Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στον «λαβύρινθο» του Μεγάρου

Γιώργος Ξένος, «Omen», 2018

Courtesy the artist
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Στον «λαβύρινθο» του Μεγάρου

  • A-
  • A+

Οι περισσότεροι γνωρίζουμε απ᾽ έξω κι από μέσα το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, να όμως που μια πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση μας ωθεί να ανακαλύψουμε τη νέα του πτέρυγα σε όλες της τις διαστάσεις, σε τέσσερα επίπεδα, με τις οικείες και τις κρυφές διαδρομές της, σαν έναν λαβύρινθο γεμάτο εικαστικές εκπλήξεις. Πρόκειται για την έκθεση «Μετά τη Βαβέλ», που οργανώνει η Αννα Καφέτση, διευθύντρια του annexM, του Κέντρου για τις Εικαστικές Τέχνες του Μεγάρου, στο πλαίσιο και με τη στήριξη της «Αθήνα 2018 - Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου».

Μια έκθεση με έργα σύγχρονης τέχνης σημαντικών Ελλήνων και ξένων δημιουργών, που αποτελεί το δεύτερο μέρος της τριλογίας με τίτλο «Η Αγραφη Βιβλιοθήκη» και εστιάζει στα βιβλία και τα κείμενα μέσα από τη φυσική, υβριδική ή άυλη παρουσία τους. Σχεδιασμένη σαν ένας λαβύρινθος με «αναγνωστήρια», «αρχεία» και «βιβλιοστάσια», η έκθεση λειτουργεί σαν μια μεταφορά μιας «μετα-μπορχεσιανής βιβλιοθήκης της Βαβέλ».

Rebecca Fanuele/Courtesy the artist and Meessen De Clercq Brussels

Στο Project Space, στο Μπαλκόνι των Μουσών, το Επίπεδο Σκαλκώτα – Εκθεσιακός χώρος 300Α, το Επίπεδο Banquet – Υπόγεια Στοά, αλλά και στην Υπηρεσιακή Αυλή, ο επισκέπτης ανακαλύπτει περίπου 100 έργα ζωγραφικής, σχέδια, γλυπτά, εγκαταστάσεις και βιντεοεγκαταστάσεις, ηχητικά έργα, βιβλία καλλιτεχνών, διαδικτυακά έργα (μεταξύ των οποίων και νέες παραγωγές) των Fiona Banner, Jorge Mendez Blake, Irma Blank, Benny Brunner, Ulises Carriόn, Ανδρέα Εμπειρίκου, Gary Hill, Βλάση Κανιάρη, William Kentridge, Julien Levesque, Michael Mandiberg, Ράνιας Μπέλλου, Rivane Neuenschwander, Γιώργου Ξένου, Nίνας Παπακωνσταντίνου, Κύριλλου Σαρρή, Dayanita Singh, Michelle Stuart, Thu Van Tran, Γιώργου Χατζημιχάλη κ.ά.

Παράλληλα, θα δούμε περφόμανς έργων της Dora García. Η πρώτη τιτλοφορείται «The Sinthome Score» και πραγματοποιείται στο Μπαλκόνι των Μουσών, κάθε Σάββατο, από τις 18.00 έως τις 20.00, και κάθε Κυριακή, από τις 12.00 έως τις 14.00. Η δεύτερη, με τίτλο «Αrtist Without Work: A Guided Τour Αround Νothing», αρχίζει από το Φουαγέ Κόκκαλη και ολοκληρώνεται στο Μπαλκόνι των Μουσών (κάθε Σάββατο στις 20.00 και κάθε Κυριακή στις 13.00). Στην πρώτη περφόρμανς συμμετέχουν οι Στέλλα Δημητρακοπούλου, Δανάη Λιοδάκη και Μαρία Σιδέρη, ενώ στη δεύτερη οι Μαρίνα Ζέρβα, Αναστάσιος Κουκουτάς, Αρης Παπαδόπουλος και Φίλιππος Τσιτσόπουλος. Πραγματοποιούνται, επίσης, ξεναγήσεις για το κοινό, καθώς και εκπαιδευτικά προγράμματα για όλες τις ηλικίες, με την επιμέλεια της εικαστικού Κατερίνας Ζαχαροπούλου.

Courtesy the artist

Οπως σημειώνει η Αννα Καφέτση: «Η Βιβλιοθήκη της Βαβέλ του Μπόρχες, “πάμφωτη, μοναχική, άπειρη, τέλεια ακίνητη, φορτωμένη με ανεκτίμητα βιβλία, άχρηστη, άφθαρτη, μυστική”, μας εμπνέει πάντα, και, ως ανοιχτή μεταφορά, επιτρέπει να αναζητήσουμε απροκατάληπτες αναγνώσεις και εναλλακτικές πολιτικές εκτός “κανόνα”, που συνδέονται με αποσιωπημένες, απαγορευμένες, άγραφες ή μη κατανοητές σελίδες όλων των Ξένων.

Στα ράφια και τα ουρανομήκη ερμάριά της, έχουν (διεκδικούν) θέση όλα τα βιβλία. Οσα γράφτηκαν και όσα θα μπορούσαν να γραφούν και δεν γράφτηκαν. Τα βιβλία που διασχίζουν και διαλέγονται με άλλα βιβλία και κείμενα. Οσα ξαναγράφονται μέσα από άλλες γλώσσες. Εκείνα που χάθηκαν. Τα σπαράγματά τους. Τα βιβλία που δεν διαβάστηκαν ή αδυνατούν να γραφούν. Και η σιωπή, ως κοινή τους μήτρα».

Info: Μέχρι 10 Μαρτίου 2019, ώρες λειτουργίας Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Κυριακή 12.00-20.00, Σάββατο 12.00-22.00. Κάθε Τετάρτη 15.00-20.00 ελεύθερη είσοδος. Εισιτήρια: Κανονικό 5 ευρώ, μειωμένο 3 ευρώ. Πληροφορίες: 210-7282333. annexm.megaron.gr

  

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Μια μυθική συλλογή αποκαλύπτεται
Το εντυπωσιακό κτίριο στο Παγκράτι, το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, ανοίγει τις πύλες του για το κοινό στις 2 Οκτωβρίου για να θαυμάσουμε 180 έργα των Θεοτοκόπουλου,...
Μια μυθική συλλογή αποκαλύπτεται
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Ολα είναι μυαλό και κίνηση»
Yστατος φόρος τιμής στον πρωτοποριακό, εφευρετικό καλλιτέχνη η αναδρομική έκθεση με τα περίφημα κινητικά και μαγνητικά γλυπτά του, που παρουσιάζεται τώρα στην Τate Modern, ενώ το 2020 έρχεται και στην...
«Ολα είναι μυαλό και κίνηση»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο Τάκις μαγνητίζει το Λονδίνο
Ο Τάκις, γλύπτης και εφευρέτης μαζί, «μάγος» του μαγνητισμού, του φωτός και του ήχου, από τις πρωτοποριακές φωνές στην Ευρώπη, σαγηνεύει το βρετανικό κοινό με την έκθεση που απλώς έχει το όνομά του: «Τakis».
Ο Τάκις μαγνητίζει το Λονδίνο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Σε τριπλό εκθεσιακό ταμπλό
​Η θητεία της καλλιτεχνικής διευθύντριας του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, Κατερίνας Κοσκινά, λήγει και τυπικά σήμερα, ο διαγωνισμός για την πλήρωση της θέσης βρίσκεται σε εξέλιξη, ωστόσο το πρόγραμμα που...
Σε τριπλό εκθεσιακό ταμπλό
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Επόμενη στάση: Θεσσαλονίκη
Μια εικαστική «Στάση» όχι για εντυπωσιασμό, αλλά με αναστοχασμό για το παρόν που μας οδηγεί στο μέλλον. Από τα ιστορικά έργα του Γιάννη Κουνέλλη, τα πολιτικά του Χαρούν Φαρόκι μέχρι τις ρομποτικές εφευρέσεις...
Επόμενη στάση: Θεσσαλονίκη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
H βιτρίνα του Βanksy
Κατάστημα στο Λονδίνο, το Gross Domestic Product, άνοιξε κυριολεκτικά εν μιά νυκτί, ο Βanksy. Ενα κατάστημα που δεν λειτουργεί, αλλά αποτελείται από βιτρίνες που φιλοξενούν ορισμένες από τις πιο γνωστές...
H βιτρίνα του Βanksy

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας