Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι άγγελοι της Λαλιμπέλα
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι άγγελοι της Λαλιμπέλα

  • A-
  • A+

Τη Λαλιμπέλα της Αιθιοπίας, την ιερή πόλη και τα πρόσωπά της, όπως αποτυπώθηκαν από τον φωτογραφικό φακό του Βασίλη Αρτίκου, θα έχουμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε στην έκθεση «Lalibela. Γη των αγγέλων», που παρουσιάζεται από 10 έως 31 Μαΐου στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» του Δήμου Αθηναίων.

Η μικρή πόλη στα ορεινά της Αιθιοπίας με τους υπέροχους λαξευμένους στους βράχους ναούς (1100 μ.Χ. περίπου) είναι από το 1978 μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESKO και αποτελεί σημαντικό θρησκευτικό κέντρο για τους χριστιανούς ορθόδοξους κόπτες της Αφρικής. Ονομάζεται και «Ιερουσαλήμ της Αφρικής», ενώ διατηρεί τις παραδόσεις των πρώτων χριστιανικών χρόνων ανέπαφες στο πέρασμα των αιώνων. Εκεί, άνδρες και γυναίκες ντυμένοι με ολόλευκους χιτώνες σαν άγγελοι κυκλοφορούν ανάμεσα και γύρω από τις λαξευμένες εκκλησίες, εκτελώντας τις λατρευτικές τελετές τους, κινούμενοι στους ρυθμούς των τυμπάνων και αλαλάζοντες εκστασιασμένοι τείνοντας τα χέρια τους προς τον ουρανό.

Το κάλλος του τόπου και η εκπληκτική αρχιτεκτονική των λαξευμένων εκκλησιών σε συνδυασμό με τη δωρικότητα και την έντονη πνευματικότητα της ζωής των ανθρώπων της Λαλιμπέλα ήταν για τον Βασίλη Αρτίκο μια αστείρευτη πηγή έμπνευσης. Ο ίδιος την επισκέφτηκε πολλές φορές, βίωσε μαζί τους μεγάλες γιορτές της χριστιανοσύνης και ύφανε τη δική του φωτογραφική ιστορία.

Οι φωτογραφίες της έκθεσης είναι ασπρόμαυρες και η επιλογή τους έγινε με διάθεση να αποδοθεί το άκτιστο φως των ανθρώπων αυτών, χρησιμοποιώντας το κτιστό φως του καυτού ήλιου της Αφρικής.

Ο Ντένης Ζαχαρόπουλος, ιστορικός Τέχνης και επιμελητής της Πινακοθήκης, των Μουσείων και Συλλογών του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, γράφει τις εντυπώσεις του στο λεύκωμα της έκθεσης: «Μαυρόασπρες φωτογραφίες με ακραίες αντιπαραθέσεις φωτός και σκιάς έδιναν το πιο απλό θέαμα ανάμεσα στα λευκά ρούχα και τα χρώματα της πέτρας και της νύχτας. Κι έναν ρυθμό που περνούσε από τη μιαν εικόνα στην άλλη, χωρίς να μπορείς να ξεφυλλίσεις τη σειρά των εικόνων όπως στα βιβλία φωτογραφίας, γιατί στην κάθε μια ένα ζωντανό πρόσωπο σε κοιτούσε στα μάτια χωρίς να μπορείς να το προσπεράσεις».

Ο Βασίλης Αρτίκος σημειώνει πως η έκθεση αυτή «δεν είναι το αποτέλεσμα μιας προσχεδιασμένης φωτογραφικής εργασίας σε ένα εξωτικό μέρος με αυτοσκοπό να εκτεθεί. Είναι αποτέλεσμα μιας μακροχρόνιας επαφής με τον τόπο αυτό και τους ανθρώπους του, στο πλαίσιο μιας διαρκούς εσωτερικής μου αναζήτησης, της αυθεντικότητας, όντας ταλαιπωρημένος από τον ανέκφραστο και υποκριτικό βίο μας στον σύγχρονο δυτικό κόσμο».

Ο ίδιος, που έχει κάνει φωτογραφικά οδοιπορικά από την Ινδία και το Μαρόκο μέχρι την Ινδονησία και το Μεξικό, υπήρξε επί σειρά ετών καθηγητής στο ΤΕΙ Μεσολογγίου, ενώ τώρα διοργανώνει εργαστήρια φωτογραφίας στην ευρύτερη περιοχή της λιμνοθάλασσας.


Info: Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα», Ηρακλειδών 66, Θησείο, τηλ. 210-345 2150. Εγκαίνια έκθεσης: Παρασκευή 10 Μαΐου, ώρα 19.30. Είσοδος ελεύθερη.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Το «Τσίκι-Τσίκι» του Αλέξη Ακριθάκη και το καμένο Μάτι του Βασίλη Βρεττού
Δεν πρόλαβε να μπει ο Σεπτέμβριος και το Μουσείο Μπενάκη υποδέχεται το φθινόπωρο με ένα πλούσιο εκθεσιακό πρόγραμμα και στα τέσσερα κτίριά του
Το «Τσίκι-Τσίκι» του Αλέξη Ακριθάκη και το καμένο Μάτι του Βασίλη Βρεττού
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Πόλεις, άνθρωποι και στιγμές του πλανήτη
Το πρώτο Athens Photo World (APW) έρχεται στις αρχές Ιουνίου με κεντρικό θέμα «Η καθημερινότητα στον Κόσμο» και στόχο να φέρει το φωτορεπορτάζ στην καθημερινότητα της Αθήνας μέσα από μια σειρά εκθέσεων και...
Πόλεις, άνθρωποι και στιγμές του πλανήτη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η δική τους Αθήνα
Πενήντα ενθουσιώδεις ερασιτέχνες φωτογράφοι αποτυπώνουν μια προσωπική μεταμόρφωση της πρωτεύουσας. Eίναι Αθηναίοι, κινούνται καθημερινά σε οικεία μέρη, όμως με τον φακό τους μεταμορφώνουν την πραγματικότητα....
Η δική τους Αθήνα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Γιατί αγαπάς κάτι που μπορεί να σε σκοτώσει;
Ενας εμβληματικός εργασιακός χώρος παραγωγής πυρομαχικών, ναρκών, βομβών, πυροκροτητών, τροτύλης, ένα εγκαταλειμμένο εργοστάσιο, τόσο ζωντανό στην πρόσφατη μνήμη των ανθρώπων, τόσο επικίνδυνο και τόσο...
Γιατί αγαπάς κάτι που μπορεί να σε σκοτώσει;
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τέχνη σε φόντο... blue mood
«Ανατομία της Πολιτικής Μελαγχολίας», μια έκθεση με αιχμηρά έργα διεθνών δημιουργών, σε επιμέλεια Κατερίνας Γρέγου, που καθρεφτίζει την παρούσα στιγμή απογοήτευσης και απάθειας, ενώ ενισχύει τον δημόσιο...
Τέχνη σε φόντο... blue mood
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ιπτάμενος, τζέντλεμαν και... Dagada
Ο λόγος για τον πολυσχιδή, καινοτόμο Θάνο Μούρραη-Βελλούδιο (1895-1992), έναν άνθρωπο-ορχήστρα, ο οποίος συνέλαβε την τέχνη αλλά και την Ιστορία ως αέναο παιχνίδι και διαρκή δοκιμασία, ενώ έζησε μια πλούσια σε...
Ιπτάμενος, τζέντλεμαν και... Dagada

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας