Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Δίνοντας «Λόγο» στην εικόνα

Βένια Δημητρακοπούλου

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Δίνοντας «Λόγο» στην εικόνα

  • A-
  • A+

Παλέρμο, Τορίνο, Τεργέστη είναι οι τρεις ιταλικές πόλεις-σταθμοί για την εκθεσιακή δράση της Βένιας Δημητρακοπούλου που ξεκίνησε εδώ και μερικούς μήνες.

Ο «Λόγος», η δεύτερη έκθεση της τριλογίας «Αρχέγονο Μέλλον», με παλαιότερα και καινούργια έργα της γλύπτριας που δημιουργήθηκαν ειδικά για τη διοργάνωση, φιλοξενείται στον λιτό, πρώην βιομηχανικό χώρο του Ιδρύματος Sandretto Re Rebaudengo στο Τορίνο. Εκεί η Βένια Δημητρακοπούλου παρουσιάζει το νέο μεγάλων διαστάσεων γλυπτό της από ατσάλι, φως και κινεζικό χαρτί με τίτλο «Ελλαμψις».

Η Βένια Δημητρακοπούλου εκθέτει στην Ιταλία

Το έργο συνυπάρχει με την εγκατάσταση «Προσωπικές Καταγραφές», η οποία αποτελείται από 33 ημερολόγια-σημειωματάρια μικρών και μεγαλύτερων διαστάσεων, κολάζ, ακουαρέλες, δύο μανδύες -έναν Φυλακτήριο κι έναν του Νέσσου- από χειροποίητο κινεζικό χαρτί, όπως και την επιτοίχια εγκατάσταση «Διάλογοι», η οποία βασίζεται σε συνεντεύξεις ανθρώπων που βίωσαν την κρίση. Μεταφέροντας τον λόγο των ανθρώπων αυτών στο έργο της, που συνδυάζει δύο αντίθετα υλικά –τον σκληρό σίδηρο και το ευαίσθητο κινεζικό χαρτί–, τον μεταφέρει τρόπον τινά και στη δημόσια σφαίρα.

«Με ενδιαφέρει να εικονοποιήσω τον λόγο και να δώσω λόγο στην εικόνα. Εν αρχή ην ο λόγος και το αποτύπωμα, το ίχνος του, είναι εκείνο που συνδέει τα πάντα», λέει η Βένια Δημητρακοπούλου με αφορμή την έκθεση, στην οποία συνδυάζεται ο προσωπικός με τον κοινωνικό προβληματισμό, καθώς πιστεύει ότι «ο καλλιτέχνης λειτουργεί ως παλμογράφος της εποχής του. Συλλαμβάνει και μετασχηματίζει με τον δικό του τρόπο όσα συμβαίνουν γύρω του».

Η εκθεσιακή τριλογία «Αρχέγονο Μέλλον» ξεκίνησε από το Αρχαιολογικό Μουσείο Antonino Salinas του Παλέρμο (16/11/18-3/2/19) με θεματικό άξονα την «Υλη» και την είδαν περισσότεροι από 14.000 επισκέπτες.

Η διοργάνωση πραγματοποιήθηκε από το Ελληνικό Ιδρυμα Πολιτισμού Ιταλίας στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας της ιταλικής πρεσβείας στην Αθήνα «Tempo Forte», την οποία υιοθέτησαν το ιταλικό και το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού σε συνεργασία με την γκαλερί Artespressione του Μιλάνου. Η έκθεση στο Τορίνο (έως τις 30 Μαρτίου) έχει τεθεί υπό την αιγίδα του ΥΠΠΟΑ, της ελληνικής πρεσβείας στη Ρώμη, του Δήμου του Τορίνο, του ΕΜΣΤ και άλλων φορέων από τις δύο χώρες

Η τριλογία ολοκληρώνεται με την ενότητα «Ηχος» στην έκθεση της Τεργέστης (12/4-14/6/ 2019), η οποία θα καταλάβει δύο χώρους: το Μuseo Sartorio και το Castello di San Giusto. Θα φιλοξενηθεί ένα σύνολο έργων της Βένιας Δημητρακοπούλου με κυρίαρχα εκείνα που έχουν σχέση με τον ήχο, σε συνεργασία με τον καθηγητή σύνθεσης στο Πανεπιστήμιο Ντέιβις της Καλιφόρνιας, Πάμπλο Ορτίζ, ο οποίος έχει συνθέσει και τον «Ηχο των Προμαχώνων», έργο για κρουστά.

Η Βένια Δημητρακοπούλου προσεγγίζει την τριλογία των εκθέσεών της στην Ιταλία ως ενιαίο έργο εν εξελίξει. Σε κάθε μια από τις τρεις εκθέσεις παρουσιάζει διαφορετικά έργα κατά κύριο λόγο, επιχειρώντας να διατηρήσει το στοιχείο της έκπληξης για τον επισκέπτη, αλλά έχοντας και ως στόχο την ενσωμάτωση των έργων της στον περιβάλλοντα χώρο ώστε να επιτευχθεί ένας εικαστικός διάλογος με τα υπάρχοντα εκθέματα.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Θεϊκός διάλογος με τον Πικάσο
«Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός»: μια σπουδαία έκθεση, όπου 68 έργα του κορυφαίου Ισπανού αντιπαρατίθενται με δημιουργίες αιώνων, αποδεικνύει πως η αρχαία Ελλάδα υπήρξε μια από τις σημαντικότερες...
Θεϊκός διάλογος με τον Πικάσο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο αντιπολιτευτικός λόγος έχει φτάσει στα χειρότερα σημεία ευτέλειας
Με τη ζωφόρο από κατακίτρινα λεμόνια σε μαύρο φόντο που διατρέχει όλο τον χώρο της γκαλερί Citronne μάς υποδέχεται ο Γιάννης Ψυχοπαίδης στον Πόρο. Απόψε, εγκαινιάζεται η ατομική του έκθεση «Λεμονοδάσος -...
Ο αντιπολιτευτικός λόγος έχει φτάσει στα χειρότερα σημεία ευτέλειας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η Αφροδίτη φορούσε μόνο τ’ άρωμά της
Την έκθεση «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου» εμπλουτίζει μια ολόγυμνη θεά, άγαλμα τύπου Αφροδίτης του Καπιτωλίου που ανήκε στη συλλογή Ιόλα, ενώ πρόσφατα συντηρήθηκε και στήθηκε δίπλα στα δύο νέα αρώματα της...
Η Αφροδίτη φορούσε μόνο τ’ άρωμά της
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ερχονται μυθικά πλάσματα του Πικάσο
Περισσότερα από 60 κεραμικά και σχέδια του Πάμπλο Πικάσο (25 Οκτωβρίου 1881 - 8 Απριλίου 1973) θα συνομιλήσουν με ισάριθμα πρωτότυπα αρχαία έργα τέχνης στην έκθεση «Πικάσο και Αρχαιότητα.
Ερχονται μυθικά πλάσματα του Πικάσο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Tιτανομαχία» ...next year
Εναν χρόνο ακόμα θα περιμένουμε για να δούμε το πολύπλοκο έργο «Τιτανομαχία, πέτρες και κόκαλα» της Μαρίας Παπαδημητρίου, στον χώρο του παλαιού Ελαιουργείου στην Ελευσίνα. Η εικαστική εγκατάσταση θα...
«Tιτανομαχία» ...next year
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ακούραστος «δρομέας» της γλυπτικής
Αγαπημένος του κοινού, των θεωρητικών της τέχνης και των συλλεκτών, ο Κώστας Βαρώτσος είναι σύγχρονος Ελληνας καλλιτέχνης με διεθνή αναγνώριση. Καινούργιες συνθέσεις μνημειακών διαστάσεων κυρίως από γυαλί και...
Ακούραστος «δρομέας» της γλυπτικής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας