζει μια αντιπροσωπευτική επιλογή των έργων της εικαστικής ομάδας, που διακρίνονται από απλουστευμένες μορφές, ευέλικτες γραμμές, μοτίβα, επηρεασμένα από την ιαπωνική τέχνη.

Στη διαδρομή της έκθεσης ο επισκέπτης ανακαλύπτει χαρακτηριστικά έργα ζωγραφικής που προβάλλουν το όνειρο και το χρώμα, ταπετσαρίες με λουλούδια, γυναίκες στους κήπους, ιαπωνικά διακοσμητικά σύνολα.

Τα φυσικά τοπία, οι αναπαραστάσεις εσωτερικών χώρων, τα γυμνά και τα πορτρέτα κατακλύζονται από έντονα χρώματα που δεν αποδίδουν την πραγματικότητα.

«Le corsage raye», Ε. Βιγιάρ

Ο ορίζοντας στενεύει, τα αντικείμενα αιωρούνται, οι φιγούρες καλύπτονται από ομίχλη. Το βλέμμα του ζωγράφου δίνει στα αντικείμενα μια ιδιαίτερη αξία, αναπαράγει τα πράγματα όπως τα βλέπει το ανθρώπινο μάτι. Ο Γκογκέν έλεγε ότι «το χρώμα που είναι δόνηση, όπως η μουσική, κατορθώνει να αποδώσει το πιο γενικό αλλά και πιο ασαφές χαρακτηριστικό της φύσης, την εσωτερική της δύναμη».

Ολα αυτά τα στοιχεία, που προβάλλουν τη «θεμελιώδη αρχή της ενότητας της δημιουργίας», αποτελούν μέρος του παγκόσμιου ρεύματος ανανέωσης που ξεκίνησαν οι Nαμπί. Οι καλλιτέχνες της ομάδας προσπαθούσαν να δημιουργήσουν μια ειδική εμπειρία της «ολικής τέχνης», που να πηγάζει από τον «διάλογο μεταξύ των καλλιτεχνών και από ένα κοινό θαυμασμό για την τέχνη της Ιαπωνίας».

Τα μέσα που χρησιμοποίησαν επέτρεψαν τη διεύρυνση των «τεχνικών τους εμπειριών» στον τομέα της ζωγραφικής και την ανάπτυξη μιας «νέας στιλιστικής έκφρασης», προσιτής σε όλους, που εισάγει το «ωραίο» στο επίκεντρο της ζωής μας.


Info: Musée du Luxembourg, μέχρι 30 Ιουνίου. Πληροφορίες: https://museeduluxembourg.fr/expositions/les-nabis-et-le-decor

www.ira-feloukatzi.com

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η Ντόρα Μάαρ έξω από τη σκιά του Πικάσο
Το παρισινό μουσείο με μια μεγάλη αναδρομική προβάλλει όπως ακριβώς της αξίζει τη σπουδαία σουρεαλίστρια φωτογράφο και ζωγράφο, μούσα του κορυφαίου Ισπανού καλλιτέχνη, η οποία μετά τον χωρισμό τους αποσύρθηκε...
Η Ντόρα Μάαρ έξω από τη σκιά του Πικάσο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Πάμε μια βόλτα στο φεγγάρι...
Παρίσι Για την επέτειο των 50 χρόνων από τα πρώτα βήματα του ανθρώπου στη Σελήνη, το γαλλικό Μουσείο Grand Palais παρουσιάζει έως τις 22 Ιουλίου...
Πάμε μια βόλτα στο φεγγάρι...
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Πρόσωπα με όνομα και ταυτότητα
Το παρισινό Μουσείο Ορσέ παρουσιάζει μια σπουδαία έκθεση που προσφέρει νέα ματιά σε ένα θέμα παραμελημένο, τη σημαντική συμβολή των μαύρων, απλών ανθρώπων αλλά και προσωπικοτήτων, στην ιστορία της τέχνης.
Πρόσωπα με όνομα και ταυτότητα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα χρώματα της οδύνης και της γαλήνης
Ενα εντυπωσιακό αφιέρωμα στη νεανική περίοδο του μεγάλου Πάμπλο Πικάσο φιλοξενεί το γαλλικό μουσείο, με περισσότερα από 300 έργα, της περίφημης μπλε και της ροζ περιόδου, που από τη μια εκφράζουν σκοτεινά...
Τα χρώματα της οδύνης και της γαλήνης
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Oταν οι ντανταϊστές ανακάλυψαν την Αφρική
«Το μαύρο τραβά το φως» έγραφε το 1917 ο Τριστάν Τζαρά, ο οποίος μαζί με άλλους πρωτοποριακούς καλλιτέχνες της εποχής απέρριψε τα κυρίαρχα ιδανικά της δυτικής τέχνης, αναζητώντας πηγή έμπνευσης σε πιο...
Oταν οι ντανταϊστές ανακάλυψαν την Αφρική
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο ζωγράφος των ισχυρών του 17ου αιώνα
Μια εντυπωσιακή έκθεση παρουσιάζει το παρισινό Μουσείο του Λουξεμβούργου που βρίσκεται στον κήπο του Λουξεμβούργου και στεγάζεται σε ένα ωραίο παλάτι, που δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία της Μαρίας των Μεδίκων. Η...
Ο ζωγράφος των ισχυρών του 17ου αιώνα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας