Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα
Ίδρυμα Θεοχαράκη / Κληροδότημα Αριστοβούλης Β. Λοπρέστη
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι ζωγράφοι που λάτρεψαν τη γυναίκα

  • A-
  • A+

«Αρωμα γυναίκας στην ελληνική ζωγραφική» είναι ο τίτλος της έκθεσης που εγκαινιάζεται απόψε (20.00) στο Ιδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη. Ογδόντα πέντε εξαίρετοι πίνακες της νεοελληνικής ζωγραφικής παρουσιάζονται, με σκοπό να προβάλουν την εικόνα της γυναίκας από τον 19ο αιώνα ώς τις μέρες μας, μέσα από αντιπροσωπευτικές προσωπογραφίες, ηθογραφικές και οριενταλιστικές σκηνές, συμβολισμούς, αλληγορίες και πίνακες σύγχρονων ζωγράφων.

«Εργα των σημαντικότερων Ελλήνων ζωγράφων υψώνουν έναν ύμνο στη γυναίκα, ενώ παράλληλα μας μιλούν έμμεσα για τη θέση της μέσα στην ελληνική κοινωνία. Η γοητευτική αυτή θεματική έκθεση μας επιτρέπει, επίσης, να παρακολουθήσουμε την πολύπλευρη εικόνα των αισθητικών τάσεων και τις διαφορετικές εικαστικές αφετηρίες των δημιουργών».

Τα πρωιμότερα πορτρέτα που εκτίθενται «ζωγραφίζονται γύρω στα μέσα του 19ου αιώνα και απεικονίζουν Ελληνίδες ντυμένες με περίτεχνες και καταστόλιστες εθνικές φορεσιές», σημειώνει στον κατάλογο που συνοδεύει την έκθεση η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα.

«Πρόκειται για έργα που φιλοτεχνήθηκαν από τους πρωτοπόρους της ελληνικής προσωπογραφίας», όπως ο Θεόδωρος Βρυζάκης και ο Ανδρέας Κριεζής.

«Η δημιουργία της νέας αστικής τάξης συμπορεύεται με την ωρίμανση της ελληνικής ζωγραφικής. Η Σχολή του Μονάχου θα μας δώσει στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα την ιδεοτυπική εικόνα της Αθηναίας αστής, που ντύνεται πλέον και συμπεριφέρεται σαν Ευρωπαία», συνεχίζει η Μ. Λαμπράκη-Πλάκα.

«Οι τρεις κορυφαίοι εκπρόσωποι της Σχολής του Μονάχου, ο Νικηφόρος Λύτρας, ο Νικόλαος Γύζης και ο Γεώργιος Ιακωβίδης, που τους χωρίζει μια δεκαετία περίπου στην ηλικία, θα οδηγήσουν την τέχνη της προσωπογραφίας στην πλήρη ωριμότητά της και θα τιμήσουν το είδος με μερικά αριστουργήματα».

Ίδρυμα Θεοχαράκη / Δωρεά του καλλιτέχνη

Τη δεκαετία του 1930 η ομώνυμη γενιά «θα αναζητήσει μια νέα εικόνα του ανθρώπου˙ μια εικόνα ελληνόφωνη και ταυτόχρονα μοντέρνα. Την τάση αυτή την ονόμασαν "ελληνικότητα"», επισημαίνει η ίδια. «Η ουμανιστική παράδοση του πορτρέτου αναβιώνει σε δύο από τους πιο αυθεντικούς εκπροσώπους της Γενιάς του Τριάντα: στον Γιάννη Τσαρούχη και στον Γιάννη Μόραλη».

Οι νεότεροι ζωγράφοι της έκθεσης ανήκουν στη γενιά του 1980 (Στέφανος Δασκαλάκης και Εδουάρδος Σακαγιάν, Γιώργος Ρόρρης, Μαρία Φιλοπούλου κ.ά.).

«Ενθαρρυμένοι από το πνεύμα ανεξιθρησκίας του μεταμοντερνισμού και από την ευεργετική διδασκαλία καθηγητών στη Σχολή Καλών Τεχνών, που υποστήριζαν την παραστατική ζωγραφική -Μόραλης, Μαυροΐδης, Τέτσης, Μυταράς κ.ά.- οι νέοι αυτοί καλλιτέχνες θα δώσουν καινούργια πνοή σε μια παράδοση που κινδύνευε να αφανιστεί. Οσοι συνέχισαν μεταπτυχιακές σπουδές στο Παρίσι βρήκαν στο εργαστήριο του διάσημου Ιταλού ζωγράφου Λεονάρντο Κρεμονίνι έναν ενθουσιώδη δάσκαλο, που τους έμαθε να αναζητούν και να αιχμαλωτίζουν στο έργο τους τον ''ίλιγγο του ορατού"».

«Οι εικόνες της γυναίκας, όπως τις απέδωσε ο χρωστήρας των Ελλήνων ζωγράφων, δεν μαρτυρούν μόνο σεβασμό, αλλά και θαυμασμό και αγάπη αλλά και έρωτα», καταλήγει η Μ. Λαμπράκη-Πλάκα για την έκθεση που επιμελείται η Λαμπρινή Καρακούρτη-Ορφανοπούλου (επιμελήτρια Εθνικής Πινακοθήκης) και στην οποία παρουσιάζονται επίσης έργα των: Θεόδωρου Ράλλη, Iάκωβου Ρίζου, Περικλή Βυζάντιου, Θάλειας Φλωρά-Καραβία, Σοφίας Λασκαρίδου, Γεωργίου Ροϊλού, Κωνσταντίνου Παρθένη, Αγλαΐας Παπά, Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, Γεράσιμου Στέρη, Χρόνη Μπότσογλου, Σωτήρη Σόρογκα, Χρήστου Μποκόρου και άλλων.

► Ιnfo: Ιδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη, Μέρλιν 1, τηλ 2103611206. Διάρκεια έκθεσης έως 3/2. Ωρες λειτουργίας: Δευτέρα - Τετάρτη & Παρασκευή - Κυριακή: 10.00-18.00. Πέμπτη: 10.00-20.00.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
Θεαματικές σκηνές από ιστορικές ναυμαχίες, εντυπωσιακές πυρπολήσεις, φουρτου­νιασμένες θάλασσες αλλά και ειδυλλιακά λιμάνια. Η έκθεση στο Ιδρυμα Θεοχαράκη φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον «πατέρα της ελληνικής...
Master and Commander της ελληνικής ζωγραφικής
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
Η έκθεση του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή «Με τα χρώματα του λόγου και τον λόγο των χρωμάτων» αποκαλύπτει μέσα από έργα τέχνης και ποίηση τον πληθωρικό και αινιγματικό κόσμο του πρωτοποριακού...
Ωραίος ως Εγγονόπουλος!
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα πλαστά που έγιναν... αυθεντικά
To πρόβλημα των πλαστών έργων τέχνης, παγκόσμιο όσο και ελληνικό, τρομοκρατεί κάθε καλλιτέχνη, συλλέκτη, γκαλερίστα, διευθυντή μουσείου. Ο Γιώργος Οράτης, συλλέκτης και ιδιοκτήτης της γκαλερί The Pulse, στο...
Τα πλαστά που έγιναν... αυθεντικά
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Το «Τσίκι-Τσίκι» του Αλέξη Ακριθάκη και το καμένο Μάτι του Βασίλη Βρεττού
Δεν πρόλαβε να μπει ο Σεπτέμβριος και το Μουσείο Μπενάκη υποδέχεται το φθινόπωρο με ένα πλούσιο εκθεσιακό πρόγραμμα και στα τέσσερα κτίριά του
Το «Τσίκι-Τσίκι» του Αλέξη Ακριθάκη και το καμένο Μάτι του Βασίλη Βρεττού
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ερωτικά γυμνά με έμπνευση Μπουκόφσκι
Φανατικός αναγνώστης και θαυμαστής του Τσαρλς Μπουκόφσκι, ο συλλέκτης Βλάσης Φρυσίρας, διαβάζοντας την ποιητική συλλογή του με τίτλο «Η αγάπη είναι ένας σκύλος από την κόλαση» («Love is a Dog from Hell»),...
Ερωτικά γυμνά με έμπνευση Μπουκόφσκι
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Θρίλερ με πλαστή Ποπόβα
Mια πολύ παράξενη υπόθεση με πλαστά έργα της Ρωσικής Πρωτοπορίας, που θυμίζει αστυνομική ταινία, ήρθε στη δημοσιότητα. Αφορά δύο πίνακες του Μαλέβιτς και της Ποπόβα, εμπλέκει το Μουσείο Ροστόβσκι Κρεμλ της...
Θρίλερ με πλαστή Ποπόβα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας