Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο «αντιφατικός» Δήμος Σκουλάκης

«Μάθημα ανατομίας πάνω σ’ ένα κυβιστικό γυμνό του Πικάσο», 1999

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο «αντιφατικός» Δήμος Σκουλάκης

  • A-
  • A+

Διανοούμενος, μποέμ, με λεπτή ομορφιά και πολύ χιούμορ, o «αντιφατικός» ζωγράφος Δημοσθένης Σκουλάκης υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους εκπροσώπους της γενιάς του ’70, σημαδεμένης στο ξεκίνημά της από τις τραυματικές εμπειρίες της δικτατορίας και της μετεμφυλιακής Ελλάδας και καλλιτεχνικά από τη διαμάχη για τις πρωτοπορίες του 20ού αιώνα.

Καθοδηγούμενος από τις προτροπές του Τσαρούχη, ήδη από πολύ νεαρή ηλικία, έμαθε να αγαπά τη ζωγραφική διαδικασία και υιοθέτησε έναν δικό του ρεαλισμό, πιο μοντέρνο.

Αφιέρωμα στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς

Επίκεντρο της έρευνάς του υπήρξε ο άνθρωπος, ιδωμένος μέσα από μια κριτική ρεαλιστική προσέγγιση. Η θεματολογία του απαρτίζεται από πρόσωπα της δημοσιότητας, πρόσωπα φίλων καλλιτεχνών αλλά και του οικείου περιβάλλοντός του, αυτοπροσωπογραφίες, εικόνες από εφημερίδες και περιοδικά, διαδηλώσεις, διαδρομές στον υπόγειο σιδηρόδρομο, πολύ πρωτότυπες «επανεγγραφές» σημαντικών έργων της ιστορίας της τέχνης. Ολα αποτυπωμένα μέσα από μια κοινωνικοπολιτική ματιά, ενίοτε μεταφυσική και σαρκαστική.

Τον Δημοσθένη Σκουλάκη (1957-2009) μας επανασυστήνει εφ’ όλης της ύλης το Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς, με ένα εκθεσιακό αφιέρωμα για τα 50 χρόνια δημιουργίας του σπουδαίου ζωγράφου, μια αναδρομή, που συμπεριλαμβάνει αντιπροσωπευτικά δείγματα από το ευρύ φάσμα της καλλιτεχνικής πορείας του. Η έκθεση, που εγκαινιάστηκε χθες, αναδεικνύει την εικαστική διαδρομή του καλλιτέχνη, εντοπίζοντας, διερευνώντας και αποκαλύπτοντας τις συγγένειες, τις συνδέσεις και τη συνοχή έργων που προέρχονται από διαφορετικές ενότητες και χρονικές περιόδους.

Το αφιέρωμα περιλαμβάνει περίπου 100 έργα ζωγραφικής -ευγενική παραχώρηση μουσείων, ιδρυμάτων, πινακοθηκών, ιδιωτών και συλλεκτών- και χωρίζεται σε οχτώ ξεχωριστές ενότητες, ξεκινώντας από την πρώιμη περίοδό του το 1957, την πολιτική του ζωγραφική (1960-1967), την εποχή της αυτοεξορίας του σε Ευρώπη, Αμερική, Καναδά (1967-1972) καθώς και τον κύριο όγκο της δουλειάς του στην Ελλάδα (1981-2009). Ταυτόχρονα παρουσιάζεται και το παράλληλο έργο του καλλιτέχνη, αφού ήταν για 30 και πλέον χρόνια γελοιογράφος και εικονογράφος σε ελληνικά και διεθνή έντυπα.

Μια περιπετειώδη ζωή έζησε ο Δ. Σκουλάκης. Νεαρός συναναστράφηκε τους Θανάση Τσίγκο, Μίνω Αργυράκη, Αλέξη Ακριθάκη στο Παρίσι, ακολούθησε το πνεύμα του Μάη του ’68, ενώ επί χούντας πέρασε στην παρανομία. Κι από την «επανάσταση» πέρασε σταδιακά στην «εμβάθυνση» στον ίδιο του τον εαυτό.

«Ο λιτός και αιχμηρός ρεαλισμός του, άλλοτε κριτικός ως τέχνη διαμαρτυρίας, άλλοτε νεορεαλισμός ή σοσιαλιστικός, τον προίκισε με μια καλλιτεχνική γλώσσα ευέλικτη και ελαστική, ώστε να μπορεί σε κάθε εποχή να εκφράζει τη δική του ιδιαίτερη αντίληψη για τον κόσμο» επισημαίνουν οι διοργανωτές. «Βαθιά ανθρωποκεντρικός με στοιχεία ρεαλισμού στη γραφή του, δόμησε τη δική του εικαστική γλώσσα και εκπροσώπησε τη γενιά του με ροκ διάθεση και πολύ χιούμορ, χαράσσοντας ανεξίτηλα το στίγμα του στην εξέλιξη της ελληνικής ζωγραφικής» καταλήγει η Ελένη Αθανασίου, επιμελήτρια της έκθεσης, στον πολυσέλιδο κατάλογο που τη συνοδεύει.


Info: Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138, τηλ. 210-3453111. Διάρκεια μέχρι 5 Μαΐου. Ξεναγήσεις τα Σάββατα 16, 30 Μαρτίου, 13 Απριλίου, 4 Μαΐου, στις 12.00.

«Μάθημα ανατομίας πάνω σ’ ένα κυβιστικό γυμνό του Πικάσο», 1999

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ηλιος, θάλασσα και γεωπολιτική
Στη Σάμο, σε έναν χώρο με θέα τη Μεσόγειο, διεθνείς καλλιτέχνες αναδεικνύουν με τα έργα τους την προσφυγική κρίση, τις επιπτώσεις του τουρισμού, τη ρύπανση, αλλά και την καταστροφή των καϊκιών στη χώρα μας,...
Ηλιος, θάλασσα και γεωπολιτική
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο Τάκις μαγνητίζει το Λονδίνο
Ο Τάκις, γλύπτης και εφευρέτης μαζί, «μάγος» του μαγνητισμού, του φωτός και του ήχου, από τις πρωτοποριακές φωνές στην Ευρώπη, σαγηνεύει το βρετανικό κοινό με την έκθεση που απλώς έχει το όνομά του: «Τakis».
Ο Τάκις μαγνητίζει το Λονδίνο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οι ομηρικοί ήρωες κατακτούν το Λούβρο-Λανς
Στο παράρτημα του γαλλικού μουσείου, ένα μεγάλο αφιέρωμα στον «πρίγκιπα των ποιητών» αναδεικνύει το πνεύμα του Ομήρου και την επίδρασή του στους καλλιτέχνες μέσα από 250 εκθέματα: αρχαιότητες, αναγεννησιακά,...
Οι ομηρικοί ήρωες κατακτούν το Λούβρο-Λανς
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Ολα είναι μυαλό και κίνηση»
Yστατος φόρος τιμής στον πρωτοποριακό, εφευρετικό καλλιτέχνη η αναδρομική έκθεση με τα περίφημα κινητικά και μαγνητικά γλυπτά του, που παρουσιάζεται τώρα στην Τate Modern, ενώ το 2020 έρχεται και στην...
«Ολα είναι μυαλό και κίνηση»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Οταν ο Τσαρούχης έλεγε «τυπωθήτω»
Τα πρωτότυπα έργα συνομιλούν με τα «πολλαπλά» στην έκθεση που αποκαλύπτει τη σοφία και το απαράμιλλο χιούμορ του κορυφαίου ζωγράφου μας, ο οποίος 30 χρόνια μετά τον θάνατό του παραμένει «Επίκαιρος και...
Οταν ο Τσαρούχης έλεγε «τυπωθήτω»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τσαρούχης σε θεατρικό σκηνικό
Τριάντα χρόνια από τον θάνατο του Γιάννη Τσαρούχη, 25 χρόνια από την έναρξη του εικαστικού θεσμού «Πλόες», το Ιδρυμα Πέτρου και Μαρίκας Κυδωνιέως της Ανδρου φωτίζει αυτή τη διπλή επέτειο με μια έκθεση...
Τσαρούχης σε θεατρικό σκηνικό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας