Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τον λόγο έχει η τέχνη
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τον λόγο έχει η τέχνη

  • A-
  • A+

Ο Τάκης Μαυρωτάς έχει συνδέσει τη ζωή του με τη σύγχρονη τέχνη. Επιμελητής και θεωρητικός της τέχνης, έχει βάλει τη σφραγίδα του, με την επιμέλειά του, σε δεκάδες ομαδικές και ατομικές εκθέσεις καλλιτεχνών από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Τα δοκίμια που συνόδευσαν πολλές από αυτές, ανάμεσά τους και εκθέσεις-γεγονότα, περιλαμβάνονται στην καινούργια έκδοση «Τον λόγο έχει η τέχνη - Εικαστικές καταγραφές 2006-2017» που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη. Προλογίζουν η Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ και η Κική Δημουλά.

Κάθε κεφάλαιο είναι αυτόνομο και εισάγει τον αναγνώστη στον κόσμο του καλλιτέχνη, στην πορεία που διέγραψε και στα έργα που δημιούργησε. Οδηγός είναι η συμπυκνωμένη γνώση του Τάκη Μαυρωτά που γράφει για τους καλλιτέχνες και τα κινήματα της σύγχρονης τέχνης, σε μια γλώσσα γλαφυρή και κατανοητή από όλους.

«Ο Χαράκτης» Αλέκος Φασιανός, «Η αποκάλυψη ενός άλλου κόσμου» του Τζόρτζιο ντε Κίρικο, «Στα βάθη της θάλασσας» του Βασίλη Θεοχαράκη, «Η μνημοτεχνική του νόστου» του Γιάννη Ψυχοπαίδη, «Η γλύπτρια του φωτός» που δεν είναι άλλη από τη Chryssa, «Ιστορώντας μορφές» του Δημήτρη Μυταρά, «Ζωγραφική με αιώνια πνοή» του Νικόλαου Γύζη, «Ενα ιδιότυπο ζωγραφικό ημερολόγιο» του Παναγιώτη Τέτση, είναι ορισμένοι από τους καλλιτέχνες και τις εκθέσεις που συναντάμε στις σελίδες.

«Εκθέσεις ποικίλες, ιστορικές, θεματικές, μονογραφικές. Η ποικιλία των θεμάτων τους προϋποθέτει, όχι μόνο μεγάλο εύρος τεχνοϊστορικών γνώσεων, αλλά και απέραντη μελέτη και προετοιμασία. Ο φιλόπονος και φιλότιμος ιστορικός και κριτικός της τέχνης Τάκης Μαυρωτάς τα διαθέτει και τα δύο: και γνώση και επίγνωση ότι την τέχνη την προσεγγίζουμε με ταπεινοφροσύνη, σεβασμό και με τη βεβαιότητα ότι δεν την εξαντλούμε», σύμφωνα με τη διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα.

«Τα αισθητικά δοκίμια του Τάκη Μαυρωτά», γράφει η Κική Δημουλά, «προκαλούν με τον δικό τους τρόπο τη μνήμη και φωτίζουν τη γεωγραφία του χρόνου. Ισως γιατί μου θυμίζουν εκθέσεις που αγάπησα, από του αείμνηστου φίλου μου Παναγιώτη Τέτση έως του Σωτήρη Σόρογκα και από τις θεματικές ‘‘Ο κόσμος του Οδυσσέα Ελύτη’’ έως του Κ.Π. Καβάφη ‘‘Ζωγραφισμένα’’ όπου με τους ποιητές συνομιλούσαν ο Τσαρούχης, ο Μόραλης, ο Ψυχοπαίδης και τόσοι άλλοι ζωγράφοι και γλύπτες που θαυμάζω», και αναφερόμενη στον Τάκη Μαυρωτά γράφει: «Διακονεί με υπευθυνότητα και γνώση, πάθος και ανιδιοτέλεια την τέχνη άλλοτε ως επιμελητής σπουδαίων εκθέσεων και άλλοτε ως θεωρητικός της τέχνης, με δυνατό αισθητήριο και κριτική όραση».

Από την πλευρά της η Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ γράφει: «Ο Τάκης Μαυρωτάς διαθέτει αναμφισβήτητα και αισθαντικότητα και γνώση. Πολλοί είναι οι σύγχρονοι Ελληνες καλλιτέχνες που χάρη στην άρτια παρουσία του άθλου τους από τον Τάκη έγιναν γνωστοί στο μεγάλο κοινό. Εννοώ τον απλό κόσμο, τους πολλούς που δηλώνουν μη ειδήμονες και γι’ αυτό ίσως είναι και οι καλύτεροι δέκτες του καλλιτεχνικού μηνύματος αυτού που απαιτεί αθωότητα για μια πραγματική αισθητική μέθεξη».

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Οι άνθρωποι του Δεσποτικού»
Το Δεσποτικό, το νησάκι που βρίσκεται δυτικά της Αντιπάρου, είναι πλούσιος σε ευρήματα τόπος. Ο Μανώλης Κορρές το έχει χαρακτηρίσει «μικρή Δήλο» λόγω του αρχαϊκού ιερού που ήταν αφιερωμένο στον Απόλλωνα, είχε...
«Οι άνθρωποι του Δεσποτικού»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Αφίσες σαν πυροτέχνημα
Από το 1966 μέχρι σήμερα η ιστορική γκαλερί έχει οργανώσει 426 εκθέσεις και διατηρεί αρχείο με 321 αφίσες, με την υπογραφή διάσημων καλλιτεχνών, τις οποίες παρουσιάζει στον ανακαινισμένο χώρο της στο Κολωνάκι
Αφίσες σαν πυροτέχνημα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Μικρή αποτίμηση ζωής...
Από τους σημαντικότερους σύγχρονους ζωγράφους ο Χρόνης Μπότσογλου, χαράκτης, γλύπτης, καθηγητής (εξελέγη το 1989) και πρύτανης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών (2001–2006) «αποκαλύπτεται» στη σειρά έργων που...
Μικρή αποτίμηση ζωής...
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ακούραστος «δρομέας» της γλυπτικής
Αγαπημένος του κοινού, των θεωρητικών της τέχνης και των συλλεκτών, ο Κώστας Βαρώτσος είναι σύγχρονος Ελληνας καλλιτέχνης με διεθνή αναγνώριση. Καινούργιες συνθέσεις μνημειακών διαστάσεων κυρίως από γυαλί και...
Ακούραστος «δρομέας» της γλυπτικής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Φρέσκια ματιά στη Ζωφόρο
Με αφορμή το βιβλίο του εξέχοντος Ιταλού αρχαιολόγου και φιλέλληνα Λουίτζι Μπέσκι «Αναφορά στη Ζωφόρο - Μια νέα πρόταση στην ερμηνεία», που επανεκδόθηκε το 2016 από τον «Μωβ Σκίουρο» σε πρόλογο του Αγγελου...
Φρέσκια ματιά στη Ζωφόρο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η τέχνη διαβάζει τη μόδα
«Το ημερολόγιο μιας μοδίστρας» - a.antοnopoulou.art: Με αφορμή το εύρημα που έφερε στο φως ο εγγονός της, ο αρχιτέκτονας Γιώργος Καλύβης, στήνεται στην γκαλερί «a.antonopoulou.art» η πρωτότυπη έκθεση «Το...
Η τέχνη διαβάζει τη μόδα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας