Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εικαστικός διάλογος με τον Καμί

Εργο του Γιώργου Σαλταφέρου

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εικαστικός διάλογος με τον Καμί

  • A-
  • A+

Το ταξίδι του Αλμπέρ Καμί το 1955 και η ομιλία του για την Ευρώπη και τον πολιτισμό της αποτελούν έναυσμα για μια σύγχρονη εικαστική συνάντηση με τίτλο «Albert Camus: Κρίση και Δημιουργία» στην Οικία του Αγγελου και της Λητώς Κατακουζηνού. Η έκθεση συνδιοργανώνεται από το Ιδρυμα Α.& Λ. Κατακουζηνού και τη Μικρή Αρκτο. Την επιμέλεια έχει η Ιρις Κρητικού, ενώ τον συντονισμό της έκθεσης από πλευράς του Ιδρύματος η Σοφία Πελοποννησίου - Βασιλάκου.

Στις 28 Απριλίου του 1955, ο Αλμπέρ Καμί, προσκεκλημένος στην Αθήνα από τον Αγγελο Κατακουζηνό (από τη θέση του προέδρου της Ελληνογαλλικής Πνευματικής Ενωσης) ήταν το κεντρικό πρόσωπο μιας στρογγυλής τράπεζας με γόνιμη ανταλλαγή απόψεων και επίκεντρο το μέλλον του ευρωπαϊκού πολιτισμού.

Συμμετείχαν, μεταξύ άλλων οι: Κωνσταντίνος Τσάτσος, Ευάγγελος Παπανούτσος, Φαίδων Βεγλερής, Γιώργος Θεοτοκάς, Νικόλαος Χατζηκυριάκος-Γκίκας. Η συζήτηση αυτή, καταγραμμένη από το μαγνητόφωνο του Ανδρέα Εμπειρίκου, αποτελεί πλέον με τη φροντίδα της Σοφίας Πελοποννησίου-Βασιλάκου μια αυτοτελή έκδοση με περιεχόμενο εξαιρετικά επίκαιρο.

Η προσήλωση του Αλμπέρ Καμί στις αξίες του ανθρωπισμού, η άσβεστη επιθυμία του για αλληλεγγύη, δικαιοσύνη, ελευθερία και ευτυχία των ταπεινών και αδύναμων, συνδέεται με αυτό που ο ίδιος θεωρεί πεμπτουσία του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Για να πετύχει αυτό, σύμφωνα με τον Καμί, «χρειάζεται να εκλείψει η μισαλλοδοξία και η ελευθερία τού ενός να τελειώνει εκεί που αρχίζει η ελευθερία του άλλου».

Δυο χρόνια πριν βραβευτεί με Νόμπελ Λογοτεχνίας (1957), ο συγγραφέας του «Ξένου», της «Πανούκλας», του «Μύθου του Σίσυφου», της «Πτώσης», της «Κατάστασης Πολιορκίας», του «Επαναστατημένου ανθρώπου» και τόσων ακόμη σπουδαίων έργων έφτασε στην Αθήνα για να κουβεντιάσει με έναν κύκλο διανοουμένων το κοινωνικό και πολιτικό πλαίσιο της εποχής του, την «ενδεχόμενη αυτοκτονία της Ευρώπης», θέτοντας το ερώτημα για το αν η μοναδική επιτυχία του δυτικού πολιτισμού, ως προς την επιστημονική του όψη, δεν είναι εν μέρει υπεύθυνη και για τη μοναδική ηθική αποτυχία αυτού του πολιτισμού.

Παρατήρησε ακόμη ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η προσαρμογή του ανθρώπινου μυαλού στις νέες και ραγδαίες πραγματικότητες καθώς και η διάσταση ανάμεσα στο βίωμα και την κατανόηση και αφομοίωσή του. Περιέγραψε τη Δύση και την Ανατολή με βάση τις κυρίαρχες έννοιες που τις διέπουν: ελευθερία και δικαίωμα από τη μια, δικαιοσύνη και υποχρέωση από την άλλη. Θέτοντας έτσι την Ευρώπη, την ενωμένη Ευρώπη που προοιωνίζεται και ο Γ. Θεοτοκάς, υπεράνω αυτών των διχασμών.

Στην έκθεση, που συνεχίζει τον «διάλογο» με τον Γάλλο διανοούμενο, συμμετέχουν οι εικαστικοί: Γιάννης Αδαμάκης, Γιώργος Ανδρούτσος, Αγγελος Αντωνόπουλος, Μάριος Βουτσινάς, Στρατηγούλα Γιαννικοπούλου, Φραγκίσκος Δουκάκης, Νίκος Κρανάκης, Ειρήνη Ηλιοπούλου, Τάσος Μαντζαβίνος, Γεύσω Παπαδάκη, Αριάδνη Περράκη, Στέλιος Πετρουλάκης, Γιώργος Σαλταφέρος, Ελεονώρα Σταθοπούλου, Στέφανος Σουβατζόγλου, Αντώνης Στάβερης, Μαρίνα Στελλάτου, Κατερίνα Τσεμπελή, Βιργινία Φιλιππούση, Γιώργος Φλωράκης, Γιώργος Χαδούλης, Γιώργος Χουλιαράς.

Info: Οικία Κατακουζηνού: Αμαλίας 4, Σύνταγμα, katakouzenos.gr. Εως 28 Φεβρουαρίου.

   

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ιπτάμενος, τζέντλεμαν και... Dagada
Ο λόγος για τον πολυσχιδή, καινοτόμο Θάνο Μούρραη-Βελλούδιο (1895-1992), έναν άνθρωπο-ορχήστρα, ο οποίος συνέλαβε την τέχνη αλλά και την Ιστορία ως αέναο παιχνίδι και διαρκή δοκιμασία, ενώ έζησε μια πλούσια σε...
Ιπτάμενος, τζέντλεμαν και... Dagada
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η τέχνη τού να είσαι διαφορετικός
Με την τριλογία «Νέοι Ορίζοντες» το Μουσείο Φρυσίρα υποδέχεται το 2017. Δεκαεφτά τολμηροί Ευρωπαίοι ζωγράφοι αναδεικνύουν με μοναδικό τρόπο τις ποικίλες ταυτότητες που υπάρχουν γύρω μας και την ομορφιά του...
Η τέχνη τού να είσαι διαφορετικός
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Καλλιτέχνης πολλαπλών μηνυμάτων
Εγραφε σπουδαία πεζογραφία. Ζωγράφιζε ιδιαίτερα, αινιγματικά, αφαιρετικά έργα. Συνέθετε τραγούδια που πολύ αγαπήθηκαν. Ο Ηπειρώτης δημιουργός του «Λούσια» και του «Μπακακόκ» πέθανε σε ηλικία 75 χρόνων.
Καλλιτέχνης πολλαπλών μηνυμάτων
ART - ΝΕΑ
Σίγησε το «ταμπούρλο» που αφύπνισε τους Γερμανούς
Πολιτικός ακτιβιστής και φιλειρηνιστής, ο σπουδαίος νομπελίστας ο Γκίντερ Γκρας, με το έργο του έφερνε τους συμπα­­- τριώτες του αντιμέτωπους με το ναζιστικό παρελθόν, την ενοχή, την υποκρισία, την εξιλέωση....
Σίγησε το «ταμπούρλο» που αφύπνισε τους Γερμανούς
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
«Αν τελειώσω εγώ, θα τελειώσει κι ο Μονταλμπάνο»
Από τους πιο δημοφιλείς συγγραφείς της Ιταλίας, ιδιαίτερα αγαπητός στο ελληνικό κοινό, ο Αντρέα Καμιλέρι, δημιουργός του εμβληματικού επιθεωρητή Μονταλμπάνο έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 94 ετών. Από τα μέσα...
«Αν τελειώσω εγώ, θα τελειώσει κι ο Μονταλμπάνο»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα δυνατά χέρια του Μαντέλα
Τον Ιούλιο του 2001 ο Νοτιοαφρικανός ηγέτης Νέλσον Μαντέλα ζωγράφισε πέντε δυνατές εικόνες χεριών, απεικονίζοντας, όπως είπε, πώς ο κόσμος «ένωσε τα χέρια του πάνω από κοινωνικούς διχασμούς και εθνικά όρια...
Τα δυνατά χέρια του Μαντέλα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας